Søk

Innhold

1. Samandrag

1.1 Innledning

Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016.

1.2 Forslag til endringer

Kap. 530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Prosjektene nybygg for Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo og NMBU på Ås vil ha et lavere likviditetsbehov enn bevilget i 2016.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen med 70 mill. kroner til 43 mill. kroner.

Kap. 2445 Statsbygg

Post 30 Prosjektering av bygg, kan overføres

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2016 ble det bevilget 15 mill. kroner på Justis- og beredskapsdepartementets kap. 430 Kriminalomsorgen til prosjekteringen av nytt fengsel i Agder.

Det foreslås i proposisjonen å overføre 5,5 mill. kroner fra kap. 430, post 1 Driftsutgifter og 5 mill. kroner fra kap. 430, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 10,5 mill. kroner til 133,1 mill. kroner.

Post 33 Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

Prosjektene sikker teknisk infrastruktur i regjeringskvartalet og nytt nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Vestbanen vil ha et lavere likviditetsbehov enn bevilget i 2016.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen med 250 mill. kroner til 1 827,5 mill. kroner.

Kap. 3531 Eiendommer til kongelige formål

Post 1 Ymse inntekter

Inntekten for omvisning på Gamlehaugen er bortfalt. Dette skyldes at Statsbygg har satt ut denne tjenesten til andre.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 103 000 kroner til 0 kroner.

Kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT

Post 22 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste

Bruken av ID-porten til autentisering og Sikker digital posttjeneste er vesentlig høyere enn lagt til grunn i bevilgningsforslaget for 2016. Det foreslås derfor i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 9,1 mill. kroner til 23,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 3540 post 5.

Post 70 Tilskudd til internasjonale program, kan overføres

Bevilgningen på posten dekker norsk deltagelse i EU-program. Bevilgningen dekker også etterslep fra avsluttede programmer. Utbetalingstakt og valutakurs innebærer at bevilgningsbehovet i det enkelte budsjettår vil variere.

Samlet disponibelt beløp på posten i 2016 utgjør 36,9 mill. kroner. Bevilgningsbehovet på posten vil være om lag 38,7 mill. kroner i 2016. Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at bevilgningen på posten økes med 1,8 mill. kroner til 38,7 mill. kroner.

Kap. 3540 Direktoratet for forvaltning og IKT

Post 5 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste

Bevilgningen på posten foreslås økt med 9,1 mill. kroner til 23,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 540 post 22, jf. omtale under kap. 540 post 22.

Kap. 560 Sametinget

Post 50 Sametinget

Grunnbevilgningen på posten skal blant annet dekke driften av det politiske arbeidet og administrasjonen i Sametinget. Sametinget har blant annet ansvaret for å gjennomføre forskning på Sametingsvalget. Tildelt bevilgning for 2016 til forskning på Sametingsvalget er på 500 000 kroner.

Det foreslås at bevilgningen økes med 200 000 kroner knyttet til forskningsarbeidet i 2016, til 280,9 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 561 Tilskudd til samiske formål, post 72 Samisk språk, informasjon m.m., jf. omtale under kap. 561 post 72.

Kap. 561 Tilskudd til samiske formål

Post 72 Samisk språk, informasjon m.m.

Bevilgningen i 2016 er fordelt til Østsamisk museum og til Fylkesmannen i Nordland. Fylkesmannen i Nordland har ansvaret for å forvalte midlene til flere av tiltakene i Handlingsplan for samiske språk. Det vil bli et mindreforbruk på 200 000 kroner i 2016. Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 200 000 kroner til 2,8 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 560 Sametinget, post 50 Sametinget, jf. omtale under kap. 560 post 50.

Kap. 567 Nasjonale minoriteter

Post 22 Kollektiv oppreisning til norske rom mv.

Bevilgningen på posten dekker utgifter til en kollektiv oppreisning til norske rom. Regjeringen utformer oppreisningen i dialog med representanter for rom. Gjennom denne dialogen i 2015 og første del av 2016 fremstår ønsket om et kultur- og ressurssenter som norske roms hovedprioritet. I juni 2016 inngikk departementet en avtale med Kirkens Bymisjon om et forprosjekt for å vurdere hvordan et slikt senter eventuelt kan utformes.

Kontrakten for forprosjektet har en kostnadsramme på 2,5 mill. kroner. 1/3 av kontraktssummen forfaller til utbetaling i 2016, mens 2/3 forfaller først i 2017. Dette innebærer et mindreforbruk på om lag 1,7 mill. kroner i 2016. I tillegg forventes et ytterligere mindreforbruk på 500 000 kroner.

Ved årsskiftet vil det være et samlet mindreforbruk på posten på om lag 2,2 mill. kroner.

Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at stikkordet «kan overføres» tilføyes posten i 2016, jf. forslag til romertallsvedtak.

Post 71 Tilskudd til Romanifolkets/taternes kulturfond

Stiftelsen Romanifolkets/taternes kulturfond mottar tilskuddsmidlene, og stiftelsens styre fordeler midlene til prosjekter og tiltak som bidrar til å gjenreise, utvikle og synliggjøre romanifolkets/taternes kultur og historie. Stiftelsen skal levere rapport og regnskap påfølgende år. Bevilgningen i 2016 er 5,3 mill. kroner.

I 2015 kom Kommunal- og moderniseringsdepartementet i vesentlig tvil om hvorvidt styret ville forvalte tilskuddet på en forsvarlig og effektiv måte. Departementet holdt derfor tilskuddet tilbake. I 2015 ble stikkordet «kan overføres» tilføyd posten, jf. Prop. 28 S (2015–2016) Endringer i statsbudsjettet 2015 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Innst. 124 S (2015–2016). Bevilgningen på 5,2 mill. kroner ble overført til 2016.

Departementet er fortsatt i vesentlig tvil om forutsetningene for å utbetale er til stede, og tilskuddene for 2015 og 2016 er derfor fortsatt holdt tilbake per ultimo november 2016.

Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at stikkordet «kan overføres» tilføyes posten i 2016, jf. forslag til romertallsvedtak.

Det tas sikte på å oppdatere Stortinget om saken i revidert nasjonalbudsjett for 2017.

Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

Post 60 Innbyggertilskudd

Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene ble satt i gang fra 1. mai 2016. På denne bakgrunn ble det i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2016 omdisponert 873,9 mill. kroner fra kap. 571 Rammetilskudd til kommunene, post 60 Innbyggertilskudd til kap. 761 Omsorgstjeneste, post 65 Forsøk med statlig finansiering av omsorgstjenestene på Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.

Tønsberg kommune trakk seg fra forsøket etter at revidert nasjonalbudsjett for 2016 var lagt fram. Tønsbergs andel av uttrekket på 389 mill. kroner skal derfor tilbakeføres fra kap. 761 post 65 til kap. 571 post 60.

Uttrekket fra innbyggertilskuddet i revidert nasjonalbudsjett for 2016 ble beregnet på bakgrunn av innrapportering av netto driftsutgifter på KOSTRA-funksjonene 234, 253, 254 og 261 i 2015, og deretter justert med vekst i kommunenes frie inntekter fra 2015 til 2016. Korrigeringer av KOSTRA-tallene etter 15. juni påvirker grunnlaget for uttrekket for fire kommuner. Nettoeffekten på 246 000 kroner i 2016 skal tilbakeføres fra kap. 761 post 65 til kap. 571 post 60.

Samlet sett foreslås det i proposjonen at bevilgningen på kap. 571 post 60 økes med 389,3 mill. kroner til 118 368,9 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 761 post 64.

Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64

I 2016 er det satt av til sammen 226 mill. kroner på den såkalte reservepotten over skjønnsmidlene til kommunene og fylkeskommunene, hvorav 125 mill. kroner på kap. 571 post 64 og 101 mill. kroner på kap. 572 post 64. Foreløpig anslag tilsier at det vil gjenstå til sammen om lag 155 mill. kroner i ubrukte midler av reservepotten i 2016.

Det foreslås i proposisjonen, som et engangstilfelle, at stikkordet «kan overføres» tilføyes kap. 571 post 64 og kap. 572 post 64 i statsbudsjettet for 2016, jf. forslag til romertallsvedtak.

Kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner

Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64

Det vises til omtale under kap. 571, post 64 Skjønnstilskudd. På bakgrunn av dette foreslås det at kap. 572 post 64 tilføyes stikkordet «kan overføres» i statsbudsjettet for 2016.

Kap. 573 Kommunereform

Post 60 Engangskostnader og reformstøtte ved kommunesammenslåing

Saldert budsjett for 2016 er 100 mill. kroner. Det er vedtatt fire sammenslåinger ved kongelig resolusjon i 2016, som har ført til utbetaling av 90 mill. kroner til dekning av engangskostnader:

  • Larvik/Lardal – 45 969 innbyggere (25 mill. kroner)

  • Hof/Holmestrand – 13 775 innbyggere (20 mill. kroner)

  • Tjøme/Nøtterøy – 26 445 innbyggere (25 mill. kroner)

  • Rissa/Leksvik – 10 182 innbyggere (20 mill. kroner)

På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner til 90 mill. kroner.

Kap. 575 Ressurskrevende tjenester

Post 60 Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning

I 2016 får kommunene kompensert 80 pst. av netto lønnsutgifter til helse- og omsorgstjenester ut over innslagspunktet på 1 081 000 kroner. Netto lønnsutgifter er lønn til ansatte og tilhørende sosiale kostnader (pensjon og arbeidsgiveravgift), fratrukket øremerkede tilskudd og tilskudd gjennom inntektssystemet. Tilskuddsordningen gjelder for tjenestemottakere til og med det året de fyller 67 år.

Helsedirektoratet har i 2016 utbetalt 8 643,8 mill. kroner for kommunenes refusjonskrav for 2015. Dette er 627,2 mill. kroner lavere enn saldert budsjett for 2016 som er på 9 271 mill. kroner.

I anslaget for budsjettet for 2016 lå det til grunn en vekst i antallet mottakere på 7 pst. Den faktiske veksten ble på om lag 3,5 pst. Isolert sett medførte dette en mindreutgift på i underkant av 300 mill. kroner. Videre lå det til grunn en reell vekst i utgifter per mottaker på 3,5 pst. Veksten i utgifter per mottaker over innslagspunktet viste en liten realnedgang, noe som isolert sett medførte en mindreutgift på i overkant av 300 mill. kroner.

På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen med 627,2 mill. kroner til 8 643,8 mill. kroner.

Kap. 578 Valgdirektoratet

Post 1 Driftsutgifter

Saldert budsjett for 2016 er 65,1 mill. kroner.

I saldert budsjett for 2016 er det budsjettert med full bemanning fra 1. januar 2016, mens de nyansatte i hovedsak tiltrådte i 2. halvår (1. august 2016). På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen at bevilgningen reduseres med 10 mill. kroner til 55,1 mill. kroner.

Kap. 579 Valgutgifter

Post 1 Driftsutgifter

Saldert budsjett for 2016 er 20,4 mill. kroner.

Lønnskostnadene anslås å bli noe lavere enn budsjettert, og etterslepet av utgifter i forbindelse med valget 2015 er mindre enn anslått. På bakgrunn av dette foreslås det at bevilgningen reduseres med 11,5 mill. kroner til 8,8 mill. kroner.

Kap. 2412 Husbanken

Post 72 Rentestøtte

Posten omfatter rentestøtte som følge av at eldre særvilkårslån har ett prosentpoeng lavere rente enn ordinære lån.

Bevilgningen for 2016 er 7,3 mill. kroner.

Nye anslag tilsier at porteføljen blir noe høyere enn tidligere lagt til grunn. Det foreslås derfor i proposisjonen å øke bevilgningen med 0,5 mill. kroner til 7,8 mill. kroner.

Post 90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

Bevilgningen på posten skal dekke utbetaling av lån fra Husbanken og beregnede opptjente, ikke betalte renter fra kundene. Bevilgningen for 2016 er 16 791 mill. kroner.

Utbetalingen av lån blir lavere enn forutsatt. Dette skyldes både lavere søknadsinngang og senere utbetaling av lån enn tidligere lagt til grunn.

Husbanken anslår at forbruket av lånerammen kan bli på om lag 1 000 mill. kroner lavere enn budsjettert i 2016 som følge av lavere søknadsinngang.

På bakgrunn av dette foreslås det å redusere bevilgningen på posten med 801 mill. kroner til 15 990 mill. kroner.

Kap. 5312 Husbanken

Post 1 Gebyrer m.m.

Bevilgningen for 2016 er 11,8 mill. kroner etter en reduksjon på 997 000 kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2016.

Som følge av lavere utbetalinger av nye lån og høyere ekstraordinære innfrielser av lån enn tidligere forutsatt anslås det noe lavere inntekter fra etablerings- og varslingsgebyr. Det foreslås derfor i proposisjonen å redusere bevilgningen med 0,3 mill. kroner til 11,5 mill. kroner.

Post 11 Tilfeldige inntekter

Bevilgningen for 2016 er på 30,9 mill. kroner.

Det anslås tilfeldige inntekter på 90 mill. kroner i 2016. Tilbakebetaling av bostøtte har økt som følge av innføringen av maskinell etterkontroll av bostøtte og at inntektsgrensene for tilbakebetaling av bostøtte ble redusert fra 100 000 til 50 000 kroner i 2014. Det er i hovedsak tilbakebetalingskrav for 2014 som blir betalt i 2016.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen med 59,1 mill. kroner til 90 mill. kroner.

Departementet viser til forslag om å legge inntektsopplysninger fra a-ordningen til grunn ved beregning av bostøtte fra 1. januar 2017, jf. Prop. 1 S (2016–2017). Omleggingen innebærer at bostøtten kan beregnes på grunnlag av siste måneds inntekt, og ikke 1–2 år gamle likningsdata som i dag. Det forventes at dette over tid vil føre til færre krav om tilbakebetaling av bostøtte, siden beregning av bostøtte vil bli mer riktig.

Post 90 Avdrag

Bevilgningen i 2016 er på 11 000 mill. kroner.

Det anslås at ordinære avdrag i 2016 blir om lag 500 mill. kroner lavere og at ekstraordinære avdrag blir om lag 1 500 mill. kroner høyere enn tidligere lagt til grunn. Ekstraordinære avdrag øker i hovedsak som følge av at Husbankens rentefordel sammenliknet med det private kredittmarkedet er redusert gjennom de senere år.

På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen å øke bevilgningen med 1 000 mill. kroner til 12 000 mill. kroner.

1.3 Andre saker

I forbindelse med avtalen om nytt inntektssystem for kommunene ble det avtalt at det skal utarbeides en plan for lokalisering av statlige arbeidsplasser, og at denne skulle legges fram for Stortinget innen utgangen av 2016. Planen nå er at denne vil legges fram som en del av den varslede meldingen til Stortinget om bærekraftige byer og sterke distrikter, vinteren 2017.