EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 213/2015
av 25. september 2015 å endre EØS-avtalens vedlegg II (Tekniske
forskrifter, standarder, prøving og sertifisering), kapittel XIII
(Legemidler) ved å innlemme europaparlaments- og rådsforordning
(EU) nr. 536/2014 av 16. april 2014 om kliniske utprøvinger av legemidler
for mennesker og om oppheving av direktiv 2001/20/EF av 4. april
om tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om bruk av god
klinisk praksis ved gjennomføring av legemidler for mennesker.
Forordningen regulerer framgangsmåten for godkjenning
av kliniske utprøvinger. Slike studier skal som i dag forhåndsgodkjennes
på grunnlag av en vitenskapelig og en etisk vurdering. Godkjenningen
skal skje på grunnlag av en søknad som skal sendes inn til en felles
EU-portal. Mens hver enkelt stat i dag godkjenner slike studier,
legger forordningen opp til at statene skal samarbeide om å godkjenne
slike studier ved at én stat utreder søknaden på vegne av de øvrige
statene.
Gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning vil
kreve bevilgningsvedtak. Det er derfor nødvendig å innhente Stortingets
samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning i medhold av
Grunnloven § 26 andre ledd.
Kliniske utprøvinger av legemidler for mennesker
er i dag regulert av flere EU-direktiv inntatt i EØS-avtalen og
gjennomført i norsk rett. Regelverket gir pasientene beskyttelse
mot den risiko slik utprøving innebærer, og fremmer europeisk farmasøytisk
industri.
Det er en nedgang i kliniske legemiddelstudier
i EØS. Det eksisterende regelverket for klinisk utprøving av legemidler
er kritisert av både industri, forskere og pasienter som uforholdsmessig tyngende.
Fra 2007 til 2011 falt antallet søknader om kliniske utprøvinger
i EU med 25 prosent, og kostnadene for å kunne gjennomføre slike
utprøvinger har økt vesentlig. Et av hovedformålene med den nye
forordningen er å gjøre EØS-området mer attraktivt for gjennomføring av
kliniske utprøvinger.
Gjennom vedtakelsen av forordning (EU) nr. 536/2014
tar EU sikte på å bedre rammebetingelsene for kliniske studier.
I hovedsak videreføres det rettslige rammeverket for klinisk legemiddelutprøving
i EØS. EU har imidlertid valgt å vedta regelverket som en forordning
i stedet for et direktiv. Siden forordninger har direkte virkning
i EUs medlemsstater, og ikke skal gjennomføres i nasjonalt regelverk,
forventes det en mer harmonisert gjennomføring av regelverket i EU.
Forordningen innfører blant annet lettelser
i kravene til såkalte «low-intervention clinical trials». Et av
vilkårene for å omfattes av disse reglene er at legemidlene som
inngår i studien har markedsføringstillatelse. Begrunnelsen for
lettelsene er at kravene skal stå i forhold til den risikoen pasientene
utsettes for, og normalt vil risikoen være lavere når legemidlene
som benyttes har markedsføringstillatelse.
Kapittel II inneholder bestemmelser om fremgangsmåte
for godkjenning av en klinisk utprøving. Som i dag skal alle slike
studier i Norge godkjennes av Statens legemiddelverk (Legemiddelverket)
og en regionalkomité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk
(REK). Søknadsprosedyrene er imidlertid forenklet, ved at søker
skal sende inn kun én søknad elektronisk via en EU-portal, og ikke
lenger sende søknad til hvert aktuelt medlemsland.
Mens hver enkelt stat i dag nasjonalt behandler slike
studier, skal statene nå samarbeide om å godkjenne. Er studien søkt
godkjent i flere land, utpekes derfor et rapportørland som utreder søknaden
på vegne av de øvrige landene (berørte land). Berørte land kan anerkjenne
rapportørlandets utredning, men kan også nekte å godkjenne studien
dersom man er uenig med rapportørlandet. Det er den enkelte stat
som til slutt treffer vedtak om godkjenning av utprøvingen.
Reguleringen av søknads-, godkjennings- og endringsprosessene
er mer detaljert enn det som følger av dagens regelverk. Det er
blant annet satt en rekke tidsfrister som skal sikre en raskere behandling
av søknaden.
Det behandles ca. 120 søknader om kliniske legemiddelstudier
i Norge årlig. Dette antallet kan øke som følge av den nye forordningen.
Forordningen fastsetter kortere frister for tilbakemelding
på søknader om godkjenning av kliniske utprøvinger. I tillegg må
Legemiddelverket og REK gi en samtidig tilbakemelding. Forordningen
legger opp til at Legemiddelverket må behandle søknader på vegne
av øvrige stater. Videre forutsetter forordningen at Legemiddelverket
må utrede sikkerhetsinformasjon på vegne av fellesskapet, noe de
ikke gjør i dag.
REK er i dag organisert slik at de ikke vil
klare å holde seg til forordningens stramme tidsfrister. Det er
derfor behov for økte ressurser for å gjennomføre forsvarlig saksbehandling
innen fristene. For å håndtere søknadene innen fristen er det behov
for en annen organisering av REK-arbeidet. Flere modeller er til
vurdering, herunder opprettelsen av en egen legemiddelkomité eller en
felles nordisk etisk komité.
Legemiddelverket tar i dag 10 000 kroner for
en søknad om klinisk utprøving fra kommersielle aktører, mens akademia
ikke betaler. I forbindelse med forskningsetikkloven ble det bestemt
at behandling av medisinsk og helsefaglig forskning skal være fullfinansiert
fra statens side, slik at REK ikke tar gebyr.
Innføringen av ordningen er for Legemiddelverket
vurdert å innebære årlige merkostnader på 3 mill. kroner til utredning
og koordinering av søknader i Norge, hovedsakelig grunnet behov for
flere ansatte.
Gjennomføring av forordningen vil videre kreve at
det etableres en norsk kommunikasjonsplattform til 1,1 mill. kroner
mellom Legemiddelverket og REK, mens norsk tilkobling til EU-portalen
er beregnet å koste 1 mill. kroner i form av engangsutgifter. Annet
gjennomføringsarbeid er anslått til 2 mill. kroner.
Innføringen av ordningen er av REK vurdert å koste
i alt 4,5 mill. kroner årlig til komitéarbeid, klagebehandling,
sekretariat og administrasjon. Utgiftene vil bli dekket over Helse-
og omsorgsdepartementets budsjett.
Forordningen kan bidra til at flere kliniske
studier legges til EØS og Norge, noe som vurderes som positivt.
Forordningen forventes videre å kunne bedre forutsetningene for
gjennomføring av kliniske legemiddelstudier i EØS og Norge. Den
vil sikre raskere og felles behandlinger av søknader, slik at utprøvingen
kan starte tidligere enn etter dagens regelverk, samtidig som behovet
for å beskytte forsøkspersonene ivaretas. Innsending av én felles
søknad til EU-portalen blir vesentlig enklere for søker. For nasjonale myndigheter
vil kortere frister og krav om samlet svar kreve utstrakt samarbeid.
Det anses som positivt at forordningen gjennomføres i norsk rett.
Helse- og omsorgsdepartementet tilrår deltakelse
i EØS-komiteens beslutning nr. 213/2015 av 25. september 2015 om
innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EU)
nr. 536/2014 av 16. april 2014 om kliniske utprøvinger av legemidler
for mennesker og om oppheving av direktiv 2001/20/EF. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.