5. Finansdepartementet

5.1 Sammendrag

Regnskapet for 2014 for Finansdepartementet viser 57 873 mill. kroner i utgifter og 1 152 209 mill. kroner i inntekter. 685 mill. kroner er overført til neste år.

Finansdepartementets ansvarsområde omfatter åtte regnskaper. To av virksomhetene under Finansdepartementet fikk vesentlige merknader for 2014; Statistisk sentralbyrå (SSB) og Direktoratet for økonomistyring (DFØ). SSB har fått vesentlige merknader de to siste årene.

Regjeringen omorganiserer skatte- og avgiftsforvaltningen i staten for å styrke arbeidet mot svart økonomi, bedre grensekontrollen og forenkle og effektivisere området. Det innebærer blant annet at forvaltningen av særavgifter og innførselsmerverdiavgift fra 1. januar 2016 overføres fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten samtidig som Toll- og avgiftsetatens (fra 1. januar 2016 Tolletatens) grensekontroll styrkes. Statens innkrevingssentral er innlemmet i Skatteetaten fra 2015. Spørsmålet om å overføre skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten fra 2016 ble behandlet i Stortinget 19. juni 2015. Regjeringen ble bedt om å belyse spørsmålene ytterligere.

Finansdepartementet og underliggende virksomheter har en stor og sammensatt portefølje av IKT-systemer med stor samfunnsmessig betydning. Virksomhetene behandler store datamengder og ulike former for sensitive data, noe som stiller høye krav til god informasjonssikkerhet. Riksrevisjonen har tidligere tatt opp svakheter ved informasjonssikkerhet og utfordringer med eldre IKT-systemer på områder som Finansdepartementet har ansvar for.

I 2014 gjennomførte Riksrevisjonen IKT-revisjoner på ulike områder i Skatteetaten, toll- og avgiftsetaten, Statistisk sentralbyrå, Finanstilsynet og Direktoratet for økonomistyring. Revisjonen viser at det i Toll- og avgiftsetaten (nå Tolletaten) er tilfredsstillende tilgangsstyring til Agresso med underliggende infrastruktur. Videre er det etablert tilfredsstillende informasjonssikkerhet i Finanstilsynet, men det er påpekt enkelte svakheter i Skatteetaten. Resultatene av revisjonen i Statistisk sentralbyrå og Direktoratet for økonomistyring vurderes å ikke være i samsvar med anbefalte standarder for informasjonssikkerhet i offentlig sektor. Dette omtales nedenfor under punkt 3.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Finansdepartementet for 2014:

  • svakheter ved IKT-styring og sikkerhetstiltak i Statistisk sentralbyrå

  • svakheter ved informasjonssikkerheten i DFØ innen drift og leveranse av økonomisystemene Agresso og Contempus

Riksrevisjonen anbefaler at Finansdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • påse at SSB og DFØ viderefører arbeidet med informasjonssikkerhet og følge opp at tiltakene, som utgjør internkontrollen på området, gir ønsket effekt

5.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at forvaltningen av særavgifter og innførselsmerverdiavgift fra 1. januar 2016 overføres fra Toll- og avgiftsetaten til Skatteetaten samtidig som Toll- og avgiftsetatens (nå Tolletatens) grensekontroll styrkes, og at Statens innkrevingssentral er innlemmet i Skatteetaten fra 2015. Likeledes har komiteen merket seg at overføring av skatteoppkreverfunksjonen fra kommunene til staten er stilt i bero i påvente av at regjeringen skal belyse spørsmålet ytterligere.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har gjennomgått informasjonssikkerheten i hele statsforvaltningen med sikte på å avdekke svakheter på dette viktige området. I den forbindelse har Riksrevisjonen flere ganger tatt opp hvilke utfordringer Finansdepartementet har. I 2014 gjennomførte Riksrevisjonen IKT-revisjoner på ulike deler av Finansdepartementets ansvarsområder og avdekket at SSB og DFØ ikke vurderes å være i samsvar med anbefalte standarder. Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens merknader til Finansdepartementet for 2014. Komiteen tilrår at departementet følger opp Riksrevisjonens tiltak og påser at SSB og DFØ viderefører arbeidet med informasjonssikkerhet og kontrollerer at tiltakene gir ønsket effekt.