14.1 Sammendrag

Regnskapet for 2014 for Nærings- og fiskeridepartementet viser 87 165 mill. kroner i utgifter og 89 410 mill. kroner i inntekter. 1 367 mill. kroner er overført til neste år.

Departementets ansvarsområde omfatter 18 regnskaper. Tre virksomheter under departementet har fått vesentlige merknader for 2014; Brønnøysundregistrene, Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet. Fiskeridirektoratet og Brønnøysundregistrene fikk også vesentlige merknader i 2013.

Riksrevisjonen hadde i 2013 merknader til informasjonssikkerheten i Brønnøysundregistrene og til departementets manglende oppfølging av svakheter som er påpekt i flere år. Svakhetene medfører risiko for uautoriserte endringer i data og risiko for misligheter. Revisjonen i 2014 viser at svakhetene fremdeles ikke er utbedret.

Riksrevisjonen påviste i 2013 betydelige svakheter i informasjonssikkerheten og tilgangskontrollen for Driftsplansystemet i Fiskeridirektoratet. Systemet er direktoratets verktøy for å håndtere fiskerioppdrettsselskapenes lovpålagte innrapportering av driftsplaner for fiskerianleggene. Svakhetene gjaldt manglende definering av sikkerhetskrav, manglende risikovurderinger, sikkerhetsgjennomganger og -revisjoner, og alvorlige svakheter i tilgangskontrollen for underliggende IKT-infrastruktur. Departementet svarte at det ville følge opp forholdene i styringsdialogen med direktoratet. Revisjonen i 2014 viser at direktoratet har iverksatt forbedringstiltak, og at departementet er orientert.

Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) har de to siste årene fått merknader til fondsregnskapene. Revisjonen i 2014 viser at GIEK, i samarbeid med departementet, nå har gjennomført en rekke forbedringstiltak knyttet til fondsregnskapene. Riksrevisjonen ser positivt på dette.

Riksrevisjonen har følgende merknader til Nærings- og fiskeridepartementet for 2014:

  • vesentlige svakheter ved informasjonssikkerheten i Brønnøysundregistrene

  • brudd på anskaffelsesregelverket i Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet

Riksrevisjonen anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet vurderer følgende tiltak:

  • påse at Brønnøysundregistrenes informasjonssikkerhet er i samsvar med gjeldende regelverk – blant annet økonomiregelverket, Digitaliseringsrundskrivet og eForvaltningsforskriften

  • påse at Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet etterlever kravene i lov og forskrift om offentlige anskaffelser og bestemmelser om økonomistyring i staten kapittel 5

14.2 Komiteens merknader

Brønnøysundregistra

Komiteen syner til at Riksrevisjonen påpeikar store svakheiter ved informasjonssikkerheita i Brønnøysundregistra, både i registersystema og i den underliggande infrastrukturen. Det er også påvist svakheiter ved informasjonssikkerheita i økonomisystemet.

Komiteen syner til at Riksrevisjonen anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet vurderer å sjå til at informasjonssikkerheita er i samsvar med gjeldande regelverk – blant anna økonomiregelverket, Digitaliseringsrundskrivet og eForvaltningsforskrifta.

Komiteen merkar seg at departementet seier dei jobbar for å få nye IKT-system og at dei i mellomtida jobbar med å forbetra sikkerheita i noverande system.

Komiteen imøteser resultat av dette arbeidet.

Brot på innkjøpsregelverket i Fiskeridirektoratet og Havforskingsinstituttet

Komiteen syner til at Riksrevisjonen både i 2012 og 2013 i brev til Fiskeridirektoratet har kommunisert at direktoratet har manglande innkjøpsstrategiar, manglande skriftlege rutinebeskrivingar, og mangelfull dokumentasjon for gjennomførte innkjøp. For 2014 er det framleis feil og manglar ved halvparten av dei sjekka innkjøpa (revisjon av 15 tilfeldig valde innkjøp over 100 000), blant anna brot på konkurranseprinsippet. Fleire av svakheitene som har vore påpeikt tildegare år, er ikkje utbetra.

I Havforskingsinstituttet ser ein same type feil og manglar.

Komiteen er samd med Riksrevisjonen i at det er kritikkverdig at to av departementets direktorat som handlar for over 800 mill. kroner i 2014, har omfattande brot på innkjøpsregelverket og at departementet ikkje har følgt opp i tilstrekkeleg grad.

Komiteen syner til at statsråden seier at han i vidare styringsdialog vil sjå til at Fiskeridirektoratet etterlever krava i lov og forskrift om offentlege innkjøp. Vidare at statsråden har bedt Havforskingsdirektoratet om å utarbeida ein plan for å sikra etterleving, og at statsråden vil følgja opp denne planen.

Komiteen meiner det er alvorleg at lov og forskrift om offentlege innkjøp ikkje vert etterlevd.