Regnskapet for 2014 for Nærings- og fiskeridepartementet
viser 87 165 mill. kroner i utgifter og 89 410 mill. kroner i inntekter.
1 367 mill. kroner er overført til neste år.
Departementets ansvarsområde omfatter 18 regnskaper.
Tre virksomheter under departementet har fått vesentlige merknader
for 2014; Brønnøysundregistrene, Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.
Fiskeridirektoratet og Brønnøysundregistrene fikk også vesentlige merknader
i 2013.
Riksrevisjonen hadde i 2013 merknader til informasjonssikkerheten
i Brønnøysundregistrene og til departementets manglende oppfølging
av svakheter som er påpekt i flere år. Svakhetene medfører risiko
for uautoriserte endringer i data og risiko for misligheter. Revisjonen
i 2014 viser at svakhetene fremdeles ikke er utbedret.
Riksrevisjonen påviste i 2013 betydelige svakheter
i informasjonssikkerheten og tilgangskontrollen for Driftsplansystemet
i Fiskeridirektoratet. Systemet er direktoratets verktøy for å håndtere
fiskerioppdrettsselskapenes lovpålagte innrapportering av driftsplaner
for fiskerianleggene. Svakhetene gjaldt manglende definering av
sikkerhetskrav, manglende risikovurderinger, sikkerhetsgjennomganger
og -revisjoner, og alvorlige svakheter i tilgangskontrollen for
underliggende IKT-infrastruktur. Departementet svarte at det ville følge
opp forholdene i styringsdialogen med direktoratet. Revisjonen i
2014 viser at direktoratet har iverksatt forbedringstiltak, og at
departementet er orientert.
Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK)
har de to siste årene fått merknader til fondsregnskapene. Revisjonen
i 2014 viser at GIEK, i samarbeid med departementet, nå har gjennomført en
rekke forbedringstiltak knyttet til fondsregnskapene. Riksrevisjonen
ser positivt på dette.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Nærings-
og fiskeridepartementet for 2014:
Riksrevisjonen anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet
vurderer følgende tiltak:
påse at Brønnøysundregistrenes
informasjonssikkerhet er i samsvar med gjeldende regelverk – blant
annet økonomiregelverket, Digitaliseringsrundskrivet og eForvaltningsforskriften
påse at Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet
etterlever kravene i lov og forskrift om offentlige anskaffelser
og bestemmelser om økonomistyring i staten kapittel 5
Komiteen syner til
at Riksrevisjonen påpeikar store svakheiter ved informasjonssikkerheita
i Brønnøysundregistra, både i registersystema og i den underliggande
infrastrukturen. Det er også påvist svakheiter ved informasjonssikkerheita
i økonomisystemet.
Komiteen syner til at Riksrevisjonen
anbefaler at Nærings- og fiskeridepartementet vurderer å sjå til
at informasjonssikkerheita er i samsvar med gjeldande regelverk
– blant anna økonomiregelverket, Digitaliseringsrundskrivet og eForvaltningsforskrifta.
Komiteen merkar seg at departementet
seier dei jobbar for å få nye IKT-system og at dei i mellomtida
jobbar med å forbetra sikkerheita i noverande system.
Komiteen imøteser resultat av
dette arbeidet.
Komiteen syner til
at Riksrevisjonen både i 2012 og 2013 i brev til Fiskeridirektoratet
har kommunisert at direktoratet har manglande innkjøpsstrategiar,
manglande skriftlege rutinebeskrivingar, og mangelfull dokumentasjon for
gjennomførte innkjøp. For 2014 er det framleis feil og manglar ved
halvparten av dei sjekka innkjøpa (revisjon av 15 tilfeldig valde
innkjøp over 100 000), blant anna brot på konkurranseprinsippet.
Fleire av svakheitene som har vore påpeikt tildegare år, er ikkje
utbetra.
I Havforskingsinstituttet ser ein same type
feil og manglar.
Komiteen er samd med Riksrevisjonen
i at det er kritikkverdig at to av departementets direktorat som
handlar for over 800 mill. kroner i 2014, har omfattande brot på
innkjøpsregelverket og at departementet ikkje har følgt opp i tilstrekkeleg
grad.
Komiteen syner til at statsråden
seier at han i vidare styringsdialog vil sjå til at Fiskeridirektoratet
etterlever krava i lov og forskrift om offentlege innkjøp. Vidare
at statsråden har bedt Havforskingsdirektoratet om å utarbeida ein plan
for å sikra etterleving, og at statsråden vil følgja opp denne planen.
Komiteen meiner det er alvorleg
at lov og forskrift om offentlege innkjøp ikkje vert etterlevd.