Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind
Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre,
Pål Farstad, viser til regjeringens forslag om endringer
i lov om Innovasjon Norge, jf. Prop. 89 L (2014–2015). I proposisjonen fremmes
det hovedsakelig tre endringer: Staten blir eneeier, opphevelse
av lovfesting av regionale styrer, og eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser
begrenses. I tillegg fremmes det forslag om en rekke lovtekniske
endringer, som i stor grad følger av de øvrige endringene.
Komiteen merker seg at hensikten
med endringene er å skape bedre rammer for eierstyringen, for forvaltningen
av selskapet og for utviklingen av Innovasjon Norge, og at forslagene
vil innebære at styret i Innovasjon Norge gis større handlingsrom.
Komiteen understreker viktigheten
av å organisere virksomheten slik at fylkeskommunale og regionale
behov blir godt ivaretatt.
Komiteen viser til
at Innovasjon Norge i dag eies 51 pst. av staten, mens de resterende
49 pst. eies av fylkeskommunene, fordelt på en 2,6 pst. eierandel
til alle fylker. Komiteen merker seg at fylkeskommunen
som en regional aktør har ansvar og arbeidsoppgaver innenfor kultur, næring,
samferdsel og utdanning. Komiteen viser til at regjeringen
vil tilbakeføre eierskapet av Innovasjon Norge til staten, og merker
seg at flertallet av dagens eiere er negative til å overføre eierskapet
til staten. Komiteen viser til at Innovasjon Norge
skal bidra til utvikling i distriktene.
Komiteen viser til at de øvrige
lovendringene i proposisjonen bygger på at staten overtar eierskapet
til Innovasjon Norge. Komiteen registrerer at dette
er et standpunkt som ikke flertallet i komiteen stiller seg bak.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«Prop 89 L (2014–2015) Endringer i lov om Innovasjon
Norge (eierforhold og forvaltning av selskapet) sendes tilbake til
regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny proposisjon
om endringer i lov om Innovasjon Norge.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
mener at regjeringens forslag om å fjerne fylkeskommunens eierskap
til Innovasjon Norge innebærer en svekkelse av fylkeskommunens muligheter
til være en aktør for regional utvikling, og mener det er viktig
at fylkeskommunene fortsatt har eierskap til Innovasjon Norge for
å sikre lokal forankring.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at fylkeskommunene er en viktig
aktør for regional næringsutvikling uavhengig av om fylkeskommunene
er eiere av Innovasjon Norge.
Komiteen støtter ikke
forslaget om å fjerne det fylkeskommunale eierskapet i Innovasjon Norge,
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at dagens eierstruktur i Innovasjon Norge beholdes.»
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår at lovfesting av regionale styrer oppheves. Komiteen peker
på at forslaget innebærer at Innovasjon Norge ikke må ha regionale
styrer, men at selskapets hovedstyre kan velge å ha det dersom det
fremstår som hensiktsmessig for selskapets samlede virksomhet. Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår at kravene til regional involvering
og samarbeidet med fylkeskommunene foreslås beholdt som i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
merker seg høringsinnspillene om at Innovasjon Norge bør ha større
frihet til organisering, og støtter opphevelse av lovfestingen av
regionale styrer. Flertallet viser til at opphevelse
av lovfesting av regionale styrer ikke er til hinder for at regionale
styrer videreføres der det er hensiktsmessig. Flertallet legger
til grunn at den regionale tilknytningen ikke reduseres ved opphevelse
av lovfesting av regionale styrer.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at lovfesting av regionale styrer i Innovasjon Norge opphører.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at de regionale styrene representerer
viktig kompetanse, bl.a. om næringslivet i regionen, og ønsker at
Innovasjon Norge i større grad enn i dag skal samspille med fylkeskommunen
og lokale myndigheter. Norge er et land med et mangfoldig næringsliv
med geografiske forskjeller, og disse medlemmer er
bekymret over at den regionale forankringen av Innovasjon Norge
vil bli svekket som en følge av regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at lovfesting av regionale styrer i Innovasjon Norge opprettholdes.»
Komiteen viser til
regjeringens forslag om å nedjustere det lovfestede antall styremedlemmer i
Innovasjon Norge. Komiteen støtter ikke dette forslaget.
Komiteen mener at den regionale
innflytelsen på valg til hovedstyret som et minimum bør være som
i dag. Komiteen ber regjeringen sikre en ordning
for valg av styret som gir fylkeskommunene reell og forholdsmessig
innflytelse over sammensetning av hovedstyret.
Komiteen understreker at en utvidelse
av hovedstyret er ønskelig uavhengig av hvordan Innovasjon Norge
faktisk velger å forholde seg til at lovfestingen av regionale styrer
oppheves.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at Innovasjon Norge skal ha et styre på minst 9 medlemmer.»
Komiteen støtter forslaget
om at eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser begrenses, i tråd med
regjeringens forslag i Prop. 89 L (2014–2015).
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser i Innovasjon Norge
begrenses i tråd med forslaget i Prop. 89 L (2014–2015) Endringer
i lov om Innovasjon Norge (eierforhold og forvaltning av selskapet).»