Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slike
vedtak:
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | |
Utgifter |
100 | | Utenriksdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 100 185 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 12 231 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 17 250 000 | | |
| 70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | 998 000 | | |
| 71 | Diverse tilskudd | 25 205 000 | | |
| 72 | Hjelp til norske borgere i utlandet | 169 000 | | |
103 | | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 49 439 000 | | |
104 | | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 558 000 | | |
115 | | Næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 70 | 17 122 000 | | |
| 70 | Tilskudd til næringsfremme-, kultur- og
informasjonsformål, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 49 242 000 | | |
116 | | Deltaking i internasjonale organisasjoner | | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 1 551 475 000 | | |
117 | | EØS-finansieringsordningene | | | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014,
kan overføres | 1 250 000 000 | | |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014,
kan overføres | 1 150 000 000 | | |
118 | | Nordområdetiltak mv. | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 70 og 71 | 31 967 000 | | |
| 70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med
Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 300 079 000 | | |
| 71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og
menneskerettigheter mv., kan overføres, kan nyttes
under post 1 | 60 905 000 | | |
| 76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres | 38 530 000 | | |
119 | | Globale sikkerhetstiltak | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 70 | 2 083 000 | | |
| 70 | Globale sikkerhetstiltak, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | 12 003 000 | | |
140 | | Utenriksdepartementets administrasjon av
utviklingshjelpen | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 431 636 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 30 257 000 | | |
141 | | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 236 172 000 | | |
144 | | Fredskorpset | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 45 101 000 | | |
150 | | Bistand til Afrika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Afrika, kan
overføres | 2 094 640 000 | | |
151 | | Bistand til Asia | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | 591 500 000 | | |
152 | | Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres | 556 000 000 | | |
153 | | Bistand til Latin-Amerika | | | |
| 78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika,
kan overføres | 80 000 000 | | |
160 | | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 22 110 000 | | |
| 70 | Sivilt samfunn, kan overføres | 1 955 471 000 | | |
| 77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset,
kan overføres | 142 000 000 | | |
161 | | Næringsutvikling | | | |
| 70 | Næringsutvikling, kan overføres | 139 000 000 | | |
| 75 | NORFUND – tapsavsetting | 375 000 000 | | |
162 | | Overgangsbistand | | | |
| 70 | Overgangsbistand | 200 000 000 | | |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | | | |
| 70 | Nødhjelp og humanitær bistand, kan
overføres | 4 389 042 000 | | |
| 72 | Menneskerettigheter, kan overføres | 298 300 000 | | |
164 | | Fred, forsoning og demokrati | | | |
| 70 | Fred, forsoning og demokratitiltak,
kan overføres | 390 900 000 | | |
| 71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan
overføres | 175 000 000 | | |
| 72 | Global sikkerhet, utvikling og nedrustning,
kan overføres | 154 700 000 | | |
| 73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan
overføres | 365 500 000 | | |
165 | | Forskning, kompetanseheving og evaluering | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 120 537 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 237 000 000 | | |
| 70 | Forskning, kan overføres | 148 000 000 | | |
| 71 | Faglig samarbeid, kan overføres | 305 900 000 | | |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | | | |
| 70 | Ymse tilskudd, kan overføres | 5 500 000 | | |
| 72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig
utvikling, kan overføres | 767 200 000 | | |
| 74 | Fornybar energi, kan overføres | 470 000 000 | | |
167 | | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp
(ODA) | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 7 381 924 000 | | |
168 | | Kvinners rettigheter og likestilling | | | |
| 70 | Kvinners rettigheter og likestilling,
kan overføres | 293 500 000 | | |
169 | | Global helse og utdanning | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 15 958 000 | | |
| 70 | Global helse, kan overføres | 3 065 000 000 | | |
| 73 | Utdanning, kan overføres | 1 732 000 000 | | |
170 | | FN-organisasjoner mv. | | | |
| 70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 565 000 000 | | |
| 71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | 401 000 000 | | |
| 72 | FNs barnefond (UNICEF) | 505 000 000 | | |
| 73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan
overføres | 237 000 000 | | |
| 74 | FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 350 000 000 | | |
| 75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 125 000 000 | | |
| 76 | FN og globale utfordringer, kan overføres | 223 300 000 | | |
| 77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | 120 000 000 | | |
| 78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv.,
kan overføres | 187 300 000 | | |
| 79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps,
kan overføres | 47 000 000 | | |
| 81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning,
kan overføres | 105 000 000 | | |
| 82 | FNs organisasjon for kvinners rettigheter og
likestilling (UN Women), kan overføres | 75 000 000 | | |
| 83 | Verdens helseorganisasjon (WHO),
kan overføres | 183 500 000 | | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner | | | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres | 841 000 000 | | |
| 71 | Regionale banker og fond, kan overføres | 820 500 000 | | |
| 72 | Strategisk samarbeid med multilaterale utviklingsbanker
og finansinstitusjoner, kan overføres | 110 500 000 | | |
172 | | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | | | |
| 70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres | 270 000 000 | | |
480 | | Svalbardbudsjettet | | | |
| 50 | Tilskudd | 302 891 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 40 362 280 000 |
| | | | | |
Inntekter |
3100 | | Utenriksdepartementet | | | |
| 1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | 16 180 000 | | |
| 2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | 167 132 000 | | |
| 5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | 46 697 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 230 009 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 | kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 140 post 1 | kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal
også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører
derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene
som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med
i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen
under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse
tilskudd, mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig
utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som
er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet
i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter
fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under
kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166
Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige
ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover
dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning
kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene
under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets
administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på
tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter,
samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og
lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales
mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 kan gi tilsagn om:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
117 | | EØS-finansieringsordningene | |
| 75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014 | 535,0 mill. kroner |
| 76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014 | 210,7 mill. kroner |
161 | | Næringsutvikling | |
| 70 | Næringsutvikling | 45,0 mill. kroner |
166 | | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | |
| 74 | Fornybar energi | 30,0 mill. kroner |
2. tilskudd til utvikling
av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market
Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden
2009–2017 under kap. 169 Global helse og utdanning.
3. tilskudd til International Finance Facility
for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden
2010–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike
stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før
det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd
som sikkerhet for lån.
4. tilskudd til en global finansieringsordning
for kvinne- og barnehelse med inntil 3 600 mill. kroner samlet i
perioden 2015–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning.
5. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med
inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2016–2020 over kap. 169, post
70 Global helse.
VII
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 kan:
1. gi garantier innenfor
en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 20 mill. kroner
for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland,
jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018
for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland,
innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil USD 140 mill.
Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon
(WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
VIII
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2016 kan inngå
avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner
i utlandet innenfor en totalramme for nye og gamle garantier på inntil
3 600 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under
transport, lagring og i visningsperioden.
IX
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg
til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA,
IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen,
Jugoslaviadomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT)
og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2016 kan:
1. ettergi statlige
fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen
av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner
under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel
alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland).
Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan
som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for
inntil 1 050 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts
gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen
for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående
beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen
gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste
den norske gjeldsplanens ramme.
XI
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november
1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske
medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale
organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket
til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan
foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre
givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens
gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate
Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer
for fondsoppbygging.
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende
fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling
(EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond:
Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency
and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency
and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Water Fund, EBRD
Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account og EBRD-Ukraine Stabilisation
and Sustainable Growth Multi-Donor Account.
6. Utbetalinger av tilskudd til følgende
fond forvaltet av NATO kan foretas i henhold til regelverket til
det enkelte fond: Professional Development Programme for Civilian
Personnel in the MoD and Other Security Institutions in Georgia,
Ukraine Trust Fund for Military Career Transition.
7. Utbetalinger av bidrag til Northern
Dimension Environment Partnership Support Fund (NDEP), Chernobyl
Shelter Fund (CSF) og Nuclear Safety Account (NSA) kan foretas i
samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på
gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i
2016 kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse
av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale
utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske
utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
XIII
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale banker
og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge deltar i den
sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med
en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet
av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene
2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge i forbindelse med formalisering
av Sør-Sudans medlemskap i Afrikabanken, deltar i en selektiv kapitaløkning
i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende
motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen
UA 570 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og
belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale
banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske
statsgarantien i AfDB med UA 8 930 000.
3. Norges andel i den sjette kapitalpåfyllingen
i AfDB økes med motverdien i norske kroner av UA 50 000 per år i
2015 og 2016 som følge av reallokering av aksjer. Innbetalingen
belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale
banker og fond. Den norske garantirammen i AfDB økes med UA 1 590 000.
4. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til
Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat
sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel
på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022.
Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
5. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i
Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil
432 mill. kroner over perioden 2014–2018. Innbetalingene belastes
kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser
og bærekraftig utvikling
6. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i
Det grønne klimafondet (GCF) med en innbetalt andel på inntil 1,6
mrd. kroner over perioden 2015–2018. Innbetalingene belastes kap.
166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser
og bærekraftig utvikling.
7. Norge deltar i den tiende kapitalpåfyllingen
av det internasjonale landbruksutviklingsfondet (IFAD10) med en
andel på 315 mill. kroner for perioden 2016–2018, innbetalt i tre
årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner,
post 71 Regionale banker og fond.
Rammeområde 8
(Forsvar)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | |
Utgifter |
1700 | | Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 378 953 000 | | |
| 73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 33 108 000 | | |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres | 3 457 740 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 300 592 000 | | |
| 46 | Komponentutskifting, kan overføres | 56 279 000 | | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres,
kan nyttes under kap. 1761, post 47 | 1 472 025 000 | | |
1716 | | Forsvarets forskningsinstitutt | | | |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 188 763 000 | | |
1719 | | Fellesutgifter og tilskudd til foretak under
Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 329 345 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres,
overslagsbevilgning | 118 541 000 | | |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet,
kan overføres | 15 229 000 | | |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | 58 779 000 | | |
| 78 | Norges tilskudd til NATOs og internasjonale
driftsbudsjetter, kan overføres | 267 540 000 | | |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 842 312 000 | | |
1723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 224 962 000 | | |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsstaben | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 009 923 000 | | |
| 70 | Renter låneordning, kan overføres | 9 408 000 | | |
| 71 | Overføringer til andre, kan overføres | 19 156 000 | | |
1731 | | Hæren | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 5 262 935 000 | | |
1732 | | Sjøforsvaret | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 890 479 000 | | |
1733 | | Luftforsvaret | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 4 759 844 000 | | |
1734 | | Heimevernet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 213 630 000 | | |
1735 | | Etterretningstjenesten | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 1 549 955 000 | | |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 295 007 000 | | |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 1760, post 45 | 1 408 348 000 | | |
| 44 | Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres | 56 546 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45 | 5 081 182 000 | | |
| 48 | Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres | 71 500 000 | | |
| 75 | Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd
til NATOs investeringsprogram for sikkerhet,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 | 87 549 000 | | |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 1761, post 45 | 162 482 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 6 948 915 000 | | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 440 635 000 | | |
1790 | | Kystvakten | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 043 933 000 | | |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 865 496 000 | | |
1792 | | Norske styrker i utlandet | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 703 768 000 | | |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 264 839 000 | | |
| 72 | Overføringer til andre | 2 564 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 48 892 262 000 |
| | | | | |
Inntekter |
4700 | | Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 2 371 000 | | |
4710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 4 287 229 000 | | |
| 47 | Salg av eiendom | 99 863 000 | | |
4719 | | Fellesinntekter til foretak under
Forsvarsdepartementet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 791 000 | | |
4720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 67 066 000 | | |
4723 | | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 9 182 000 | | |
4725 | | Fellesinstitusjoner og -inntekter under
Forsvarsstaben | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 60 682 000 | | |
4731 | | Hæren | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 65 911 000 | | |
4732 | | Sjøforsvaret | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 54 305 000 | | |
4733 | | Luftforsvaret | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 183 233 000 | | |
4734 | | Heimevernet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 6 012 000 | | |
4740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 76 263 000 | | |
4760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og
nyanlegg | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 29 085 000 | | |
| 48 | Fellesfinansierte investeringer, inntekter | 71 536 000 | | |
4790 | | Kystvakten | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 1 079 000 | | |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 802 216 000 | | |
4792 | | Norske styrker i utlandet | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 10 296 000 | | |
4795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | | | |
| 1 | Driftsinntekter | 9 684 000 | | |
4799 | | Militære bøter | | | |
| 86 | Militære bøter | 500 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 5 837 304 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning
under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
a. Inntekter
fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b. Inntekter ved salg av større materiell
kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen
under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal
også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører
derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene
som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med
i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
III
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan:
1. foreta bestillinger
ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger
og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1720 | | Felles ledelse og kommandoapparat | |
| 1 | Driftsutgifter | 430 mill. kroner |
1725 | | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | |
| 1 | Driftsutgifter | 75 mill. kroner |
1731 | | Hæren | |
| 1 | Driftsutgifter | 30 mill. kroner |
1732 | | Sjøforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 910 mill. kroner |
1733 | | Luftforsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 500 mill. kroner |
1734 | | Heimevernet | |
| 1 | Driftsutgifter | 65 mill. kroner |
1740 | | Forsvarets logistikkorganisasjon | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 320 mill. kroner |
1760 | | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | |
| 1 | Driftsutgifter | 100 mill. kroner |
| 44 | Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel | 80 mill. kroner |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 17 000 mill. kroner |
| 48 | Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel | 165 mill. kroner |
1761 | | Nye kampfly med baseløsning | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 30 245 mill. kroner |
1790 | | Kystvakten | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 080 mill. kroner |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten | |
| 1 | Driftsutgifter | 60 mill. kroner |
1792 | | Norske styrker i utlandet | |
| 1 | Driftsutgifter | 25 mill. kroner |
1795 | | Kulturelle og allmennyttige formål | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 mill. kroner |
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt
til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over
det som dekkes av egne avsetninger.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1700 | | Forsvarsdepartementet | |
| 73 | Forskning og utvikling | 68 mill. kroner |
V
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast
eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under
kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post
45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg,
post 47 Salg av eiendom.
VI
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet
i 2016 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten
og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2015–2016).
2. Enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell
kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes
i operasjoner i utlandet.
VII
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter,
herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som
nye prosjekter i Prop. 1 S (2015–2016), innenfor de kostnadsrammer
som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter
som anført i Prop. 1 S (2015–2016), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer,
byggeprosjekter og innredningsprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost,
hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier,
anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2015–2016).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen
av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering
av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av
bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i
investeringsprosjektene for innredning, eiendom, bygg og anlegg
på postene 45, 46 og 47.
VIII
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan:
1. avhende fast eiendom
uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig
behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg
i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner
til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene
er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår
til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å
kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for
å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert
sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
a. rullebaner,
taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser
og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
b. terminal innrettet mot det service-
og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
d. kontorer og lignende
e. eiendommer for fremtidig utbygging
2. avhende fast eiendom til en verdi av
inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige
grunner foreligger.
IX
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i
2016 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA
(NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller
andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt,
selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende
budsjettår.