Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 4. desember 2014 å igangsette forberedelser i egen sak til
Stortinget om Telenors håndtering i VimpelCom-saken, jf. Stortingets forretningsorden
§ 15 første ledd annet punktum.
Saken startet med at komiteen i møte 18. november
2014 vedtok å sende brev med spørsmål til næringsminister Monica
Mæland. Komiteen viste i brev av 19. november 2014 til oppslag i media
der det var fremsatt påstander om bestikkelser og korrupsjon i forbindelse
med utbetalinger fra mobilselskapet VimpelCom. Komiteen ba næringsministeren
redegjøre for de påstandene som hadde fremkommet og for Telenors håndtering
av saken.
Komiteen mottok næringsministerens redegjørelse
26. november 2014. Telenors redegjørelser til Nærings- og handelsdepartementet av
22. november 2012 og Nærings- og fiskeridepartementet av 21. november
2014 fulgte som vedlegg.
Statsråden uttalte blant annet:
«Som utgangspunkt for min redegjørelse, vil jeg understreke
at avklaring av sakens faktiske forhold og hvorvidt VimpelCom har
gjort noe ulovlig eller ikke, er under etterforskning av politimyndigheter
i flere land. Det er ikke kjent om det vil bli reist påtale. Dersom
det blir reist påtale vil det deretter eventuelt være opp til de relevante
domstoler å ta stilling til hvorvidt det er begått lovbrudd i saken.
Nærings-
og fiskeridepartementets rolle som forvalter av statens eierskap
i Telenor ASA (Telenor), følger av de grunnleggende rammene for den
statlige eierskapsutøvelsen som har ligget fast i lang tid, og som
er kommunisert til Stortinget senest i Meld. St. 27 (2013-2014)
– Et mangfoldig og verdiskapende eierskap. Av dette følger det blant
annet at det er styret i selskapet som har ansvaret for forvaltningen
av selskapet og for selskapets operasjonelle drift, og for at virksomheten
drives innenfor gjeldende lover og regler. Som aksjeeier er det
departementets ansvar å vurdere hvordan styret utøver sin rolle
og sitt ansvar, herunder hvordan styret håndterer de forventninger
staten har uttrykt i sin eierskapspolitikk.»
Næringsministeren viste videre til at utgangspunktet
for medieoppslagene var transaksjoner mellom et datterselskap av
VimpelCom og et datterselskap av Takilant, i forbindelse med erverv
av lisenser for virksomheten i Usbekistan. Takilant er registrert
på Gibraltar, og det er reist spørsmål om disse transaksjonene har
gitt VimpelCom tilgang til det usbekiske mobiltelefonimarkedet på
en urettmessig måte. Det ble videre vist til at media har påpekt
at fremgangsmåten til VimpelCom ligner på fremgangsmåten det svenske
mobiltelefoniselskapet TeliaSonera skal ha benyttet ved sine kjøp
av mobillisenser i Usbekistan, og at TeliaSonera er under etterforskning
av blant annet svensk politimyndighet for disse forholdene.
Næringsministeren skrev følgende om etterforskningen
av VimpelCom:
«Avklaring av de faktiske forhold og hvorvidt VimpelCom
har begått lovbrudd og straffbare handlinger, er en politisak som
nå etterforskes av relevante myndigheter. Telenor har status som vitne
i denne saken. Ifølge Telenor har blant annet nederlandske, sveitsiske
og amerikanske myndigheter siden våren 2014 etterforsket VimpelComs
virksomhet i tilknytning til ovennevnte transaksjoner. Norske Økokrim
har bistått etter begjæring fra sveitsiske og nederlandske myndigheter
med innehenting av dokumentasjon og under gjennomføring av møter.
VimpelCom
er børsnotert i USA og underlagt regler for likedeling av informasjon
til alle aksjonærer. Dette er ifølge Telenor en viktig årsak til
at alle selskapets styremedlemmer blir pålagt taushet om de forhold
som kommer opp i styret eller annen informasjon de får i sin kontakt
med selskapet uten at selskapet har offentlig gått ut med den. Et
styremedlem er selskapets tillitsmann, og forvalter selskapets informasjon.
Å oppheve en slik pålagt taushetsplikt kan ifølge Telenor kun VimpelCom
gjøre, i dette tilfellet formodentlig styret som kollegium.»
Næringsministeren redegjorde videre for departementets
eierdialog med Telenor og innholdet i Telenors skriftlige redegjørelser.
I redegjørelsen datert 22. november 2012 ble det blant annet fremholdt
at Telenor har nulltoleranse for korrupsjon og at de Telenor-oppnevnte
styrerepresentantene i VimpelCom arbeider for de samme verdier,
og etiske retningslinjer skal gjelde i VimpelCom som i Telenor.
Det ble videre vist til at VimpelCom er børsnotert i New York og
underlagt amerikansk lovgivning. Foreign Corrupt Practices Act (FCPA)
er amerikansk lovgivning som retter seg mot internasjonal korrupsjon.
Det fremgikk videre at Telenor-oppnevnte styremedlemmer har stilt
krav og betingelser om at FCPA-regelverket blir fulgt før Telenor
går inn i transaksjoner med VimpelCom. I Telenors redegjørelse av
21. november 2014 ble det blant annet vist til at Telenor har fått
forsikringer fra VimpelComs administrasjon om at investeringen i
Usbekistan har skjedd i tråd med amerikansk korrupsjonslovgivning
(FCPA) og at krav om såkalte FCPA-vurderinger av transaksjoner i VimpelCom
er fremmet av styremedlemmer oppnevnt av Telenor siden 2006.
Næringsministeren ga uttrykk for at hennes rolle er
å vurdere hvordan styret i Telenor har utøvd sin rolle og sitt ansvar,
herunder hvordan styret har håndtert de forventninger staten har
uttrykt i sin eierskapspolitikk.
Hun skrev:
«Mine vurderinger i saken er videre
i hovedsak basert på den eierdialog departementet har hatt med Telenor,
og jeg legger til grunn at den informasjonen jeg der har fått fra
selskapet er dekkende for Telenors agering i saken.»
Avslutningsvis uttalte statsråden:
«Min oppfatning er at Telenors styre
tar arbeidet mot korrupsjon på alvor og generelt arbeider aktivt
med de aktuelle problemstillingene. Dette er nødvendig i en situasjon
hvor selskapet, gjennom VimpelCom og andre investeringer, opererer
i markeder med krevende problemstillinger knyttet til samfunnsansvar,
herunder også mulig korrupsjon.
De tiltak styret
i Telenor så langt har foretatt innebærer ingen garanti for at kritikkverdige
eller ulovlige handlinger ikke har funnet sted. Det pågår en politietterforskning
for å bringe klarhet i dette.
Jeg forventer at Telenors
styre vil fortsette å arbeide på en systematisk og aktsom måte med
sikte på å hindre korrupsjon.
Departementet vil
fortsette å ha en aktiv dialog med Telenor og selskapets styre om
samfunnsansvar generelt og VimpelCom-saken spesielt.»
Den 12. januar 2015 mottok komiteen et nytt brev
fra næringsministeren der hun til orientering oversendte brev fra
Telenor datert 7. januar 2015 med redegjørelse for VimpelComs investeringer
i Usbekistan. Telenor skrev avslutningsvis:
«Vi understreker igjen at Telenor tar etterforskningen
av VimpelCom Ltd. på største alvor. Etterforskningen pågår fremdeles,
og Telenor har på dette tidspunkt ikke oversikt over alle faktiske
forhold og alle sider av VimpelComs investeringer i Usbekistan eller
andre jurisdiksjoner. Etterforskningen viser at det har kommet frem nye
fakta og at det kan komme ny informasjon som gjør at Telenor vil
måtte vurdere videre tiltak innenfor rammene som deleier uten kontroll
i VimpelCom.
Telenor vil fortsette samarbeidet med
etterforskende myndigheter. Telenor har tillit til og støtter den
etterforskningen som pågår internasjonalt og ser frem til at etterforskningen
bidrar til å gi svar.»
Ved brev av 13. januar 2015 oversendte næringsministeren
e-poster mottatt i departementet 7. og 8. januar fra en anonym varsler, som
kalte seg «VIP Whistleblower». Det fremgikk av brevet at vedkommende
fremmet udokumenterte påstander knyttet til Telenor og selskapets
informasjon vedrørende blant annet VimpelCom. Vedkommende varslet
videre at departementet ville motta mer informasjon som underbygget
påstandene.
Den 16. januar 2015 fikk komiteen oversendt
en ny e-post datert 13. januar 2015 fra det departementet antok
var samme avsender med påstander rettet mot Telenor og selskapets
aktiviteter i tilknytning til VimpelCom. Det fremgikk at departementet
hadde oversendt informasjonen til Økokrim og Telenor.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen sendte 20. januar
2015 et brev til næringsministeren, der det ble vist til at påstandene
som var fremsatt var alvorlige og at komiteen var fornøyd med at
informasjonen var oversendt Økokrim. Det fremgikk at komiteen hadde
merket seg at Telenor i sin pressemelding uttalte at de ville orientere
norske myndigheter om sine vurderinger av de alvorlige påstandene
som var fremsatt anonymt. Komiteen mente videre at departementet
måtte kunne redegjøre for om departementet tidligere, muntlig eller
skriftlig, hadde mottatt noe av den kunnskapen som ble fremsatt
av varsleren, herunder generelle forhold rundt Telenors engasjement
i Russland og CSI-landene og om hvordan telelisenser erverves. Komiteen
ønsket også å få departementets vurdering av at Telenor hadde mulighet
til å blokkere et oppkjøp og om dette ikke hadde vært kjent i departementet.
I svarbrev datert 5. februar 2015 viste næringsministeren
til at deler av spørsmålene komiteen ba om svar på, berørte forhold
som lå relativt langt tilbake i tid og før hun tiltrådte som næringsminister,
men at hun hadde søkt å svare komiteen så fullstendig som mulig.
Vedlagt brevet fulgte Telenors vurdering datert 29. januar 2015
av de fremsatte påstandene fra den anonyme varsleren. Næringsministeren
viste til at Telenor tok avstand fra beskrivelsen av Telenor og
Telenors forretningspraksis og at selskapet ikke kjente seg igjen
i denne. Telenor pekte på at forholdet mellom Telenor og Alfagruppen, som
eiere i VimpelCom, har vært preget av en rekke alvorlige konflikter
og langvarige rettssaker, og at det var verdt å merke seg at notatet
var skrevet med det som fremstår som detaljert kjennskap til disse
konfliktene og rettssakene. Med bakgrunn i dette viste Telenor til
at det på det nåværende tidspunkt var vanskelig for selskapet å
gå nærmere inn i alle påstandene som fremkom.
Næringsministeren viste til at departementet
på denne bakgrunn ikke hadde tilstrekkelig grunnlag for å vurdere
holdbarheten i påstandene som var fremsatt. I brevet ble det videre
vist til Telenors historie i det tidligere Sovjetunionen. Det fremgikk
blant annet:
«I dialogen som har vært mellom departementet som
aksjeeier og Telenor knyttet til Telenors investeringer i selskaper
som opererer i det tidligere Sovjetunionen, har ulike problemstillinger vært
tema. Det har i perioder vært rettet spesiell oppmerksomhet mot
den risiko for verdimessige konsekvenser som eierkonfliktene i VimpelCom og
Kyivstar har aktualisert, og også mot problemstillinger knyttet
til samfunnsansvar, herunder korrupsjon. Departementet, som andre aksjeeiere
i Telenor, har stilt spørsmål om og fått svar fra Telenor på relevante
problemstillinger i forbindelse med disse investeringene. Det har blant
annet knyttet seg til Telenors representasjon og muligheter for
innflytelse i selskapene, den operasjonelle utviklingen i selskapene, markedsforhold,
reguleringsforhold og lisenserverv, risiko for korrupsjon og status
for aktuelle tvister og rettssaker. I tillegg har flere forhold
knyttet til Telenors investeringer i VimpelCom og Kyivstar løpende
blitt offentlig kjent, som det også pekes på i den anonyme henvendelsen
til departementet, blant annet gjennom årsrapporter, rettskjennelser
og annen ekstern tilgjengeliggjøring.»
Næringsministeren viste til at en stor del av
den offentlige informasjonen som fremgår av henvendelsen fra varsleren
har vært kjent for departementet, men at de påståtte betalingene
fra Takilant som går utover de betalingene VimpelCom tidligere har
rapportert om i henhold til amerikanske børskrav og utover det som
har fremkommet gjennom svenske rettsdokumenter, ikke har vært kjent
for departementet.
Det fremgikk videre:
«Telenors rolle i forbindelse med VimpelComs beslutning
om å investere i Usbekistan har vært et sentralt tema i denne saken.
Komiteen viser i sitt brev til at Telenor hadde mulighet til å blokkere
et oppkjøp om dette var ønskelig. Denne muligheten knytter seg til
at det på generalforsamlingen i VimpelCom i 2001 ble innført et
vedtektsfestet minoritetsvern som innebar at blant annet denne type
investeringsbeslutninger måtte få tilslutning fra 80 pst. av styrets
medlemmer. Vedtektene til VimpelCom har løpende vært offentlig tilgjengelige,
og vedtektsbestemmelsene som gir minoritetsvern i forbindelse med
beslutning av investeringer har vært offentlig omtalt av selskapene
selv og media over flere år, blant annet i tilknytning til ovennevnte
eierkonflikter, og senest høsten 2014 i forbindelse med medieoppslagene
rundt investeringen i Usbekistan.»
Næringsministeren viste avslutningsvis i brevet til
at Telenors vurdering er at minoritetsvernet i VimpelComs vedtekter
ikke kom til anvendelse i forbindelse med VimpelComs investeringsbeslutning
om å etablere seg i Usbekistan. Beslutningen som styremedlemmene
nominert av Telenor stilte seg bak i VimpelComs styre, har ikke
vært en sak som skulle forelegges eierne i Telenor. Departementet
har derfor ikke hatt noen oppfatning eller vurdering av saken.
Den 13. og 16. februar 2015 oversendte næringsministeren
nye henvendelser (e-poster) fra den anonyme avsenderen og departementets e-post
til avsenderen.
I brev til næringsministeren av 17. februar
2015 uttrykte komiteen tilfredshet med at departementet hadde oversendt
all informasjon fortløpende til Økokrim, men ba samtidig om ytterligere
opplysninger avgrenset til problemstillinger som angikk komiteens
arbeid med å kontrollere at departementet har fulgt opp sine forpliktelser
som eierdepartement av Telenor. Det fremgikk:
«Den første henvendelsen fra «varsleren» kom som
kjent for sent til at kontrollhøringen 14. januar kunne ta problemstillingene
som var løftet frem, opp med Telenor og departementet. Det er kommet
frem påstander om at de tre Telenor-nominerte representantene i
Vimpelcoms styre skal ha hatt mulighet til å blokkere ethvert innkjøp,
herunder også Vimpelcoms oppkjøp i Usbekistan. Etter høringen fremstår
det fortsatt noe uklart hva de tre norske representantene i VimpelComs
styre faktisk har hatt innsyn i og ansvar for, all den tid det først
i departementets brev av 5. februar 2015 blir redegjort for Telenors mulighet
til å blokkere beslutninger om å gå inn i for eksempel Usbekistan.
Komiteen ønsker å få utdypet departementets holdning til at informasjon
til departementet fra Telenor og fra departementet til Stortinget
ser ut til å først komme i etterkant av varsler utenfra.
Kontroll-
og konstitusjonskomiteen ønsker videre å få departementets generelle
vurdering av e-post fra varsler av 13. februar, herunder en forklaring
på hvorfor departementet ikke har forsøkt å komme i kontakt med
varsleren. Videre ønsker komiteen en særskilt vurdering av om Telenors
styrerepresentanter kunne eller burde ha stilt spørsmål ved de såkalte
«FCPA-vurderingene» som ble gjort av Takilant.
Til
slutt ønsker komiteen opplysninger om hvilke systemer for varsling
departementet har bedt om i de statlige heleide og deleide selskaper. Herunder
også en vurdering av Telenors håndtering av denne spesielle varslersaken.»
Den 18. februar 2015 oversendte statsråden Telenors
vurdering datert 16. februar 2015 av påstandene som fremkom i e-posten
fra den anonyme varsleren.
Komiteens brev av 17. februar ble besvart 24. februar
2015. Det fremgår av svaret fra næringsministeren at de anonyme
e-postene ikke brakte ny informasjon om muligheter for styremedlemmene
nominert av Telenor til å blokkere investeringsbeslutninger i VimpelComs
styre. På komiteens spørsmål om å få departementets generelle vurdering
av e-post fra varsler av 13. februar 2015, svarte næringsministeren:
«E-posten av 13. februar 2015 inneholder blant annet
kritikk mot Telenors håndtering av saken og mot at Telenor hadde
publisert avsenderens tidligere e-post på sine hjemmesider. Videre
er det fremsatt påstander knyttet til at VimpelCom kun har angitt
sine direktebetalinger til Takilant og ikke indirekte betalinger
via tredjeparter eller andre «stråselskaper», at Telenor-nominerte styremedlemmer
i VimpelCom-styret burde skjønt hva investeringene innebar og stilt
flere spørsmål selv om investeringene ikke i detalj ble gjennomført
av styret, og at det er merkverdig at Telenor-nominerte styremedlemmer
i VimpelCom kunne feste lit til «FCPA»-gjennomgangene når Telenor
selv skal ha uttalt i forbindelse med andre VimpelCom-investeringer
at VimpelCom ikke har gjennomført tilsvarende gjennomganger på fullstendig
vis.
Som omtalt ovenfor er det ikke ny informasjon
at styremedlemmer fra Telenor kunne ha blokkert investeringsbeslutningen
i VimpelComs styre. …»
Næringsministeren besvarte videre spørsmålet om
hvorfor departementet ikke hadde forsøkt å komme i kontakt med varsleren
og gjorde rede for kontakten. Det ble vist til at departementet ved
flere anledninger hadde hatt kontakt med avsenderen om håndteringen
av e-postene, men uten å innlede en ytterligere dialog om de konkrete
forhold vedkommende har tatt opp. Det ble vist til at store deler
av korrespondansen er offentlig kjent som følge av at departementet
på forespørsel har gitt delvis innsyn i korrespondansen og at noen
av henvendelsene er publisert av Telenor.
Det fremgikk at departementet overfor varsleren viste
til at det ikke er et etterforskningsorgan, at informasjon som berører
forhold rundt etterforskning ville bli oversendt Økokrim og at Økokrim
slik sett kunne være en relevant mottaker av det materialet vedkommende
mente å sitte på.
Når det gjelder komiteens spørsmål om Telenors styrerepresentanter
kunne eller burde ha stilt spørsmål ved de såkalte «FCPA-vurderingen» som
ble gjort av Takilant, svarte næringsministeren blant annet:
«… Hvorvidt de Telenor-nominerte styremedlemmene
burde stilt spørsmål ved de såkalte «FCPA-vurderingene» VimpelCom gjorde
i forbindelse med investeringen i Usbekistan, er vurderinger som
hvert enkelt styremedlem må gjøre ut fra den konkrete informasjonen
vedkommende hadde da beslutningen ble fattet. VimpelCom-saken er
nå under etterforskning. Ut fra hva som har kommet frem så langt,
kan det synes som ytterligere spørsmål kunne og burde vært stilt
fra styrets medlemmer, både da investeringsbeslutningen ble fattet
og i ettertid da problemstillingene har kommet opp. Det må imidlertid
understrekes at dette er vurderinger som kan gjøres i etterkant.
Dette var en investeringsbeslutning som verken skulle bli eller
ble forelagt departementet på det tidspunktet beslutningen ble tatt.»
På komiteens spørsmål om hvilke systemer for varsling
departementet har bedt om i de statlige heleide og deleide selskapene,
herunder en vurdering av Telenors håndtering av varslersaken, viste
næringsministeren til at saker som ofte omtales som varslingssaker,
ofte kan omfatte alvorlige kritikkverdige og også ulovlige forhold. Det
er derfor viktig å legge til rette for at informasjon og opplysninger
som fremsettes, kan videreformidles til relevante mottakere/myndigheter
for videre vurdering og oppfølging, samtidig som varslerens hensyn
og interesser kan ivaretas.
Avslutningsvis uttalte næringsministeren:
«Når det gjelder Telenors rolle i denne saken, har
jeg vært opptatt av å få en vurdering fra Telenor av påstandene
som er fremsatt, og at selskapet bidrar til å bringe klarhet i sakens
faktiske forhold. Telenor har i to redegjørelser til departementet
tatt avstand fra den beskrivelsen av Telenors forretningspraksis
som fremkommer av påstandene fremmet anonymt til departementet,
vist til at Telenor som aksjeeier i VimpelCom har tatt opp problemstillingene
med VimpelCom, og formidlet at Telenor vil fortsette å samarbeide
med etterforskende myndigheter gjennom sin status som vitne.»
Komiteens korrespondanse i saken følger som vedlegg
1–9 til innstillingen.