Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Gerd Eli Berge, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk
Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne,
Rasmus Hansson, viser til Riksrevisjonens undersøkelse av
den statlige kystforvaltningens arbeid med å øke andelen godstransport
til sjøs. Undersøkelsens mål var å vurdere i hvilken grad Fiskeri-
og kystdepartementets (nå Samferdselsdepartementet) og Kystverkets
arbeid med å overføre mer godstrafikk fra vei til sjø er målrettet
og effektivt, og å belyse andre årsaker til eventuell svak måloppnåelse. Komiteen har
merket seg at undersøkelsen i hovedsak gjelder perioden 2009–2013,
og at den tar for seg kun innenlands sjøtransport med NOR-registrerte
skip (ikke utenlandske skip).
Målsettingen om å overføre mer gods til sjø
har vært uttalt av Stortinget siden 2004 i nasjonale transportplaner
(NTP-er) og i de siste årenes budsjettproposisjoner. Komiteen minner
om at selve formålet med å vedta disse tiltakene er å redusere klimagassutslipp
og miljøforurensning fra transportsektoren som helhet, og samtidig sikre
en trygg og effektiv trafikkavvikling. Komiteen understreker
derfor at når andelen innenlands godstransport på sjø har vært synkende
siden 2009 og veitransporten har økt, er det ikke bare i strid med
det uttalte målet i NTP, men undergraver direkte tiltakets klimamål
og motvirker Stortingets klimaforlik.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
finner at årsaken til manglende måloppnåelse både er svakheter ved
Kystverkets rolle som transportetat, og at Fiskeri- og kystdepartementet
(nå Samferdselsdepartementet) ikke har fulgt opp Kystverkets arbeid
med å overføre gods fra vei til sjø. Riksrevisjonen finner også
at avgiftssystemet innen transportsektoren motvirker overføring
av godstransport fra vei til sjø, fordi sjøtransport har vanskelig
for å konkurrere med veitransportens betingelser.
Komiteen merker seg videre at
statistikken for all godsomslag i norske havner er mer positiv enn
beregninger som kun ser på NOR-registrerte skip, og at denne har
økt med 12 prosent fra 2009 til 2012 målt i tonn (ikke tonnkilometer).
Samferdselsdepartementet anfører at det også påvirker statistikken
at andelen utenlandskregistrerte skip i innenriks fart har økt betydelig
de siste årene.
Komiteen merker seg
at Riksrevisjonen i sin undersøkelse finner klare svakheter ved
Kystverkets arbeid for å fremme overføring av gods fra vei til sjø:
Kystverket er én av fire transportetater og
skal ivareta sjøtransportens interesser. Likevel viser undersøkelsen
som Riksrevisjonen har gjort, at Kystverket i meget begrenset grad
ser seg selv som en transportetat, mens det er framhevet at hovedområdene
skal være sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteen registrerer at Kystverket
er en etat hvor 90 prosent av ressursene nyttes til sjøsikkerhet
og beredskap, og at etatens arbeid som transportetat dermed synes
å være nedprioritert. Det fremstår som usikkert om Kystverket i tilstrekkelig
grad har vært en pådriver for økt overføring av gods fra vei til
sjø, blant annet fordi havnesjefene i hele fire av fem utpekte havner oppgir
at Kystverket ikke eller bare i liten grad opptrer som en aktiv
pådriver for dette. Komiteen merker seg særlig at
12 av 20 havnesjefer mener dette er en av de viktigste årsakene
til at det ikke fraktes mer gods til sjøs.
Komiteen merker seg at Kystverket
ikke har rapportert på prioriteringene i tildelingsbrevene fra departementet
om «å legge til rette for økt sjøtransport» og «å legge til rette
for havnesamarbeid og være en pådriver for godskonsentrasjon» i
tertialrapportene for 2013, og at Kystverket ikke har utarbeidet
konkrete planer for hvordan dette skal følges opp. Komiteen registrerer
at dette hittil heller ikke er blitt etterspurt av departementet,
selv om det har vært en målsetting for Stortinget.
Komiteen merker seg videre at
Riksrevisjonen mener det er risiko for manglende gjennomslag i Nasjonal
transportplan for tiltak som fremmer godstransport på sjø. Riksrevisjonen
mener det er positivt at departementet har lagt vekt på å styrke
kompetansen på samfunnsmessige analyser i Kystverket og at det har
blitt tatt opp som tema gjentagende ganger i styringsdialogen mellom
departementet og kystverket. Departementet har også bevilget ekstraordinære midler
til samfunnsøkonomisk kompetanse. På tross av dette viser Riksrevisjonens
undersøkelse at Kystverket ikke har hatt tilstrekkelig kapasitet til
å gjennomføre samfunnsøkonomiske analyser.
Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
anbefaling om at Samferdselsdepartementet bør vurdere på hvilken
måte det kan legges til rette for å nå målet om mer gods til sjø,
og hvordan dette kan følges opp i styringsdialogen med Kystverket. Komiteen finner
grunn til å se både på departementets overordnede styring og på
hvordan Kystverket kan videreutvikle rollen som transportetat slik
at sjøtransportens konkurransekraft styrkes i samsvar med nasjonale
transportprioriteringer. Komiteen ser positivt på
de tiltak som statsråden skriver at nå er igangsatt, blant annet arbeidet
med en godsanalyse for å bedre statistikkgrunnlaget for overføring
av gods til sjøs.
Komiteen merker seg
at Riksrevisjonen finner at Fiskeri- og kystdepartementet (nå Samferdselsdepartementet)
ikke i tilstrekkelig grad har fulgt opp målet om å overføre gods
fra vei til sjø gjennom overordnet styring, tilrettelegging av infrastruktur
og avgiftspolitikken. Komiteen viser til Riksrevisjonens
funn om at
det er svak styring
og oppfølging av godsmålet
tilretteleggingen av knutepunkter for gods
kan forbedres
departementet vet lite om effekten av avgiftsreduksjonene
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
undersøkelse viser at Fiskeri- og kystdepartementet ikke har etablert
et system for styring og oppfølging av godsoverføring til sjø. Blant
annet er ikke Stortingets mål om økt godstransport til sjøs operasjonalisert
i tildelingsbrevene fra Fiskeri- og kystdepartementet til Kystverket,
noe som har ført til at dette ikke har vært en del av den formelle
styringsdialogen. Komiteen merker seg videre at departementet
har ikke etterspurt rapportering om dette fra Kystverket, og godsmålet
omtales ikke i Kystverkets årsrapporter. Målet er heller ikke omtalt
i den skriftlige delen av styringsdialogen i perioden 2010–2012.
Komiteen registrerer at det i
statsrådens svar understrekes at overføringen av gods fra vei til sjø
«ikke er et mål i seg selv, snarere et av flere virkemiddel, som
under visse betingelser, kan bidra til å nå hovedmålene i transportpolitikken».
Det overordnete målet i transportpolitikken er ifølge statsråden
å «tilby et effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem
som dekker samfunnets behov for transport og fremmer regional utvikling». Komiteen merker
seg også at statsråden lenger ned i samme brev framholder at godsmålet
er «en visjon og ambisjon, ikke et selvstendig mål».
Komiteen vil derfor minne om
at det er departementet som skal fastsette mål, styringsparametere
og resultatkrav for underliggende virksomheter, etter de målsettinger
som Stortinget vedtar. Komiteen mener rekken av innstillinger
hvor dette er fremmet, viser at målsettingen om å øke andelen godstransport
på sjø har hatt høy og varig prioritet i Stortinget som et sentralt
tiltak. Dette for å sørge for effektiv og sikker trafikkavvikling
uten å øke forurensningen og utslipp av klimagasser fra transportsektoren.
Komiteen deler Riksrevisjonens
vurdering at det er uheldig at departementet ikke har fastsatt eller
operasjonalisert mål for overføring av gods fra vei til sjø i tildelingsbrevet
til Kystverket slik økonomireglementet forutsetter. Komiteen mener
at det er grunn til å revurdere denne strategien. Ved å gjøre godsmålet
også til et resultatmål som etatene skal rapportere på, er sjansen større
også for en samordnet transportpolitikk for det som er Stortingets
hensikt med målsettingen, nemlig redusere problemer knyttet til
miljø, arealknapphet og trafikksikkerhet.
Komiteen viser til
at beregninger som Transportøkonomisk institutt laget som underlag
for Nasjonal transportplan 2014–2023, anslår at veksten for godstransporten
vil bli 1,3 prosent pr. år for perioden 2008 til 2043. Det betyr
at målrettede og tydelige prioriteringer i transportpolitikken vil
fortsatt være sentralt for å unngå økte klimagassutslipp fra transport.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,deler
derfor Riksrevisjonens bekymring over at departementet har hatt
for lite systematisert kunnskap om status og utvikling i arbeidet
med infrastrukturen, som er nødvendig for å overføre mer gods fra
vei til sjø.
Flertallet minner videre om at
forholdene for godstransport på sjø er avhengig av en rekke aktører
samt konkurransekraft i markedet. Som Riksrevisjonen også bemerker
i gjennomgangen av andre forhold som kan påvirke måloppnåelsen om
å overføre mer gods fra vei til sjø, er utbygging av nye motorveier
noe som øker veitransportens konkurransekraft på bekostning av bane
og sjø.
Komiteen viser til
Innst. 271 S (2010–2011) hvor transport- og kommunikasjonskomiteen
uttaler at økonomien knyttet til varetransporten er en vesentlig
faktor for å få mer godstransport over på sjø. Mens sjøtransporten
og havnene er basert på privat finansiering fra aktørene knyttet til
sjøtransporten, får vei og jernbane bygget ut sin infrastruktur
via bevilgninger i statsbudsjettet. Både statlige gebyrer og avgifter
og havnenes prisfastsetting av tjenester er dermed sentrale virkemidler
for å øke godstransporten til sjøs. Komiteen merker
seg fra Riksrevisjonens undersøkelse at selv om avgiftene på sjøtransporten
har blitt redusert i perioden 2010 til 2013, mener aktørene på området
at avgiftsnivået for skipstrafikk fortsatt er høyt, og at det svekker sjøtransportens
konkurranseevne.
Komiteen deler Riksrevisjonens
bekymring for at manglende kunnskaper om effektene av reduksjonen
i avgiftene kan gi lite målrettet bruk av avgiftene som virkemiddel,
og at det kan stilles spørsmål ved om sentrale forutsetninger for
å overføre mer gods fra vei til sjø er til stede. Komiteen merker
seg at det i nærskipsfartsstrategien foreslås å foreta en vurdering
av effekten av ulike typer tiltak for å påvirke transportmiddelfordeling,
herunder pris for bruk av infrastruktur og bruk av avgifter i transportsektoren. Komiteen anmoder
om at slike utredninger inkluderes i det arbeidet departementet
nå har igangsatt for å øke kunnskapen om tiltak som bidrar til målsettingen
om mer gods på sjø.
Komiteen merker seg at statsråden
i svarbrevet til Riksrevisjonen mener at andre målformuleringer
i NTP kan være i konflikt med ønsket om å øke sjøtransportens andeler
av godstransporten, blant annet regjeringens ønske om å styrke næringslivets
konkurransekraft gjennom en langsiktig politikk for bedre fremkommelighet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,ser
at dette gir problemstillinger knyttet til hvilke mål som er viktigst,
men stiller seg uforstående til at målet om økt konkurransekraft
skulle være i veien for en målrettet oppfølging av Stortingets vedtak
og ettertrykkelige målsetting om å få mer gods over på sjø og bane,
som del av Norges forpliktelser til å kutte klimagasser.
Flertallet mener problemstillingene
gir grunnlag for at regjeringen vurderer om transportpolitikken
er målrettet og prioritert nok, mens det ikke er grunn til å unnlate
å operasjonalisere målet om økt godstransport på sjø. Flertallet anser
målet om å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren tilstrekkelig
viktig for Stortinget til at dette er en målsetting i seg selv.
En overordnet og tallfestet målsetning om enten andel gods på henholdsvis
sjø og bane, eller en tallfestet målsetting om kutt i klimagasser
fra transportsektoren som helhet, ville kunne gi mer målrettet prioritering
av virkemidler i transportpolitikken.
Flertallet ser en sammenheng
mellom manglende evne til å gjennomføre tiltak i Kystverket og manglende
aktivitet for å sikre gjennomføring fra departementets side som
Riksrevisjonen påpeker, og det faktum at tiltaket ikke er knyttet
opp mot et konkretisert overordnet mål for utslippskutt i transportsektoren.
Fiskeri- og kystdepartementet har ikke hatt – og har fortsatt ikke
– konkrete klimamål eller mål for utslippskutt som en overføring
av gods fra vei til sjø skal bidra til. Dermed gir ikke manglende
gjennomføring på etatsnivå vesentlige utslag på konkrete mål som
har prioritet i departementet. Aktivitet for å sikre oppnåelse av
mer prioriterte og mer konkrete mål vil nødvendigvis få forrang.
Komiteen deler for øvrig Riksrevisjonens
anbefalinger:
Kystverket videreutvikler
rollen som transportetat slik at sjøtransportens konkurransekraft styrkes
i samsvar med nasjonale transportprioriteringer.
Samferdselsdepartementet vurderer på hvilken måte
det kan legges til rette for å nå målet om mer gods til sjø, og
hvordan dette kan følges opp i styringsdialogen med Kystverket.
Samferdselsdepartementet i samarbeid med Kystverket
gir økt prioritet til arbeidet med å forbedre styringsinformasjonen
om utviklingen i godstransport til sjøs.
Samferdselsdepartementet legger til rette
for bedre samhandling mellom Kystverket og de øvrige transportetatene.
Komiteen viser også til at det
i 2013 ble lagt frem en nærskipsfartsstrategi, «Mer gods på sjø».
Denne ble presentert i samband med NTP 2014–2023. Det ble her fremmet
flere tiltak som kan bidra til økt overføring av gods fra vei til
sjø. I samsvar med dette er det satt i gang en rekke tiltak som
i stor grad er i tråd med Riksrevisjonens anbefalinger.