EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 173/2013
av 4. oktober 2013 å endre EØS-avtalens vedlegg XX (Miljø). Endringen
gjelder innlemmelse av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/33/EF
om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy til vegtransport.
Formålet med direktivet er å stimulere til økt etterspørsel etter
energieffektive kjøretøy med lave avgassutslipp slik at miljøbelastningen
kan reduseres.
Direktivet fastslår at det skal stilles energi-
og miljøkrav til kjøretøy ved offentlige anskaffelser og ved kjøp
av kjøretøy til bruk i offentlig persontransport, slik at miljøbelastningen
i hele driftslevetiden reduseres. Direktivet retter seg mot statlige,
kommunale og fylkeskommunale myndigheter og offentligrettslige organer
og mot operatører av offentlig persontransport.
Direktivet er en del av EUs arbeid for å redusere miljøbelastningen
fra kjøretøy, ved å stimulere til anskaffelse og bruk av kjøretøy
med mindre utslipp og lavere energiforbruk. Ved å fremme økt etterspørsel
etter kjøretøy med lavt energiforbruk og lave utslipp, vil produsentene
gis incentiver og bli motivert til teknologisk videreutvikling i
denne retningen.
Det forventes at direktivet alene vil bidra
til en marginal endring i nasjonale utslipp av forurensende komponenter,
men at reduksjonen kan ha lokal betydning i enkelte større byer
på dager hvor det er høye konsentrasjoner hvis kravene gjelder et
tilstrekkelig høyt antall kjøretøy. Et usikkert estimat er at omkring
10 pst. (10 000–15 000) av nyregistrerte personbiler vil bli omfattet
av de nye bestemmelsene. Avhengig av hvordan kravene blir utformet,
kan det nasjonale utslippet av CO2 gå
noe ned.
Gjennomføringen av direktiv 2009/33/EF krever lovvedtak
for gjennomføring i norsk rett. Stortingets samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig etter Grunnloven
§ 26 annet ledd.
Direktivets krav om at det ved anskaffelse av kjøretøy
skal tas hensyn til energi- og miljøpåvirkningen i hele driftslevetiden
går lenger enn gjeldende norsk rett. Bestemmelsene i direktivet som
må tas inn i norsk rett er angivelse av minst én metode som skal
benyttes for å vurdere energi- og miljøpåvirkningen i hele driftslevetiden.
I henhold til lov om offentlige anskaffelser
§ 16 kan Kongen gi forskrift til utfylling og gjennomføring av loven.
Nærings- og fiskeridepartementet, som forvalter anskaffelsesregelverket,
vil vurdere om gjeldende bestemmelse gir den fornødne forskriftshjemmel
eller om loven må endres for å gi den nødvendige hjemmelen en gjennomføringsforskrift.
For å kunne gjøre kravene i direktivet gjeldende ved
kjøp av kjøretøy til bruk i offentlig persontransport må yrkestransportlova
suppleres med en hjemmel for å gi forskrift på området. Samferdselsdepartementet
vil fremme forslag til endring i lov om yrkestransport med motorvogn
og fartøy.
Direktivet vil ikke føre til behov for budsjettmessige
endringer, men tas innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre
Myrli og Magne Rommetveit, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda
C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, er positiv til innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer
energieffektive kjøretøy til vegtransport. Komiteen har
for øvrig ingen merknader og slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til
følgende uttalelse fra utenriks- og forsvarskomiteen datert 23.
april 2014:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 8. april
2014 vedrørende Prop. 49 S (2013–2014) Samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 173/2013 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy
til veitransport
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling
til Prop. 49 S (2013–2014) og har ingen ytterligere merknader.»
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjenning av
EØS-komiteens beslutning nr. 173/2013 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2009/33/EF om fremme av renere og mer energieffektive kjøretøy
til veitransport.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. april 2014
Linda C. Hofstad Helleland
|
Ingvild Kjerkol
|
leder
|
ordfører
|