Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere helseforetakene
om at de ved kjøp av private institusjonsplasser skal prioritere
ideelle aktører fremfor andre aktører. Ved inngåelse av nye avtaler
med ideelle leverandører av rusbehandlingstjenester skal tidsavgrensede
kontrakter (anbud) erstattes av langsiktige samarbeidsavtaler med
mulighet for oppsigelse.»
Forslagsstillerne framholder at den beste rusbehandlingen
bare oppnås hvis det bygges opp langsiktige og trygge behandlingsvilkår,
og at de ideelle aktørene som har en svært viktig rolle i å tilby
behandling, hjelp og støtte uten egen fortjeneste som formål, derfor
trenger trygge avtaler og klare vilkår.
Det påpekes at anbudskonkurranser har ført til
at viktige behandlingstilbud legges ned, på tross av god kvalitet.
Det uttales at anbud ofte medfører at pris og andre forhold som
enkelt lar seg måle, får styre hvem som får kontrakten, og at når
fagfolk opplever at arbeidet deres legges ut på anbud, er det fare
for at de velger seg andre arbeidsplasser.
Det vises til at private aktører utgjør 58 prosent av
den samlede døgnkapasiteten for tverrfaglig spesialisert behandling.
Det framholdes at mange av de ideelle aktørene må tilby like gode lønns-
og pensjonsvilkår som det offentlige, mens de kommersielle aktørene
kan operere med dårligere vilkår, noe som etter forslagsstillernes syn
skaper en urettferdig konkurransesituasjon.
Det påpekes at både EØS-avtalen og det norske lovverket
åpner for å prioritere ideelle aktører innen helse- og omsorgssektoren,
og at dersom en tjeneste er vedtatt konkurranseutsatt eller er underlagt
lovverket om offentlige anskaffelser, kan man i mange tilfeller
gjennomføre en begrenset anbudsrunde, der man lar bare ikke-kommersielle
aktører være med.
Det vises til at Helse Sør-Øst i 2012 inngikk løpende
avtaler med ideelle aktører på rusfeltet, og forslagsstillerne mener
at alle helseforetakene skal instrueres om å gjøre dette.