I Dokument 3:2 (2011–2012) rapporterte Riksrevisjonen
at Olje- og energidepartementet ikke hadde utarbeidet og formidlet
avkastningsmål og utbytteforventninger til Statoil, slik det er
lagt til grunn i eierskapsmeldingene at staten som eier skal gjøre.
Riksrevisjonen merket seg at Olje- og energidepartementet mener
de har en tydelig, langsiktig og forutsigbar holdning til Statoils
utbytteutbetalinger og hvordan disse skal fordeles mellom utbytte
og tilbakeholdt overskudd, men etter Riksrevisjonens vurdering var
det ikke dokumentert at departementet har utarbeidet en utbytteforventning
basert på en egen vurdering av selskapets situasjon og strategi
og formidlet denne til selskapet.
Videre pekte Riksrevisjonen i undersøkelsen
på at selv om Statoils daværende rapportering om internasjonalt
engasjement fulgte gjeldende krav, ga den begrenset mulighet til
å evaluere selskapets utenlandssatsing. Departementet var enig i
at eieroppfølging av internasjonal satsing er svært viktig, og uttalte
at departementet ville legge mer vekt på oppfølgingen av dette feltet
i tiden framover. Kontroll- og konstitusjonskomiteen uttalte i sin
behandling av saken at den forventer mer regnskapsdata på dette
feltet etter hvert, og at departementet vil legge mer vekt på dette
i eieroppfølgingen i årene som kommer, jf. Innst. 255 S (2011–2012).
I undersøkelsen framkom det også at Statoil
ikke rapporterer fullstendig på flere sentrale områder innenfor
samfunnsansvar, noe komiteen fant grunn til å presisere at er alvorlig.
Komiteen delte Riksrevisjonens vurdering om at det ikke er i samsvar
med Stortingets forutsetninger om rapportering av samfunnsansvar
når Statoil blant annet utelater virksomhet som selskapet har i
andre land enn Norge og Danmark, i betydelige deler av sin miljørapportering.
Komiteen forutsatte at departementet følger tett opp arbeidet knyttet
til samfunnsansvar framover, og at rapporteringen inkluderer alle
land.
Olje- og energidepartementet har i brev til
Riksrevisjonen 30. april 2013 redegjort for hvilke endringer og
tiltak som er iverksatt for å følge opp kontrollens funn og komiteens
merknader.
Riksrevisjonen har merket seg at Olje- og energidepartementet
har utarbeidet og formidlet avkastningsmål og utbytteforventninger
til Statoil, og at oppfølgingen av Statoils internasjonale virksomhet
er styrket. Blant annet har Statoil etablert land-for-land-rapportering
med hensyn til en rekke viktige finansielle indikatorer. Videre
har Statoil etter Riksrevisjonens vurdering iverksatt en rekke positive
tiltak knyttet til selskapets rapportering av egen ivaretakelse av
samfunnsansvar. Riksrevisjonen har eksempelvis merket seg at Statoils
miljørapportering nå omfatter all virksomhet de har operatøransvar for,
også lete- og utviklingsvirksomhet.
Riksrevisjonen har avsluttet saken.