I samanheng med revidert nasjonalbudsjett 2013 foreslår
regjeringa følgjande endringar i stortingsvedtak på skatte- og avgiftsområdet:
Fribeløpet i arbeidsgivaravgifta
i sone Ia blir justert ned til 450 000 kroner og til 225 000 kroner for
vegtransport.
Produktavgifta på førstehandsomsetning
av fisk blir auka frå 2,6 til 3 pst.
Vrakpanten blir heva med 500 kroner, til
3 000 kroner. Auken i utbetalingar blir motsvara av å heve vrakpantavgifta
med 400 kroner.
I proposisjonen legg Finansdepartementet fram forslag
til vedtak om endringar i Stortingets vedtak 27. november 2012 om
fastsetting av avgifter
mv. til folketrygden for 2013
produktavgift til folketrygden for fiskeri-,
hval- og selfangstnæringen for 2013
avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift
for budsjetterminen 2013.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at regjeringens lovendringsforslag fremmet i Prop. 150
LS (2012–2013) behandles i Innst. 475 L (2012–2013). Proposisjonens
forslag til endringer i stortingsvedtak behandles i denne innstillingen.
Av næringsinntekt skal det normalt svarast 11 pst.
trygdeavgift, medan satsen er 7,8 pst. for lønsinntekt. Næringsdrivande
i fiskerinæringa betalar også 7,8 pst. trygdeavgift. Mellomlegget opp
til 11 pst. blir dekt av ei særskilt produktavgift. Produktavgifta
skal, forutan å dekkje mellomlegget i trygdeavgifta, òg dekkje kollektiv
medlemspremie til yrkesskadetrygd, kollektiv forsikring for tilleggssjukepengar
for manntalsførte fiskarar og utgifter i samband med stønad til
arbeidsledige i næringa. Det skal svarast produktavgift av all fangst
frå norskregistrerte fartøy. I statsbudsjettet for 2013 blei det vedteke
å setje produktavgifta til 2,6 pst. for 2013. I brev 12. april 2013
tilrår Fiskeri- og kystdepartementet at satsen blir oppjustert til
3 pst. frå og med 1. juli 2013.
Fiskeri- og kystdepartementet har vidare opplyst at
produktavgifta har eit akkumulert overskot per 1. januar 2013 på
71,9 mill. kroner. Årsaka er i hovudsak at førstehandsverdien i
2011 var langt høgare enn det som blei lagt til grunn ved fastsetjing
av produktavgifta for 2011. I 2012 var inntekter og utgifter om
lag i balanse. Ifølgje berekningar frå Fiskeri- og kystdepartementet
er differansen i avgiftsinntekter mellom ein sats på 3,5 pst. og
ein sats på 3 pst. 65 mill. kroner. Eit prinsipp for produktavgifta
er kostnadsdekking over tid.
Finansdepartementet foreslår derfor å auke produktavgifta
til 3 pst. frå 1. juli 2013, i tråd med forslag og berekningar frå
Fiskeri- og kystdepartementet. Det blir vist til forslag til vedtak om
endring i Stortingets vedtak om produktavgift til folketrygda for
fiskeri-, kval- og selfangstnæringa for 2013.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Satsen for arbeidsgivaravgifta i sone Ia er
i utgangspunktet 14,1 pst. Det kan likevel nyttast ein sats på 10,6
pst. så lenge differansen mellom avgifta som følgjer av satsar på
høvesvis 14,1 pst. og 10,6 pst. ikkje overstig 530 000 kroner (det
årlege fribeløpet) i inntektsåret. For vegtransportføretak er satsen
10,6 pst. inntil differansen overstig 265 000 kroner for føretaket
i inntektsåret. Føretak som driv produksjon av stål eller bygging
av skip mv. kan og berekne redusert arbeidsgivaravgift inntil differansen
i avgift, etter ei berekning med den satsen som elles gjeld i sona
og 14,1 pst., overstig 530 000 kroner.
Fribeløpet i arbeidsgivaravgifta på 530 000
kroner (265 000 kroner for vegtransport) er fastsett for å komme
inn under grensa for bagatellmessig støtte i EØS-avtalen sine statsstøttereglar.
Etter EØS-regelverket kan ein gi såkalla bagatellmessig støtte utan
å notifisere til ESA. Bagatellmessig støtte må samla vere under
200 000 euro over ein rullerande treårsperiode. Det årlege fribeløpet
i arbeidsgivaravgifta skal altså utgjere inntil ein tredel av den
samla grensa for tre inntektsår på 200 000 euro.
Krona har styrka seg vesentlig mot euro dei
siste åra. Fribeløpet på 530 000 kroner utgjer om lag 205 000 euro
i perioden 2011–2013, dvs. 5 000 euro over grensa for bagatellmessig
støtte.
Gjeldande fribeløp i avgiftsvedtaket fører dermed
til at arbeidsgivarar kan få eit høgare støttebeløp enn det reglane
om bagatellmessig støtte tillèt. For åra før 2013 har fribeløpet
vore innanfor grensa for bagatellmessig støtte.
Som støttegivar har Finansdepartementet eit
ansvar for å sjå til at det ikkje blir gitt støtte som går utover
grensene. For at fribeløpet skal komme ned under 200 000 euro (100 000
euro for vegtransport) for perioden 2011–2013, må fribeløpet reduserast
til 450 000 kroner (225 000 kroner for vegtransport) så snart som
mogleg. Regjeringa foreslår derfor at fribeløpet i arbeidsgivaravgifta
i sone Ia blir redusert til 450 000 kroner (225 000 kroner for vegtransport)
med verknad frå og med 4. termin 2013 (1. juli 2013). Det same gjeld
den øvre grensa for føretak som driv produksjon av stål og bygging
av skip mv.
At endringa gjeld med verknad frå og med 4. termin
2013 inneber at føretak kan berekne redusert avgift inntil differansen
blir 530 000 kroner (265 000 kroner for vegtransport) når dei bereknar
avgifta for 1. til og med 3. termin. Ved avgiftsberekninga frå og
med 4. termin kan derimot samla reduksjon ikkje overstige 450 000 kroner
(225 000 kroner for vegtransport) samla for inntektsåret. Dersom
eit føretak alt har berekna redusert avgift med eit høgare beløp
(inntil 530 000 eller 225 000 kroner) for 1. til og med 3. termin
2013, blir det likevel ikkje krav om endring for dei tidlegare terminane.
Endringa gjeld også grensa for samla bagatellmessig
støtte, jf. dei to siste setningane i § 3 første ledd andre strekpunkt
i vedtaket.
Forslaget har truleg ikkje vesentlege administrative
følgjer. Å redusere fribeløpet frå 530 000 kroner til 450 000 kroner
og frå 265 000 kroner til 225 000 kroner for vegtransport frå 1. juli, kan
auke provenyet med om lag 110 mill. kroner påløpt i 2013. Av dette
blir 90 mill. kroner bokført i 2013 og 20 mill. kroner blir bokført
i 2014.
Departementet viser til forslag til endring
i Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden
for 2013 § 3 og § 4. Endringane tek til å gjelde 1. juli 2013 med
verknad for avgiftsberekninga frå og med fjerde termin.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Oppsamlingssystemet for bilvrak skal sørgje
for at køyretøy blir samla inn og tatt hand om på ein forsvarleg
måte. Ordninga blei innført i 1978 og gjeld i dag mellom anna personbilar,
campingbilar, snøscooterar og minibussar. Ved levering av køyretøy
til godkjente oppsamlingsplassar blir det utbetalt vrakpant. Føremålet
med ordninga er å motivere til at køyretøya blir levert inn til
godkjente oppsamlingsplassar. Vrakpanten er no heva to år på rad.
Vrakpanten blei heva med 500 kroner både frå 1. januar 2012 og frå
1. januar 2013. Vrakpanten er no på 2 500 kroner per køyretøy.
Utbetalt vrakpant blir motsvara av vrakpantavgifta,
som er ein del av eingongsavgifta. Vrakpantavgifta er no på 2 000
kroner per køyretøy. Vrakpantavgifta er lågare enn vrakpanten fordi
talet på nye registreringar er høgare enn talet på køyretøy som
blir vraka.
Regjeringa foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner
frå 1. juli 2013. Vrakpanten vil etter dette vere på 3 000 kroner
per køyretøy. Dette vil auke motivasjonen til å levere inn utrangerte
køyretøy til godkjente oppsamlingsplassar. Departementet reknar
med at auken i vrakpanten vil auke utbetalingane av vrakpant med
32,5 mill. kroner i 2013, sjå Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013. Det er ein auke på 65
mill. kroner for eit heilt år. Auken i utbetalingar blir motsvara
av å heve vrakpantavgifta med 400 kroner frå 1. juli 2013, sjå forslag
til avgiftsvedtak om eingongsavgift § 2. Forslaget er dermed provenynøytralt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag om å øke utbetalingen av vrakpant med 500 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at det står en rekke vrak eller ubrukte
og utdaterte båter, campingvogner og tyngre kjøretøy rund om i landet
som ut fra et miljøsynspunkt absolutt burde vært håndtert på en
tilsvarende måte som vrakpantordningen fungerer for «vanlige» kjøretøy. Disse
medlemmer mener at det å innføre en slik vrakpantordning
også for denne type transportmiddel vil være et viktig og riktig incitament. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med framleggingen
av statsbudsjettet for 2014 etablere en vrakpantordning for båter,
campingvogner og tyngre kjøretøy tilsvarende ordningen som gjelder
for 'vanlig' kjøretøy.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner fra
1. juli 2013, fra 2 500 kroner til 3 000 kroner.
Disse medlemmer ønsker å øke
vrakpanten med 1 000 kroner fra 1. juli 2013 slik at den blir på
3 500 kroner for deretter å heve den videre hvert år til den når
6 000 kroner som et virkemiddel for å få skiftet ut eldre biler
med nye, tryggere og mer miljøvennlige biler. Disse medlemmer viser
til bevilgningsforslag i Innst. 470 S (2012–2013).
Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens
forslag om å øke vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013. Dette
medlem viser videre til Venstres alternative statsbudsjett
for 2013 hvor det ble foreslått å innføre en tilsvarende vrakpantordning
for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag om å øke vrakpantavgiften med 400 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
ikke forslag om økning i vrakpantavgiften ut over regjeringens økning
på 400 kroner.
Disse medlemmers økning i vrakpant
fremstår således som en avgiftslettelse og et økt insentiv til fornyelse
av bilparken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til de mange utfordringer som arveavgiften
gir for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer viser
til at dette er avgift på aktiva som tidligere har vært fullt ut
beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg,
hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer mener
på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde
mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig
byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt
arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse medlemmer ønsker
å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å fjerne arveavgiften
for både næringslivet og for privatpersoner.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
som et første steg fra 1. juli 2013 fjerne trinn 1 i arveavgiften
og halvere de øvrige satser.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 27. november 2012 nr. 1212
om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjettåret 2013
gjøres følgende endring:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver (arveavgiftsloven)
svares avgift til statskassen etter bestemmelsene i dette vedtaket.
§ 2 Fradrag etter arveavgiftsloven § 15 annet ledd
for begravelsesomkostninger, skifteomkostninger og utgifter til
gravsted settes til et halvt grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets
inngang, dvs. 41 061 kroner, hvis ikke høyere utgifter er legitimert.
Utgifter til dokumentavgift og tinglysing kommer
særskilt til fradrag.
Fradrag etter arveavgiftsloven § 17 for avgiftspliktig
som ikke har fylt 21 år settes til et grunnbeløp i folketrygden
(G) ved årets inngang, dvs. 82 122 kroner per år.
§ 3 Avgiftsgrunnlaget rundes nedover til nærmeste
tall som kan deles med 1 000.
§ 4 Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn,
fosterbarn – herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren
– og foreldre, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 5 pst. |
§ 5 Av arv og gaver som ikke går inn under
§ 4, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 7,5 pst.» |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore
bedrifter. Dette medlem viser til at dette er avgift
på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom flere
generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller løsøre,
kontanter og verdipapirer. Dette medlem mener på
prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde
mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig
byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt
arbeid for allerede travle ligningsansatte. Dette medlem ønsker
å forenkle arveoppgjørene og vil avskaffe arveavgiften i sin helhet.
Dette medlem viser til forslag
om dette i Innst. 475 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle lærlinger fra 1. juli 2013.
Disse medlemmer viser for øvrig
til nærmere omtale av disse forslagene i Innst. 4 L (2012–2013).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag
til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013
med følgende endringer:
Ny § 4 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette for arbeidstakere som er lærlinger, skal det ikke beregnes
arbeidsgiveravgift i noen soner fra 1. juli 2013.
Opprinnelig § 4 blir 5 etc.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Et viktig ledd i en slik omstilling er å bruke skattesystemet aktivt
til å få flere i arbeid.
Dette medlem foreslår derfor
å fjerne arbeidsgiveravgiften for alle nye lærlinger fra 1. juli 2013
og å fjerne arbeidsgiveravgiften for nystartede bedrifter med færre
enn 5 ansatte fra samme tidspunkt. Begge disse tiltakene er målrettet
for å stimulere en utvikling dette medlem ønsker,
nemlig at flere nye bedrifter ser dagens lys og at flere unge som
ønsker det får tilbud om lærlingeplass. I dag står alt for mange uten
slik plass.
Dette medlem viser videre til
forslag om endring av folketrygdloven § 23-2 (arbeidsgiveravgiftsfritak
for lærlinger og for nye bedrifter) i Innst 475 L (2012–2013) og
fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgifter mv. til folketrygden for 2013 gjøres følgende endringer:
Ny § 4 og 5 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette for arbeidstakere som er lærlinger og ansatt etter 1. juli
2013 skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner.
§ 5 Særregler for nystartede bedrifter
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette skal det for bedrifter som er startet etter 1. januar
2013 med inntil 5 ansatte skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i
noen soner for lønn opptjent etter 1. juli 2013 i inntil tre år
etter første gangs registrering av bedriften.
Opprinnelig § 4 blir § 6 etc.»
Komiteens medlem fra Venstre foreslår en
omlegging, fornying og forenkling av merverdiavgiftsregelverket
nærmere omtalt i Innst. 475 L (2012–2013). Konkret foreslår dette
medlem at økologiske produkter, frukt og grønt fritas for
merverdiavgift. Det betyr en kraftig stimulans mot et sunnere kosthold
og et mer miljøvennlig landbruk. Videre innebærer endringen at redusert
sats på matvarer (i dag 15 pst.) oppheves og at den generelle merverdiavgiftssatsen
reduseres med ett prosentpoeng til 24 pst. Samlet vil dette innebære
en avgiftslette på ca. 1,5 mrd. kroner for privatpersoner, organisasjoner
og virksomheter som ikke er merverdiavgiftsregistrert.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av merverdiavgift for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 2 Alminnelig sats
Merverdiavgift svares med 24 pst. av avgiftspliktig
omsetning, uttak og innførsel når ikke redusert sats skal anvendes
etter bestemmelsene nedenfor.
§ 3 oppheves.
Nåværende §§ 4 og 5 blir §§ 3 og 4.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til de samfunnsmessig negative konsekvensene knyttet til bruk av
alkohol, og mener at alkoholprisene i større grad bør gjenspeile
de faktiske kostnadene samfunnet pådrar seg som følge av bruk av
alkohol. Dette medlem vil derfor foreslå at alkoholavgiftene
økes med 10 pst. utover regjeringens økning.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Alkoholholdig drikk | Volumprosent alkohol | Kr |
| t.o.m 0,7 | avgiftslegges etter reglene for alkoholfrie drikkevarer |
Brennevinsbasert | over 0,7 | 7,54 per volumprosent og liter |
Annen | over 0,7 t.o.m. 2,7 | 3,37 per liter |
| over 2,7 t.o.m. 3,7 | 12,67 per liter |
| over 3,7 t.o.m. 4,7 | 21,96 per liter |
| over 4,7 t.o.m. 22 | 4,91 per volumprosent og liter |
Etanol til teknisk bruk | over 0,7 | sats som for alkoholholdig drikk» |
Komiteens medlem fra Venstre støtter
en restriktiv alkoholpolitikk hvor høye særavgifter på alkohol er
et viktig atferdspolitisk redskap. Dette medlem ønsker
imidlertid å vri forbruket fra brennevinsbasert alkohol til vin
og andre alkoholdige drikker med volumprosent alkohol mellom 4,7
og 22 pst. og foreslår derfor en vridning som innebærer at avgiften
på brennevinsbasert drikke øker med 60 øre per volumprosent og liter,
mens avgiften på vin og annen drikke reduseres med 60 øre per volumprosent
og liter. En slik omlegging vil innebære en lettelse i de samlede
alkoholavgiftene på om lag 95 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
Brennevinsbaserte drikkevarer over 0,7 | 7,45 per volumprosent og liter |
Annen alkoholholdig drikk over 4,7 tom 22 | 3,86 per volumprosent og liter» |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at den målrettede innsatsen for å få
redusert antall nye røykere må fortsette av hensyn til folkehelsen.
Aktiv bruk av avgiftssystemet er et av mange viktige tiltak og disse medlemmer fremmer
derfor forslag om 5 pst. økning av tobakksavgiften.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kroner |
Sigarer | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,47 per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og papirhylser | 0,0376 per stk.» |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til de negative samfunnsmessige konsekvensene
av tobakksbruk, herunder snus. Dette medlem mener
derfor at tobakksavgiften bør økes med 10 pst. utover regjeringens
økning.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kr | |
Sigarer | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,59 | per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og sigaretthylser | 0,0394 | per stk.» |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å frita høyinnblandet biodiesel for veibruksavgift på drivstoff. Disse
medlemmer har registrert at regjeringens politikk overfor
fornybarbasert biodiesel effektivt har stoppet satsinger på utvikling
av biodiesel i Norge og vil bemerke at et selskap som Norske Skog
har informert disse medlemmer om at selskapet nå har
et pilotanlegg tilsvarende det som selskapet planla etablert ved
Follum, i drift i Australia. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen har store mål i klimasammenheng, men mener avgiftspolitikken
av biodieselviser at virkemidlene ikke samsvarer med festtalene.
Disse medlemmer mener videre
at det er viktig å legge til rette for miljøvennlig drivstoff, og fremmer
på denne bakgrunn forslag om å gjeninnføre fritaket for autodieselavgift
for høyinnblandet biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst.
av dieselblandingen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff
for budsjettåret 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:
§ 6 skal lyde:
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift
dersom andelen biodiesel i mineraloljen utgjør 30 pst. eller mer.
Någjeldende §§ 6 og 7 blir §§ 7 og 8.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik miljømessig omstilling
av skattesystemet hvor det skal både lønne seg og arbeide, investere
og eie i norske arbeidsplasser og norsk næringsliv og samtidig å
legge om atferd i mer miljøvennlig retning og stimulere til et sunnere
kosthold/livsstil foreslår dette medlem å øke veibruksavgiften
på bensin og diesel med om lag 10 pst. Samtidig vil dette
medlem gjeninnføre det tidligere avgiftsfritaket for biodiesel
fordi all erfaring tilsier at den avgiftsendringen regjeringen gjorde
i 2010 tok bort det kommersielle grunnlaget for utvikling av både første
og andre generasjons biodrivstoff i Norge.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av veibruksavgift på drivstoff for 2013 gjøres følgende endringer:
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
mineraloljeavgiften bør økes for å stimulere til utfasing av klimaskadelig
oljefyring, og foreslår at grunnavgiften på mineralolje økes med
25 øre per liter utover regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje
mv. for budsjettåret 2013 § 1 første ledd første punktum skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 1,268
per liter.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem
en kraftfull økning av grunnavgiften for mineralolje. Skal målene
i klimaforliket nås, er det helt avgjørende at fossil energibruk
fases ut. Dette medlem foreslår derfor å doble avgiften,
ved øke denne med 1 krone literen. Dette medlem peker
på at det er en avgiftsøkning mange organisasjoner også tok til orde
for under finanskomiteens høring i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av grunnavgift på fyringsolje for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 2,018
per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien og produsenter
av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift med kr 0,126
per liter.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i klimaforliket er et prinsipp at det kun skal benyttes
ett virkemiddel for fastlandsindustrien, nemlig enten kvoter, avtaler
eller avgift. Gasskraftverkene på Kårstø og Mongstad har både kvoteplikt
og en egen CO2-avgift, til tross for regjeringens
politikk om å unngå dobbel virkemiddelbruk.
Disse medlemmer foreslår derfor
å frita kvotepliktige virksomheter for CO2-avgift.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske
produkter for budsjetterminen 2013 § 1 skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
mineralske produkter med følgende beløp:
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,43 per
liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger:
kr 0,71 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien:
kr 0,31 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,13
per liter
b) bensin: kr 0,91 per liter,
c) naturgass: kr 0,46 per Sm3,
d) LPG: kr 0,68 per kg.
Det skal betales avgift med kr 0,05 per Sm3 naturgass
og kr 0 per kg LPG for produkter som leveres til industri og bergverk
som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen.
Fritaket i § 2 første ledd bokstav g kommer
ikke til anvendelse for mineralolje og bensin til innenriks kvotepliktig
luftfart.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres hovedmål om et skatte- og avgiftssystem som innebærer
mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig atferd og mindre
skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem
å øke CO2-avgiften på mineralske produkter
med 10 øre literen og oppheve fritak for CO2-avgift
på mineralske produkter som gir kvotepliktige utslipp etter klimakvoteloven.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av CO2-avgift på mineralske produkter
for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
mineralske produkter med følgende beløp:
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,53 per
liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger:
kr 0,81 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien:
kr 0,41 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,23
per liter,
b) bensin: kr 1,01 per liter,
c) naturgass: kr 0,56 per Sm3,
d) LPG: kr 0,78 per kg.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at frem til 1. januar 2007 var produkter laget av råsaft, saftkonsentrat,
juice, nektar og saft av frukt og bær samt konsentrat av disse,
unntatt produktavgift. Bakgrunnen for det var blant annet at produkter
laget av ekte råvarer som frukt og bær er mer helsebringende enn
produkter laget av kunstig farge og aroma, samt av landbrukspolitiske
hensyn.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i statsbudsjettet for 2007 endret virkeområdet
for produktavgiften til å gjelde alle produkter med tilsatt sukker
eller annet søtstoff, med unntak av enkelte melkeprodukter. Formålet med
endringen var å redusere forbruket av sukkerholdig/søtet drikke,
og formodentlig brus spesielt. Disse medlemmer konstaterer
at i perioden fra avgiftsomleggingen har salget av brus økt i dagligvaremarkedet,
mens ekte saft har tilbakegang. Avgiftsomleggingen rammer ekte saft,
og hadde ingen tydelig virkning på brus. Disse medlemmer antar
at en slik forbruksutvikling i retning av kunstig fremstilt drikke,
ikke er regjeringens målsetting med avgiftsomleggingen, all den
tid regjeringen ønsker å stimulere norsk landbruk.
Disse medlemmer tror denne utviklingen kommer
som et resultat av at man utelukkende fokuserer på sukker og søtstoff,
og ikke på det øvrige innholdet i produktet. Frukt og bær inneholder
vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen trenger. Disse medlemmer mener
derfor at produkter laget av frukt og bær tilsatt sukker eller annet
søtstoff bør plasseres i egen gruppe med halvert produktavgift,
kr 1,53. Dette vil etter disse medlemmers vurdering
trolig gi ønsket effekt ernæringsmessig og vil styrke norsk landbruk.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Fra 1. juli 2013 gjøres følgende
endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om avgift på alkoholfrie
drikkevarer mv. for budsjettåret 2013:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp
per liter:
a. alkoholfrie
drikkevarer som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 3,06,
b. saft laget av frukt og bær som er tilsatt
sukker eller kunstig søtstoff: kr 1,53,
c. sirup som er tilsatt sukker eller kunstig
søtstoff som nyttes til ervervsmessig framstilling av alkoholfrie
drikkevarer i dispensere, fontener o.l.: kr 18,68.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at nordmenn bruker ca. 1 mrd. handleposer av plast hvert år.
Dette fører til unødvendig økt avfall fra norske husholdninger. Dette
medlem mener at «forurenser betaler»-prinsippet må følges
i miljøpolitikken, slik at plastposens reelle kostnad, i form av
miljøskader, reflekteres i posens pris. De beste alternativene til
plastposer vil derfor være gjenbruksposer og handlenett som er laget
av kraftigere stoff som gjør at de kan brukes flere ganger, eller
poser laget av stivelse fra matavfall eller andre miljøvennlige
løsninger.
Dette medlem forutsetter at økt
bruk av miljøavgifter, for eksempel på plastposer, fører til tilsvarende
reduksjon av andre skatter og avgifter slik at økte miljøavgifter
ikke fører til en generell økning av skatte- og avgiftsnivået her
i landet.
Dette medlem vil innføre en miljøavgift
på 1 krone per plastpose og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortingsvedtak om avgift på plastposer
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av plastposer med kr 1 per
pose.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2 Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd
for avgift på plastposer som
a) fra produsents
eller importørs lager
b) innføres
1. som reisegods
etter tolloven § 5-1,
2. etter tolloven § 5-9 og er av mindre
verdi,
c) etter tolloven § 5-3 fra registrert
virksomhets eller importørs lager leveres til eller innføres av
1. diplomater,
2. NATO og styrker fra land som deltar
i Partnerskap for fred,
3. Den nordiske investeringsbank,
d) kommer i retur til produsents eller
importørs lager
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring,
avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten,
avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette
ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som
ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften
i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at utslippene av CO2 fra flytrafikk
er betydelige. Flyreiser sto i 2005 for omtrent 7,5 pst. av Norges
totale CO2-utslipp, og selv med mer miljøvennlige
fly øker utslippene på grunn av økt trafikk. I 2011 ble det foretatt
vel 42 mill. reiser med avgang fra norske flyplasser.
Dette medlem vil at Norge skal
utvikle verdens mest miljøvennlige transportsektor. Fremtidig trafikkvekst
i og rundt de store byene må tas av kollektiv, sykkel og gange.
Godstransport må overføres fra vei til sjø og bane. Fossilt drivstoff må
erstattes av elektrisitet og andre rene energiformer. Tettsteder
og byer må bygges omkring kollektivknutepunktene slik at behovet
for å eie og kjøre bil reduseres, og at folk kan nyte fleksible,
klimavennlige og kollektive transportløsninger. Og jernbane må ta
trafikkvekst fra flytransport der hvor det er mulig.
Dette medlem viser til at flere
land, bl.a. Tyskland har innført nasjonale miljøavgifter på flytrafikk
– både nasjonal og internasjonal trafikk – under samme begrunnelse.
Den tyske avgiften omfatter alle flyavganger fra tysk flyplass.
Det gjelder ulike avgiftssatser avhengig av destinasjon. For innenlandsreiser
og reiser til flyplass i Europa (i henhold til en opplisting av land)
er avgiftssatsen 7,5 euro per passasjer. For middels lange interkontinentale
reiser til land i Midt-Østen, Vest-Asia og Afrika (i henhold til egen
liste), er avgiftssatsen 23,43 euro per passasjer. For lengre interkontinentale
reiser til andre land (bl.a. Amerika, Oseania, Øst-Asia) er avgiftssatsen
42,18 euro per passasjer.
Dette medlem foreslår derfor
at Norge innfører en avgift tilsvarende den Tyskland har innført gjeldende
fra 1. juli 2013.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2014, utrede og fremme forslag
om å innføre en miljøavgift på flyreiser til og fra norske flyplasser
etter tysk modell.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å stimulere
til at flere engasjerer seg i frivillig arbeid og at grensen for
godtgjørelser som krever lønnsoppgaver, blir romsligere. Det er
viktig å sikre at frivilligheten ikke pålegges for mye byråkrati
og rapporteringsplikt så lenge godtgjørelse til hver enkelt er liten.
Disse medlemmer ønsker derfor
å heve lønnsoppgaveplikten til 8 000 kroner og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen heve grensen for lønnsoppgaveplikt
i frivillige organisasjoner til 8 000 kroner per ansatt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen fortsetter avviklingen av ordningen med skattefradrag
for store sykdomsutgifter. Dette har ført til betydelig økte utgifter
for mange, og har for en betydelig gruppe svekket muligheten til
å komme inn i eller forbli i arbeid. Ordningene som er ment å erstatte
fradraget, som tilskudd til Husbanken og til arbeids- og utdanningsreiser,
er gode tiltak i seg selv, men de vil ikke nødvendigvis være aktuelle
ordninger for mange av dem som frem til nå har vært avhengige av
skattefradraget for å fungere i arbeidsliv og dagligliv. Disse
medlemmer ser at det var svakheter med den fradragsordningen som
nå er under avvikling, men mener det hadde vært mer hensiktsmessig
med en reform heller enn en avvikling av fradraget. Disse
medlemmer ønsker å opprettholde et skattefradrag for store
sykdomsutgifter som kan bidra til at flere kan leve frie og selvhjulpne
liv. Et slikt fradrag bør først og fremst innrettes på en slik måte
at den bidrar til at det lønner seg å komme inn i, eller forbli
i, arbeid. Disse medlemmer vil foreløpig videreføre
ordningen på 2012-nivå frem til en ny fradragsordning kan være på
plass.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre særfradraget
for store sykdomsutgifter på samme nivå som for 2012.»
Komiteens medlem fra Venstre ønsker
et storstilt grønt skatteskifte hvor det både gis skattelette for
investeringer og adferd i mer miljø- og klimavennlig retning og
hvor miljøavgiften økes i tråd med prinsippet om at forurenseren
skal betale. Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette
medlem å innføre en ordning hvor det gis et maksimalt skattefradrag
på 50 000 kroner for energieffektiviseringstiltak i private bygg.
I svar på spørsmål 15 fra Venstre i forbindelse med behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett for 2013 svarer finansministeren at:
«En etablering av en ordning med skattefradrag for
energieffektiviseringstiltak i egen bolig vil kreve en omfattende
gjennomgang og vurdering av flere forhold. Det gjelder blant annet
hvilke tiltak som skal kvalifisere for å anses som energisparende,
hvilke kvalifikasjonskrav det skal stilles til de som skal utføre
slike tiltak, og hvordan et slikt fradrag kan innpasses i systemet
for ligning av personlige skattytere. De utredningene som bør foretas
i en slik sammenheng, går ut over rammene for hva som praktisk og
tidsmessig kan gis som lovteknisk bistand i forbindelse med spørsmål
til statsbudsjettet eller revidert nasjonalbudsjett. Av samme grunn
er det heller ikke mulig å gi et provenyanslag for en slik ordning.
På
bakgrunn av at utredningen vil kreve betydelig arbeid, mener departementet
at Stortinget må anmode særskilt om at departementet skal foreta provenyberegning
og forslag til lovteknisk utforming av forslaget.»
Det er mulig at det tar tid å foreta en provenyberegning
og forslag til lovteknisk utforming av et slikt forslag, men dette
medlem peker på at det er noe departementet har hatt god
tid til å gjøre all den tid Venstre har bedt departementet foreta
en slik beregning i over 3 år, bl.a. i forbindelse med statsbudsjettene
for 2010, 2011, 2012 og 2013.
Dette medlem har derfor lagt
til grunn at ordningen innføres snarest og at inntil 10 000 personer
benytter seg av ordningen med et gjennomsnittlig skattefradrag på
40 000 kroner i 2013. Dette medlem viser i så måte
til bevilgningsforslag på 100 mill. kroner i Innst. 470 S (2012–2013)
Dette medlem fremmer videre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2014 om å legge fram en ordning
med skattefradrag for energieffektiviseringstiltak i private bygg
(materiellkostnader og arbeidskostnader) på inntil 50 000 kroner.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at beløpet for tollfri import på 200 kroner ikke har vært justert
siden ordningen ble innført i 1975. Handelen over landegrensene
er stadig økende og disse medlemmer mener beløpet i dag fremstår
som urimelig lavt. Det fører også til merarbeid for de som handler
for små summer og for myndighetene som skal følge opp regelverket. En
økning av grensen for tollfri import av varer vil bidra til både
økt forståelse for ordningen blant folk og mindre arbeid for norske
tollmyndigheter. Dette medlem foreslår derfor å heve grensen
for tollfri import av varer til 500 kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre forskrift 17. desember
2008, nr. 1502 til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) § 5-9-1
basert på en økning av grensen for tollfri import av varer til kr
500.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen heve grensen for lønnsoppgaveplikt
i frivillige organisasjoner til 8 000 kroner per ansatt.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med framleggingen
av statsbudsjettet for 2014 etablere en vrakpantordning for båter,
campingvogner og tyngre kjøretøy tilsvarende ordningen som gjelder
for «vanlig» kjøretøy.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget slutter seg til regjeringens forslag
til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2013
med følgende endringer:
Ny § 4 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette for arbeidstakere som er lærlinger, skal det ikke beregnes
arbeidsgiveravgift i noen soner fra 1. juli 2013.
Opprinnelig § 4 blir 5 etc.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 4
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kroner |
Sigarer | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,47 per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,47 per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,00 per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og papirhylser | 0,0376 per stk.» |
Forslag fra Høyre:
Forslag 5
I Stortingets vedtak av 27. november 2012 nr. 1212
om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjettåret 2013
gjøres følgende endring:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver (arveavgiftsloven)
svares avgift til statskassen etter bestemmelsene i dette vedtaket.
§ 2 Fradrag etter arveavgiftsloven § 15 annet ledd
for begravelsesomkostninger, skifteomkostninger og utgifter til
gravsted settes til et halvt grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets
inngang, dvs. 41 061 kroner, hvis ikke høyere utgifter er legitimert.
Utgifter til dokumentavgift og tinglysing kommer
særskilt til fradrag.
Fradrag etter arveavgiftsloven § 17 for avgiftspliktig
som ikke har fylt 21 år settes til et grunnbeløp i folketrygden
(G) ved årets inngang, dvs. 82 122 kroner per år.
§ 3 Avgiftsgrunnlaget rundes nedover til nærmeste
tall som kan deles med 1 000.
§ 4 Av arv og gaver til arvelaterens/giverens barn,
fosterbarn – herunder stebarn som har vært oppfostret hos arvelateren/giveren
– og foreldre, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 5 pst. |
§ 5 Av arv og gaver som ikke går inn under
§ 4, svares:
Av de første 800 000 kroner | intet |
Av overskytende beløp | 7,5 pst. |
Forslag 6
I Stortingets vedtak om veibruksavgift på drivstoff
for budsjettåret 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:
§ 6 skal lyde:
Det gis fritak eller ytes tilskudd for avgift
dersom andelen biodiesel i mineraloljen utgjør 30 pst. eller mer.
Någjeldende §§ 6 og 7 blir §§ 7 og 8.
Forslag 7
Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje
mv. for budsjettåret 2013 § 1 første ledd første punktum skal lyde:
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 1,268
per liter.
Forslag 8
Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske produkter
for budsjetterminen 2013 § 1 skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
mineralske produkter med følgende beløp:
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,43 per
liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger:
kr 0,71 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien:
kr 0,31 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,13
per liter
b) bensin: kr 0,91 per liter,
c) naturgass: kr 0,46 per Sm3,
d) LPG: kr 0,68 per kg.
Det skal betales avgift med kr 0,05 per Sm3 naturgass
og kr 0 per kg LPG for produkter som leveres til industri og bergverk
som benyttes i forbindelse med selve produksjonsprosessen.
Fritaket i § 2 første ledd bokstav g kommer
ikke til anvendelse for mineralolje og bensin til innenriks kvotepliktig
luftfart.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
Forslag 9
Fra 1. juli 2013 gjøres følgende endring i Stortingets
vedtak 27. november 2012 om avgift på alkoholfrie drikkevarer mv.
for budsjettåret 2013:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp
per liter:
a. alkoholfrie
drikkevarer som er tilsatt sukker eller kunstig søtstoff: kr 3,06,
b. saft laget av frukt og bær som er tilsatt
sukker eller kunstig søtstoff: kr 1,53,
c. sirup som er tilsatt sukker eller kunstig
søtstoff som nyttes til ervervsmessig framstilling av alkoholfrie
drikkevarer i dispensere, fontener o.l.: kr 18,68.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen videreføre særfradraget
for store sykdomsutgifter på samme nivå som for 2012.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 11
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Alkoholholdig drikk | Volumprosent alkohol | Kr |
| t.o.m 0,7 | avgiftslegges etter reglene for alkoholfrie drikkevarer |
Brennevinsbasert | over 0,7 | 7,54 per volumprosent og liter |
Annen | over 0,7 t.o.m. 2,7 | 3,37 per liter |
| over 2,7 t.o.m. 3,7 | 12,67 per liter |
| over 3,7 t.o.m. 4,7 | 21,96 per liter |
| over 4,7 t.o.m. 22 | 4,91 per volumprosent og liter |
Etanol til teknisk bruk | over 0,7 | sats som for alkoholholdig drikk |
Forslag 12
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på tobakkvarer for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende varer med følgende beløp:
Produkt | Kr | |
Sigarer | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigaretter | 2,59 | per stk. |
Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning | 2,59 | per gram av pakningens nettovekt |
Skråtobakk | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Snus | 1,05 | per gram av pakningens nettovekt |
Sigarettpapir og sigaretthylser | 0,0394 | per stk. |
Forslag fra Venstre:
Forslag 13
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgifter mv. til folketrygden for 2013 gjøres følgende endringer:
Ny § 4 og 5 skal lyde:
§ 4 Særregler om lærlinger
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette for arbeidstakere som er lærlinger og ansatt etter 1. juli
2013 skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i noen soner.
§ 5 Særregler for nystartede bedrifter
For lønn og annen godtgjørelse for arbeid og
oppdrag i og utenfor tjenesteforhold som arbeidsgiver plikter å
innberette skal det for bedrifter som er startet etter 1. januar
2013 med inntil 5 ansatte skal det ikke beregnes arbeidsgiveravgift i
noen soner for lønn opptjent etter 1. juli 2013 i inntil tre år
etter første gangs registrering av bedriften.
Opprinnelig § 4 blir § 6 etc.
Forslag 14
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av merverdiavgift for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 2 Alminnelig sats
Merverdiavgift svares med 24 pst. av avgiftspliktig
omsetning, uttak og innførsel når ikke redusert sats skal anvendes
etter bestemmelsene nedenfor.
§ 3 oppheves.
Nåværende §§ 4 og 5 blir §§ 3 og 4.
Forslag 15
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av avgift på alkohol for 2013 gjøres følgende endringer:
Brennevinsbaserte drikkevarer over 0,7 | 7,45 per volumprosent og liter |
Annen alkoholholdig drikk over 4,7 tom 22 | 3,86 per volumprosent og liter |
Forslag 16
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av veibruksavgift på drivstoff for 2013 gjøres følgende endringer:
Forslag 17
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av grunnavgift på fyringsolje for 2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av mineralolje med kr 2,018
per liter. For mineralolje til treforedlingsindustrien og produsenter
av fargestoffer og pigmenter skal det betales avgift med kr 0,126
per liter.
Forslag 18
I Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting
av CO2-avgift på mineralske produkter for
2013 gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til lov
19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales CO2-avgift
til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av følgende
mineralske produkter med følgende beløp:
Mineralolje til
innenriks kvotepliktig luftfart: kr 0,53 per
liter,
annen innenriks luftfart og ikke-kommersielle privatflyginger:
kr 0,81 per liter,
treforedlingsindustrien, sildemel- og fiskemelindustrien:
kr 0,41 per liter,
fiske og fangst i nære farvann: kr 0,23
per liter,
b) bensin: kr 1,01 per liter,
c) naturgass: kr 0,56 per Sm3,
d) LPG: kr 0,78 per kg.
Forslag 19
Stortingsvedtak om avgift på plastposer
§ 1 Fra 1. juli 2013 skal det i henhold til
lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen
ved innførsel og innenlandsk produksjon av plastposer med kr 1 per
pose.
Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes
av avgiftsplikten og om grunnlaget for avgiften.
§ 2 Det gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd
for avgift på plastposer som
a) fra produsents
eller importørs lager
b) innføres
1. som reisegods
etter tolloven § 5-1,
2. etter tolloven § 5-9 og er av mindre
verdi,
c) etter tolloven § 5-3 fra registrert
virksomhets eller importørs lager leveres til eller innføres av
1. diplomater,
2. NATO og styrker fra land som deltar
i Partnerskap for fred,
3. Den nordiske investeringsbank,
d) kommer i retur til produsents eller
importørs lager
Departementet kan gi forskrift om gjennomføring,
avgrensing av og vilkår for fritak.
§ 3 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten,
avgjøres spørsmålet av departementet.
§ 4 Departementet kan frita for eller sette
ned avgiften når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som
ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet og når avgiften
i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2014, utrede og fremme forslag
om å innføre en miljøavgift på flyreiser til og fra norske flyplasser
etter tysk modell.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2014 om å legge fram en ordning
med skattefradrag for energieffektiviseringstiltak i private bygg
(materiellkostnader og arbeidskostnader) på inntil 50 000 kroner.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen endre forskrift 17. desember
2008, nr. 1502 til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) § 5-9-1
basert på en økning av grensen for tollfri import av varer til kr 500.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Endring i Stortingets vedtak
27. november 2012 om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for
2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring
i Stortingets vedtak 27. november 2012 om fastsetting av avgifter
mv. til folketrygden for 2013:
§ 3 første ledd nytt tredje strekpunkt skal
lyde:
Ved beregning av
arbeidsgiveravgift fra og med 4. termin 2013 skal satsen i sone
Ia være 14,1 pst. dersom differansen mellom satser på henholdsvis
14,1 pst. og 10,6 pst. overstiger 450 000 kroner i 2013. For veitransportforetak
er den tilsvarende beløpsgrensen fra og med 4. termin 2013 225 000
kroner. Disse beløpsgrensene gjelder også som øvre grense for samlet
bagatellmessig støtte ved avgiftsberegningen fra og med 4. termin
2013, jf. annet strekpunkt ovenfor.
Nogjeldande tredje til sjuande strekpunkt blir fjerde
til nytt åttande strekpunkt.
§ 4 andre ledd nytt siste punktum skal lyde:
Ved avgiftsberegningen
fra og med 4. termin 2013 er øvre grense for differansen som nevnt
i første punktum 450 000 kroner.
§ 4 fjerde ledd skal lyde:
Bestemmelsen i § 3 annet strekpunkt femte og sjette punktum, jf.
tredje strekpunkt, om begrensningene for samlet bagatellmessig
støtte gjelder tilsvarende for virksomheter som anvender reduserte
satser etter denne bestemmelse.
Endring i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift
til folketrygden for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring
i Stortingets vedtak 27. november 2012 om produktavgift til folketrygden
for fiskeri-, hval- og selfangstnæringen for 2013:
II første setning skal lyde:
Produktavgiften skal være 3
pst. fra og med 1. juli 2013.
Endringar i Stortingets vedtak 27. november 2012 om
avgift på motorvogner mv. A. Engangsavgift for budsjetterminen 2013
Frå 1. juli 2013 gjer ein følgjande endring
i Stortingets vedtak 27. november 2013 om avgift på motorvogner,
A. Engangsavgsavgift for budsjetterminen 2013:
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgift skal betales med følgende beløp:
Avgiftsgrupper | Egenvekt (kg) | Motoreffekt (kW) | NOX-uslipp (mg/km) | CO2-utslipp
(g/km) | Slagvolum (cm3) | Sats per enhet (kr) | Vrakpant-avgift (kr) |
| | | | | | | |
Avgiftsgruppe A | | | | | | | 2 400 |
Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 m med
inntil 17 seteplasser | 0–1 150 | | | | | 37,59 | |
| 1 151–1 400 | | | | | 81,94 | |
| 1 401–1 500 | | | | | 163,90 | |
| over 1 500 | | | | | 190,61 | |
| | 0–65 | | | | 0 | |
| | 66–90 | | | | 275,00 | |
| | 91–130 | | | | 790,00 | |
| | over 130 | | | | 1 960,00 | |
| | | over 0 | | | 35,00 | |
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2-utslipp, og med | | | | | | | |
-utslipp 110 g/km og over | | | | 0–110 | | 0 | |
| | | | 111–125 | | 764,00 | |
| | | | 126–165 | | 770,00 | |
| | | | 166–235 | | 1 796,00 | |
| | | | over 235 | | 2 883,00 | |
-CO2-utslipp under 110 g/km
t.o.m 50
g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som
ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | | | | | | 814,00 | |
-CO2-utslipp under 50 g/km
gjøres følgende fradrag per
g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | | | | | | 966,00 | |
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2-utslipp | | | | | | | |
-bensindrevne | | | | | 0–1 100 | 14,60 | |
| | | | | 1 101–1 650 | 48,63 | |
| | | | | 1 651–2 050 | 114,14 | |
| | | | | over 2 050 | 123,12 | |
-ikke bensindrevne | | | | | 0–1 100 | 11,19 | |
| | | | | 1 101–1 650 | 39,71 | |
| | | | | 1 651–2 050 | 93,17 | |
| | | | | over 2 050 | 96,92 | |
Avgiftsgruppe B | | | | | | | 2 400 |
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre
enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190
cm | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 25 pst. av A | | | | |
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2-utslipp, og med | | | | | | | |
-utslipp 110 g/km og over | | | | 0–110 | | 0 | |
| | | | 111–125 | | 191,00 | |
| | | | 126–165 | | 192,50 | |
| | | | over 165 | | 449,00 | |
-CO2-utslipp under 110 g/km
t.o.m 50
g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som
ligger under 110 g/km t.o.m 50 g/km | | | | | | 203,50 | |
-CO2-utslipp under 50 g/km
gjøres følgende fradrag per
g/km for den del av utslippet som ligger under 50 | | | | | | 241,50 | |
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2-utslipp | | | | | 25 pst. av A | | |
Avgiftsgruppe C | | | | | | | 2 400 |
Campingbiler | 22 pst. av A | 22 pst. av A | 0 pst. av A | 22 pst. av A | 22 pst. av A | | |
Avgiftsgruppe D (opphevet) | | | | | | | |
Avgiftsgruppe E | | | | | | | 0 |
Beltebiler | | | | | | 36 pst. av verdiavgifts-grunnlaget | |
Avgiftsgruppe F | | | | | | | 0 |
Motorsykler | | | | | | 10 837 | |
| | 0–11 | | | | 0 | |
| | over 11 | | | | 482,28 | |
| | | | | 0–125 | 0 | |
| | | | | 126–900 | 37,22 | |
| | | | | over 900 | 81,62 | |
Avgiftsgruppe G | | | | | | | 2 400 |
Beltemotorsykler (snøscootere) | 0–100 | | | | | 15,27 | |
| 101–200 | | | | | 30,55 | |
| over 200 | | | | | 61,07 | |
| | 0–20 | | | | 40,74 | |
| | 21–40 | | | | 81,44 | |
| | over 40 | | | | 162,87 | |
| | | | | 0–200 | 3,19 | |
| | | | | 201–400 | 6,37 | |
| | | | | over 400 | 12,73 | |
Avgiftsgruppe H | | | | | | | 2 400 |
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her
i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær
drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av
funksjonshemmede | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | 100 pst. av A | | |
Avgiftsgruppe I | | | | | | | 2 400 |
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre | | | | | | 3 569 | |
Avgiftsgruppe J | | | | | | | 2 400 |
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst
10 er fastmontert i fartsretningen | 40 pst. av A | 40 pst. av A | 0 pst. av A | | | | |
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2-utslipp, og med | | | | | | | |
-utslipp 110 g/km og over | | | | 0–110 | | 0 | |
| | | | 111–125 | | 305,60 | |
| | | | 126–165 | | 308,00 | |
| | | | over 165 | | 718,40 | |
-CO2 -utslipp under 110 t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag
per g/km for den del av utslippet som ligger under 110 g/km t.o.m
50 g/km | | | | | | 325,60 | |
-CO2 -utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per
g/km for den del av utslippet som ligger under 50 g/km | | | | | | 386,40 | |
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og
CO2 -utslipp | | | | | 40 pst. av A | | |
Oslo, i finanskomiteen, den 12. juni 2013
Torgeir Micaelsen |
leder og ordfører |