Bevilgningen foreslås redusert med netto 1,5 mill.
kroner.
Det foreslås å omdisponere 3 mill. kroner til
høyere prioritert virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 1,5 mill. kroner
til dekning av Forsvarsdepartementets økte driftskostnader i 2013
som følge av sikringstiltak og utvikling av teknisk infrastruktur
i departementets lokaler etter Statsministerens kontors innflytting.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 20,5 mill. kroner.
Av økningen skyldes 3,5 mill. kroner merinntekter
med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4710 post 1.
Resten av økningen, som dekkes inn ved reduksjoner på andre deler
av forsvarsbudsjettet, gjelder bygge- og anleggsarbeider på Evenes
flystasjon (7 mill. kroner) og sluttføring av miljøsanering av et
skytefelt i Rissa kommune i Sør-Trøndelag (10 mill. kroner).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 100 mill. kroner til
ekstraordinært bygningsvedlikehold. Midlene foreslås omdisponert
fra kap. 1710 post 47, jf. nedenfor, og skal i stor grad gå til
vedlikehold av forlegninger, boliger og kaserner samt øvrige tiltak
som vil bidra til økt trivsel for soldater og ansatte i Forsvaret.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 7,9 mill.
kroner.
Av reduksjonen gjelder 7 mill. kroner omdisponering
til kap. 1710 post 1, for å dekke inn utgifter til bygge- og anleggsarbeider
på Evenes flystasjon. Bevilgningen foreslås videre redusert med
100 mill. kroner for å dekke inn utgifter på kap. 1710 post 46, knyttet
til ekstraordinært vedlikehold av Forsvarets bygningsmasse.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 99,1 mill.
kroner til sikringstiltak og utvikling av teknisk infrastruktur
i Forsvarsdepartementets lokaler som følge av at Statsministerens
kontor har flyttet inn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener –
på bakgrunn av totaliteten i budsjettsituasjonen, samt omtalen i
proposisjonen vedrørende allerede foreslåtte reduksjoner på posten
– at det er rom for å redusere denne posten med ytterligere 50 mill.
kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 50 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 57,9
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1710 | | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | |
| 47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres,
nedsettes med | 57 900 000 |
| | fra kr 1 780 467 000 til kr 1 722 567 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner knyttet
til Nasjonalt senter for beskyttelse og sikring av statlig eiendom,
bygg og anlegg. Senteret er fullt ut brukerfinansiert. Inntektene
har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning
av Forsvarsbyggs utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1710 post 1
og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 43 Stortingets
ombudsmann for forvaltningen, post 1 Driftsutgifter. Som delvis
inndekning for utgiftene til etablering av Sivilombudsmannen som
nasjonal forebyggende mekanisme foreslås det at bevilgningen på
kap. 1719 post 1 reduseres med 50 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 146,8 mill.
kroner.
Bevilgningen foreslås herunder redusert med 172,5
mill. kroner grunnet omdisponering av midler til gjennomføring av
øvelser til de kapitler hvor utgiftene påløper. Bevilgningen foreslås
videre redusert med 2,3 mill. kroner grunnet omdisponering til kap. 1725
post 50, til dekning av merutgifter til førtidspensjon av sivile.
I tillegg foreslås mindre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 25,6 mill.
kroner som følge av merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf.
omtale under kap. 4720 post 1. Bevilgningsbehovet øker videre med
3,1 mill. kroner til dekning av merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen
i Algerie i januar 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 25,6 mill. kroner.
Av økningen på posten gjelder 13 mill. kroner
refusjon av utgifter som følge av at militære styrker fra allierte
og andre samarbeidsnasjoner er på øvelse i Norge. Resten av økningen,
12,6 mill. kroner, gjelder eksternfinansierte prosjekter ved Forsvarets
høgskole, hvor inntektene ble høyere enn det som er lagt til grunn
i saldert budsjett 2013. Inntektene har en tilsvarende utgiftsside
og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme,
jf. omtale under kap. 1720 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle
merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 16 mill.
kroner.
Av økningen skyldes 3 mill. kroner merinntekter med
tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4725 post 1. Resten
av endringen gjelder omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 2,3 mill. kroner på ny
post 50 Overføring Statens Pensjonskasse. Bevilgningsbehovet gjelder
førtidspensjon for sivile ansatte og foreslås dekket ved omdisponering
fra kap. 1725 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner, som
gjelder ikke-budsjetterte inntekter knyttet til salg av språktjenester.
Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en
parallell økning av Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap.
1725 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 62,4 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 3,7 mill. kroner
til dekning av Hærens merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen
i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 90 mill. kroner omdisponert
fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen
gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 47,9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 0,9 mill. kroner
til dekning av Sjøforsvarets merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen
i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 48 mill. kroner omdisponert
fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen
gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 22,1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 1,8 mill. kroner
til dekning av Luftforsvarets merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen
i Algerie i januar 2013. Videre foreslås 25 mill. kroner omdisponert
fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i 2013. Resten av endringen
gjelder andre omdisponeringer innenfor det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 49,1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 60 mill. kroner
til økt trening av mannskaper i Heimevernets områdestruktur, kursing
og befalstrening samt personlig bekledning og utrustning. Dette
vil legge grunnlag for økt operativ evne og bedre samhandling med
sivile myndigheter og beredskapsetater. Videre foreslås 7 mill.
kroner omdisponert fra kap. 1720 til gjennomføring av øvelser i
2013. Resten av endringen gjelder andre omdisponeringer innenfor
det samlede forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 9,2 mill. kroner, som
foreslås omdisponert fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 92,1 mill. kroner.
Av økningen skyldes 38,2 mill. kroner merinntekter
med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 4740 post 1.
Videre foreslås bevilgningen økt med 0,4 mill. kroner til dekning
av merutgifter i forbindelse med gisselsituasjonen i Algerie i januar 2013.
Resten av den foreslåtte økningen, 53,5 mill. kroner, gjelder omdisponeringer
fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet, herunder justert effekt
i 2013 av interneffektivisering i samsvar med Forsvarets langtidsplan
for 2009–2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 38,2 mill. kroner, som
i all hovedsak er knyttet til salg av drivstoff til militære styrker
fra allierte og andre samarbeidsnasjoner på øvelse i Norge. Inntektene
har en tilsvarende utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av
Forsvarets utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1740 post 1 og Forsvarsdepartementets
generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 122,6 mill. kroner,
som foreslås omdisponert fra kap. 1760 post 45. Økningen foreslås
for å sikre tilgang på nødvendige personellressurser i Forsvarets
logistikkorganisasjon til å gjennomføre planlagte investeringsprosjekter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 6 mill. kroner grunnet
høyere utgifter til NATO-prosjektet Air Command and Control System
(ACCS) enn det som var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i
Prop. 1 S (2012–2013). Beløpet foreslås omdisponert fra kap. 1760
post 75, jf. nedenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med netto 101 mill.
kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 127 mill. kroner,
som foreslås omdisponert til andre poster på forsvarsbudsjettet.
I hovedsak gjelder det omdisponering av midler til post 1 på samme
kapittel for å sikre tilgang på nødvendige personellressurser i
Forsvarets logistikkorganisasjon til å gjennomføre planlagte investeringsprosjekter.
Bevilgningsbehovet på posten øker med 26 mill. kroner
grunnet merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale under
kap. 4760 post 45.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 6 mill. kroner
grunnet omdisponering til post 44 på samme kapitel for å dekke inn
høyere utgifter til NATO-prosjektet Air Command and Control System
(ACCS) enn det som var lagt til grunn for bevilgningsforslaget i
Prop. 1 S (2012–2013).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås bevilget 26 mill. kroner på ny
post 45. Bevilgningsbehovet gjelder tilbakebetaling av utlegg for
påløpte utgifter knyttet Norges «lead nation»-utgifter innenfor
P4387 Multinational Geospatial Co-Production Program, der Norge
viderefakturer utgifter til Finland. Inntektene har en tilsvarende
utgiftsside og medfører derfor en parallell økning av Forsvarets
utgiftsramme, jf. omtale under kap. 1760 post 45 og Forsvarsdepartementets
generelle merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 100 mill. kroner,
som foreslås omdisponert til post 47 på samme kapittel.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen til baseutbygging i forbindelse med
kampflyanskaffelsen foreslås økt med 100 mill. kroner grunnet forsert
framdrift av arbeidene. Beløpet foreslås omdisponert fra post 45
på samme kapittel.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 16,8 mill. kroner,
som foreslås omdisponert fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Økningen gjelder i hovedsak utgifter til reparasjon av hovedmotor
på Kystvaktens Nornen-klasse fartøyer.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med netto 273,9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås herunder økt med 274,1 mill.
kroner grunnet merinntekter med tilsvarende merutgifter, jf. omtale
under kap. 4791 post 1.
Resten av endringen gjelder omdisponering til andre
kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 274,1 mill. kroner.
Økningen gjelder forventede innbetalinger knyttet
til ikke-budsjetterte oppdrag gitt av Justis- og beredskapsdepartementet,
herunder bistand til politiet (11,7 mill. kroner), gjennomføring
av Handlingsplan Sea King 2020, som skal sørge for at redningshelikopterkapasiteten
opprettholdes på dagens nivå frem til nye helikoptre er på plass
(240 mill. kroner), og refusjon for luftambulansetjenester (22,4
mill. kroner).
Inntektene har en tilsvarende utgiftsside og
medfører derfor en parallell økning av Forsvarets utgiftsramme,
jf. omtale under kap. 1791 post 1 og Forsvarsdepartementets generelle
merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 100,9 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i hovedsak lavere utgifter til
styrkebidraget i Afghanistan grunnet planlagt nedtrapping og endret
innretning. Reduksjonen i bevilgningsbehovet foreslås omdisponert
til prioriterte områder i forsvarssektoren, slik det er forutsatt
i langtidsplanen for Forsvaret, jf. Prop. 73 S (2011–2012).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner gjennom
omdisponering fra andre kapitler på forsvarsbudsjettet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås følgende endringer i bestillingsfullmakter
i 2013, jf. forslag til romertallsvedtak:
Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat, post
1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto
400 mill. kroner, fra 30 mill. kroner til 430 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 420 mill. kroner
som følge av langtidskontrakter knyttet til Cyberforsvaret og Forsvarets
sanitet samt innleie av personell.
Fullmakten foreslås videre redusert med 20 mill. kroner
knyttet til innkjøp av fellesmateriell. Dette fullmaktsbeløpet foreslås
overført til kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale
nedenfor.
Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben,
post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
5 mill. kroner, fra 80 mill. kroner til 75 mill. kroner.
Reduksjonen gjelder overføring av fullmakt til kap.
1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1731 Hæren, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
i alt 470 mill. kroner, fra 600 mill. kroner til 130 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 270 mill.
kroner, som gjelder innkjøp av fellesmateriell og overføres fullmakten
for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
I tillegg foreslås fullmakten redusert med 200 mill. kroner for å
tilpasse fullmaktsbeløpet til forventet behov.
Kap. 1732 Sjøforsvaret, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto
710 mill. kroner, fra 100 mill. kroner til 810 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 860 mill. kroner
knyttet til diverse kontrakter om vedlikehold, oppgradering og levetidsforlengelse
av fartøyer og våpensystemer. Fullmakten foreslås videre redusert med
150 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av
fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten på
kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1733 Luftforsvaret, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med netto
150 mill. kroner, fra 600 mill. kroner til 750 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder økt med 450 mill. kroner
knyttet til kontrakter om vedlikehold og oppgradering av F-16 kampfly
og Orion maritime overvåkingsfly. Fullmakten foreslås videre redusert
med 300 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp
av fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten
på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1734 Heimevernet, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
760 mill. kroner, fra 825 mill. kroner til 65 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 675 mill.
kroner knyttet til avviklingen av Heimevernets fartøyer av Reine-klassen.
Fullmakten foreslås videre redusert med 85 mill. kroner. Dette fullmaktsbeløpet,
som gjelder innkjøp av fellesmateriell, foreslås overført til bestillingsfullmakten
på kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale nedenfor.
Kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon,
post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås økt med 900 mill. kroner,
fra 300 mill. kroner til 1 200 mill. kroner.
Bestillinger som Forsvarets logistikkorganisasjon
foretar for Forsvaret har tidligere i hovedsak blitt belastet de
enkelte virksomhetenes bestillingsfullmakter. Dette har medført
uklarhet med hensyn til ansvaret for oppfølgingen av bestillingsfullmaktene. Regjeringen
foreslår derfor å redusere fullmaktsbeløpene på de aktuelle virksomheters
kapitler med til sammen 900 mill. kroner og øke fullmakten tilsvarende
på kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon. På den måten etableres
en klarere ansvarsdeling med hensyn til forvaltningen av bestillingsfullmaktene.
Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg
og nyanlegg, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
25 mill. kroner, fra 125 mill. kroner til 100 mill. kroner, for
å tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Post 44 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider,
nasjonalfinansiert andel
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
35 mill. kroner, fra 115 mill. kroner til 80 mill. kroner, for å
tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Kap. 1790 Kystvakten, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
820 mill. kroner, fra 2 900 mill. kroner til 2 080 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 800 mill.
kroner som følge av at de tidligere innleide fartøyene KV Harstad
og fartøyene i Nornen-klassen nå er kjøpt. Behovet knyttet til fartøyet
i Reine-klassen som Kystvakten overtar, er dekket innenfor gjenværende
fullmaktsbeløp. Fullmakten foreslås videre redusert med 20 mill.
kroner. Dette fullmaktsbeløpet, som gjelder innkjøp av fellesmateriell,
overføres fullmakten for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme,
jf. omtale ovenfor.
Kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten, post
1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
netto 15 mill. kroner, fra 75 mill. kroner til 60 mill. kroner.
Fullmakten foreslås herunder redusert med 20 mill.
kroner knyttet til innkjøp av fellesmateriell. Dette fullmaktsbeløpet
overføres fullmakten for kap. 1740, hvor forpliktelsen hører hjemme,
jf. omtale ovenfor.
Fullmakten foreslås videre økt med 5 mill. kroner for
å tilpasse fullmaktsbeløpet til reelt behov.
Kap. 1792 Norske styrker i utlandet, post 1 Driftsutgifter
Bestillingsfullmakten foreslås redusert med
30 mill. kroner, fra 55 mill. kroner til 25 mill. kroner. Reduksjonen
på 30 mill. kroner gjelder innkjøp av fellesmateriell, og dette
fullmaktsbeløpet foreslås overført fullmakten på kap. 1740, hvor
forpliktelsen hører hjemme, jf. omtale ovenfor.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV.