Jeg viser til brev fra Finanskomiteen v/ saksordfører
Gunvor Eldegard av 24. april 2013 vedlagt Dokument 8:94 S (2012-2013)
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Hans
Frode Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen, Ulf Leirstein og Morten Ørsal
Johansen om en handlingsplan for å bekjempe smugling og ulovlig
innvandring.
Min uttalelse til fraksjonens forslag følger nedenfor.
Jeg kommenterer først de fire konkrete forslagene, og uttaler meg
deretter om behovet for en egen handlingsplan for å bekjempe smugling
og ulovlig innvandring.
Grensekontroll av varer ligger under Toll -
og avgiftsetaten, mens personkontrollen hører under justismyndighetene.
Svaret er derfor utarbeidet i samarbeid med Justisdepartementet.
Innkjøp og utbedring av
utstyr for gjennomlysning av trailere og containere med sikte på
å oppnå et landsdekkende kontrollsystem. Midlene til slikt utstyr
forutsettes innarbeidet i revidert statsbudsjett.
Toll- og avgiftsetaten disponerer i dag fire
skannere for gjennomlysning av vogntog og containere. Det er én
stasjonær skanner ved Svinesund, mens de øvrige tre er mobile og
disponeres i hovedsak i Tollregion Sør-Norge, Tollregion Øst-Norge
og Tollregion Oslo og Akershus. Skanneren i Tollregion Sør-Norge
brukes i hele tollregionen, også på Sørlandet. Denne skanneren blir
også tidvis brukt i Tollregion Vest-Norge. Skannerne betjenes av
18 skanneroperatører i Tollregion Oslo og Akershus, 11 skanneroperatører
i Tollregion Øst-Norge og 6 skanneroperatører i Tollregion Sør-Norge.
Toll- og avgiftsetaten gjennomførte i 2012 en
intern evaluering av etatens skannertjeneste. Evalueringen konkluderte
med at bruk av skannere er svært effektivt, spesielt ved kontroll
av gods. En skanner bruker vesentlig mindre tid på å kontrollere
en container enn hva som ville vært tilfelle ved en manuell kontroll.
Det innebærer at langt flere kontroller kan gjennomføres, og at kontrolldekningen
blir høyere. Skannere innebærer også en vesentlig lettelse for næringslivet,
siden kontroller gjennomføres betydelig raskere.
Skanneren i Tollregion Oslo og Akershus ble
anskaffet i 2012. I 2013 vil det bli anskaffet en ny mobil skanner
for å erstatte en av de ti år gamle mobile skannerne, enten i Tollregion
Sør-Norge eller Tollregion Øst-Norge. Det vil være behov for å skifte
ut også den andre av de eldste skannerne i løpet av de nærmeste
årene.
Skannere er åpenbart et effektivt og avgjørende virkemiddel
i grensekontrollen. Samtidig legger bruk av skanner beslag på relativt
store kontrollressurser til utplukk av kontrollobjekter, tyding av
skannerbilder og påfølgende manuell kontroll av objekter hvor skanningen
indikerer mulige funn. Toll- og avgiftsdirektoratet har derfor anbefalt
mobile skannere som etter risikovurderinger kan benyttes i hele
og ved behov på tvers av tollregioner, fremfor å anskaffe faste skannere
på alle grenseoverganger.
Installere kameraovervåkning
med nummergjenkjenning på samtlige grenseoverganger. Datalagringstiden
for slik informasjon forutsettes utvidet til inntil en uke.
Toll- og avgiftsetaten gjennomførte i 2011 et prøveprosjekt
med elektronisk tilstedeværelse på syv grenseoverganger i Tollregion
Øst-Norge. Evalueringen av prøveprosjektet viste at elektronisk
tilstedeværelse gir en mer målrettet grensekontroll ved at etaten
har bedre oversikt på ubemannende grenseoverganger. Utstyret gir også
mulighet til å følge flere grenseoverganger samtidig. Etaten får
dermed en mer helhetlig oversikt over trafikken over grensen til
ulike tidspunkt, og kan samtidig bli varslet dersom konkrete, interessante
kjøretøy passerer grensen. Videre er utstyret til hjelp for etaten
ved planlegging av fysisk tilstedeværelse, spesielt på de ubemannede
grenseovergangene. Med bakgrunn i resultatene fra prøveprosjektet
besluttet jeg i mars 2012 at ordningen med elektronisk tilstedeværelse
på landeveis grenseoverganger skulle gjøres permanent.
Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett for
2013 at det den elektroniske tilstedeværelsen skal styrkes ytterligere,
ved å øke antall grenseoverganger med kameraer. Etaten ønsker en
gradvis utbygging av elektronisk kameraovervåkningen langs grensen.
Regjeringen vil dersom forslaget i revidert nasjonalbudsjett for 2013
blir vedtatt, sørge for en utbygging langs grensen etter etatens
gjeldende anbefalinger.
Det er flere hensyn som må tas ved en vurdering av
hvor mange og hvilke grenseoverganger som skal ha elektronisk tilstedeværelse.
For at elektronisk tilstedeværelse skal være hensiktsmessig, må
det være bemannede grensestasjoner i nærheten av der kameraene er
plassert. Med en tillatt lagringstid av data på én time, slik det
er i dag, kan reisetiden for tjenestemennene fra et objekt er elektronisk
identifisert til kontroll kan gjennomføres ikke overstige dette.
Finansdepartementet sendte i februar 2013 på høring
et forslag om nye lovbestemmelser for tollkontroll. Forslaget inneholdt
blant annet en lovhjemmel som tydeliggjør en mer generell adgang
til elektronisk tilstedeværelse ved grensen. Etter forslaget skal
tolletaten kunne lagre kameraobservasjonene så lenge som anses nødvendig, men
ikke lenger enn ett år. Flere høringsinstanser har kommet med kritiske
merknader til denne delen av forslaget, og departementet vil nå
vurdere disse, og arbeide videre med forslaget før et eventuelt
lovforslag fremmes.
Til forslag 3 og 4 vil
vi innledningsvis vise til at inn- og utreisekontroll av personer
gjennomføres ved ytre Schengengrense, såfremt det ikke er innført
midlertidig grensekontroll ved indre Schengengrense etter utlendingsloven
§ 14. Etter lovens § 22 skal Toll- og avgiftsetaten bistå politiet
i kontrollen med utlendingers inn- og utreise på ytre Schengengrense
og indre Schengengrense dersom det er innført midlertidig grensekontroll.
Tolletaten må gis full
tilgang til utstyr for kontroll opp mot Visa Information System
(VIS). Dette bør inkludere utstyr for sjekking av biometriske data
opp mot VIS. Det forutsettes at tollbetjentene også får adekvat
tilgang til Schengen Information System-registeret (SIS).
Både VIS og SIS er hjelpemidler relatert til
kontroll av om enkeltpersoner har lovlig opphold i Norge. Det er
politiet som har ansvar for SIS, mens UDI har ansvar for VIS. Toll-
og avgiftsetatens registersjekk i SIS blir i dag løst ved at politiet
(Kripos) rutinemessig sjekker alle relevante politiregistre etter
henvendelse på telefon eller e-post fra personell i Toll- og avgiftsetaten.
Toll- og avgiftsdirektoratet vil få egen tilgang til SIS i løpet
av 2013.
Gjennom VIS kan identiteten verifiseres og personens
oppholdsstatus i andre Schengenland kontrolleres. Toll- og avgiftsetaten
har ikke tilgang til VIS, og direktoratet vurderer heller ikke dette
som aktuelt på det nåværende tidspunkt.
Det fremmes forslag om
lovendring slik at tollbetjenter får en begrenset politimyndighet.
Myndighetsområdet bør inkludere hjemmel til a bortvise utlendinger
uten gyldige adgangsdokumenter og innhenting av biometriske data
for kontroll med VIS-systemet.
Etter utlendingsloven § 22 skal allerede Toll-
og avgiftsetaten bistå politiet i kontrollen med utlendingers inn-
og utreise på ytre Schengengrense og indre Schengengrense dersom
det er innført midlertidig grensekontroll etter utlendingslovens
§ 14. Ved utøvelsen av slik kontroll har Toll- og avgiftsetaten
de samme rettighetene og pliktene som politiet har etter utlendingsloven
§ 15. Det vil si identitetskontroll, eventuell visitasjon med sikte
på å fremskaffe legitimasjonsdokument, samt å undersøke kjøretøy,
fartøy og luftfartøy for å fastslå om det finnes personer som forsøker
å unndra seg inn- og utreisekontroll. Det skal også påses at det
ikke foreligger annet grunnlag for bortvisning, jf. §§ 17 og 121. Tollmyndighetene
kan derimot ikke for eksempel bruke tvangsmidler i medhold av lovens kap.12
eller bortvise en utlending etter § 17. Dette følger av utlendingsloven
og jeg kan ikke se at det er grunn for å foreta en fornyet vurdering
av det nå.
Ved Toll- og avgiftsetatens ordinære grensekontroll
av reisende blir identitetskontroll foretatt som en nødvendig del
av tollkontrollen av varer. Tollmyndighetene kan ved slike tilfeller
ta kopi av pass eller andre reise- eller legitimasjonsdokumenter
og rapportere dette til politiet. Personene kan også holdes igjen
på tollstasjonen i en kortere periode i påvente av at politiet kan
undersøke forholdet nærmere Å gi Toll- og avgiftsetaten adgang til
bortvisning og innhenting av biometriske data i denne forbindelse,
vil ikke være forenlig med utlendingsloven.
Etter min vurdering er det ikke behov for en
egen handlingsplan mot smugling og ulovlig innvandring. En av Toll-
og avgiftsetatens hovedmål er at etaten skal motvirke inn- og utførsel
av ulovlige varer til Norge. Dette innebærer at etaten kontinuerlig
bekjemper smugling. Denne regjeringen har dessuten vesentlig styrket
etatens grensekontroll. Det er siden 2005 bevilget om lag 180 mill.
kroner til dette arbeidet. Av dette er i overkant av 100 mill. kroner
investeringer, mens etatens driftsramme er styrket med om lag 75
mill. kroner på dette området. Regjeringen har også gitt etaten
nye fullmakter i grensekontrollen. Utover kameraovervåkning langs
grensen, igangsettes det i disse dager et prøveprosjekt med bruk
av utrykningskjøretøy langs grensen mot Sverige.
Økt grensekryssende kriminalitet og økt smugling
vil føre til at etatens personell i grensekontrollen vil komme over
personer som overlates til politiet. Jeg syntes det er en styrke
at etatene aktivt kan hjelpe hverandre ved å dele informasjon og
ved å støtte hverandre med ulike roller og funksjoner. Jeg opplever
at dagens bistandsordning er hensiktsmessig og at politiet setter
stor pris på den bistanden de mottar fra Toll- og avgiftsetaten.