Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 12. april 2013 der det bes om uttalelse til Dokument 8:80 S (2012-2013).
Regjeringen la 12. april 2013 frem Meld. St.
26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 for Stortinget.
Det framgår av stortingsmeldingen at regjeringen har
som ambisjon å binde Vestlandet sammen gjennom en opprustet og ferjefri
E39. Regjeringen legger i utgangspunktet til grunn at videre planlegging
skal ta sikte på ferdigstilling av en ferjefri E39 i løpet av en
tjueårsperiode. Jf. kap. 4.2.2.
I perioden 2014-2023 legges det opp til oppstart av
en rekke prosjekter på E39, og til planlegging av andre. På Vestlandet
vil det bli fokusert på strekninger mellom fjord- kryssingene i
tillegg til bygging av fergeavløsingsprosjektet Rogfast.
I NTP varsles det behov for å komme tilbake
til hvordan ambisjonen skal følges opp i senere NTP. Det varsles
videre i NTP at etter avklart KVU/KS1 kan planlegging etter plan-
og bygningsloven begynne. I løpet av 2013 vil endelig rapport om
prosjektet ferjerfri E39 bli levert. Dette vil være et viktig grunnlagsdokument
for videre arbeid.
Regjeringen legger i Nasjonal transportplan
opp til at det etableres en ny ordning for særskilt prioriterte
prosjekt, jf. kap. 6.2.1
For de utvalgte «særskilt prioriterte prosjekter» vil
Stortinget samtidig med forslaget til oppstartbevilgning, bli invitert
til å fatte et romertallsvedtak (II) for når prosjektene forventes
å stå ferdig. I Prop 1 for angjeldende år vil det bli redegjort
for antatt behov for bevilgninger til prosjektene per år i utbyggingsfasen.
Ved å fastsette en indikativ sluttdato for prosjektene ved oppstart,
legges det sterkere føringer for oppfølgingen i de årlige budsjettene,
uten å gå veien om låneordninger, OPS og/eller dannelse av selskap.
Ved Regjeringens forslag til Stortinget om startbevilgning
til «særskilt prioriterte prosjekter», vil Stortinget bli forelagt
kostnads-/styringsramme for prosjektene sammen med invitasjonen
til å gjøre et romertallsvedtak (II) om indikativ sluttdato. Til sammen
vil dette gi etatene, SVV og JBV, anledning til å inngå forpliktende
kontrakter på forestående arbeider som sikrer rasjonell framdrift
på de aktuelle prosjektene.
Konkrete prosjekt på E39 vil vurderes som særskilt
prioriterte prosjekt.