I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en tiltakspakke
for å innhente vedlikeholdsetterslepet på riks- og fylkesveiene
basert på statlig tilskudd og overføring av midler til fylkeskommunene.
Tiltakspakken innarbeides i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2014.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeider-partiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik,
fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse, datert
22. april 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at forfallet på norske riks- og fylkesveier nå er et sted
mellom 45–75 mrd. kroner på fylkesvegnettet og mellom 25–40 mrd. kroner
på riksvegnettet. Dette viser med all tydelighet at det er et enormt
forfall som man ikke vil kunne klare å ta igjen på mange tiår dersom
man ikke iverksetter ekstra tiltak og bevilgninger til dette. Disse medlemmer vil
også peke på at svært mye av transportarbeidet innenfor vare- og
tjenestesektoren foregår på riks- og fylkesveinettet. Disse
medlemmer vil peke på at det store forfallet som vi nå har
på både riks- og fylkesveinettet, kan påvirke både trafikksikkerheten
og fremkommeligheten. Samtidig er det svært dårlig økonomi for eierne
av veinettet å fortsette å la veinettet forfalle fordi kostnadene
ved utbedringene kan bli langt høyere enn dersom man hadde tatt
tak i forfallet på et tidligere tidspunkt. Disse medlemmer er
kjent med at mange steder er forfallet kommet så langt nå at man
må totalrenovere veien. Disse medlemmer registrerer
også flere henvendelser om at deler på biler/vogntog og andre kjøretøy
må repareres og skiftes, noe som ikke skjer noen andre steder i
verden. Dette underbygger det veldig mange nå opplever over hele
landet: et vegnett som er i ferd med å råtne på rot mange steder. Disse
medlemmer vil derfor peke på at det nå er viktig å få på
plass en strategi for hvordan vi skal innhente vedlikeholdsetterslepet
på vegnettet. Disse medlemmer mener at det samtidig
også må settes en forpliktende, seneste dato for når forfallet skal være
tatt igjen. Disse medlemmer vil peke på at staten
må stille opp og sørge for at også fylkesveiene får tilført midler
slik at veiene kan rustes opp. Disse medlemmer vil
peke på at slik det er i dag, er ikke fylkene i stand til å ta det
løftet man trenger for å ta igjen forfallet på de veiene som staten
overførte ansvaret til fylkene i 2010, og som var i svært dårlig forfatning.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med konkrete tiltak for hvordan regjeringen har tenkt å ta igjen
forfallet på riks- og fylkesveinettet.»
«Stortinget ber regjeringen fastsette en dato
for når forfallet på riks- og fylkesveinettet skal være fjernet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med konkrete tiltak for hvordan regjeringen har tenkt
å ta igjen forfallet på riks- og fylkesvei-nettet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fastsette en dato
for når forfallet på riks- og fylkesveinettet skal være fjernet.
Komiteens tilråding
fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til representantforslaget
og merknaden og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:78 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen,
Ingebjørg Godskesen og Arne Sortevik om å etablere tiltak for å
innhente vedlikeholdsetterslepet på riks- og fylkesveiene – vedlegges
protokollen.
Jeg viser til brev av 12. april 2013 fra Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité med Dok. nr. 8:78 S (2012-2013) som vedlegg
hvor det bes om uttalelse fra Samferdselsdepartementet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen utrede en tiltakspakke for
å innhente vedlikeholdsetterslepet på riks- og fylkes-veiene basert
på statlig tilskudd og overføring av midler til fylkeskommunene.
Tiltakspakken innarbeides i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2014.”
Regjeringens planer for å fjerne vedlikeholds-etterslepet
på riks- og fylkesveiene er vist i Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal
transportplan 2014-2023, som ble lagt fram for Stortinget 12. april
2013. For å få en samlet oversikt over det samlede behovet knyttet
til forfall og tilhørende oppgraderinger på riks- og fylkesvegnettet
har Statens vegvesen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, kartlagt
forfallet. Denne kartleggingen omfatter forfall pga. utilstrekkelig vedlikehold
og kostnader for å gjøre tilhørende nødvendige oppgraderinger. Den
viser at behovet for midler til nødvendig fornyelse på riksvegnettet
er mellom 30 og 45 mrd. kr og at det er behov for mellom 45 og 75
mrd. kr for å ta igjen forfallet på fylkesvegnettet.
Når det gjelder å ta igjen etterslepet på riksvegnettet,
står det bl.a. følgende på side 113 i meldingen:
”Etter regjeringens syn er det nødvendig å redusere
forfallet gjennom et eget fornyingsprogram for vegnettet. Noen av
tiltakene som er rettet inn for å redusere forfallet, bidrar også
til oppgradering og standardheving som det er naturlig å betrakte
som investeringer. Regjeringen planlegger å bruke gjennomsnittlig
1 040 mill. kr årlig til fornyingstiltak slik at forfallet på riksveger
kan reduseres. Sammen med midler på post 23 vil dette innebære at
forfallet reduseres i løpet av tiårsperioden.”
I forbindelse med etterslepet på fylkesvegnettet står
det bl.a. følgende på side 115 i meldingen:
”På bakgrunn av dette vil regjeringen styrke rammetilskuddet
slik at fylkene kan fornye og ruste opp fylkesvegnettet. Rammen
settes til 10 mrd. kr i perioden, og vil være del av det fylkeskommunale ramme-tilskuddet
på Kommunal- og regionaldepartementets budsjett, fordelt over Tabell
C. Midlene fordeles med 2,75 mrd. kr i første fireårsperiode og
7,25 mrd. kr i siste seksårsperiode.”
Det nye tilskuddsprogrammet for fylkesvegnettet kommer
i tillegg til midler til vedlikehold av fylkesveger gjennom det
ordinære rammetilskuddet til fylkes-kommunene.
Midler til skredsikring er også et virkemiddel
for å redusere vedlikeholdsetterslepet gjennom bygging av bedre
og sikrere veger. Innsatsen til skredsikring samlet sett for riks-
og fylkesvegnettet har aldri vært høyere enn de siste fire årene
og det som er planlagt de neste 10 årene. Midler til skredsikring
i perioden 2010-2013 samlet for riks- og fylkesveger er overoppfylt
med nesten 100 mill. kr i forhold til planrammen som var på historisk
høyt nivå med årlig 1 mrd. 2009-kr. I Nasjonal transportplan 2014-2023
legges det opp til en årlig gjennomsnittlig ramme på om lag 870
mill. kr, inkl. kompensasjon for økt mva, til skredsikring på riksvegnettet
og 750 mill. kr til skredsikring på fylkesvegnettet i tiårsperioden.
I tillegg til ovennevnte vil jeg også vise til
ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene som
også er omtalt i ny nasjonal transportplan. Siden det legges inn
betydelige midler i ovennevnte nye tilskuddsprogram til fylkesveger,
så vil det ikke bli lagt inn kompensasjon for nye investeringsrammer
etter 2013. Staten vil imidlertid oppfylle forpliktelsene knyttet
til de rammene som er lagt til grunn i perioden 2010-2013. I planperioden
2014-2023 legges det opp til en økonomisk ramme på om lag 228 mill.
kr i gjennomsnitt pr. år for å dekke allerede inngåtte forpliktelser.
De årlige bevilgninger fastsettes gjennom det
enkelte års statsbudsjett.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. mai 2013
Knut Arild Hareide |
Anne Marit Bjørnflaten |
leder |
ordfører |