Det vises til brev av 17. oktober d.å. fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité hvor det stilles 8 spørsmål om
Riksrevisjonens Dokument 3:13 (2011-2012). Nedenfor følger Samferdselsdepartementets
svar på spørsmålene.
Innledningsvis vil Samferdselsdepartementet
påpeke et forhold som vi mener at Riksrevisjonen burde ha omtalt
i faktabeskrivelsen og i analysen. Det har i perioden 2000-2010
vært et stort taktskifte i jernbanepolitikken og Jernbaneverket
sine ramme- betingelser, fra et generelt lavt aktivitetsnivå i Jernbaneverket
fram til 2005 med krav om omstilling og konkurranseutsetting av
Jernbaneverkets egenproduksjon og vedlikehold. Ved regjeringsskiftet
høsten 2005 ble arbeidet med videre konkurranse- utsetting stanset,
og deretter har aktivitetsnivået i Jernbaneverket økt kraftig med
over 75 pst. økning i bevilgningene. Tabellen under viser forslag
til bevilgninger til Jernbaneverket for hhv. 2000, 2005 og 2010
(i St.prp. nr. 1/Prop. 1 S) i løpende mill. kr:
I løpende mill.
kr |
Jernbaneverket *) | 2000 | 2005 | 2010 |
| | | |
Drift og vedlikehold (inkl. Gardermobanen) | 2 727 | 2 847 | 4 462 |
Investeringer i linjen (alle 30 poster) | 1 219 | 1 423 | 3 918 |
Sum kap 1350 Jernbaneverket | 3 946 | 4 270 | 8 380 |
*) I 2005 ble jernbaneinfrastrukturen innlemmet
i momsregimet og Jernbaneverket fikk fradrag for inngående moms.
I St.prp. nr. 1 (2004-2005) ble bevilgningsforslaget på kap. 1350
redusert med om lag 599 mill. 2005-kr på grunn av dette. Bevilgningsforslaget
for 2000 er ikke korrigert for dette, og er derfor ikke direkte
sammenlignbart med forslagene for 2005 og 2010. Grovt anslått kunne
en slik momsendring i 2000 ha redusert bevilgningen med om lag 485 mill.
2000-kr. Tilsvarende ville en reversering av dette i 2010 kunne
bety en økning i bevilgningen med om lag 1 175 mill. 2010-kr
For Jernbaneverket har den store økningen i
bevilgningene etter 2005 betydd en overgang fra lavt aktivitetsnivå
med omstilling og usikkerhet til en betydelig vekst i aktivitetsnivået.
Dette har hatt en grunnleggende betydning for mange av de forholdene
som Riksrevisjonen tar opp i Dokument 3:13, særlig med hensyn til
tilgjengelig kapasitet innenfor jernbanefagene.
Dessuten har det både i oppfølgingen av Nasjonal
transportplan 2006-2015 og Nasjonal transportplan 2010-2019 blitt
erkjent at planmeldingene har undervurdert behovet for drift- og
vedlikehold i arbeidet med å oppnå fastsatte mål om bedre driftsstabilitet
i togtrafikken. Kvalitet, tilstand og ytelse i infrastrukturen har
hatt en raskere negativ utvikling enn det som ble forutsatt i planmeldingene.
Oppfølgingene av begge plan- meldingene har derfor resultert i en
overoppfylling av planrammene til drift og vedlikehold for planperiodene
til og med 2013.
Spørsmål 1:
Riksrevisjonen hevder at
Jernbaneverket ikke har oversikt over status i gjennomføringen av
den samlede prosjektporteføljen, noe som igjen fører til at departementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon. Hva er gjort og hva
blir gjort fra departementets side for å bedre både oversikt, rapportering og
informasjonsflyt?
Svar:
Jernbaneverket har oversikt over status i alle
enkeltprosjekter, og Samferdselsdeparte- mentet får den styringsinformasjonen
fra Jernbaneverket som departementet ber om i styringsdialogen mellom
departementet og etaten. Riksrevisjonens konklusjon om at Samferdselsdepartementet
ikke får tilstrekkelig styringsinformasjon er etter departe- mentets
mening ikke korrekt.
De «faste» rapporteringskravene for Jernbaneverket
følger av bevilgningsreglementet, etatsinstruksen og tildelingsbrevet
fra Samferdselsdepartementet til Jernbaneverket. Presentasjonen
og detaljeringen av disse rapporteringene diskuteres jevnlig mellom
departementet og etaten. I tillegg er det et stort volum av ad hoc
rapporteringer, bl.a. i forbindelse med plan- og budsjettarbeidet.
I budsjettproposisjonene for de siste 4 årene
er det rapportert på oppfyllingen av Nasjonal transportplan 2010-2019
for planperioden 2010-2013 med utgangspunkt i plan- rammene og måleparametrene som
følger av transportplanen. I forbindelse med ny Nasjonal transportplan
2014-2023 vil det bli foretatt en ny gjennomgang av målformuleringer
og opplegget for rapportering.
Spørsmål 2:
Ifølge Riksrevisjonen mangler
det også dokumentasjon av effekten av investeringstiltakene. I en kommentar
fra departementet datert 23. mars 2012 hevdes det at det er krevende
å dokumentere effekten for mindre investeringstiltak og videre at
departementet og Jernbaneverket i tiden fremover vil arbeide for
at effekten av tiltakene/prosjektene under programområdene i større
grad blir fulgt opp. På hvilken måte blir dette gjort og hva er
resultatet av dette arbeidet så langt?
Svar:
Jernbanenettet er et sammenhengende og regulert
system, hvor samspillet mellom infrastruktur og togtrafikken er
avgjørende for hvilken transportkapasitet og -kvalitet som kan tilbys.
Svært mange av investeringene er avhengig av ruteplanendringer for
å få ut effekten av tiltakene. Samtidig kan formålstjenlige ruteplanendringer
være begrenset på grunn av andre forhold i infrastrukturen, i tilgjengelig
togmateriell og i trafikk- mønsteret. Dette er særlig krevende på
et jernbanenett med meget høy kapasitets- utnyttelse (mange punkter/strekninger
med overbelasting i rushtrafikken), stor andel av enkeltspor og
sammensatt togproduksjon (varierende toglengder, hastighetsprofiler
og stoppmønster). Ruteplanen er et komplisert samspill mellom kapasitetsutnyttelse
av infrastrukturen, trafikksammensetting og mulige togkryssinger
i forhold til togoperatørenes ulike ønsker om togruter (togtider
og rutestruktur – f.eks. stive ruter). For å gjøre vesentlige endringer
i transporttilbudet er det ofte nødvendig å gjennomføre en rekke
store og små tiltak i infrastrukturen. Virkningene av ett enkelt
tiltak kan isolert sett, være små, men tiltaket sammen med en rekke
andre tiltak, kan være nødvendig for å kunne realisere en bedring
av transporttilbudet.
Et eksempel på samspillet mellom infrastruktur og
togtilbud er det pågående arbeidet med å bedre togtilbud i Østlandsområdet
– ny grunnrutemodell. Denne er delvis et resultat av det nye dobbeltsporet mellom
Lysaker og Asker og NSBs investeringer i nytt togmateriell. I tillegg
til det nye dobbeltsporet er det nødvendig å gjennomføre en rekke
«mindre» tiltak i infrastrukturen for å kunne ta i mot nye tog og gi
en betydelig forbedring av togtilbudet og mer effektiv disponering
av togmateriellet. Et tilsvarende eksempel er Jernbaneverkets utredninger
av dobbeltspor i IC-triangelet hvor det redegjøres for sammenhengen
mellom tiltak og mulige ruteforbedringer i IC-området.
Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket legger
vekt på å få fram samspillet mellom infra-struktur og transporttilbudet.
Dette er et viktig moment i arbeidet med ny Nasjonal transportplan
2014-2023. Den samlede effekten av tiltakene kan måles når det realiseres
et nytt rutetilbud. Denne tilnærmingen er utviklet uavhengig av
Riksrevisjonens Dokument 3:13.
I tillegg til ruteplanavhengige tiltak gjennomføres
det en rekke tiltak som er uavhengig av ruteplanen. Dette kan være
sikkerhetstiltak ved planoverganger, rassikring, stasjonstiltak
m.m. Disse tiltakene innrettes mot de definerte hovedmålene i Nasjonal transportplan
og måles med tilhørende indikatorer, jf. del III i Samferdselsdepartementets
Prop. 1 S (2012-2013).
Som et ledd i arbeidet med å evaluere de eksterne kvalitetssikringsordningene
KVU/KS1 og KS2 kan det nevnes at Finansdepartementet i samarbeid
med Samferdselsdepartementet har satt i gang en evaluering av utbyggingen
av nytt dobbeltspor på strekningen Sandvika-Asker. Jernbaneverket
har dessuten satt i gang interne evalueringer av ferdigstilte investeringstiltak.
Ingen av disse evalueringene er per i dag ferdigstilt.
Spørsmål 3:
Bevilgningene til jernbanetiltak
har i perioden 2000 til 2010 økt med 68 prosent, men til tross for dette
er ikke hverken driftsstabiliteten eller avviklingen av togtrafikken
forbedret. Hva er årsaken til dette?
Svar:
Fra 2000 til 2005 var de årlige bevilgningene
til Jernbaneverket på et relativt jevnt nivå. Mesteparten av veksten
i bevilgningene har skjedd fra 2006 til 2010. I perioden 2006-2010
har økningen i bevilgningene vært størst til investeringer i linjen
som har liten betydning for bedringer av driftsstabiliteten så lenge
arbeidene på nye jernbaneanlegg ikke er avsluttet (gjelder for alle
togslag på hele jernbanenettet). Veksten i bevilgningene til drift
og vedlikehold i perioden 2006-2010 har vært om lag halvparten av veksten
i bevilgninger til investeringer. Innenfor drift og vedlikehold
har veksten vært størst for vedlikeholdet. I løpet av perioden 2006-2010
ble det etter hvert en større forståelse for at utviklingen i tilstanden
i infrastrukturen var dårligere enn tidligere antatt. I 2008 og
2009 oppstod det mange og omfattende driftsforstyrrelser bl.a. på
grunn av krevende vinterforhold. Dessuten måtte togtrafikken på
Oslo S ofte stoppes grunn av mye driftsforstyrrelser i Oslotunnelen.
Dette skapte mange ganger kaotiske forhold for de reisende. Regjeringen
besluttet derfor å starte opp Oslo-prosjektet som omfatter en total
fornyelse og rehabilitering av kritisk infrastruktur i Oslo-området.
Oslo-prosjektet ble satt i gang etter at Stortinget ved
behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2008 bevilget midler til
strakstiltak og arbeid med en hovedplan for en total fornyelse.
Hovedplanen inngikk i Nasjonal transportplan 2010-2019 hvor prosjektet
ble prioritert med ca 2 mrd. 2009-kr på kap. 1350, post 30 Investeringer
i linjen. I tillegg ble det i 2010 og 2011 satt i gang et omfattende
arbeid med å styrke vinterdriften av jernbanen.
Resultatene av dette arbeidet (Oslo-prosjektet sammen
med en betydelig satsing på drift og vedlikehold i perioden 2009-2012
og styrket vinterdrift) begynner nå å gi meget positive resultater.
Punktligheten i togtrafikken totalt sett hittil i 2012 (per september)
er på 92 pst. (alle persontog, inkl Flytoget), mot 88 pst. i hele
2011. (målsatt standard er 90 pst.). Regulariteten i togtrafikken
er på 98,1 pst. mot 97,6 pst. i 2011. Oppetiden i infrastrukturen
er 98,9 pst. mot 98,5 pst. i 2011. Regulariteten og oppetiden i
2011 og 2012 har vært preget av driftsavbrudd på grunn av ras og
flom etter «ekstremvær».
Det er sammensatte årsaker til at det i perioden 2000-2010
har vært en svak sammen- heng mellom ressursinnsats til drift og
vedlikehold av jernbanenettet og resultater i form av bedre driftsstabilitet.
Den viktigste årsaken er at vedlikeholdsbehovet på jernbaneinfrastrukturen
har vært for lavt prioritert over flere tiår slik at infrastrukturen
etter hvert ble preget av forfall. I den aktuelle perioden var det
til dels betydelig trafikkvekst på jernbanenettet som også bidro til
økende slitasje på nettet. Det er flere forhold som har påvirket
driftsstabiliteten i denne perioden. Dette gjelder økt kapasitetsutnyttelse
i form av økt togproduksjon av et allerede overbelastet og til dels
nedslitt jernbanenett i hele perioden, personellmangel (lokførere)
i NSB i 2001 og 2002, samt vanskelige vinterforhold i årene 2008,
2009 og 2010.
Spørsmål 4:
Om lag 70 prosent av investeringsprosjektene
ble ikke igangsatt som planlagt, rundt 60 prosent av tiltakene ble
ferdigstilt senere enn planlagt, og et flertall av prosjektene ble
betydelig dyrere enn anslått, opp til 54 prosent. Hva er årsaken
til dette, og hva blir konkret gjort for å bringe dette i orden?
Svar:
Når dette skal vurderes, er det er viktig å
være oppmerksom på hva de ulike formelle planfasene innebærer for
et investeringsprosjekt og usikkerheten som er knyttet til prosjektomfang,
kostnadsanslag og framdriften i de ulike planleggingsfasene. I hoved- sak
er det fire planfaser: 1) Forstudie og utredning (ev. konseptvalgutredning
KVU/ KS1 for store prosjekter), 2) Hoved- og kommunedelplan, 3)
Detalj- og reguleringsplan, og 4) Byggeplan og gjennomføring. For
store prosjekter gjennomføres det ekstern kvalitetssikring (KS2)
før anleggsstart.
Nasjonal transportplan gir en økonomisk planramme
for planperioden og angir innretning og prioritering av prosjekter.
Prosjektene som spesifiseres for oppstart i løpet av de fire første
årene i transportplanen, presenteres i hovedsak på grunnlag av hovedplan/kommunedelplan.
Prosjekter som tas opp til bevilgning i de årlige statsbudsjettene,
presenteres i hovedsak på grunnlag av detalj- og reguleringsplan (grunnlag
for gjennomføring av KS2).
Gjennom de ulike planfasene, når ytterligere planlegging
og detaljering er gjennomført, oppstår det ofte behov for endringer
i omfang og innhold i prosjektene. Det må derfor skilles mellom
tidligfase (herunder Nasjonal transportplan og Handlingsprogram)
og godkjent kostnadsramme som er fastsatt av Stortinget.
I budsjettsammenheng spesifiseres prosjektene med
en kostnadsramme som utgjør departementets fullmakt til å gjennomføre
prosjektet og binde opp framtidige bevilgninger. Samferdselsdepartementet mener
at godkjent kostnadsramme på tidspunktet for oppstart er det beste
grunnlaget for å vurdere om et prosjekt blir dyrere enn planlagt.
Da er rammene for prosjektet i all hovedsak fastlagt, og det gjenstår
liten usikkerhet om hvordan prosjektet skal utformes.
I planperioden 2006-2009 var det i hovedsak mindre
prosjekter som inngikk i Jernbane- verkets handlingsprogram, som
ikke ble startet opp som planlagt. I forhold til planforut- setningene
i Nasjonal transportplan skyldtes manglende oppstart i hovedsak
at prosjektene i den videre planleggingen, viste seg å bli dyrere
enn kostnadsanslagene som var lagt til grunn i Nasjonal transportplan/Handlingsprogrammet.
I tillegg ble det i løpet av planperioden foretatt en betydelig
omprioritering av bevilgningene fra investeringer til drift og vedlikehold
som var nødvendig for å bedre driftsstabiliteten til togtrafikken. Dette
gikk i hovedsak på bekostning av nødvendig planlegging og oppstart
av mindre investeringsprosjekter under programområdene.
For å få redusert omfanget av kostnadsøkninger
i de forskjellige planstadiene fram til prosjektet blir tatt opp
til bevilgning, arbeider Jernbaneverket med å forbedre plan- kvaliteten
for prosjekter som prioriteres i Nasjonal transportplan og i de
forskjellige planstadiene fram til de tas opp til bevilgning i statsbudsjettet.
Samferdselsdeparte- mentet har besluttet at som hovedregel, skal
ikke jernbaneprosjekter tas opp til bevilgning før det foreligger
godkjente reguleringsplaner og det er gjennomført detaljplanlegging
for de enkelte prosjekter.
Spørsmål 5:
Mangel på kapasitet og
kompetanse innen jernbanetekniske fag påpekes som en av årsakene
til at arbeidet med forbedring av jernbanenettet forsinkes. Departementet
hevder i en kommentar at Jernbaneverket har gjennomført en rekke
målrettede tiltak for å bedre situasjonen. Dette har åpenbart ikke
hatt den ønskede virkning. Hvilke andre tiltak planlegger man for
å forbedre situasjonen?
Svar:
Samferdselsdepartementet viser til omtalene
av Jernbaneverkets bemanning og kompetanse-utvikling innenfor jernbanefagene
i de årlige budsjettframleggene, sist i Prop. 1 S (2012-2013), jf.
side 135. Viktige deler av den spesialkompetansen Jernbane- verket
har bruk for, eksisterer i liten grad eller ikke i det hele tatt
utenfor etaten, f.eks. gjelder dette for Jernbaneverkets relébaserte
sikringsanlegg. Utdanning av ny kapasitet innenfor jernbanefagene
tar nødvendigvis tid og veksten i inntaket av nyansatte må avpasses
til Jernbaneverkets egen kapasitet til opplæring samtidig med at
alle andre oppgaver skal løses (herunder løpende vedlikehold og
nyinvesteringer).
I tillegg til økt rekruttering og kompetanseutvikling
har Jernbaneverket bl.a. igangsatt en rekke tiltak mot leverandørmarkedet
for nyinvesteringer som går på ulike kontraktsformer/-fagsammensetninger,
intensivert bruk av kompetanse fra utlandet og sektoropplæring.
Markedet har respondert positivt på disse tiltakene. En effekt av
økte budsjetter er at det har ført til flere utlysninger av oppdrag
både på prosjektering og bygging som har medført at flere leverandører
ser på Norge som et attraktivt marked og har ført til økt konkurranse.
Spørsmål 6:
Jernbaneverket har mangelfulle
rutiner for å følge opp at det gjennomføres tilstrekkelige kontroller av
leverandørene i markedet. Departementet hevder at det ikke er rutinene
som er mangelfulle, men at oppfølgingen og praksis ikke har vært
god nok. Hvilke tiltak er igangsatt for å bringe dette i orden?
Svar:
Jernbaneverket har innskjerpet egen praksis
på området for å sikre oppfølgingen av egne rutiner. Dette gjelder
bl.a. oppfølging av entreprenørene i de ulike prosjektene med stikkprøvekontroller
og revisjoner, f.eks. sosial dumping. Jernbaneverket gjennomfører
også egne revisjoner på utvalgte områder og firmaer. Kontraktsopp-
følgingen skjer gjennom kontraktsgjennomgang og kontroll av alle
fakturaer mot gjennomført arbeidsmengde (målebrev). Jernbaneverket
har skriftlige revisjonsplaner i prosjektene, i divisjonen og hos
jernbanedirektøren.
Spørsmål 7:
Riksrevisjonen hevder at
det ikke finnes gode målinger av produktiviteten i jernbane- sektoren.
Jernbaneverket har ifølge departementet nå utviklet flere indikatorer
for å måle produktiviteten i ulike deler av virksomheten. Har dette
så langt gitt de nødvendige resultater eller vurderer man andre
alternative grep for å kartlegge produktiviteten?
Svar:
Samferdselsdepartementet viser til omtalen av effektivitet
i Prop. 1 S (2012-2013), jf. side 135. Det har vist seg utfordrende
å etablere et godt system for oppfølging av produktiviteten i Jernbaneverket,
bl.a. fordi Jernbaneverket har en sammensatt tjenesteproduksjon.
Jernbaneverket har gjennomført et internt prosjekt
for å styrke egen økonomistyring og regnskapskvalitet. Dette har
vært et gjennomgående prosjekt for hele virksomheten knyttet til
økonomistyrings- og regnskapsfunksjoner, enkelte sentrale støttefunksjoner
og planleggings- og gjennomføringsprosesser i kjernevirksomheten.
Prosjektet har synliggjort flere områder som krever stor innsats
i 2012 og videre inn i 2013. Jernbaneverket mener dette vil bidra
positivt til bl.a. måling av etatens produktivitet, planlegging
i kjernevirksomheten, og effektivitet og kvalitet i støtteprosesser.
Jernbaneverket arbeider med å heve kvaliteten
på styringsinformasjonen. Jernbane- verkets utbyggingsdivisjon er
i 2012 vurdert i forhold til organisering, kapasitet og kompetanse
med hensyn til effektiv prosjektgjennomføring innenfor de økonomiske rammer
som er gitt, målt opp mot hva som ansees som beste praksis i bransjen.
Det er videre igangsatt et arbeid med å se på effektiviteten av
de administrative funksjonene på tvers internt i Jernbaneverket.
Det har også vært gjennomført benchmark-studier
hvor Jernbaneverket er målt opp mot andre jernbaneforvaltninger
i Europa (sist oppdatert i 2010). Resultatene av disse studiene
må tolkes med forsiktighet, men de kan tyde på at livssykluskostnadene
for jernbaneinfrastruktur i Norge er noe lavere enn det europeiske
gjennomsnittet.
En enkel måte å vurdere utviklingen av totalproduktiviteten
kan være å se på samlet omsetning i Jernbaneverket målt i forhold
til antall ansatte. En slik beregning viser at omsetningen basert
på regnskapstall i faste priser, eks. inntak av lærlinger i Jernbaneverket
i 2005 utgjorde ca. 0,48 ansatt per mill. krone, mens tilsvarende
tall for 2011 var ca. 0,36 ansatt per mill. krone. Dette utgjør
en økning i omsetningen per ansatt på ca. 33,3 pst., eller en gjennomsnittlig
årlig økning på ca. 5,4 pst. i løpet av de siste 6 årene. Dette
indikerer at det har vært en produktivitetsforbedring i Jernbaneverket
i denne perioden.
Spørsmål 8:
Det hevdes fra Riksrevisjonen
at Samferdselsdepartementet ikke får tilstrekkelig informasjon om svakhetene
i jernbaneinfrastrukturen og derfor ikke kan styre utviklingen på
en god måte. Hva er gjort og hva gjøres for å bedre dette?
Se svar på spørsmål 1.
Kopi: Jernbaneverket
Riksrevisjonen