Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad Landbruks- og matdepartementets styring og virkemiddelbruk
sikrer at målet om en bærekraftig reindrift i Finnmark nås.
I 2004 la Riksrevisjonen fram Dokument nr. 3:12 (2003–2004)
Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig bruk av reinbeiteressursene
i Finnmark. Kontroll- og konstitusjonskomiteen understreket i Innst. S.
nr. 111 (2004–2005) xnæringens betydning for opprettholdelse og
utvikling av et levende samisk samfunn, og viste til at det ifølge
folkeretten er en forpliktelse å sikre at beitegrunnlaget ikke blir
varig svekket. Komiteen merket seg at antall rein var for høyt i
forhold til beiteressursene, og at feil bruk av årstidsbeitene bidro
til at beiteområdene ble utarmet. Komiteen pekte på at departementet
måtte prioritere å utforme retningslinjer for hvordan arbeidet med
å redusere reintallet skal gjennomføres. Videre merket komiteen
seg at de overordnede målene om økologisk, økonomisk og kulturell
bærekraftig reindrift i liten grad var operasjonalisert, og at det
var nødvendig med en større grad av konkretisering og avveining
mellom målene.
Riksrevisjonen fulgte opp saken i 2008, 2009
og 2010. I Innst. 187 S (2010–2011), jf. Dokument 3:1 (2010–2011),
la kontroll- og konstitusjonskomiteen til grunn at det gjennomføres
en ny forvaltningsrevisjon på reindriftsområdet, og viste til at
det faktiske reintallet oversteg grensen for et økologisk bærekraftig
antall selv om dette var blitt påpekt over lengre tid.
Den nye undersøkelsen er gjennomført fra januar 2011
til januar 2012. Rapporten ble forelagt Landbruks- og matdepartementet
i brev av 16. februar 2012. Departementet har i brev av 16. mars
2012 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak
innarbeidet.
Målet om en økologisk
bærekraftig reindrift er fremdeles ikke realisert. Store deler av
Finnmarksvidda er overbeitet, som følge av et for høyt reintall.
Det er fremdeles vesentlige svakheter i
Landbruks- og matdepartementets styring for å nå målet om bærekraftig
reindrift, selv om styringen er forbedret. Delmålet om økologisk
bærekraft er operasjonalisert, mens delmålene om økonomisk og kulturell
bærekraft ikke er tilstrekkelig operasjonalisert.
Det er avdekket svakheter ved bruken av
reindriftsloven og reindriftsavtalen for å sikre en bærekraftig
reindrift.
Det er et mål at reindriften skal være økologisk, økonomisk
og kulturelt bærekraftig. Det er en klar avhengighet mellom de tre
målene. Økologisk bærekraft gir grunnlag for økonomisk bærekraft.
Økologisk og økonomisk bærekraft gir sammen mulighet til å ivareta
og utvikle kulturell bærekraft.
Målet om økologisk bærekraftig reindrift er
ikke realisert. Store deler av Finnmarksvidda er overbeitet fordi
reintallet ikke er tilpasset beitegrunnlaget. Den siste beitekartleggingen
i 2009 viser at over 50 pst. av lavdekket er nedbeitet og om lag
40 pst. er redusert. For 90 pst. av lavdekket er lavtykkelsen under
grensen for når den er mest produktiv. Beiteressursene er mest svekket
på vår- og høstbeitene og på tidlige vinterbeiter.
Gjennomsnittlige slaktevekter og kjøttavkastning
for perioden 2006–2010 er ikke i samsvar med grenseverdiene for
et økologisk bærekraftig reintall. Forholdene er alvorlige i alle
reinbeiteområder i Øst- og Vest-Finnmark, med unntak av Polmak/Varanger. Reintallet
har økt med om lag 40 pst. fra 2002 til 2010, og det fastsatte reintallet
fra 2011 medfører at antall rein må reduseres med om lag 20 pst.
Landbruks- og matdepartementet og styringsorganene
i reindriften har derfor ikke realisert Stortingets mål om bærekraftig
reindrift. Det er etter Riksrevisjonens oppfatning avgjørende at
reintallet tilpasses beiteressursene i Finnmark.
De siste årene er den økonomiske situasjonen
for reineierne i Finnmark blitt forverret. Lave slaktevekter, reduserte
slaktepriser, økte kostnader og flere utøvere innen næringen er
indikasjoner på at den økonomiske utviklingen ikke er bærekraftig.
Det er ikke mulig å vurdere om reindriften er økonomisk
og kulturelt bærekraftig fordi målene ikke er tilstrekkelig operasjonalisert.
En velfungerende mål- og resultatstyring er
en forutsetning for god og helhetlig styring. Det er derfor positivt
at Landbruks- og matdepartementet har definert og operasjonalisert
grenseverdier for målet om økologisk bærekraftig reindrift, og dermed
har et bedre grunnlag for å vurdere om reindriften er økologisk
bærekraftig.
Det er etter Riksrevisjonens oppfatning likevel fremdeles
vesentlige svakheter i Landbruks- og matdepartementets mål- og resultatstyring
på reindriftsområdet. Det er uheldig at delmålene om økonomisk og
kulturell bærekraftig reindrift ikke er operasjonalisert i form
av resultatindikatorer. Landbruks- og matdepartementet mangler dermed
viktige forutsetninger for å få informasjon om måloppnåelse og dermed
også relevant styringsinformasjon. Dette får konsekvenser for departementets
mulighet til å innrette virkemidlene slik at målet om bærekraftig
reindrift nås. Det er heller ikke avklart hvordan hensynet til samiske
interesser og folkerettslige forpliktelser i ILO- konvensjonen skal
inkluderes ved operasjonaliseringen av disse delmålene.
Landbruks- og matdepartementet skal konsultere Sametinget
og reindriftsnæringen for å sikre at kunnskap om reindriften og
den samiske kulturen ivaretas i styringen på området. Ifølge Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet, Sametinget og Norsk Reindriftsamers
Landsforbund (NRL) kan Landbruks- og matdepartementet bli bedre
i bruken av konsultasjonsavtalen.
At målet om bærekraftig reindrift ikke er nådd, viser
etter Riksrevisjonens oppfatning at Landbruks- og matdepartementets
styring har vesentlige svakheter. Landbruks- og matdepartementet
har et hovedansvar for å realisere Stortingets mål om bærekraftig drift.
Det er etter Riksrevisjonens oppfatning uheldig at departementet
gjennom sin styring ikke bidro til at Reindriftstyrets vedtak om
øvre reintall i 2002 i Vest- Finnmark og i 2006 i Øst-Finnmark ble
realisert. Riksrevisjonen forventer at Landbruks- og matdepartementet
sørger for at de nye vedtakene om øvre reintall blir realisert.
Det er avdekket svakheter ved hvordan reindriftsloven
og reindriftsavtalen benyttes for å sikre en bærekraftig reindrift.
Landbruks- og matdepartementet har manglende informasjon om tilskuddenes
effekter for å bidra til å nå målet om bærekraftig reindrift.
I henhold til reindriftsloven skal reinbeitedistriktene
gjennom bruksregler avklare beitebruk og fastsette øvre reintall.
Bruksregler er en forutsetning for å nå målet om en økologisk bærekraftig
reindrift. Til tross for at det har hastet med å få vedtatt bruksregler
med øvre reintall for å kunne regulere reintallet til et økologisk bærekraftig
nivå, har prosessen tatt fire og et halvt år. Etter Riksrevisjonens
vurderinger er dette for lang tid.
Bruksreglene har i liten grad bidratt til å
avklare beitebruk og øvre reintall i vinterbeitedistriktene. Dette
har skjedd selv om reindriftsloven § 60 åpner for at det kan fastsettes
et øvre reintall for vinterbeitene dersom det er påkrevet for å
få en forsvarlig bruk av disse beiteområdene. Riksrevisjonen viser
til at vinterbeitene er overbeitet, og at det derfor bør utarbeides
bruksregler med øvre reintall for disse distriktene. Det er viktig
at Landbruks- og matdepartementet gjennom Statens reindriftsforvaltning
bidrar til at aktørene i næringen gjennomfører dette arbeidet.
For å redusere reintallet skal næringen utarbeide reduksjonsplaner.
Ifølge reindriftsloven § 60 har Reindriftsstyret et ansvar for at
reduksjonen gjennomføres. I og med at økologisk bærekraft er ett
av Stortingets sentrale mål for næringen, må departementet etter
Riksrevisjonens vurdering ta et tydeligere ansvar for at reduksjonen
i antall rein gjennomføres. Departementet må sørge for at Statens
reindriftsforvaltning gir Reindriftsstyret og andre relevante aktører
i næringen tilstrekkelig med bistand ved utarbeidelse og gjennomføring
av reduksjonsplaner.
Avklaring av beitebruken er et sentralt element
i bruksreglene, som også er nært knyttet til fastsettelse av beiterettigheter.
På kort sikt er det nødvendig å inngå midlertidige avklaringer om
beitebruken gjennom bruksreglene. På lengre sikt er det avgjørende
at beiterettighetene også stadfestes, slik at beitebruken i bruksreglene
er i samsvar med intensjonene i reindriftsloven. Etter Riksrevisjonens
vurdering kan imidlertid ikke arbeidet med å avklare beiterettigheter,
blant annet i domstolene, være til hinder for arbeidet med å redusere
reintallet i henhold til bruksreglene. Reduksjon av reintallet må
gis høy prioritet.
Forvaltningen av reindriften er kompleks. Både myndighetene
og næringen er tildelt ansvar. Folkerettens forpliktelser legger
også føringer på forvaltningen av området. Reindriftsloven legger
opp til økt indre selvstyre, økt medansvar og innflytelse for reindriftsutøverne.
Stortinget har imidlertid presisert at bestemmelsene i reindriftsloven
er utformet på en slik måte at også Landbruks- og matdepartementet kan
ivareta sitt overordnede ansvar for å nå målet om en bærekraftig
reindrift. Stortinget har forutsatt at departementet har en overordnet
plikt til å påse at reintallet ikke overstiger ressursgrunnlaget.
Riksrevisjonen mener derfor med bakgrunn i den kritiske økologiske
situasjonen at Landbruks- og matdepartementet må ta et hovedansvar
for å sikre at Stortingets mål om økologisk bærekraft nås.
1. Riksrevisjonen mener
at Landbruks- og matdepartementet i arbeidet med å tilpasse reintallet
til beitegrunnlaget bør iverksette følgende tiltak:
Påse at næringen
utarbeider og gjennomfører reduksjonsplaner for å få ned antall
rein. Riksrevisjonen forventer at departementet vedtar en tidsplan
for utarbeidelse og gjennomføring av reduksjonsplaner.
Sørge for at Statens reindriftsforvaltning
gir Reindriftsstyret og andre relevante aktører i næringen tilstrekkelig
med bistand ved utarbeidelse og gjennomføring av reduksjonsplanene.
Sørge for at virkemidlene som finnes i
reindriftsloven og i reindriftsavtalen, herunder økonomiske insentiver
og sanksjoner, blir benyttet ved gjennomføringen av reintallreduksjonen.
De økonomiske insentivene bør vurderes brukt for å legge til rette
for utarbeidelse og etterlevelse av reduksjonsplaner.
Sørge for at Statens reindriftsforvaltning, blant
annet gjennom veiledning og annen bistand, sikrer at reinbeitedistriktene
utarbeider bruksregler for vinterbeitene, slik at alle årstidsbeitene
legges til grunn ved fastsettelse av øvre reintall og beitebruk.
2. Landbruks- og matdepartementet bør vurdere hvordan
departementet bedre kan styre arbeidet med å realisere Stortingets
mål om bærekraftig reindrift. Riksrevisjonen mener at departementet bør:
Operasjonalisere
målene om økonomisk og kulturell bærekraftig reindrift gjennom å fastsette
indikatorer for disse målene.
Innhente relevant resultatinformasjon for
slik å kunne innrette virkemidlene for å nå målene på området.
Vurdere om konsultasjonspraksisen mellom departementet,
Sametinget og reindriftsnæringen kan forbedres, slik at beslutningsgrunnlaget
og legitimiteten i departementets styring blir styrket.
I svarbrevet slutter statsråden seg til Riksrevisjonens
hovedfunn om at målet om økologisk bærekraftig reindrift fremdeles
ikke er realisert, og at dette skyldes et for høyt reintall i store
deler av Finnmark. Statsråden ser det som avgjørende å få gjennomført pågående
prosesser for å få redusert reintallet i Finnmark. En riktig beitetilpasning
gjennom et økologisk bærekraftig reintall er det viktigste tiltaket
for å nå målet om en økologisk bærekraftig reindrift.
Reindriftsstyret skal foreta en oppfølging av
de distriktene som har et for høyt reintall og fastsette frister
for utarbeidelse av reduksjonsplaner. Fristene vil bli satt slik
at slaktesesongen 2012/2013 blir den første slaktesesongen for oppfølging
av reduksjonsplanene. Reindriftsstyret har lagt til grunn et intervall på
ett til tre år avhengig av størrelsen på reduksjonen og situasjonen
i den enkelte siida. Før sommeren 2012 skal alle siidaer få vedtatte
frister for reintallsreduksjon. Landbruks- og matdepartementet og
Statens reindriftsforvaltning vil deretter drøfte status og utfordringer
knyttet til gjennomføring og oppfølging av vedtakene.
Dersom enkelte reineiere ikke reduserer reintallet,
vil Reindriftsstyret og områdestyrene følge opp brudd på bruksregler
og reduksjonsavtaler gjennom reindriftslovens sanksjonsbestemmelser.
I tillegg gir Reindriftsavtalen 2012/2013 mulighet for å foreta avkortning
av tilskuddene til de siidaandelene som ikke reduserer reintallet
Statsråden viser til at det er viktig at det
etableres bruksregler som kan avklare beitebruken for vinterbeitene.
Det er satt frist til 1. juli 2012 til å utarbeide bruksregler for
vinterbeitene.
Det er behov for en nærmere gjennomgang av innholdet
i målsettingene om økonomisk og kulturell bærekraft. Det er viktig
at både næringen ved NRL og Sametinget deltar i dette arbeidet.
Landbruks- og matdepartementet planlegger å ferdigstille dette arbeidet
ved fremleggelsen av statsbudsjettet i 2014. Departementet er også
i gang med å utarbeide en ny struktur for mål- og resultatstyring
for hele landbruks- og matpolitikken.
Statsråden gir uttrykk for at det er vanskelig
å forbedre konsultasjonspraksisen mellom departement, Sametinget
og reindriftsnæringen på grunnlag av Riksrevisjonens undersøkelse.
Men statsråden understreker imidlertid at departementet er opptatt
av å følge fastsatte prosedyrer både for hva som utløser konsultasjoner
samt for gjennomføringen av konsultasjonene.
Etter Riksrevisjonens oppfatning er det uheldig at
målet om en bærekraftig reindrift ikke er realisert.
Riksrevisjonen vil i den forbindelse framheve Landbruks-
og matdepartementets særlige ansvar for å sikre et økologisk bærekraftig
reintall i Finnmark. Dette innebærer at statsråden aktivt må påse
at reindriftsnæringen utarbeider og gjennomfører reduksjonsplaner.
Riksrevisjonen forventer at statsråden tar initiativ til at departementet
vedtar en tidsplan for dette arbeidet, og bidrar til at næringen
får tilstrekkelig med bistand.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at målet om en bærekraftig reindrift ikke er realisert
og at store deler av Finnmarksvidda er overbeitet fordi reintallet
ikke er tilpasset beitegrunnlaget.
Komiteen konstaterer at fra 2002
til 2010 har reintallet økt med hele 40 prosent, og ser det som
avgjørende å få gjennomført pågående prosesser for å få redusert
reintallet i Finnmark.
Komiteen forventer at Landbruks-
og matdepartementet følger opp og operasjonaliserer målene om økonomisk
og økologisk bærekraftig reindrift gjennom å foreta en oppfølging
av de distrikter som har et for høyt reintall og fastsette frister
for utarbeidelse av reduksjonsplaner. Komiteenviser til at reindriftslovens formulering
om at reindriften også skal være kulturelt bærekraftig, kan stå
i motsetning til målene om økonomisk og økologisk bærekraft. De to
siste målene må da være overordnet målet om kulturell bærekraft.
Komiteen viser til sanksjonsbestemmelsene dersom
reineiere ikke reduserer reintallet og er enig i at sanksjonene
skal gjennomføres av Reindriftsstyret og områdestyrene.
Komiteen er enig med statsråden
om viktigheten av at også vinterbeitedistriktene utarbeider bruksregler.
De aktuelle distriktene fikk frist til 1. juli 2012 med å utarbeide
bruksregler. Komiteen er kjent med at dette arbeidet
for to av distriktene i Finnmark ikke har ført frem og at Reindriftsforvaltningen
derfor følger opp arbeidet med bruksregler i tråd med bestemmelsene
i reindriftsloven. Komiteen vil påpeke viktigheten
av at dette arbeidet prioriteres høyt slik at også disse vinterbeitedistriktene
får bruksregler så snart som mulig.
Komiteen forventer at arbeidet
med en nærmere gjennomgang av innholdet i målsettingene om økologisk,
økonomisk og kulturell bærekraft blir prioritert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ber om at departementet ferdigstiller dette arbeidet snarlig og
senest innen fremleggelsen av statsbudsjettet for 2014.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ber om at departementet
ferdigstiller dette arbeidet snarlig.
Komiteen vil videre
fremheve Landbruks- og matdepartementets særlige ansvar for å sikre
et økologisk bærekraftig reintall i Finnmark og ber departementet
sørge for at de virkemidlene som finnes i reindriftsavtalen, blir
benyttet for å få ned reintallet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 3:14 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
undersøkelse av bærekraftig reindrift i Finnmark – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 27. november 2012
Anders Anundsen |
Per-Kristian Foss |
leder |
ordfører |