Målet med undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad modellen med partnerskap mellom stat og kommune fungerer hensiktsmessig
og i tråd med de føringene Stortinget ga i forbindelse med Nav-reformen.
Undersøkelsen omfatter i hovedsak årene 2010 og 2011.
Samarbeidet mellom staten og kommunen skal bidra
til at det totale virkemiddelapparatet i Nav brukes på en mest mulig
effektiv måte sett fra brukerens side, uavhengig av om eierskapet
til ytelsene eller tjenestene er statlige eller kommunale. Et godt
samarbeid mellom ansvarsområdene er dermed nødvendig for at alle
brukere skal få den veiledning og bistand de har behov for fra Nav-kontorene.
Rapporten ble forelagt Arbeidsdepartementet ved
brev av 8. mars 2012. Departementet har i brev av 29. mars gitt
kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet
i rapporten og i dette dokumentet.
Et flertall av Nav-lederne
mener at samarbeidet mellom den statlige og den kommunale delen
av kontoret alt i alt fungerer godt.
Det er et potensial for å utnytte ressursene
bedre på tvers av statlige og kommunale skiller.
Mange statlig ansatte har ikke tilgang
til nødvendig informasjon fra kommunale saksbehandlingssystemer,
og lite opplæring hindrer god oppfølging av brukere med sammensatte
behov.
Statlige og kommunale styringssystemer
er lite integrerte og enhetlige.
Personvernet er i for liten grad ivaretatt
i utformingen av Nav-kontorene.
Det er et mål at statlig og kommunalt ansatte
skal kunne utføre arbeidsoppgaver på hverandres ansvarsområder når
brukerne har behov for det. Dette kan bidra både til mer integrerte
arbeidsprosesser ved Nav-kontorene, slik at kontorene får en samordnet førstelinjetjeneste
overfor brukerne, og til at de samlede ressursene utnyttes best
mulig. Drøyt 40 pst. av de ansatte arbeider i liten grad med oppgaver
innenfor både det kommunale og det statlige ansvarsområdet. For
kontor med toledermodell er andelen høyere.
Et flertall av de ansatte og lederne mener at
både statlig og kommunalt ansatte i større grad enn i dag bør kunne
arbeide på hverandres område. Skillet mellom statlige og kommunale
ansvarsområder i Nav-kontoret gjør det vanskelig å gi individuell
og tett oppfølging av brukere med behov for koordinerte tjenester
fra både stat og kommune.
Også en betydelig andel av ansatte i publikumsmottaket,
spesielt ved tolederkontorene, arbeider i for liten grad med oppgaver
innenfor begge ansvarsområder. Dette kan bidra til at brukerne ikke
får den veiledningen og bistanden de har behov for, og at brukere
med behov for koordinerte tjenester ikke får et så godt og helhetlig
tjenestetilbud som ønskelig.
Nav-kontorene skal sørge for at representanter for
brukerne får mulighet til å uttale seg i forbindelse med planlegging,
gjennomføring og evaluering av etatens tjenester. Omtrent halvparten
av kontorene har etablert et lokalt brukerutvalg, men bare halvparten
av disse utvalgene fungerer godt. For å øke tilfredsheten blant
brukere som har behov for statlige og kommunale tjenester, bør brukere
med behov for koordinerte tjenester i større grad enn i dag involveres
i videreutviklingen og kvalitetssikringen av tjenestetilbudet ved
det enkelte Nav-kontor.
Departementet peker på at det har vært problemer
med involvering av brukerorganisasjoner flere steder da disse ikke
er organisert på kommunenivå. Departementet er for øvrig enig med
Riksrevisjonen i at det er nødvendig å involvere brukerne sterkere
i videreutviklingen og kvalitetssikringen av tjenestetilbudet ved
det enkelte Nav-kontor.
Etter Riksrevisjonenes vurdering er det fortsatt
et potensial for å gjøre statlige og kommunale tjenester mer samordnet.
Bedre samordning kan bidra til at det totale virkemiddelapparatet
brukes på en mest mulig effektiv måte, slik intensjonen med partnerskapet var.
Riksrevisjonen har merket seg at videreutvikling av
Nav-kontorene ifølge departementet nå vil få større oppmerksomhet,
slik at ressursene kan utnyttes bedre på tvers.
Deling av relevant informasjon på tvers av statlige
og kommunale skiller er nødvendig for at veilederne skal kunne følge
opp brukere med sammensatte behov på en god måte. Både statlig og
kommunalt ansatte har i all hovedsak tilgang til nødvendig informasjon
fra de statlige saksbehandlingssystemene, men mange kommunalt ansatte
har ikke fått tilstrekkelig opplæring i å bruke statlige saksbehandlingssystemer.
Mange statlig ansatte har ikke nødvendig tilgang til informasjonen
som ligger i kommunale saksbehandlingssystemer, og et flertall av
de statlig ansatte har ikke tilstrekkelig kompetanse i bruk av disse
systemene. De mangler derfor nødvendig informasjon om enkelte brukere,
blant annet om hva slags oppfølging disse får fra kommunal side
av kontoret. Dessuten opplever mange veiledere, spesielt ved en del
store kontor, at det finnes få arenaer for informasjonsutveksling
mellom statlig og kommunalt ansatte.
Over halvparten av brukerne som fikk både statlige
og kommunale ytelser i 2011, oppga at de ikke fikk den informasjonen
de hadde behov for fra Nav, og over 40 pst. av denne gruppen var
misfornøyd med den servicen de fikk. Andelen som er misfornøyd med
servicen hos Nav, er over tid høyere blant gruppen som mottar ytelser
fra både stat og kommune, enn blant gruppen som bare mottar statlige
ytelser. Flere ansatte trekker fram at brukere som avslutter kvalifiseringsprogrammet
og går over på en statlig ytelse, får mindre oppfølging enn tidligere,
selv om det reelle oppfølgingsbehovet er det samme. Det er viktig
at det er den enkeltes behov og ikke hva slags ytelse personen mottar,
som legges til grunn for hva slags oppfølging som gis fra Nav-kontoret.
Riksrevisjonen mener at informasjonsutvekslingen
mellom de statlige og de kommunale ansvarsområdene ikke er god nok,
og at det kan stilles spørsmål ved om de iverksatte kompetansetiltakene
i regi av arbeids- og velferdsetaten og Fylkesmannen er innrettet
på en måte som sikrer kompetansedeling på tvers av statlige og kommunale
skiller.
Riksrevisjonen har merket seg at det ifølge
departementet vil bli gjennomført en betydelig opplæring av både
kommunalt og statlig ansatte i 2012. Ifølge departementet vil Nav
Fylke og fylkesmennene samarbeide om felles kompetanseplaner, og
direktoratet arbeider med en helhetlig kompetansestrategi for arbeids-
og velferdsforvaltningen.
Både den administrative ledelsen i en rekke
kommuner og lederne ved Nav-kontorene opplever den statlige styringen
som mer systematisk og detaljert enn den kommunale styringen. I
tillegg rapporteres det hyppigere om måloppnåelsen innenfor det
statlige området. Ansatte ved en rekke Nav-kontor opplever at de
oppgavene som måles og følges opp i den statlige styringsdialogen,
i praksis blir prioritert av ledelsen ved kontoret. Dette oppgis
som en årsak til at kommunalt ansatte bruker mer tid på statlige
tjenester og ytelser enn omvendt.
Partnerskapet mellom staten og kommunen vies liten
oppmerksomhet i styringsdialogen i arbeids- og velferdsetaten. I
mål- og disponeringsbrevene til fylkene og i virksomhetsrapporteringen
omtales partnerskapet med kommunen i liten grad utover det som gjelder
kvalifiseringsprogrammet.
Ved Nav-kontorene innhentes det opplysninger av
personlig og sensitiv karakter. Over halvparten av de ansatte ved
landets Nav-kontor er helt eller delvis enig i at publikumsmottaket
ikke har en fysisk utforming som ivaretar personvernet. En tredjedel
av brukerne opplever at de ikke kan legge fram sin sak uforstyrret
på Nav-kontoret, og flere brukerorganisasjoner peker på at dette
er et stort problem.
Staten og kommunen har et felles ansvar for
at kontorene er utformet på en måte som ivaretar personvernet, slik
at brukerne får legge fram sin sak uforstyrret, uten at uvedkommende
overhører fortrolig informasjon. Etter Riksrevisjonenes vurdering
må Arbeids- og velferdsdirektoratet og Nav Fylke i samarbeid med
den enkelte kommune sørge for at Nav-kontorene er utformet på en
måte som sikrer dette. Riksrevisjonen har for øvrig merket seg at
direktoratet vil arbeide med å bedre personvernet gjennom å øke
kompetansen til de ansatte i publikumsmottaket.
1. Arbeids- og velferdsetaten
bør styrke innsatsen for at Nav-kontorene skal framstå som enhetlige kontor
for brukere som har behov for tjenester fra både stat og kommune.
Dette innebærer etter Riksrevisjonens vurdering blant annet at etaten
i større grad må
legge til rette for at både statlig og kommunalt ansatte skal kunne
utføre arbeidsoppgaver på hverandres ansvarsområder når dette er
hensiktsmessig
bør ta initiativ til at det opprettes flere
velfungerende lokale brukerutvalg som ivaretar interessene til brukere
med behov for koordinerte tjenester
2. Arbeids- og velferdsetaten bør sammen
med kommunene arbeide aktivt for å styrke informasjonsutvekslingen
og øke kompetansen på hverandres områder, blant annet for å bedre
samarbeidet om brukere med behov for koordinerte tjenester. Riksrevisjonen
mener at det er behov for å vurdere hvordan etaten
i større grad kan
legge til rette for at ansatte ved Nav-kontorene får tilgang til
nødvendige opplysninger om brukere som kan ha behov for tjenester
fra både stat og kommune
kan styrke opplæringen av de ansatte i
hverandres saksbehandlingssystemer, ytelser og virkemidler
3. Arbeidsdepartementet og Arbeids- og
velferdsdirektoratet bør bidra til en mer helhetlig styring av Nav-kontorene.
Etter Riksrevisjonens vurdering innebærer dette blant annet
å videreutvikle det
statlige styringsverktøyet i Nav (målekortet) slik at kommuner som
ønsker det, lettere kan benytte dette
at Arbeidsdepartementet styrker sitt informasjonsgrunnlag
om partnerskapet, slik at det bedre kan følge opp sentrale krav
og forventninger til tjenestetilbudet til brukere med behov for
koordinerte tjenester fra stat og kommune
4. Nav Fylke må i samarbeid med den enkelte
kommune sørge for at personvernet ved Nav-kontorene ivaretas. Etter
Riksrevisjonens vurdering må
publikumsmottakene
utformes på en måte som sikrer at brukerne kan legge fram sin sak uforstyrret
Arbeidsdepartementet følge opp etatens
arbeid med å sikre at kontorene utformes på en måte som ivaretar
personvernet
Statsråden viser i sitt svar til at det i større
grad utføres arbeidsoppgaver på hverandres arbeidsområder i Nav-kontor
med enhetlig ledelse enn i kontor med todelt ledelse. Ifølge statsråden
ønsker derfor arbeids- og velferdsetaten at Nav-kontorene har enhetlig
ledelse, samtidig som valg av ledelsesform må besluttes av det lokale
partnerskapet basert på lokale forhold. Statsråden viser ellers
til at følgende forhold er avgjørende for å øke omfanget av oppgaveutførelse
på hverandres områder:
bruk av Arena som
felles saksbehandlingsverktøy
felles forståelse i stat og kommune om
at dette er en ønsket utvikling
utvikling av resultatindikatorer som går
på tvers av stat og kommune
Arbeids- og velferdsdirektoratet arbeider for
å legge til rette for å bedre tilgangen til saksopplysninger på
tvers av kommune og stat gjennom en større bruk av saksbehandlingsverktøyet
Arena. Direktoratet har igangsatt en juridisk vurdering av hvorvidt
det vil være mulig og tjenlig å benytte Arena uavhengig av om tjenesten(e)
er kommunal eller statlig og uavhengig av saksbehandlers tilsettingsforhold.
Statsråden opplyser at det ikke finnes formelle hindre for at saksopplysninger
kan utveksles internt i Nav-kontoret når det er nødvendig for å
utføre arbeidsoppgavene. I den videre oppfølgingen av Nav-kontorene
og dialogen om partnerskapet vil det være nødvendig å finne ut av
hva som er bakgrunnen for at mulighetene til å utveksle informasjon
ikke benyttes.
Det har vært utfordrende å få opprettet lokale brukerutvalg
i ønskelig omfang, blant annet fordi brukerorganisasjonene ikke
er organisert på lokalt nivå i hele landet. Direktoratet vil derfor
legge til rette for løsninger på tvers av kontorene der det ikke
er grunnlag for lokale løsninger. Ifølge statsråden vil direktoratet
også vurdere å gjøre relevante innspill fra sentrale, regionale
og øvrige lokale brukerutvalg tilgjengelig for samtlige Nav-kontor
slik at hensiktsmessige innspill og forslag til tiltak kan fanges
opp og bli iverksatt også andre steder.
Det har for 2012 vært arbeidet med ytterligere
å samordne styringssignalene som gis til Nav-kontorene gjennom direktoratets
mål og disponeringsskriv og embetsoppdraget til fylkesmennene. En
ny organisering av direktoratet fra 1. september 2012, der fag og
styringslinjer ut mot fylkene samles i en fylkesavdeling, vil ifølge
direktoratet gi en mer helhetlig styring av Nav-kontorene.
Direktoratet er opptatt av balanse og likeverd knyttet
til målstyringsverktøyet, og arbeider med videreutvikling knyttet
til dette. Konkret dreier dette seg om å bistå i arbeidet med å
utforme forslag til gode styringsindikatorer knyttet til kommunalt
ansvarsområde, samt styringsindikatorer som favner på tvers av kommune/stat.
Videre arbeides det med å gjøre også kommunale styringsindikatorer
til gjenstand for automatisk datafangst på lik linje med statlige
indikatorer.
Når det gjelder styrking av departementets informasjonsgrunnlag,
viser statsråden til at departementet i tildelingsbrevet for 2012
blant annet har bedt om at direktoratet i virksomhetsrapporten for
1. tertial gir en særskilt redegjørelse for etatens arbeid med å utvikle
partnerskapet og samarbeidet i Nav-kontorene.
Direktoratet har satt i gang ulike preventive
tiltak for å ivareta personvernet. Dette er tiltak som i stor grad
handler om hvordan brukerne møtes og i mindre grad til endringer
i selve den fysiske utformingen av Nav-kontorene. Eksempler på tiltak
er:
oppfølgingssamtaler,
eller samtaler av taushetsbelagt karakter, skal foregå i lydtette
rom som er avskjermet mot innsyn
bruk av mottaksvert som raskt kan oppfatte
om brukeren har behov for samtale i avskjermet rom
utplassering av skilt som opplyser om at
bruker kan be om samtale i avskjermet rom
bruk av lydabsorbenter og musikk på lav
styrke.
Departementet vil vurdere å be direktoratet
om en årlig redegjørelse for hvordan iverksatte kompetansetiltak
bidrar til å sikre personvernet i kontorene.
Riksrevisjonen har ingen ytterligere merknader
i saken.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at partnerskap mellom stat og kommune i Nav er en ny modell
som utfordrer ansvars-, styrings- og ledelsesprinsipper. For å oppnå
de sentrale målene med Nav-reformen; å få flere over i arbeid, brukerorienterte tjenester
og effektiv forvaltning, understreker komiteen at
det å kunne tilby en mer samordnet førstelinje og helhetlig hjelp
til brukere med sammensatte behov, var og er hovedintensjonen ved
Nav-reformen. Komiteen påpeker at selv om et flertall
av Nav-lederne mener at samarbeidet mellom statlig og kommunal del
fungerer godt, må potensialet for å utnytte ressursene bedre på
tvers, tas i bruk.
22. august 2012 ble det inngått ny samarbeidsavtale
med KS, Kommunesektorens organisasjon, om partnerskapet mellom staten
og kommunene om Nav. I avtalen legges det vekt på å videreutvikle
samarbeidet til beste for brukerne.
Arbeidsdepartementet og KS er enige om at det er
behov for å styrke kunnskapen om partnerskapet generelt og hvordan
dette praktiseres lokalt. Komiteen støtter dette
og de sentrale punkter i avtalen om å styrke Nav-medarbeidernes
kompetanse også på andre fagområder enn hva den enkelte arbeider
med til daglig, utvikle nye IKT-tjenester som gir brukerne enklere
og mer helhetlige tjenester, utvikle og forbedre systemer for brukermedvirkning
og økt samarbeid mellom Nav-kontorene og andre relevante tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Nav er en gjenganger i Riksrevisjonens rapporter. Disse
medlemmer mener det er grunn til å stille spørsmål ved regjeringens
evne til å løse de utfordringene som er i etaten.
Disse medlemmer mener mye av
skylden for de utfordringer og problemer Nav har stått overfor er
feilorganisering, manglende eller ikke klare nok politiske styringssignaler
fra ulike arbeidsministere, manglende kompetansebygging internt
i Nav, samt mangelfull kontroll og oppfølging fra regjeringens side.
Disse medlemmer viser til at
det våren 2008 ble opprettet forvaltningsenheter. Intensjonen med
disse enhetene var å sørge for at Nav-kontorene lokalt skulle kunne
frigjøre tid for å yte full oppmerksomhet til sine kjerneoppgaver,
blant annet oppfølging av brukerne. I tillegg skulle det sikre en
mer effektiv og helhetlig saksbehandling.
Disse medlemmer mener det i ettertid
er lett å se at disse målsettingene ikke ble nådd ved opprettelse
av forvaltningsenheter. Resultatet har vist seg snarere å bli det
stikk motsatte.
Disse medlemmer konstaterer videre
at et sentralt problem var at IKT-systemene ikke var tilpasset den
nye arbeidsdelingen, og at etablering av forvaltningsenhetene medførte
at mye trygdefaglig kompetanse ble flyttet over i forvaltningsenhetene, mens
Nav-kontorene ble tappet for slik kompetanse.
Disse medlemmer vil vise til
at Fremskrittspartiet blant annet i Innst. 15 S (2011–2012) kapittel
605 om arbeids- og velferdsetaten har tatt til orde for følgende:
Tilbakeføring av
kompetanse til førstelinjen/Nav-kontorene, slik at man sikrer god
nok bistand og oppfølging av brukerne.
Sørge for tett kontakt med arbeidslivet
og økt samarbeid med næringslivet slik at det blir mulig for flere
å delta i arbeidslivet.
Kompetanseløft som sikrer en bedre helhetlig opplæring.
Tydeligere oppgavedeling og grensesnitt.
Det er helt avgjørende at man har et klart grensesnitt slik at de
ulike nivå vet hva de skal gjøre innenfor de ulike ytelsene. Videre
vil det være nødvendig å flytte mer vedtaksmyndighet fra forvaltningsenhetene
og ned til Nav-kontorene. Grensesnittet må hindre dobbeltarbeid.
Innføre én styringslinje fremfor to. Dagens
partnerskap med kommunene har vist seg å være et krevende og utfordrende
partnerskap.
En mer offensiv IKT-satsing.
Komiteen vektlegger at Nav skal
møte brukerne med respekt, service, kompetanse, informasjon, tilgjengelighet
og et godt tilpasset tjenestetilbud, og har merket seg at brukerundersøkelsen
for årene 2008–2011 ikke viser noen nedgang i andelen brukere som
er misfornøyde med servicen. Komiteen mener det bør
være mulig å etablere bedre kontakt med brukerrepresentanter lokalt
også ved andre modeller enn lokalt brukerutvalg for å nå målet om
involvering i planlegging, gjennomføring og evaluering av etatens
tjenester.
Komiteen er enig i at hovedpoenget
er å få en samordnet innsats rundt den enkelte bruker og at det fordrer
ytterligere informasjonsutveksling også ved tilgang til saksbehandlingssystemene
og opplæring i saksbehandlingsverktøy. Planer og tiltak for den
videre IKT-moderniseringen må ha et langsiktig og helhetlig perspektiv. Komiteen viser
til at dette er et av de viktigste innsatsområdene for arbeids-
og velferdsetaten i 2013.
Komiteen konstaterer at personvernet
er ivaretatt i for liten grad i utformingen av Nav-kontorene og
at 22 av 200 avvik i perioden 2010–2012 gjaldt dette. Komiteen legger
til grunn at «konsept for utforming av publikumsareal» er fulgt
og at det derfor er viktig å legge til rette for godt organiserte
mottak og ytterligere opplæring om personvern for å sikre dette.
Komiteen støtter at det må arbeides
videre med bruk av styringsverktøy (målekortene), men understreker
at det trengs mer erfaring for å få klarlagt hva som egner seg for
felles måleparametere ved Nav-kontorene. Komiteen er
enig i at det er den enkeltes behov som skal styre hva slags oppfølging Nav-kontoret
gir – ikke hvilken stønad en person mottar eller hva som er omfattet
av målekort.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, finner
det illevarslende at man seks år etter innføringen av Nav-reformen fortsatt
ikke har systemene på plass. Hovedhensikten med Nav-reformen var
at man skulle ha en sømløs oppfølging av den enkelte Nav-bruker,
noe som fremdeles ikke fungerer slik det skal.
Komiteen viser til
at driftsbudsjettet til arbeids- og velferdsetaten er blitt styrket
betydelig for å bidra til god gjennomføring av hovedprioriteringene
innenfor arbeids- og velferdspolitikken, herunder samlet kompetansestrategi
for hele arbeids- og velferdsforvaltingen og bedret kapasitet og
kompetanseløft ved de lokale Nav-kontorene.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 3:16 (2011–2012) – om Riksrevisjonens
undersøkelse av partnerskapet mellom staten og kommunen i Nav –
vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 13. november 2012
Anders Anundsen |
Marit Nybakk |
leder |
ordfører |