Det vises til brev av 26. april 2012 fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité til statsråd Kristin Halvorsen om Kunnskapsdepartementets
tilskuddsforvaltning 2011.
Komiteen ber om utdyping av departementets brev
av 19. april 2012 på tre punkter.
Pkt. I
Departementet opplyser at
de legger til grunn at tilskuddsutbetalinger i regelen skal ha hjemmel i
bevilgningen på en tilskuddspost. Det kommer likevel frem at det
er utbetalt tilskudd over 01- og 21-poster, hvorav 10 mill. kroner
er utbetalt over kap. 226 post 21. Komiteen ber om å få opplyst
begrunnelsen for at disse tilskuddene er utbetalt fra en post til
spesielle driftsutgifter, og hvorvidt departementet har til hensikt
å flytte midlene til en tilskuddspost.
Kunnskapsdepartementet viser til brev fra Finansdepartementet
til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité 21. mars 2012 hvor
det står:
Ǥ 4 i bevilgningsreglementet gjelder bruk av poster
i statsbudsjettet. Tilskudd skal som utgangspunkt bevilges på postene
60-85. Reglene for tilskuddsforvaltning vil gjelde også der tilskuddet
er utbetalt over andre budsjettposter enn de som er øremerket for
tilskudd.»
Som nevnt i departementets brev 19. april har Kunnskapsdepartementet
en omfattende tilskuddsportefølje. Om lag 6 mrd. kroner ble utbetalt
som tilskudd over 70-poster i 2011. I enkelte tilfeller utbetales
det mindre beløp som støtte til tiltak i regi av private aktører
også over andre postgrupper innenfor rammen av formålet på postene.
Utgangspunktet for disse tildelingene er at det foreligger behov
for støtte til tiltak som ikke hører hjemme i en av de allerede etablerte
tilskuddsordningene på 70-poster.
På kap. 226 post 21 benyttes bevilgningen til kvalitetsutvikling
i grunnskolen og barnehagen. I hovedsak brukes midlene av offentlige
aktører. I noen tilfeller vil det for å oppnå en best mulig måloppnåelse,
være hensiktsmessig å bruke midler til å støtte aktiviteter hos
private aktører. Det har ikke vært vurdert som hensiktsmessig på
forhånd å angi nøyaktig hvor mye som skal benyttes som tilskudd
til private. På kap. 226.21 ble det i 2011 utbetalt en liten andel som
tilskudd til private, under 10 mill. kroner, jf. departementets
brev av 19. april 2012.
Tilskudd til private aktører på kap. 226, post
21 omfatter en meget liten del av posten og er en praksis som tilsvarer
det som i brevet fra Finansdepartementet av 21. mars 2012 omtales
som såkalte «disposisjonsbevilgninger».
Tilskuddsmidler som får et større omfang eller
en mer langsiktig karakter, flyttes til 60- og 70-post. Det blir
lagt fram forslag om endring av bruk av postgrupper etter en konkret
vurdering. Et eksempel på slike justeringer er tilskudd til vitensentrene,
som ble flyttet fra kap. 226 post 21 til en nyopprettet post 71 i
statsbudsjettet for 2011. På samme måte ble også midler til kommuner
og fylkeskommuner flyttet fra kap. 226 post 21 til ny post 60 i
samme budsjett.
Stortinget har også, gjennom komitemerknader på
kap. 226 post 21, gitt føringer om utbetaling av støtte til private
tilskuddsmottakere. Det vises som eksempel til følgende tekst fra
kirke-, utdannings- og forskningskomiteen i Innst. 12 S (2010-2011):
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kristelig
Folkeparti, har merket seg at organisasjonen Sex og Politikk jobber
med å innføre undervisningsopplegget Uke Sex i Norge, etter en modell
fra Danmark, og at dette er støttet av Helsedirektoratet i Norge.
Flertallet vil støtte at et lignende konsept gjøres tilgjengelig
gratis for skolene i Norge. Flertallet understreker at skolene selv
velger hvilke ressurser de vil trekke inn i opplæringen. Et annet
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil støtte undervisningsopplegget Uke Sex gjennom
en øremerking av 1 mill. kroner innenfor kap. 226 post 21.»
Departementet vil i forbindelse med budsjettforslaget
for 2013 vurdere behovet for å navngi flere tilskuddsmottakere i
budsjettproposisjonen og gi mer utfyllende informasjon i rapporteringsdelen,
samt vurdere om det skal foreslås endringer i bruk av de ulike postgruppene
under kap. 226, herunder eventuelt å opprette nye 60- og 70-poster.
Pkt. 2
Oversikten over tilskuddsutbetalinger
i 2011 viser blant annet at det er utbetalt 1 mill. kroner til Pøbelprosjektet
fra kap. 226 post 21. I media er det blitt opplyst at midlene ble
tildelt uten at de var utlyst, og uten at prosjektet hadde utarbeidet søknad
(bl.a. vg.no, 10. mars 2012). Komiteen ber om en redegjørelse for
departementets tildeling av midler til Pøbelprosjektet.
Pøbelprosjektet ble tildelt 1 mill. kroner i
2011 over kap. 226 post 21. Under postomtalen i budsjettproposisjonen
for 2011 ble det gjort kjent for aktuelle tilskuddsmottakere at
posten finansierer støtte til lokal kvalitetsutvikling. Sektorens
sentrale aktører har vært kjent med at det er mulig å søke departementet om
midler, jf. også svaret på spørsmål 1 over, hvor det vises til at
også kirke-, utdannings- og forskningskomiteen har lagt til grunn
at posten kan benyttes til tilskudd til private.
Tildelingen av midler til Pøbelprosjektet i
2011 var basert på søknaden fra Pøbelprosjekt for 2010. I søknaden
for 2010 ble det søkt om 2,5 mill. kroner til drift og videre utvikling
av Pøbelprosjektet. Departementet besluttet å støtte Pøbelprosjektet
med 1 mill. kroner i 2010 og informerte prosjektet om at departementet
tok sikte på å videreføre støtten i 2011. I tilskuddsutbetalingen
for 2010 (datert 23. september 2010) ble det gitt informasjon til
Pøbelprosjektet om at departementet tok sikte på å støtte prosjektet
med 1,2 mill. kroner i 2011. Av dette beløpet ville 200 000 kroner
gå til en ekstern evaluering av prosjektet. Støtten på 1 mill. kroner
for 2011 ble tildelt gjennom brev av 2. februar 2011 med henvisning
til søknaden for 2010. midlene skulle benyttes til de delene av
prosjektet som omtales som Pøbelarbeid og Pøbelskipet og til videreutvikling
av prosjektene.
Pøbelprosjektet søkte i 2009 om 680 000 kr og fikk
på denne bakgrunn tildelt 340 000 kr. I tillegg ble det samme år
gitt 700 000 kr til drift og utvikling av Pøbelprosjektet uten at
det forelå skriftlig søknad til dette formålet. Kunnskapsdepartementet
startet samme høst en gjennomgang av rutinene for å tildele tilskudd
bl.a. for å sikre at det alltid skal foreligge en skriftlig søknad
som grunnlag for å vurdere eventuell tildeling av midler til slike
prosjekter.
Pkt. 3
Komiteen viser til opplysninger
i media om Kunnskapsdepartementets støtte til Kvinneuniversitetet
Norden (bla. nrk.no 9. mars 2012). Komiteen ber om en redegjørelse
for departementets støtte til Kvinneuniversitetet Norden, herunder hvorfor
tilskuddene ikke ble offentlig kunngjort.
Stiftelsen Kvinneuniversitetet i Norden søkte
i brev av 28. februar 2011 om «fast og øremerket post i statsbudsjettet
[…], med et beløp på kr. 3.050.000,- i Revidert nasjonalbudsjett
for 2011 og kr. 6.100.000,- de påfølgende år».
Etter en konkret vurdering kom departementet
til at det skulle gis et engangstilskudd til stiftelsens aktivitet
på 1 mill. kroner over statsbudsjettet for 2011, kap. 281 post 01,
jf. tilskuddsbrev 15. august 2011.
Stiftelsen har rapportert om bruken av midlene, og
departementet har lagt til grunn at tilskuddet er brukt i tråd med
forutsetningene.
Stiftelsen Kvinneuniversitetet Norden er en
videreføring av det feministiske perspektivet som opprinnelig lå
bak opprettelsen av Stiftelsen Kvinneuniversitetet, som fra 1986
og fram til 2008 fikk bevilgning over Kunnskapsdepartementets budsjett.
Kunnskapsdepartementets vurdering var at Stiftelsen Kvinneuniversitetet
Nordens profil ikke tilsa behov for bekjentgjøring ut over den dialog
som var med tilskuddsmottaker, da institusjonen ble ansett å være den
eneste aktuelle tilskuddsmottaker. På bakgrunn av de spørsmål saken
har reist, vil Kunnskapsdepartementet i budsjettet for 2013 vurdere
om det skal settes av egne midler til feministisk forskning som aktuelle
miljøer, herunder Kvinneuniversitetet Norden, kan søke på.
I brev til kontroll- og konsitusjonskomiteen
av 19. april 2012 viser Kunnskapsdepartementet til at departementet
på bakgrunn av den gjennomgang som nå er gjort, vil kvalitetssikre
rutinene og vurdere endringer der det er relevant knyttet til å
navngi flere tilskuddsmottakere og gi mer utfyllende informasjon i
rapporteringsdelen i kommende budsjettproposisjoner samt sikre bedre
bekjentgjøring der det er behov for dette.
Departementet arbeider nå med å etablere en bedre
praksis for oppfølging av Bestemmelsene om økonomistyring i staten.
Dette følges opp med en nærmere navngiving på enkelte poster allerede
i RNB 2012 og en vurdering av rutinene for bekjentgjøring av mulighet
for tildeling av midler på enkelte kapitler. Departementet vil,
på samme måte som andre departementer også har varslet i sine brev
til komiteen, vurdere endring i bruk av postgrupper på noen kapitler
i budsjettet for 2013.