Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Thor
Lillehovde, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole
Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe,
Jan Tore Sanner og Eli Skoland, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til representantforslaget og finansministerens uttalelse.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Statens petroleumsfond
ble etablert ved lov i 1990, og den første avsetningen til fondet
ble foretatt i 1996. I 2006 ble fondets navn endret til Statens
pensjonsfond utland (SPU). Utsikter til store inntekter fra petroleumssektoren
og en kraftig økning i fondskapitalen fra årtusenskiftet tilsa at
det ble laget retningslinjer for en langsiktig og planmessig bruk
av oljeinntekter over statsbudsjettet. I St.meld. nr. 29 (2000–2001)
Retningslinjer for den økonomiske politikken ble handlingsregelen
presentert. Retningslinjene innebærer at:
Petroleumsinntektene
fases gradvis inn i økonomien, om lag i takt med utviklingen i forventet realavkastning
av Statens pensjonsfond utland. Den forventede realavkastningen
er anslått til 4 pst. av fondskapitalen.
Det legges vekt på å jevne ut svingninger
i økonomien, for å sikre god kapasitetsutnyttelse og lav arbeidsledighet.
Flertallet understreker at handlingsregelen har
tjent oss godt. Erfaringene viser at vi har evnet å legge til rette
for en langsiktig og god forvaltning av landets petroleumsformue
slik at den kan komme både dagens og kommende generasjoner til gode. Innbetalingene
fra petroleumsvirksomheten til staten plasseres i Statens pensjonsfond
utland, mens det over tid er den forventede realavkastningen av
fondet som skal brukes over statsbudsjettet. Dermed får kortsiktige
svingninger i olje- og gasspriser lite å si for finanspolitikken,
samtidig som oljeformuen bevares for framtidige generasjoner. En
jevn innfasing av petroleumsinntektene bidrar til å redusere faren for
brå og store omstillinger mellom konkurranseutsatte og skjermede
næringer. I tillegg åpner handlingsregelen for at finanspolitikken
kan benyttes aktivt til å stabilisere produksjon og sysselsetting.
I perioder med høy ledighet kan en bruke mer enn forventet realavkastning
av fondskapitalen for å stimulere produksjon og sysselsetting. Motsatt
kan det være behov for å holde igjen i finanspolitikken i perioder
med høy aktivitet i økonomien. Denne handlefriheten ble bl.a. benyttet
i 2009 for å dempe virkningene av finanskrisen og det internasjonale
økonomiske tilbakeslaget på aktivitet og ledighet i norsk økonomi.
Flertallet understreker at handlingsreglen
er mer enn en økonomisk krittstrek. Det er en samfunnskontrakt mellom
politikere og det norske folk, som vekslende regjeringer har forholdt
seg til over tid. Handlingsregelen gjør bruken av oljepenger forutsigbar.
Dette bidrar til å stabilisere forventningene i bl.a. valutamarkedet.
Flertallet viser til at vekslende
regjeringer siden 2001 har brukt elleve år på å bygge opp handlingsregelens
legitimitet og troverdighet. Den troverdigheten må ikke skusles
vekk. Regelen fungerer fordi den har tillit. Og den har tillit fordi
den følges.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
forslag om at representantforslaget ikke vedtas.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at formålet med finanspolitikken er å styre bruken av fellesskapets
midler. Offentlig forbruk, offentlige investeringer og overføringer
må tilpasses slik at vi over tid får mest mulig velferd igjen. Samtidig
må finanspolitikken bygge opp under arbeid og verdiskaping. Finanspolitikken
bestemmer sammensetningen av og nivået på statens utgifter og inntekter,
herunder skatter og avgifter.
Dette flertallet viser til at
da regjeringen Bratteli i 1974 fremmet den første omfattende meldingen
til Stortinget om innpassing av petroleumsvirksomheten i norsk økonomi,
ble det satt som ambisjon at oljeinntektene i første rekke skulle
nyttes til å utvikle «et kvalitativt bedre samfunn», jf. St.meld. nr. 25
(1973–1974) Petroleumsvirksomhetens plass i det norske samfunn.
Det ble lagt vekt på å «unngå at resultatet bare blir en rask og
ukontrollert vekst i bruken av materielle ressurser uten at samfunnet
ellers blir endret». En erkjente også tidlig at de store innbetalingene
fra petroleumsvirksomheten ikke er inntekter i vanlig forstand,
men i betydelig grad har motstykke i nedbygging av en ikke-fornybar
ressurs. Det har tatt naturen flere hundre millioner år å frambringe olje-
og gassreservene på kontinentalsokkelen. Det vil trolig ta rundt
hundre år å hente ressursene opp. For å sikre langsiktig balanse
i økonomien var det derfor viktig å begrense bruken av statens oljeinntekter.
Dette tilsa at det i perioder ville være nødvendig å sette deler
av innbetalingene fra petroleumsvirksomheten til side og spare dem
i form av finansinvesteringer utenfor Norge.
Et tredje flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, viser til at
handlingsregelen setter krav til oljepengebruken over tid, men legger
ikke føringer på prioriteringene i budsjettet. Selv om slike prioriteringer
kan variere fra regjering til regjering, har det så langt vært bred
enighet om den generasjonsmessige fordelingen av bruken av petro-leumsinntektene
som handlingsregelen innebærer.
Dette flertallet merker seg at
det fremmes en rekke feilaktige påstander i representantforslaget, og
at disse adresseres i finansministerens uttalelse.
Dette flertallet viser til at
forslagsstillerne ber regjeringen «fremme forslag om å endre dagens handlingsregel
for bruk av oljeinntekter med et nytt ankerfeste for den økonomiske
politikken», basert på en rekke føringer. Dette flertallet mener
forslaget i realiteten handler om å kvitte seg med ankeret. Forslaget
innebærer at det ikke lenger settes noen ramme for bruken av oljepenger.
Fondet skal kunne tappes fra to kraner, der veksten i statlig forbruk
skal følge veksten i BNP, mens det ikke fastsettes noe tak på samfunnsøkonomisk
nyttige investeringer. Dette flertallet mener dette
er meget uklokt. For det første vil finanspolitikkens funksjon som
stabiliseringsverktøy undergraves. Dersom utgiftsveksten fra ett
år til det neste skal følge utviklingen i BNP, vil det kunne bidra
til å forsterke konjunktursvingningene. I økonomiske nedgangstider
vil man kunne miste muligheten til å drive ekspansiv finanspolitikk
for å opprettholde aktiviteten i økonomien. I oppgangstider vil det
kunne bidra til å øke presset i økonomien, særlig med tanke på den
skatte- og avgiftskuttpolitikken som forslagsstillerne representerer.
Som finansministeren peker på, vil et kraftig løft i statlige investeringer
i realkapital medføre at offentlig sektor legger beslag på en økende
del av ressursene i norsk økonomi de nærmeste årene, hvilket igjen
vil gi «høyere innenlands kostnadsvekst, med negative konsekvenser
for kronekursen, konkurranseevnen og de delene av næringslivet som
møter konkurranse fra utlandet».
Dette flertallet registrerer
at forslagsstillerne begrenser produktivitetsfremmende satsing til
å omfatte infrastruktur, utdanning, forskning og skatte- og avgiftskutt. Dette
flertallet mener det er vanskelig å skille mellom produktivitetsfremmende satsinger
og andre satsinger, og at forslagsstillerne har en for snever tolkning.
Dersom en ser på ulike satsingers påvirkning på økonomien i makroperspektiv,
er det åpenbart at eksempelvis satsing på full barnehagedekning
har langt større positiv effekt gjennom økt arbeidstilbud enn det
enkelte skattekutt har. Dersom det skal være ulike regler for drift
og investering, er det essensielt å kunne foreta et fornuftig skille.
Dette flertallet mener et slikt
skille blir vilkårlig og gir lite mening.
Dette flertallet mener forslaget
i realiteten handler om å åpne for langt større oljepengebruk på kort
sikt for å slippe å foreta politiske prioriteringer. Dette
flertallet mener dette er å gamble med folks arbeidsplasser,
og vil gjøre det vanskeligere å finansiere pensjoner og andre velferdsordninger
i framtida. Dette flertallet mener landet på lang sikt
er best tjent med politikere som forsvarer en ansvarlig pengebruk,
som tør å prioritere noe foran noe annet, og som står for valgene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at salg av olje og gass har gitt betydelige inntekter, og det
er viktig at disse inntektene forvaltes på en god måte. For mer
enn ti år siden ble den gjeldende handlingsregelen for innfasing av
oljepenger i vekstfremmende tiltak i økonomien vedtatt. Disse
medlemmer mener at erfaringene med regelen frem til nå viser
at den ikke ivaretar nasjonens behov når det blant annet gjelder
å stimulere vekstfremmende tiltak i økonomien, slik som gode rammebetingelser
for næringslivet, satsing på forsk-ning og utbygging av samfunnsøkonomisk
lønnsom infrastruktur. I debatten om handlingsregelen er det blitt
langt viktigere å diskutere nivået på oljepengebruken enn hvordan
selve oljeformuen disponeres. Disse medlemmer mener
dagens handlingsregel ikke kan tillegges rollen som en finanspolitisk
regel som beskriver ansvarlig og uansvarlig økonomisk politikk slik
mange forsøker å tolke, men kun må sees på som en regel om et politisk
bestemt nivå på innfasing av oljepenger i statsbudsjettet. Hvordan pengene
benyttes har i praksis fått en underordnet betydning, beklageligvis.
Da handlingsregelen ble -etablert, var det meningen at den skulle
legge føringer for prioriteringer i budsjettet. Handlingsrommet som
oljeinntektene gir skulle benyttes til å øke vekstevnen i økonomien,
herunder bedre infrastruktur, forsk-ning samt lavere skatter og
avgifter.
Disse medlemmer viser til at
mange politikere later som om handlingsregelen gir en streng regulering
av hvordan oljepenger som fases inn i norsk økonomi prioriteres
og at man i statsbudsjettet inkluderer alle oljeinntekter som skal
brukes i økonomien. Disse medlemmer mener dette skaper
en falsk trygghet og virkelighetsforståelse, siden det årlig fases
inn milliarder av oljekroner utenfor handlingsregelen gjennom blant
annet såkalt formueomplassering, deriblant oljeinvesteringer, aksjekjøp
og egenkapitalinnskudd i statlige selskaper. Dette beløper seg til
flere titalls milliarder oljekroner hvert år. Handlingsregelen er
rett og slett mangelfull da den er streng på oljepenger som «forvaltes»
av Stortinget gjennom statsbudsjettet, mens statlige selskaper o.l. derimot
kan tildeles oljepenger uten noen regelbegrensning. Disse
medlemmer viser til hvordan for eksempel Statkraft mottar
oljepenger som egenkapital ett år, mens utbyttene fra selskapet
opprettholdes på svært høye nivåer. Dermed blir oljepenger omgjort
til kraftpenger, uten at handlingsregelen har noen begrensende effekt.
Disse medlemmer mener at istedenfor
å omgå handlingsregelen med kreativ bokføring og bortforklare at
flertallet ikke prioriterer forskning, infrastruktur og skattelettelser
i tråd med opprinnelig hensikt, bør man heller etablere et nytt
ankerfeste for den økonomiske politikken som fanger opp behovet for
langsiktighet for infrastrukturinvesteringer og forsvarlig forvaltning
av oljeformuen.
Disse medlemmer mener at handlingsregelen
ikke tilstrekkelig stimulerer behovene for effektivisering i offentlig
sektor eller i produksjonsfremmende virksomhet og forskning. Disse
medlemmer mener at et nytt ankerfeste for den økonomiske politikken
skal sørge for et effektivt skille mellom drift og investeringer. Disse
medlemmer mener det er viktig med en regel som begrenser
muligheten for å bruke oljeformuen til å øke varig statlig forbruk, og
viser til at regjeringens bruk av dagens handlingsregel først og
fremst medfører at handlingsrommet brukes til å øke varige statlige
driftsutgifter. Når det gjelder samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer
i realkapital, så mener disse medlemmer at slike
prosjekter skal gjennomføres dersom kapasiteten i økonomien tillater
det, uten at man begrenses av et kunstig tak. Disse medlemmer viser
til at dette vil være investeringer i eksempelvis samfunnsøkonomisk
lønnsom infrastruktur som man generelt er enig i at uansett bør
realiseres. Dersom dette kan gjøres raskere, gjennom langsiktig
finansiering og helhetlig utbygging, vil dette gi solide dynamiske
effekter i økonomien og være fornuftig formueomplassering for nasjonen,
selv om man ikke kan vise til en bedriftsøkonomisk lønnsomhet for
staten som en selvstendig økonomisk «enhet».
Disse medlemmer mener det fremstår
som meningsløst når man i dag ikke kan disponere noe mer av oljeformuen
til å bygge opp nasjonal infrastruktur, men låner den billig til
andre land som kan bygge ut sin egen infrastruktur. Imens bygges
nye veiprosjekter i Norge med midler lånt i utlandet til høyere
rente enn oljefondet får ved mange av sine utlån. En slik prioritering
reduserer legitimiteten for oljefondets disposisjoner og for den
økonomiske politikken.
Disse medlemmer viser til at
dagens handlingsregel har vært søkt praktisert siden 2001 og at det
etter så lang tid vil være riktig å gjøre en helhetsvurdering av
regelens relevans og virkning på økonomien. En rekke momenter har
endret seg siden handlingsregelen ble etablert, herunder fondets
størrelse i betydelig grad. Disse medlemmer mener
at å etablere et nytt ankerfeste for den økonomiske politikken er
å skape et rammeverk for finanspolitikken tilpasset dagens utfordringer
i økonomien med store behov for investeringer i realverdier. Det
blir ikke mer riktig å følge dagens handlingsregel med dens begrensninger
og mangler bare av den grunn at også tidligere regjeringer har gjort
dette.
Disse medlemmer mener at handlingsregelen
er moden for revisjon og bør erstattes med et nytt ankerfeste for
den økonomiske politikken og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å erstatte dagens handlingsregel for bruk av oljeinntekter med et
nytt ankerfeste for den økonomiske politikken, som skal legge vekt
på følgende:
Definere samfunnsøkonomiske,
lønnsomme investeringer i blant annet infrastruktur, større utstyrsanskaffelser
m.m. som formueomplassering – dette i tillegg til dagens muligheter
for formueomplassering.
Muliggjøre langt større grad av samfunnsøkonomisk
nyttige investeringer ved at samfunnsøkonomisk lønnsomhet legger
til grunn en kalkulasjonsrente som bedre harmonerer med forventet avkastning
fra oljefondets plasseringer i utlandet.
Begrense veksten i oljepengebruken som
går til varig statlig forbruk, med den hensikt at statens forbruk
ikke skal vokse raskere enn bruttonasjonalproduktet (BNP).
Legge til rette for vekst, produktivitet
og verdiskaping for nålevende og fremtidige generasjoner ved at
man primært vektlegger summen av bruttonasjonalproduktet (BNP) og
oljefondets verdier fremfor å se på oljefondets verdi alene.
Legge vekt på produktivitetsfremmende satsing innen
infrastruktur, utdanning, forskning og mer konkurransedyktig skatte-
og avgiftspolitikk.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til St.meld. nr. 29
(2000–2001) Retningslinjer for den økonomiske politikken. I meldingens
kap. 2.2, Det langsiktige handlingsrommet i budsjettpolitikken,
er det nedfelt hva regjeringen la vekt på:
«Det er ikke likegyldig hvordan bruken av oljeinntekter
skjer. Produksjonen i Fastlands-Norge utgjør om lag 4/5 av den samlede
produksjonen i norsk økonomi. Det skal derfor ikke stort inntektstap
til i resten av økonomien før den økte handlefriheten som petroleumsinntektene
gir, er brukt opp. På lang sikt er det således vekstevnen i fastlandsøkonomien
som bestemmer velferdsutviklingen i Norge. I en slik sammenheng
er det størrelsen på og utnyttelsen av arbeidsstyrken og andre ressurser
som betyr mest for den økonomiske veksten, og dermed for omfanget
av de offentlige velferdsordningene. Regjeringen legger derfor vesentlig
vekt på at handlingsrommet som økt bruk av oljeinntekter gir, skal
brukes på en måte som også vil styrke vekstevnen til norsk økonomi.
Lavere skatter og avgifter kan gi næringslivet bedre arbeidsvilkår,
slik at konkurranseevnen styrkes. Tilsvarende vil tiltak for en
bedret infrastruktur, samt tiltak for å bringe fram ny kunnskap
gjennom forskning og utvikling, bidra til å styrke vekstevnen. Styrket
vekst evne og høyere arbeidstilbud vil i seg selv trygge grunnlaget
for de offentlige velferdsordningene.»
Disse medlemmer er enige i dette.
Disse medlemmer vil understreke
at -veksten i de offentlige utgiftene og hvordan pengene på statsbudsjettet
brukes, har stor betydning for kostnadsutviklingen og vekstevnen
i økonomien. Disse medlemmer legger vekt på at den
reelle underliggende utgiftsveksten bør være lavere enn veksten
i verdiskapingen for Fastlands-Norge.
Disse medlemmer viser til at
Sentrum-Høyre-regjeringen fra 2001–2005 fulgte opp denne intensjonen.
Regjeringen Stoltenberg II har imidlertid forlatt målet om at oljepengene
skal brukes til å styrke vekstevnen i norsk økonomi gjennom investeringer
i infrastruktur, kunnskap og vekstfremmende skattelettelser.
Disse medlemmer viser til at
fondets utvikling tilsier at det i årene som kommer vil være en sterk
økning i bruken av oljepenger som følge av 4 prosent-målet i handlingsregelen.
Når bruken av oljepenger øker, øker også behovet for å bruke pengene slik
at det øker veksten i norsk økonomi og ikke undergraver konkurranseevnen
til norsk eksportrettet næringsliv.
Sentralbanksjef Øystein Olsen la i sin årstale
i -februar 2011 stor vekt på gjennomføringen av handlingsregelen.
Sentralbanksjefen pekte på at handlingsrommet er brukt «til å gjennomføre
standardøkninger og øke utgiftene på en rekke områder. Prioritering
av tiltak som styrker produktiviteten og vekst evnen på lengre sikt,
herunder justeringer i skattesystemet, synes derimot å ha kommet
noe i bakgrunnen.»
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at økt bruk av oljepenger skal kanaliseres til forskning
og utdannelse, infrastruktur og vekstfremmende skattelettelser.