I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til
at Norges Bank inngår en avtale med Det internasjonale valutafondet
(IMF) om å stille nye lånemidler til disposisjon for IMFs generelle
låneordninger. Rammen for låneadgangen er 6 mrd. SDR. Basert på
valutakursen 10. mai 2012 tilsvarer dette om lag 54 mrd. kroner.
Det er betydelig usikkerhet om den videre utviklingen
i internasjonal økonomi. I denne situasjonen er det særlig viktig
at IMF har nok ressurser til å kunne møte medlemslandenes behov
for kriselån. Utlånskapasiteten har det siste året vært vurdert
som akseptabel, men utilstrekkelig dersom flere store land samtidig
skulle trenge IMF-lån. I lys av dette har det siden i fjor høst
pågått en diskusjon internasjonalt om å styrke utlånskapasiteten
til IMF.
9. desember 2011 ble eurolandene enige om å stille
inntil 150 mrd. euro til disposisjon for IMF gjennom bilaterale
lån. Videre henstilte landene om parallelle bidrag fra det internasjonale
samfunn. EU-land utenfor euroområdet, herunder Danmark og Sverige,
ga samtidig signaler om at de ville følge opp med nasjonale bidrag.
Etter drøftinger med Norges Bank sendte finansministeren 21. desember
2011 et brev til IMFs administrerende direktør med tilbud om et
bilateralt lån fra Norge til IMF på inntil 6 mrd. SDR, med forbehold
om Stortingets samtykke. Fra norsk side ble det forutsatt at lånet
skulle være en del av en større internasjonal innsats for å styrke
IMFs utlånskapasitet.
IMFs internasjonale monetære og finansielle komité
(IMFC), som består av finansministre og sentralbanksjefer fra medlemslandene,
kom 21. april i år til enighet om å styrke utlånskapasiteten gjennom
nye bilaterale lån. IMFs administrasjon har så langt fått inn løfter
om bilaterale lån på over 430 mrd. amerikanske dollar fordelt på
mer enn 30 land. Lånene skal gå til å styrke IMFs generelle utlånsressurser,
som er tilgjengelig for alle medlemsland.
Finansdepartementets vurdering er at forutsetningen
om at det norske lånet skal være del av en større internasjonal
innsats er oppfylt. Norske myndigheter er nå i dialog med IMF om
å ferdigstille en konkret låneavtale. På bakgrunn av dette tilrår
Finansdepartementet at Stortinget samtykker til at Norges Bank inngår
en avtale med Det internasjonale valutafondet (IMF) om å stille nye
lånemidler på inntil 6 mrd. SDR til disposisjon for IMFs generelle
låneordninger.
For nærmere omtale av IMFs virksomhet vises det
til kapittel 4 i revidert nasjonalbudsjett for 2012.
De tradisjonelle industrilandene har hatt svak økonomisk
utvikling etter finanskrisen. Arbeidsledigheten er høy. Mange land
har store problemer med bærekraften i offentlige finanser. Euroområdet
opplever nå en nedgang i sysselsetting og produksjon, samtidig som
myndighetene gjennomfører omfattende tiltak for å rette opp offentlige
finanser og styrke økonomien framover. Også i andre EU-land og i
Øst-Europa, Midtøsten og Nord-Afrika er den økonomiske situasjonen
særlig vanskelig.
Spørsmålet om IMF har nok ressurser til å kunne møte
medlemslandenes behov for kriselån ble aktualisert da krisen i euroområdet
tiltok gjennom 2011. Det er fortsatt betydelig usikkerhet om den
internasjonale økonomiske utviklingen. Særlig er utsiktene usikre
for noen europeiske land, men også land utenfor den tradisjonelle kretsen
av industriland kan komme til å få behov for lån fra IMF. Selv om
utlåns-kapasiteten til organisasjonen gjennom det siste året har
vært vurdert som god, kunne den bli utilstrekkelig dersom flere
store land samtidig skulle trenge IMF-lån.
IMF er en kredittunion der lån til medlemsland som
har kommet i eller kan komme i betalingsbalanseproblemer finansieres
ved hjelp av midler som medlemslandene stiller til disposisjon.
IMF har tilgang på midler for utlån fra medlemslandene fra tre ulike
kilder. Den viktigste finansieringskilden er kvoteressurssene som alle
medlemmer stiller til disposisjon. Disse er også grunnlaget for
medlemslandenes stemmerett og for hvor mye et land selv kan låne
fra IMF. Ved behov kan IMF også trekke på den multilaterale innlånsordningen
«New Arrangements to Borrow» (NAB), der de best stilte medlemmene deltar,
herunder Norge. IMF kan videre låne bilateralt fra de enkelte medlemsland.
Fordelen med bilaterale lån er at slike avtaler kan komme på plass
raskt. Sammenlignet med de andre finansieringskildene er ulempen
at en i mindre grad kan lage et rammeverk som sikrer en jevn fordeling
av finansieringsbyrdene mellom land.
Etter at det i 2009 ble enighet om å styrke
IMFs utlånskapasitet, ble alle de tre finansieringskildene nevnt
ovenfor benyttet. Gjennomføring av multilaterale tiltak tar tid,
og IMF valgte i første omgang å inngå bilaterale låneavtaler. For Norges
del inngikk Norges Bank og IMF i juni 2009 en avtale om et bilateralt
lån på inntil 3 mrd. SDR. Dette lånet ble etter hvert innlemmet i
en utvidet NAB-avtale. I november 2010 vedtok IMF-styret videre
en reform av kvoter og stemmerett som om lag dobler de samlede kvotemidlene.
Målsettingen er at reformen skal tre i kraft i løpet av 2012. Den
utvidede NAB-ordningen vil bli noe nedskalert når kvoteøkningen
iverksettes. En nærmere omtale av disse forholdene finnes i Prop.
58 S (2010–2011). Det er ikke aktuelt å endre vedtakene om kvoteøkning og
NAB-avtalen nå. Bilaterale lån er derfor det beste alternativet
for å øke lånemidlene i denne omgang.
Den internasjonale diskusjonen om å styrke utlånskapasiteten
ytterligere har pågått siden i fjor høst. Krisen i euroområdet gjorde
det naturlig for EU å ta en ledende rolle. I desember 2011 ble eurolandene
enige om å stille inntil 150 mrd. euro til disposisjon for IMF gjennom
bilaterale lån, samtidig som øvrige EU-land ble henstilt om å delta
med opp til 50 mrd. euro. I mars ble eurolandene i tillegg enige
om å styrke utlånskapasiteten i sine egne kriseordninger EFSM, EFSF og
ESM. Dette var avgjørende for at mange land utenfor Europa konkretiserte
sine tilbud om bilaterale lån i dagene før IMFC-møtet 21. april.
IMFs administrasjon har så langt fått inn løfter om
bilaterale lån på over 430 mrd. dollar fordelt på mer enn 30 land.
Japan stiller med lån på 60 mrd. dollar. Det er grunn til å tro
at Kina vil bidra med tilsvarende beløp, men det er ikke offentliggjort
et spesifikt tall fra kinesisk side. Andre framvoksende økonomier
som blant annet Brasil, India, Korea, Polen, Russland og Tsjekkia deltar
også. Blant de tradisjonelle industrilandene utenfor EU er Australia,
Sveits og Norge långivere. De nordiske landene bidrar til sammen
med over 30 mrd. dollar, som er et betydelig beløp målt i forhold
til økonomienes størrelse. Ut over dette vil også enkelte andre
land i G20-kretsen konkretisere sine bidrag i de kommende månedene,
slik at totalbeløpet kan øke noe.
IMF er nå i dialog med medlemslandene om utformingen
av låneavtalene. Avtalene vil i all hovedsak ha likelydende innhold,
men med nødvendige tilpasninger for det enkelte land. Hver enkelt
avtale må godkjennes av IMFs styre. Det er ventet at avtalene vil
være klare for undertegning i løpet av de kommende månedene.
Norge har en god økonomisk og finansiell stilling.
EU-landene er blant våre viktigste handels- og samarbeidspartnere.
Norge har derfor stor interesse av økonomisk og finansiell stabilitet
i Europa. IMF er hovedsporet for norsk støtte til kriserammede land.
Samtidig er det en norsk grunnholdning å støtte multilaterale institusjoners
arbeid. IMF har spilt en særlig viktig rolle i å støtte utsatte
land i den aktuelle krisen. Framfor passivt å avvente en forespørsel
var det regjeringens vurdering at Norge var tjent med selv å ta
et initiativ overfor IMF.
På bakgrunn av konsultasjoner med Norges Bank
sendte finansminister Sigbjørn Johnsen 21. desember 2011 et brev
til administrerende direktør Christine Lagarde i IMF med tilbud
om å stille inntil 6 mrd. SDR til disposisjon for organisasjonens
generelle låneordninger gjennom en bilateral låneavtale. Det ble
tatt forbehold om Stortingets samtykke. En forutsetning fra norsk side
var at avtalen skulle inngå i en større internasjonal innsats for
å styrke IMFs utlåns-kapasitet. Utenfor euroområdet var Norge det første
landet som formaliserte sitt lånetilbud. Dette gjenspeiler at en
legger vekt på de multilaterale institusjonenes rolle for å sikre
internasjonal økonomisk stabilitet.
Forutsetningen om at det norske lånet skal være del
av en større internasjonal innsats, er etter Finansdepartementets
vurdering oppfylt. Faktisk deltar flere land utenfor Europa enn
det var grunn til å vente i månedene før IMFC-møtet 21. april. Norske
myndigheter er nå i dialog med IMF om å ferdigstille en konkret
låneavtale.
Avtalen vil innebære at IMF får en låneadgang
i Norges Bank i form av en trekkrettighet på inntil 6 mrd. SDR.
Basert på valutakursen 10. mai tilsvarer det om lag 54 mrd. kroner.
I vurderingen av omfanget av et bilateralt lån er det sett hen til Norges
kvoteandel i IMF, den bilaterale låneavtalen mellom Norges Bank
og IMF fra 2009, samt at den økonomiske krisen nå rammer store land
i våre nærområder.
Det er forventet at låneavtalen vil ha lignende
innretning som den bilaterale låneavtalen mellom Norges Bank og
IMF fra 2009. På enkelte punkter er vilkårene fortsatt gjenstand
for diskusjon i IMF-styret og derfor ikke endelig avklart. Dette gjelder
blant annet hvor lenge avtalen maksimalt skal være tilgjengelig
for å kunne finansiere trekk og forpliktelser knyttet til nye låneprogram fra
IMF, og hvor lang maksimal løpetid det skal være på trukne beløp.
Fra norsk side er en innstilt på å kunne akseptere en tilgjengelighetsperiode på
inntil 5 år og en løpetid på inntil 15 år. IMF-styret diskuterer
også i hvilken takt og rekkefølge man skal trekke på henholdsvis kvotemidler,
NAB og bilaterale lån. Fra norsk side legger en vekt på at de bilaterale
lånemidlene skal være et andrelinjeforsvar som trer i kraft når
midlene tilgjengelig via kvoter og NAB har nådd et nedre kritisk
nivå. Det er en forutsetning for Norge at trekk på de bilaterale
avtalene fordeles på de bilaterale avtalene som er aktive på trekktidspunktet.
Det er ikke avklart om det blir en øvre grense for hvor store ukentlige/månedlige
trekk som kan foretas under avtalen.
I tråd med dagens praksis vil trukne beløp under avtalen
fortsatt regnes som del av Norges Banks internasjonale reserver.
Norge kan også, etter nærmere regler, kreve hurtig tilbakebetaling
dersom vi selv skulle få betalingsbalanseproblemer. Slike rettigheter
vil gjelde likt for alle land. Det innebærer at så lenge det er
utestående utlån fra IMF som er finansiert over de bilaterale avtalene,
kan IMF komme til å trekke på den norske avtalen for å finansiere
slike tilbakebetalinger.
Det er lagt opp til at Norge får såkalt «most-favored
creditor»-status i avtalen. Det innebærer blant annet at dersom
andre långivere senere skulle få bedre rentebetingelser, vil avkastningen
på Norges Banks lån bli justert opp til den avkastning andre långivere
får. Det vil også være bestemmelser som gir trygghet for at Norges Banks
fordringer likebehandles med andre innlån i tilfelle illikviditet
i IMF.
I likhet med den bilaterale avtalen i 2009 er
det lagt opp til at den nye avtalen inngås med Norges Bank og IMF
som de formelle partene. Sentralbankloven § 26 åpner for at «banken
kan inngå avtaler om innskudds-, kreditt-, og garantiordninger med
utenlandske sentralbanker og andre kredittinstitusjoner og med internasjonale
organisasjoner og institusjoner», gitt at det foreligger «betryggende
sikkerhet for dens tilgodehavende». Avtaler etter sentralbankloven
§ 26 må forelegges Finansdepartementet for godkjenning. Lån til
IMF anses å gi betryggende sikkerhet, ettersom hele medlemskretsen
på 188 land står solidarisk til ansvar for IMFs forpliktelser innenfor
rammen av landenes kvoter.
I likhet med de ordinære kvoteressursene og
lån under NAB kan midlene som stilles til disposisjon gjennom den
bilaterale avtalen bare brukes til utlån under IMFs generelle ordninger.
Den administrative oppfølgingen av den bilaterale
avtalen med IMF vil i hovedsak skje i Norges Bank. Trekk under avtalen
vil kreve omplasseringer av Norges Banks valutareserver, som i dag utgjør
om lag 250 mrd. kroner. De rent administrative kostnadene ved å
følge opp lån til IMF anslår Norges Bank vil være av om lag samme størrelse
som kostnadene ved andre plasseringer av valutareservene.
Avtalen vil utvide IMFs trekkadgang i Norges Bank
betydelig. Per i dag stiller Norge om lag 6 mrd. SDR til disposisjon
for IMFs utlånsordninger i form av kvotemidler og lån til IMF. En ny
låneavtale på ytterligere 6 mrd. SDR innebærer at Norges Bank stiller
til sammen om lag 12 mrd. SDR til disposisjon for IMF, tilsvarende om
lag 108 mrd. kroner med valutakursen 10. mai. Det vil binde opp
en betydelig del av valutareservene og begrense midlene som er fritt tilgjengelig
til andre formål. Norges Banks vurdering er at dette kan håndteres.
Som for andre lån til IMF vil avkastningen på trukne
beløp være SDR-renten. Den er en sammenveiing av kortsiktig statspapirrenter
i amerikanske dollar, euro, britiske pund og japanske yen. For avtaleperioden
sett under ett mener Norges Bank at det må påregnes at avkastningen på
lån til IMF i gjennomsnitt kan bli noe lavere enn det banken ellers
kunne oppnådd. I den grad avtalen påvirker Norges Banks overskudd
vil det påvirke overføringene fra Norges Bank til statskassen med
et tidsetterslep.