Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at god transportinfrastruktur er en forutsetning for et velfungerende og moderne land der folk, varer og tjenester raskt kan forflytte seg dit det er størst behov. Komiteen påpeker at det for Norge som eksportnasjon er særlig viktig med gode veiforbindelser mellom landsdelene og videre til kontinentet.

Komiteen viser til at forutsigbarhet er en nøkkelfaktor for effektiv logistikk, og at E16 per i dag er den riksvegen mellom Østlandet og Vestlandet som har best regularitet. Komiteen viser til at veien i dag har dårlig standard i forhold til trafikkmengden, og at den stedvis er rasutsatt. Komiteen viser til at det på utbyggingsstrekningen Fønhus–Bagn har skjedd seks ulykker med personskade i perioden 2000–2010.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, er av den oppfatning at investeringer i bedre veier kan bidra til å redusere antall personskader og dødsulykker.

Flertallet er tilfreds med at man får realisert en god og trygg vei på strekningen Fønhus–Bagn på E18 og slutter seg til proposisjonens forslag til finansiering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre påpeker at man langt på vei kan sikre seg mot personskader og dødsulykker gjennom investeringer i sikkerhetstiltak på veinettet. Disse medlemmer mener at det er viktig at den nye veien bygges med tilstrekkelig kapasitet og tilstrekkelig sikkerhet til både dagens trafikk og fremtidig trafikkvekst.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det i Prop. 101 S (2011–2012) legges opp til at bilistene i prosjektet E16 Fønhus–Bagn skal betale mer enn det veien koster i bompenger, til tross for at staten skal gå inn med 200 mill. kroner. Veiprosjektet koster 420 mill. kroner, og bilistene skal betale inn 445 mill. kroner i bompengeinntekter, fordelt med 220 mill. kroner til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 180 mill. kroner i netto renteutgifter og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnadene og kostnader til drift av bompengeselskapet.

Disse medlemmer viser til at norske bilister årlig betaler inn langt mer i bil- og drivstoffavgifter enn det staten bruker på veinettet. Disse medlemmer mener derfor at det er urimelig at bilistene skal belastes med bompenger på toppen av dette. Disse medlemmer viser til at bilistene i 2012 vil betale inn rundt 55 mrd. kroner i bilrelaterte avgifter, mens bevilgningen til Statens vegvesen på statsbudsjettets kap. 1320 er på 16,3 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av trafikantene.

Disse medlemmer viser til at regjeringen legger opp til at utbyggingen mellom Fønhus og Bagn omfatter dels omlegging og dels utbedring av eksisterende vei til tofeltsvei med 8,5 m veibredde. Disse medlemmer mener at europaveier i Norge som et minimum må bygges med plass til midtrekkverk, noe som tilsier en veibredde på 12,5 meter. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget godkjenner utbyggingen av E16 Fønhus–Bagn i Sør-Aurdal kommune i Oppland slik prosjektet er beskrevet i Prop. 101 S (2011–2012), men med statlig fullfinansiering, 12,5 meters veibredde og midtrekkverk. Stortinget forutsetter statlig forskuttering om det er nødvendig for å holde planlagt fremdrift, og at endelig vedtak om statlig finansiering innarbeides i statsbudsjettet for 2013.»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det i proposisjonen foreslås å gjøre vedtak om delvis bompengefinansiering av utbyggingen av E16 på strekningen Fønhus–Bagn i Oppland. Disse medlemmer viser til at det er lokal enighet om bompengefinansiering.

Disse medlemmer viser til Høyres transportplan der E16 Valdres–Filefjell ble foreslått utbygget som et helhetlig OPS-prosjekt. Disse medlemmer vil på generelt grunnlag minne om at OPS gir betydelig kortere byggetid, bedre ressursbruk og muligheten for å være garantert skikkelig vedlikehold gjennom hele veiens økonomiske levetid. Disse medlemmer vil også vise til Høyres trafikksikkerhetsstrategi der det blir tatt til orde for å senke terskelen for bygging av midtrekkverk.