Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Siri Hov
Eggen, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til at god transportinfrastruktur er en forutsetning for et
velfungerende og moderne land der folk, varer og tjenester raskt
kan forflytte seg dit det er størst behov. Komiteen påpeker
at det for Norge som eksportnasjon er særlig viktig med gode veiforbindelser
mellom landsdelene og videre til kontinentet.
Komiteen viser til at forutsigbarhet
er en nøkkelfaktor for effektiv logistikk, og at E16 per i dag er
den riksvegen mellom Østlandet og Vestlandet som har best regularitet. Komiteen viser til
at veien i dag har dårlig standard i forhold til trafikkmengden,
og at den stedvis er rasutsatt. Komiteen viser til
at det på utbyggingsstrekningen Fønhus–Bagn har skjedd seks ulykker med
personskade i perioden 2000–2010.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er av den oppfatning at investeringer
i bedre veier kan bidra til å redusere antall personskader og dødsulykker.
Flertallet er tilfreds med at
man får realisert en god og trygg vei på strekningen Fønhus–Bagn
på E18 og slutter seg til proposisjonens forslag til finansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at man langt på vei kan sikre seg mot personskader
og dødsulykker gjennom investeringer i sikkerhetstiltak på veinettet. Disse
medlemmer mener at det er viktig at den nye veien bygges
med tilstrekkelig kapasitet og tilstrekkelig sikkerhet til både
dagens trafikk og fremtidig trafikkvekst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det i Prop. 101 S (2011–2012) legges opp til at bilistene
i prosjektet E16 Fønhus–Bagn skal betale mer enn det veien koster
i bompenger, til tross for at staten skal gå inn med 200 mill. kroner.
Veiprosjektet koster 420 mill. kroner, og bilistene skal betale
inn 445 mill. kroner i bompengeinntekter, fordelt med 220 mill.
kroner til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 180 mill.
kroner i netto renteutgifter og 45 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnadene
og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Disse medlemmer viser til at
norske bilister årlig betaler inn langt mer i bil- og drivstoffavgifter
enn det staten bruker på veinettet. Disse medlemmer mener
derfor at det er urimelig at bilistene skal belastes med bompenger
på toppen av dette. Disse medlemmer viser til at bilistene
i 2012 vil betale inn rundt 55 mrd. kroner i bilrelaterte avgifter,
mens bevilgningen til Statens vegvesen på statsbudsjettets kap.
1320 er på 16,3 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig
veiutbygging i landet og at bruk av bompenger, veiprising eller
annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av
trafikantene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen legger opp til at utbyggingen mellom Fønhus og Bagn
omfatter dels omlegging og dels utbedring av eksisterende vei til
tofeltsvei med 8,5 m veibredde. Disse medlemmer mener
at europaveier i Norge som et minimum må bygges med plass til midtrekkverk,
noe som tilsier en veibredde på 12,5 meter. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget godkjenner utbyggingen av E16 Fønhus–Bagn
i Sør-Aurdal kommune i Oppland slik prosjektet er beskrevet i Prop.
101 S (2011–2012), men med statlig fullfinansiering, 12,5 meters
veibredde og midtrekkverk. Stortinget forutsetter statlig forskuttering
om det er nødvendig for å holde planlagt fremdrift, og at endelig
vedtak om statlig finansiering innarbeides i statsbudsjettet for
2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i proposisjonen foreslås å gjøre vedtak om delvis bompengefinansiering
av utbyggingen av E16 på strekningen Fønhus–Bagn i Oppland. Disse
medlemmer viser til at det er lokal enighet om bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser til Høyres
transportplan der E16 Valdres–Filefjell ble foreslått utbygget som
et helhetlig OPS-prosjekt. Disse medlemmer vil på
generelt grunnlag minne om at OPS gir betydelig kortere byggetid,
bedre ressursbruk og muligheten for å være garantert skikkelig vedlikehold
gjennom hele veiens økonomiske levetid. Disse medlemmer vil også
vise til Høyres trafikksikkerhetsstrategi der det blir tatt til
orde for å senke terskelen for bygging av midtrekkverk.