Norsk sjømatnæring er en viktig driver i norsk økonomi,
med en eksport på 53,8 mrd. kroner i 2010, hvorav fiskerinæringen
eksporterte for 20,4 mrd. kroner. Forslagsstillerne viser til at globaliseringen
har gjort fryst råstoff til en internasjonal handelsvare. I Asia
produseres filetprodukter av torsk for det internasjonale markedet
billigere enn en kan produsere i Norge. Dermed leverer norske trålere
i dag nesten utelukkende frossen fisk. Høye norske produksjonskostnader,
kvalitetsutfordringer knyttet til fraktetid og bedre lønnsomhet
på frysetrålere har medført langt færre ferskfisktrålere. Forslagsstillerne
mener utviklingen mot frysetrålere har hatt mange positive følger,
blant annet at industri forsynes med råstoff gjennom året samtidig
som kvaliteten blir ivaretatt. Men det har samtidig åpnet for spørsmål
om bærekraften for norske industrianlegg på land og om mangfoldet
i forbrukers valgmuligheter.
Forslagsstillerne viser til at det har vært
en politisk målsetting at det fortsatt skal være en lønnsom fiskeindustri
langs kysten. Som et virkemiddel for å oppnå dette ble såkalt leveringsplikt,
senere omtalt som tilbudsplikt, innført for deler av trålkvotene.
Innholdet i leveringsplikten er definert gjennom individuelle vilkår
og ved forskrift av 12. september 2003 om leveringsplikt for fartøy
med torsketråltillatelse. Forskriftens formål er å sikre anlegg
som bearbeider fisk stabil råstofftilførsel fra torsketrålflåten,
jf. forskriften § 1.
Forslagsstillerne mener den uro som er rundt
leveringsforpliktelsenes innhold og den nåværende usikkerheten rundt
arbeidsplassene i landindustrien, betyr at regelverket må gjennomgås
på nytt. Det er viktig å finne en løsning som stimulerer til både
å øke forbrukerens og landindustriens tilgang til fersk fisk, uten
at det går på bekostning av trålerflåten. Forslagsstillerne vil
i denne sammenheng peke på at en mulig løsning kan være å tillate
at trålerfartøyets kvote av torsk kan leies ut til et kystfartøy
som leverer til industrien på land, samtidig som trålerfartøyenes
fleksibilitet økes gjennom den såkalte slumpfiskordningen. Et kystfartøy
vil på en hensiktsmessig måte kunne levere ferskt råstoff til industrien,
og av en kvalitet industrien kan nyttiggjøre seg. Forslagsstillerne
viser til at det er rom for justeringer i slumpfiskordningen, og
viser i denne forbindelse til representantforslag om å bedre kvotefleksibiliteten
for havfiskeflåten (Dokument nr. 8:120 (2007–2008)). Forslaget vil
bidra til økt lønnsomhet både på land og sjø.
Forslagsstillerne registrerer at det på flere
hold er reist ønske om å fokusere på fersk fisk, blant annet regjeringen
Stoltenbergs «Sats ferskt!»-strategi fra 2007. På denne bakgrunn
mener forslagsstillerne tiden er moden for en drøftelse i Stortinget
av hvordan man kan sikre mer fersk fisk til norsk landindustri og
forbrukere.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
der leveringsforpliktelsene gjennomgås med sikte på å gi industri
og flåte større fleksibilitet i utnyttelsen av fiskeråstoffet, for slik
lettere å oppfylle formålet med forskrift om fartøy med torsketråltillatelse.
I saken bør det vurderes forslag om at industri kan leie ut deler av
kvotene med leveringsforpliktelser til kystfartøy, samtidig som
slumpfiskordningen utvides.»