Jeg viser til brev 7. desember 2011, vedlagt
Dokument nr. 8:34 S (2011-2012) representantforslag fra Per-Willy
Amundsen, Oscar J. Grimstad, Bård Hoksrud, Kenneth Svendsen og Ketil
Solvik-Olsen om å frita et GTL-drivstoff fra mineraloljeavgift.
I dokumentet bes Regjeringen legge til grunn den vitenskapelige definisjonen
av mineralsk materiale ved innkreving av mineraloljeavgift, slik
at dette drivstoffet slipper denne avgiften.
GTL-diesel fremstilles gjennom en prosess som kalles
gas-to-liquid (GTL). Prosessen består i at naturgass omdannes til
syntesegass, og som deretter omdannes til ulike flytende produkter, herunder
syntetisk diesel (GTL-diesel). Kull kan også benyttes til å produsere
syntetisk diesel(CTL- carbon to liquid). Shell er den største produsent
av GTL-diesel på verdensbasis, med produksjon i flere land. Shell
omsetter ikke ren GTL-diesel i Norge, men benytter GTL-diesel som
innblanding i sin Shell V-power diesel som er i ordinært salg. GTL-diesel
omfattes av EUs energiskattedirektiv (2003/96/EF). I Danmark og
Sverige avgiftlegges GTL-diesel i tråd med føringene i energiskattedirektivet,
og innbærer at GTL-diesel som benyttes til framdrift av motorvogn
avgiftlegges på linje med tilsvarende energiprodukter, regnet etter
energiinnhold.
Spørsmålet om den avgiftsmessige behandlingen
av GTL-diesel har kommet opp etter at et firma startet import og
salg av slik diesel uten å innberette veibruksavgift på drivstoff. Avgiftsmyndighetene
har slått fast at GTL-diesel omfattes av veibruksavgiften på drivstoff. Den
forvaltningsmessige siden av saken er nå ferdigbehandlet, og tvisten
om gyldigheten av Toll- og avgiftsdirektoratets vedtak er brakt
inn for domstolene.
Veibruksavgiften på drivstoff omfatter i dag bensin
og olje til framdrift av motorvogn, herunder mineralolje og biodiesel.
Hva som omfattes av mineraloljebegrep er nærmere definert i særavgiftsforskriften
§ 3-11-1 annet ledd, der det sies at som mineralolje anses parafin,
fyringsparafin, gassolje, dieselolje og lett fyringsolje. Om et
produkt er avgiftpliktig eller ikke, avgjøres på grunnlag av hvordan
produktet fremstår på det tidspunkt avgiftsplikten oppstår. At et
produkt er fremstilt av råvarer som ikke er avgiftspliktige, betyr
derfor ikke at også sluttproduktet er det. Den nærmere avgrensingen mellom
avgiftspliktige og ikke avgiftspliktige produkter, må her som ellers,
bero på en tolkning av gjeldende rettskilder. Hva som forstås med "mineralsk"
i en kjemisk sammenheng vil inngå i denne vurderingen, men er ikke
avgjørende for den endelige avgrensningen av avgiftplikten.
I tillegg til å skaffe staten inntekter, har
veibruksavgiftene til hensikt å stille brukeren overfor de eksterne
kostnadene som kjøring på vei forårsaker i form av ulykker, kø,
støy, utslipp til luft og veislitasje. Dette er i tråd med prinsippet
om at forurenser skal betale, og reduserer omfanget av de uønskede
effektene som bruk av kjøretøy medfører.
Regjeringen varslet i budsjettet for 2012 at
en ønsker en omlegging til en mer generell veibruksavgift. Innen
2020 skal alle drivstoff ilegges veibruksavgifter etter energiinnholdet
i drivstoffet. Regjeringen har dermed signalisert at en ønsker en
mer omfattende veibruksavgift som også ilegges drivstoff som i dag
ikke har avgift. Det vil ikke være i tråd med denne retningen å
innføre ytterligere fritak fra veibruksavgiftene, for eksempel for
GTL-diesel.