Petroleumsvirksomheten er i dag Norges største næring
målt i verdiskaping, statlige inntekter og eksportverdi. Den sysselsetter
i dag om lag 43 000 personer, og over 200 000 personer kan direkte
eller indirekte knyttes til etterspørselen fra petroleumsvirksomheten.
Hovedmålet i petroleumspolitikken er å legge
til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et langsiktig
perspektiv. Forvaltningen må være helhetlig og basert på kunnskap
og fakta, forvaltningen av ressursene skal skje innenfor forsvarlige
rammer når det gjelder helse, miljø og sikkerhet. Rollen som petroleumsprodusent
skal forenes med en ambisjon om å være ledende i miljø- og klimapolitikken.
En nødvendig forutsetning for en langsiktig utvikling av petroleumsressursene
er at næringen håndterer denne risikoen på en forsvarlig måte.
Hovedutfordringen for å oppnå målet i petroleumspolitikken
er økt utvinning fra felt, utbygging av funn og påvisning av uoppdagede ressurser.
Samspillet mellom stat, oljeselskaper, leverandørindustri og forskningssektoren
er en viktig del av norsk petroleumsforvaltning.
Mange felt i Norge har navn som er hentet fra norrøn
mytologi og har dype nasjonale røtter. De navn som gis større felt
i nye områder bør speile viktigheten av næringen, både for landsdeler
og for landet som helhet. Departementet vil gjennomgå dagens system
for navnsetting og foreta eventuelle justeringer i navnsettingen
av petroleumsforekomster, slik at de passer inn i en nasjonal kontekst
og historieskriving.
Departementet viser til at fossile energikilder står
for om lag 80 pst. av verdens energiforsyning og er hovedårsaken
til utslipp av klimagasser og menneskeskapt global oppvarming. Omfattende
endringer i energibruken globalt er nødvendig dersom skadelige klimaendringer
skal unngås. Det vises til at gass kan forene europeiske mål om
leveringssikker energi og reduserte utslipp av klimagasser. Dersom
kull blir erstattet med gass i elektrisitetsproduksjonen i Europa,
vil dette tiltaket alene være nok til å oppfylle deres CO2-målsettinger
for 2020. I tillegg har gass egenskaper i kraftproduksjon som letter innfasing
av fornybar kraftproduksjon, og kan derfor bidra til ytterligere
CO2-reduksjoner.
Regjeringen vil intensivere arbeidet for at
naturgassens fortrinn framfor bruk av kull tas i betraktning når
rammene for Europas energistruktur legges.
Regjeringens overordnede mål i klimapolitikken er
å bidra til å begrense den menneskeskapte temperaturstigningen til
maksimalt to grader i forhold til førindustrielt nivå. En gjennomgående
forandring av det globale energisystemet er påkrevd for at utslippene
skal kunne reduseres slik at togradersmålet nås.
Regjeringen vil forene rollen som stor energiprodusent
med en ambisjon om å være ledende i miljø- og klimapolitikken gjennom
å fortsette å utnytte petroleumsressursene samtidig som arbeidet
med å effektivisere aktiviteten på kontinentalsokkelen skal videreføres.
Virksomheten på kontinentalsokkelen skal være best også når det
gjelder energieffektiv olje- og gassproduksjon. Virkemiddelbruken
i petroleumssektoren skal legge til rette for iverksetting av tiltak
og utvikling av nye og mer effektive løsninger.
Miljøverndepartementet vil i en kommende stortingsmelding
om norsk klimapolitikk legge fram en bred gjennomgang av status
og mål for klimapolitikken.
En sentral forutsetning for å videreutvikle
petroleumsvirksomheten er at vi har en ressursbase som kan nyttiggjøres.
I løpet av de siste 40 år har vi hentet ut om lag 40 pst. av de
forventede utvinnbare ressursene. En større andel av oljen enn av
gassen er produsert, og 60 pst. av de forventede utvinnbare ressursene
ligger igjen i bakken. I tillegg kommer den del av tidligere omstridt område
som ligger vest for avgrensningslinjen i Barentshavet og områdene
rundt Jan Mayen. Regjeringen legger stor vekt på oppsidepotensialet
når utforskning av de minst kartlagte områdene vurderes.
For å nå målet om langsiktig forvaltning og
verdiskaping fra petroleumsressursene, mener regjeringen at aktivitetsnivået
må opprettholdes på et jevnt nivå. Man vil legge til rette for dette gjennom
parallell offensiv satsing på:
Øke utvinningen fra
eksisterende felt og utbygging av drivverdige funn.
Fortsette en aktiv utforskning av åpnet
areal, både i modne og umodne områder.
Gjennomføre åpningsprosessene for Jan Mayen og
den del av tidligere omstridt område som ligger vest for avgrensningslinjen
i Barentshavet sør, som kan gi grunnlag for ny økonomisk aktivitet
i Nord-Norge.
Planen for en langsiktig forvaltning og verdiskaping
fra petroleumsressursene vil legge til rette for at petroleumsvirksomheten
vil forbli en nøkkelnæring i Norge i tiår framover. Regjeringen
legger derfor et generasjonsperspektiv til grunn for petroleumspolitikken.
Regjeringen vil arbeide for fortsatt å fremme godt
samspill mellom fiskeri- og petroleumsnæringen gjennom å legge begrensninger
på lete- og borevirksomhet basert på kunnskap fra arbeidet med helhetlige
forvaltningsplaner. Videre vil en ta i bruk fiskerinæringens ressurser
og kompetanse i oljevernberedskapen.
Departementet viser til at en vesentlig del
av forventet produksjon de neste 10 år vil komme fra felt og funn
som er påvist. En rekke felt på norsk sokkel har produsert over
lang tid, og tiltak må gjennomføres raskt før etablert infrastruktur
blir ulønnsom å holde i drift eller teknisk uegnet. Mange tiltak
kan betegnes som tidskritiske.
Økt utvinning omfatter tiltak som bidrar til
å opprettholde produksjonen i og rundt eksisterende felt. Innfasing
av nye felt kan bidra til forlenget levetid for eksisterende felt,
og tiltak for å øke utvinningen innebærer derfor også tiltak som støtter
raske utbygginger av små funn. Olje- og energidepartementet oppnevnte
i februar 2010 et ekspertutvalg med mandat til å utrede tiltak for
å øke utvinningen fra eksisterende felt på norsk kontinentalsokkel.
De problemstillinger utvalget tok opp, og de hovedforslag som ble
fremmet, er behandlet i denne meldingen.
Felt på norsk kontinentalsokkel har i gjennomsnitt
økt sine oljereserver med en faktor på 1,68 fra opprinnelig utbyggingsplan
og fram til år 2010. Dagens vedtatte planer gir en gjennomsnittlig
forventet utvinningsgrad på 46 pst. for olje og 70 pst. for gass
på norsk sokkel. Til sammenlikning er den globale utvinningsgraden
for olje om lag 22 pst. Utvinningsgraden varierer fra felt til felt
og er avhengig av forhold som reservoaregenskaper, utvinningsstrategi,
teknologiutvikling og størrelsen på feltet. Det er lettere å oppnå
høy utvinning i store felt – blant annet fordi man på slike felt
som regel har faste plattformer med borerigger som kan drive brønnarbeid gjennom
hele levetiden.
Etter dagens planer og med eksisterende teknologi
vil rundt 30 milliarder fat olje bli liggende igjen når norske felt
blir stengt ned, og økning i utvinningsgraden har derfor en stor oppside.
Kostnadene ved å produsere ressursene, samt når ressursene vil bli
produsert, vil være avgjørende for hvor store verdier dette potensialet
utgjør.
Det er i meldingen redegjort for ulike teknologier
som kan bidra til økt utvinning, gruppert etter boring og brønn,
injeksjonsteknikker, reservoarkartlegging, integrerte operasjoner
og undervannsløsninger.
Regjeringen vil gjennomføre følgende tiltak
for å øke utvinningen fra påviste ressurser:
Ved behandling av
nye utbygginger:
Innføre en praksis
der plan for utbygging og drift (PUD) fremmes tidligere i prosjekter
med rask framdrift.
Sikre at installasjon av fast rigg blir
vurdert av rettighetshaverne i forbindelse med relevante, nye utbygginger.
Bidra til at utbygginger og felt samordnes
når dette ressursforvaltningsmessig er den beste løsningen.
Kreve vurdering av kraft fra land som energiløsning
for nye felt og ved større ombygginger av eksisterende felt, herunder
vurdere relevant levetid.
Endre petroleumsforskriften slik at rettighetshavere
ikke kan leie produksjonsinnretninger av tilknyttede selskaper.
Intensivere oppfølgingen for felt i senfase. Kreve
nye planer for utvinningen for felt i senfase, der dette vurderes
som hensiktsmessig.
Vurdere behovet for ytterligere forsterkninger
av regelverket for å sikre tilstrekkelig oppmerksomhet mot økt utvinning
og god ressursforvaltning
Godkjenne søknader om ny forlengelse av
konsesjonstiden for en utvinningstillatelse med samme eierstruktur,
dersom søknaden sannsynliggjør bedre utnyttelse av ressursene med
mindre særskilte forhold tilsier noe annet.
I større grad å legge vekt på andelsflertall
ved fastsettelse av stemmeregler ved tildeling av nye utvinningstillatelser.
Arbeide for en bedre flyt av fartøyer involvert
i petroleumsvirksomhet i Nord-Atlanteren.
Sammen med sentrale aktører på norsk sokkel, arbeide
for økt innsats knyttet til pilotering av ny teknologi. Vurdere
å opprette et forskningssenter innenfor økt utvinning, basert på
åpen konkurranse.
Departementet viser til at regulering av bruk
av infrastruktur for transport av gass og olje er en viktig del
av god ressursforvaltning, mest mulig av fortjenesten ved en utbygging
skal tas ut på feltene – ikke tilfalle eierne av infrastruktur.
For å oppnå dette vil regjeringen:
Regulere adgang til
og tariffer i transportsystemet for gass for å sikre lik tilgang
til systemet for alle med gasstransportbehov.
Etablere et sakkyndig råd som skal være tvisteløser
i enkeltsaker der det er uenighet om adgang til gasstransportsystemet.
Styrke det eksisterende brukerforumet for Gassled
for å sikre at brukernes syn på hvordan systemet drives og utvikles
framkommer.
Endre forskriften om andres bruk av innretninger
med sikte på mer effektiv ressursutnyttelse og at mest mulig fortjeneste
tas ut på de nye feltene.
Investeringsbeslutninger som fattes på felt
som i dag nærmer seg konsesjonstidens utløp, vil ha økonomiske virkninger
også for årene etter utløpet av konsesjonsperioden. Departementet
har adgang til å forlenge konsesjonstiden utover den opprinnelig
fastsatte perioden, dersom rettighetshaverne søker om dette (ny
forlengelse). For noen felt med store gjenværende ressurser ved utløpet
av konsesjonsperioden og/eller med lav statlig deltakelse vil det
kunne være hensiktsmessig å benytte anledningen til å øke den statlige
deltakerandelen ved en ny forlengelse av utvinningstillatelsen.
Departementet vil også i et gitt tilfelle kunne gjøre
en ny forlengelse betinget, eksempelvis av at ny eller endret plan
for utbygging og drift innsendes innen en gitt tidsfrist. Det legges
i meldingen til grunn at lovgivningen allerede inneholder de virkemidler
som trengs for å beslutte ny forlengelse.
Regjeringen vil godkjenne søknader om ny forlengelse
av konsesjonstiden for en utvinningstillatelse med samme eierstruktur
dersom søknaden sannsynliggjør bedre utnyttelse av reservene med
mindre særskilte forhold tilsier noe annet. For noen tillatelser
kan særskilte forhold som lav statlig deltakerandel og/eller store
gjenværende reserver, tilsi at SDØE-andelen bør økes eller andre
vilkår reforhandles ved forlengelse av utvinningstillatelsen.
Myndighetene har i dag gjennom behandlingen av
utbyggingsplaner innvirkning på selskapenes planer for et felt.
Myndighetene kan også – etter at utbyggingsplanen og utvinningsforløpet
er godkjent – kreve at rettighetshaverne skal foreta utredninger
av ressursutnyttelsen i et felt. Dette kan bli aktuelt dersom eksempelvis
nye opplysninger om reservoaret tilsier en annen utvinningsstrategi.
Om nødvendig kan departementet, med hjemmel i gjeldende lov- og
forskriftsverk, pålegge rettighetshaverne å utarbeide en rapport om
feltrelaterte forhold, herunder alternative produksjons- og injeksjonsopplegg
og den totale utvinningsgrad ved forskjellige produksjonsforløp.
Gjennom myndighetenes generelle oppfølgingsarbeid
på ressursforvaltningssiden vil det kunne peke seg ut felt som krever
særskilt oppfølging fra myndighetenes side. I tillegg til denne
oppfølgingen foretar ressursmyndighetene årlig en gjennomgang av
alle felt på sokkelen med sikte på å identifisere felt som man bør
ha en spesiell oppmerksomhet rettet mot. Man vil vurdere behovet
for ytterligere forsterkninger av regelverket for å sikre tilstrekkelig
oppmerksomhet mot økt utvinning og god ressursforvaltning.
Regjeringen vil i denne sammenheng:
Intensivere oppfølgingen
for felt i senfase.
Kreve nye planer for utvinningen for felt
i senfase, der dette vurderes som hensiktsmessig.
Vurdere behovet for ytterligere forsterkninger
av regelverket for å sikre tilstrekkelig oppmerksomhet mot økt utvinning
og god ressursforvaltning.
Ny teknologi og nye løsninger vil i mange tilfeller
være nødvendig for å modne fram nye lønnsomme reserver og realisere
det store potensialet som ligger i økt utvinning på norsk sokkel.
Siden feltene og infrastrukturen har begrenset levetid vises det
til at det er viktig å få til pilottesting raskt. Statlig medfinansiering
av piloter vil kunne bidra til at flere, samfunnsøkonomisk lønnsomme
prosjekter framskyndes og realiseres.
Departementet viser til at flere utvinningstillatelser/selskaper
bør planlegge piloter i fellesskap, og man vil arbeide videre for
å løfte fram flere piloter og sammen med sentrale aktører på norsk
sokkel arbeide for økt innsats knyttet til testing av ny teknologi
på norsk sokkel.
Ettersom det er mye olje som ikke kan utvinnes med
konvensjonell teknologi, må avanserte teknologier som kan få opp
disse ressursene prioriteres og løftes fram. Det vil derfor være
et spesielt behov for å løfte fram pilottester innenfor avanserte
injeksjonsmetoder for å utvinne mer av den vanskelig tilgjengelige
oljen. Regjeringen vil – sammen med sentrale aktører på norsk sokkel
– arbeide for økt innsats knyttet til testing av ny teknologi, og
vurdere å opprette et forskningssenter innenfor økt utvinning.
Målsettingen for letepolitikken er å gjøre nye funn
som er nødvendig for å sikre et jevnt aktivitetsnivå, høyest mulig
verdiskaping og statlige inntekter på mellomlang og lang sikt. Åpnede områder
for petroleumsvirksomhet på norsk sokkel omfatter store deler av
Nordsjøen, Norskehavet og sørlige del av Barentshavet. I de åpnede områdene
forventes det fortsatt å være store uoppdagede ressurser som kan
gi grunnlag for aktivitet i mange år framover.
Andre deler av sokkelen kjennetegnes av mindre kunnskap
om geologien, større grad av tekniske utfordringer og manglende
infrastruktur (umodne områder). For å få en hensiktsmessig utforskning
av både modne og umodne områder er det etablert to likestilte konsesjonsrunder,
tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) for modne områder og
nummererte runder for umodne områder.
Regjeringen ønsker å opprettholde leteaktiviteten
og vil tildele utvinningstillatelser i modne og umodne områder for
å begrense fallet i petroleumsproduksjonen. Regjeringen vil derfor
videreføre en forutsigbar tildelingspolitikk knyttet til nummererte
runder og TFO-runder.
Det vises til at forvaltningsplanene for havområdene
skal avklare hvor i åpent areal det kan være petroleumsaktivitet
og hvor det ikke kan være aktivitet innenfor en gitt tidsperiode.
Det settes også eventuelle områdespesifikke vilkår til petroleumsvirksomheten.
Sesongbegrensninger for leteboringer og innsamling av seismikk er
eksempler på slike områdespesifikke vilkår.
Alle områder som er åpnet for petroleumsvirksomhet
og ikke unntatt for petroleumsvirksomhet i forvaltningsplanene,
kan lyses ut i nummererte konsesjonsrunder eller inkluderes i TFO-området.
Innenfor rammen av forvaltningsplanene blir det en petroleumsfaglig
vurdering når nye områder skal legges til TFO-området. I behandling
av forvaltningsplanene for havområdene Norskehavet og Barentshavet-Lofoten
er det bestemt at i forbindelse med konsesjonsrunder vil de områdespesifikke
miljø- og fiskerikravene for petroleumsvirksomhet fra forvaltningsplanene
bli lagt til grunn. Det vil ikke bli stilt miljø- og fiskerikrav
utover dette.
Lov om petroleumsvirksomhet krever at myndighetene
utfører omfattende konsekvensutredninger forut for åpning av et
område. I denne forbindelse blir det gjort vurderinger av blant
annet de miljømessige, økonomiske og sosiale konsekvenser for andre
næringer, herunder fiskeriene. Lov om petroleumsvirksomhet krever også
konsekvensutredninger som en del av plan for utbygging og drift,
og som en del av en avslutningsplan for disponering av innretninger
etter at produksjonen er avsluttet.
Samspillet mellom petroleumsnæringen og fiskeriene
er viktig for å styrke beredskapen i kystnære farvann. Ved bruk
av fiskeflåten vil oljeselskapene nyttiggjøre seg lokal maritim kunnskap
og øke kapasiteten på beredskapen.
Regjeringen vil fremme godt samspill mellom fiskeri-
og petroleumsnæringen gjennom å legge begrensninger på lete og borevirksomhet
basert på kunnskap fra arbeidet med helhetlige forvaltningsplaner.
Regjeringen vil videre ta i bruk fiskerinæringens ressurser og kompetanse
i oljevernberedskapen.
Følgende rammer foreslås å bli lagt til grunn
for letepolitikken framover:
I områder med etablert
forvaltningsplan, legge til grunn miljø- og fiskerivilkårene fra
den relevante forvaltningsplanen i nye utvinningstillatelser. Det
vil ikke bli stilt ytterligere miljø- og fiskerikrav for petroleumsvirksomhet
i området.
Innenfor rammene av forvaltningsplanene,
legge petroleumsfaglige vurderinger til grunn for hvilke områder
som inngår i TFO-området og hvilke områder som utlyses gjennom nummererte
konsesjonsrunder.
Gjennomføre TFO-ordningen som en årlig
konsesjonsrunde i alt modent areal på norsk sokkel for å bidra til
å opprettholde aktivitet og produksjon.
Gjennomføre nummererte konsesjonsrunder, normalt
hvert annet år, på norsk sokkel for å bidra til å opprettholde aktivitet
og produksjon.
Innføre offentlig høring ved TFO-runder.
Gjennomføre offentlig høring ved utlysning
av areal i nummererte konsesjonsrunder.
Offentliggjøre arbeidsprogrammene fra og
med 21. konsesjonsrunde og i TFO-tillatelser for å sikre åpenhet
om petroleumsaktiviteten og likebehandling i konsesjonsrundene.
Legge til rette for at nye kompetente selskaper skal
kunne etablere seg på norsk sokkel, herunder aktivt oppsøke interessante
oljeselskaper for å informere om forretningsmulighetene på norsk
sokkel.
Hindre brakke tillatelser ved å følge opp
aktiviteten i modne områder og bruke arealavgiften for å oppnå god
arealforvaltning.
Departementet viser til at i de nummererte konsesjonsrundene
som gjennomføres i dag har alt areal vært tilgjengelig for nomineringer
fra selskaper i flere omganger, og de mest attraktive delene av
dette arealet er tildels godt utforsket. Åpning av nye områder er
nødvendig for å gjøre nye betydelige funn og opprettholde en betydelig
petroleumsproduksjon, verdiskaping, investeringer, sysselsetting
og statlige inntekter i årene etter 2020.
Regjeringen har besluttet å igangsette en åpningsprosess
for havområdene rundt Jan Mayen og den del av tidligere omstridt
område som ligger vest for avgrensningslinjen i Barentshavet sør. Dersom
det blir petroleumsvirksomhet i havområdene ved Jan Mayen, kan dette
medføre behov for å benytte Jan Mayen til enkelte aktiviteter blant
annet for å ivareta hensyn til helse, miljø og sikkerhet. Eksempler
på mulig bruk er etablering av base, beredskapslager, anlegg av
nødvendige veier og bygninger som kaianlegg, molo, heliport, behandlings-
og lageranlegg for petroleum, landfall for rørledninger med videre.
De uåpnede områdene på norsk kontinentalsokkel
ligger i stor grad utenfor Nord-Norge. Den igangsatte prosessen
for åpning av nye områder i Barentshavet gir store muligheter for
Finnmark.
For å oppnå en jevn aktivitet på sokkelen er
det viktig at olje- og gasspolitikken baseres på en kunnskapsbasert,
helhetlig og langsiktig forvaltning av petroleumsressursene. Tilførsel
av leteareal er en viktig forutsetning for å opprettholde investerings-
og kompetansenivået i næringen, samt opprettholde produksjonen over tid.
Et område nordøst i Norskehavet er ikke åpnet for
petroleumsvirksomhet. Dette området omfatter arealer i Nordland
IV, V, VI, VII og Troms II («det nordøstlige Norskehavet»). Lenger
sør langs kysten er det også områder i Trøndelag I og II, samt ved
Møre hvor det ikke vil bli utlyst konsesjonsrunder fram til oppdatering
av forvaltningsplan for Norskehavet, senest 2014. Samlet sett utgjør
dette et betydelig areal.
Departementet viser til at det skal ikke gjennomføres
konsekvensutredning etter lov om petroleumsvirksomhet i Nordland
VII og Troms II og i uåpnede deler av Nordland IV, V og VI i denne stortingsperioden.
Departementet skal gjennomføre en kunnskapsinnhenting om virkninger
av petroleumsvirksomhet i uåpnede deler av Nordland IV, V, VI, VII
og Troms II. I uåpnede deler av Nordland IV og V vil det også være
behov for å styrke kunnskapen om petroleumsressursene gjennom seismikkundersøkelser
og andre geologiske datainnsamlinger i regi av Oljedirektoratet.
Dette vil skje i dialog med fiskerinæring og fiskerimyndigheter.
Oljedirektoratet sammenstiller datapakker med relevant seismikk
fra Nordland VI, VII og Troms II som legges ut for salg.
Regjeringen vil:
Gjennomføre en åpningsprosess
i havområdet ved Jan Mayen, herunder foreta miljø- og ressurskartlegginger,
inkludert seismikkinnsamling og grunne boringer.
Ivareta norske interesser i samarbeidsområdet med
Island ved Jan Mayen.
Gjennomføre en kunnskapsinnhenting om virkninger
av petroleumsvirksomhet i uåpnede deler av Nordland IV, V, VI, VII
og Troms II.
Når overenskomsten med Russland om maritim avgrensning
og samarbeid i Barentshavet og Polhavet er trådt i kraft, igangsette
en konsekvensutredning etter lov om petroleumsvirksomhet med sikte
på tildeling av utvinningstillatelser og en datainnsamling i det tidligere
omstridte området vest for avgrensningslinjen i Barentshavet sør.
Legge til rette for ny petroleumsvirksomhet
i området fra 35–50 km fra grunnlinjen langs kysten fra Troms II
til grensen mot Russland og i Eggakanten gjennom å inkludere disse
områdene i framtidige konsesjonsrunder.
Vurdere det framtidige behovet for ny kunnskap om
petroleumsressursene i Skagerrak.
Departementet viser til at de områdene som ikke er
tilgjengelige for ny petroleumsvirksomhet, er havområdene ved Jan
Mayen, det nord-østlige Norskehavet (deler av Nordland IV og V,
Nordland VI og VII, Vestfjorden og Troms II), deler av Trøndelag
I og II, Møre I, Skagerrak, den delen av tidligere omstridt område
i Barentshavet som ligger vest for avgrensningslinjen, samt et belte
på 35 km fra grunnlinjen langs kysten fra Troms II til grensen mot
Russland, Barentshavet nord/Polhavet, iskanten, polarfronten, Bjørnøyviften
og et belte på 65 km rundt Bjørnøya.
Et mål i regjeringens petroleumspolitikk er
å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass, som også
kan gi grunnlag for lønnsomme og attraktive arbeidsplasser på fastlandet.
Aktivitetsnivået i petroleumsvirksomheten over tid
er avhengig av hvor stor del av de gjenværende ressursene som blir
utnyttet. En satsing på eksisterende felt, på nye, lønnsomme feltutbygginger
og leting vil gi grunnlag for et høyt og stabilt aktivitetsnivå
også framover i tid. I et tidsperspektiv utover 2020 vil tilgang
på nye leteområder være avgjørende for aktivitetsnivået.
Nye funn gir grunnlag for nye utbygginger og tilhørende
ringvirkninger, og det vises til at det er størst potensial for
å gjøre store og nye funn i havområdene utenfor Nord-Norge. Gjennom
en utvidet aktivitet i åpnet areal og gjennom kartlegging og åpning
av nytt areal skal det legges til rette for ny aktivitet og ringvirkninger
i nord.
Utnyttelse av ressurspotensialet vil bidra til
forskningsaktivitet og kompetansebygging, og forskning og utvikling
er viktig for å oppnå økt ressursuttak og sikre industrien internasjonal konkurransekraft.
For å opprettholde en slagkraftig petroleumsindustri
i Norge i et langsiktig perspektiv vil regjeringen:
Arbeide for å styrke
norsk olje- og gassindustris internasjonale markedsadgang og at
industrien kan konkurrere på jevnbyrdige betingelser som sine konkurrenter.
Føre en aktiv energidialog med Russland
og legge til rette for partnerskap mellom russiske og norske bedrifter.
Legge til rette for økt industriell bruk
av gass i Norge.
Sikre petroleumsforskningen gode vilkår,
bl.a. ved å prioritere forskning innenfor økt utvinning fra eksisterende
felt på norsk sokkel.
Bidra med å styrke rekrutteringen til naturvitenskapelige
og teknologiske fag i skole og høyere utdanning for å sikre arbeidskraft
til petroleumssektoren.
Nordområdene er regjeringens viktigste strategiske
satsingsområde i utenrikspolitikken, og regjeringen vil bidra til
en positiv utvikling i de nordligste områdene. Regjeringen vil sikre
en bærekraftig og miljømessig forsvarlig forvaltning og utnyttelse
av ressursene for framtida, og man vil i denne sammenheng vurdere
å opprette et forskningssenter innenfor utfordringer for petroleumsvirksomhet
i arktiske strøk.
Regjeringen vil styrke kapasiteten ved Oljedirektoratets
kontor i Harstad gradvis fra situasjonen i mai 2011 – i takt med
næringens vekst for øvrig. Havområdene utenfor Nord-Norge er de mest
interessante i forhold til å gjøre nye store funn, og det vises
til at disse områdene har vært sentrale i de siste nummererte konsesjonsrundene.
Nordnorsk næringsliv skal ha muligheter til
å delta som konkurransedyktige leverandører til petroleumsaktiviteten
i regionen. Regjeringen vil legge til rette for ytterligere funn
utenfor Nord-Norge gjennom å føre en aktiv konsesjonspolitikk. Regjeringen
vil inkludere området fra 35–50 km fra grunnlinjen langs kysten
fra Troms II til grensen mot Russland og Eggakanten i framtidige
konsesjonsrunder. Videre vil regjeringen igangsette konsekvensutredning
og datainnsamling i det tidligere omstridte området vest for avgrensningslinjen
i Barentshavet sør når avtalen med Russland er trådt i kraft. Regjeringen
vil gjennomføre en kunnskapsinnhenting i det nordøstlige Norskehavet.
Det er et mål for regjeringen at utbygging av
nye funn skal skape størst mulig verdier for samfunnet, som også
kan gi grunnlag for lønnsomme ringvirkninger lokalt og regionalt.
Regjeringen vil føre følgende politikk knyttet
til nye utbygginger:
Sikre at nye funn
skaper størst mulig verdier for samfunnet og legge til rette for
positive, lokale og regionale ringvirkninger.
Sikre tidlig kontakt mellom operatør og
lokalt/regionalt næringsliv og relevante myndigheter.
Stille krav om at samfunnsmessige forhold
blir utredet i forbindelse med planer for utbygging og drift, herunder
regionale og lokale ringvirkninger.
Legge til rette for kvalifisering av relevante lokale/regionale
leverandører i utbyggings- og driftsfasen.
Legge til rette for at det ved nye utbygginger etableres
anbudsprosesser som gjør at bedrifter fra landsdelen hvor utbyggingen
er, kan delta.
Sørge for en effektiv base- og driftsstruktur,
som vil bidra til lokal og regional nærings- og kompetanseutvikling.
Operatører for nye, selvstendige utbygginger skal
senest to år etter at feltet er satt i produksjon gjennomføre en
analyse av regionale og lokale ringvirkninger av utbyggingen.
Departementet viser til at ressursene på norsk sokkel
er fellesskapets eiendom og gir viktige bidrag til finansiering
av velferdssamfunnet. Meravkastningen i næringen er hovedårsaken
til at staten tar en betydelig andel av inntektene fra petroleumsvirksomheten
på norsk sokkel gjennom skatter, avgifter og SDØE-ordningen.
Petoro AS ivaretar, på vegne av staten, interessene
til SDØE. Statoil ASA forestår, som en del av statens felles eierskapsstrategi,
avsetningen av statens petroleum sammen med sin egen.
Departementet legger i meldingen til grunn at Petoro
fremdeles skal ha en effektiv organisasjon, og at selskapets rolle
og mandat skal ligge fast.
Departementet ønsker å tilføre Petoro tilstrekkelige
ressurser slik at selskapet kan bidra med økt verdiskaping til staten.
Det statlige budsjetteringssystemet skal sikre en samlet og helhetlig vurdering
av statens utgifter til ulike formål, og finansieringen av Petoro
skal – på linje med andre formål i statsbudsjettet – fortsatt underlegges dette
prinsippet.
Regjeringen vil føre følgende politikk for statens direkte
økonomiske engasjement:
Sikre størst mulig
verdiskaping gjennom effektiv ivaretakelse av SDØE-porteføljen.
Styrke Petoros kompetanse i oppfølging
av modne felt.
Forbeholde seg andeler ved tildeling av
nye utvinningstillatelser.
Regjeringen vil videreføre en politikk når det gjelder
letekostnader – med skattemessig likebehandling av aktører i og
utenfor skatteposisjon.
Når det gjelder skattemessig behandling av letekostnader,
viser departementet til at petroleumsskattleggingen bygger på reglene
for den ordinære bedriftsskattleggingen. Det er utformet for å virke
nøytralt på selskapenes beslutninger angående utbygging og drift
– og innebærer at beslutninger som er lønnsomme for selskapene før
skatt også skal være lønnsomme etter skatt. På grunn av den ekstraordinære
lønnsomheten i utvinningsvirksomheten, er virksomheten i tillegg
ilagt en særskatt. Den ordinære skattesatsen er som på land 28 pst.,
særskattesatsen er 50 pst.