Høsten 2010 ble det tidligere Politiets overvåkingstjeneste
(POT) anklaget for å ha forfalsket det såkalte «pengebeviset». Dette
fremgikk av boken «Forfalskningen – Politiets løgn i Treholtsaken».
Deretter kom det oppslag i media om at POT i halv-annet år skal
ha overvåket familien Treholt i deres leilighet i Oscars gate 61
i Oslo. Overvåkingen skulle angivelig ha skjedd frem til Arne Treholt
ble pågrepet og siktet for spionasje 20. januar 1984. POTs påståtte
metodebruk ble kritisert i media.
Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) overveide om det på eget initiativ
skulle iverksette en undersøkelse i Treholt-saken. På bakgrunn av
den tiden som er gått, ligger en undersøkelse av POTs metodebruk
i saken i ytterkant av utvalgets kontrollformål etter kontrolloven
§ 2. Alvoret i de anklagene som var rettet mot POTs metodebruk og
sakens samfunnsmessige og historiske betydning, medførte at utvalget
22. september 2010 likevel besluttet å undersøke POTs metodebruk
i saken. Utvalget opplyste om dette i en pressemelding samme dag.
I etterkant av utvalgets beslutning om å undersøke
saken kunngjorde tidligere leder av kommisjonen som i 1994 ble nedsatt
av Stortinget for å granske påstander om ulovlig overvåking av norske
borgere, Lund-kommisjonen, i en pressemelding at kommisjonen ble
gjort kjent med videoovervåking av Treholts leilighet under arbeidet
med sin rapport. Videoovervåkingen ble likevel ikke omtalt i Lund-rapporten.
Tidligere er påstander om romavlytting av familien
Treholts leilighet blitt omtalt i Trond Berghs og Knut Einar Eriksens
bok «Den hemmelige krigen – overvåking i Norge 1914–1997», bind 2,
på side 325.
Kontrolloven § 2 fastsetter at formålet med EOS-utvalgets
kontroll er «å klarlegge om og forebygge at det øves urett mot noen,
herunder påse at det ikke nyttes mer inngripende midler enn det
som er nødvendig etter forholdene, og at tjenestene respekterer
menneskerettighetene». Formålet med utvalgets kontroll er videre
å påse at utøvelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-tjeneste) ikke utilbørlig skader samfunnslivet og at virksomhetene holdes
innenfor rammen av lov, direktiver og ulovfestet rett.
Selv om utvalgets kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste i hovedsak er rettet mot virksomheten i dagens
tjenester, er ikke utvalget forhindret fra å utøve kontroll med virksomhet
som ligger tilbake i tid, heller ikke før etableringen av EOS-utvalget
i 1996. Kontrolloven § 3 annet ledd annet punktum fastsetter at
utvalget av eget tiltak skal ta opp «alle saker og forhold som det
ut fra formålet finner riktig å behandle, og særlig slike som har
vært gjenstand for offentlig kritikk».
Følgende mandat for undersøkelsen ble vedtatt på
møte i EOS-utvalget 24. november 2010:
«Utvalget skal undersøke om Politiets overvåkningstjeneste
(POT), eventuelt annen EOS-tjeneste, benyttet ulovlige metoder i
Treholt-saken. Utvalget skal i så fall særlig søke å kartlegge omfanget
av slik metodebruk, hjemmelsspørsmålet, hvem som kjente til metodebruken
og hvem som godkjente denne.»
Utvalget meddelte Stortinget at det ønsket å
rapportere om sine funn og konklusjoner i en ugradert, særskilt
melding i samsvar med kontrolloven § 8 nr. 2, jf. kontrollinstruksen
§ 13.
Utvalgets mandat har vært å undersøke hvorvidt POT,
eventuelt annen EOS-tjeneste, benyttet «ulovlige metoder i Treholt-saken».
Det finnes ingen entydig definisjon av hva en metode
er i politifaglig sammenheng. I vid forstand omfatter begrepet alle
virkemidler politiet benytter seg av for å løse sine oppgaver, også kalt
politimetoder. Med etterforskingsmetoder menes virkemidler for informasjonsinnhenting
i forbindelse med etterforsking av et straffbart forhold. Slike
metoder kan ha hjemmel både i lov og ulovfestet rett, alt ettersom
hvor inngripende i borgernes rettssfære metoden er ansett å være.
På den tid da Treholt ble overvåket, hadde POT adgang
til å benytte både lovfestede og ulovfestede metoder i sin virksomhet.
EOS-utvalget har i undersøkelsen særlig fokusert på metoder som er
av en slik karakter at de ifølge legalitetsprinsippet må ha hjemmel
i lov, for eksempel romavlytting. Bruk av ulovfestede metoder som visuell
spaning i det offentlige rom, provokasjon, infiltrasjon og bruk
av informanter og kilder mv., er i mindre grad undersøkt.
Utvalgets undersøkelse er i all hovedsak begrenset
til POTs overvåking av Treholt på norsk territorium før pågripelsen.
Undersøkelsen omfatter både POTs metodebruk overfor Treholt i overvåkingsøyemed
og metodebruk som i lovens forstand ble ansett som etterforskingsmidler. Skillet
mellom forebyggende virksomhet og etterforsking var imidlertid langt
mindre klart på den tiden enn i dag.
Utvalgets kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste omfatter ikke kontroll med overordnet påtalemyndighet,
jf. kontrolloven § 1 annet ledd. Overordnet påtalemyndighet omfatter
Riksadvokatembetet og statsadvokatembetene. Disse embeters ansvar
og rolle under etterforskingen av saken har derfor ikke vært gjenstand
for vurdering. Heller ikke Justisdepartementets ansvar og rolle
i saken er vurdert, fordi dette faller utenfor utvalgets kontrollområde.
Utvalget har likevel, i samsvar med mandatet, undersøkt
hvem som kjente til POTs metodebruk overfor Treholt, også innenfor
overordnet myndighet.
Formålet med EOS-utvalgets undersøkelse har vært
å kartlegge metodebruken forut for pågripelsen av Treholt i januar
1984. Utvalgets undersøkelse har særlig vært rettet mot å klargjøre fakta
i saken.
Utvalgets undersøkelse er gjennomført på selvstendig
grunnlag og har vært løsrevet fra og uavhengig av Gjenopptakelseskommisjonens fornyede
behandling av Treholts gjenåpningsbegjæring av straffesaken, som
også ble påbegynt høsten 2010. Utvalgets undersøkelse av POTs metodebruk
i Treholt-saken er dermed ikke forbundet med en even-tuell gjenåpning
av straffesaken.
EOS-utvalget og Gjenopptakelseskommisjonen har
i sine respektive undersøkelser til dels gjennomført avhør av de
samme personene (tjenestemenn i POT). På grunnlag av samtykke fra personer
Gjenopptakelseskommisjonen har avhørt, har utvalget fått tilgang
til kommisjonens avhør.
Utvalget har gjennomgått arkivet i Den sentrale enhet
i Politiets sikkerhetstjeneste (PST), materialet fra straffesaken
mot Treholt og Stortingets arkiv etter Lund-kommisjonen. Utvalget
har også innhentet annen relevant dokumentasjon og arkivmateriale
der dette har vært nødvendig. Meldingen gjør nærmere rede for hvilke
arkiver og registre som er gjennomgått.
Utvalget har gjennomført samtaler i avhørs form av
tjenestemenn i POT som var involvert i Treholt-saken. Hovedregelen
etter kontrolloven § 5 første ledd er at enhver plikter å møte for
EOS-utvalget. Alle som er eller har vært i forvaltningens tjeneste,
har plikt til å forklare seg om alt de har erfart i tjenesten, jf.
§ 5 tredje ledd. Ansatte i «forvaltningens tjeneste» omfatter i
utgangspunktet alle som er eller har vært «offentlig ansatte». Møte-
og forklaringsplikten gjelder ikke for tidligere eller nåværende
statsråder, departementene og deres embets- og tjenestemenn, jf.
kontrolloven § 6.
Utvalget har videre anmodet enkelte tidligere
og nåværende aktører hos overordnet myndighet om frivillig å forklare
seg for utvalget om sin kunnskap om saken og metodebruken overfor Treholt.
Alle de inviterte møtte til samtale og avga frivillige forklaringer
til utvalget.
Utvalget har som ledd i sin undersøkelse gjennomført
avhør av 17 personer som har vært ansatt i POT, og 1 person som
har vært ansatt i tidligere Forsvarets Overkommando/Etterretningsstaben
(FO/E). Videre har utvalget gjennomført frivillige samtaler med
6 personer som har vært eller er knyttet til overordnet påtalemyndighet
eller embetsverket / politisk ledelse i Justis-, Forsvars- og Utenriksdepartementet.
Politifaglig sakkyndig har ledet den praktiske gjennomføringen
av avhørene/samtalene og har også vært sentral i planleggingen av
disse sammen med utvalgets sekretariat.
Utvalget fikk bistand fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet
(NSM) for å sikre ivaretakelse av de strenge krav sikkerhetsloven
oppstiller for bruk av audiovisuelt utstyr ved behandling av sikkerhetsgradert
informasjon.
Avhørene er gjennomført etter tilnærmet de samme
kravene som oppstilles for politiavhør etter straffeprosessloven
og påtaleinstruksen.
Utvalget har innhentet juridisk bistand i form
av en juridisk betenkning, som et supplement til den juridiske kompetansen
som utvalget besitter i sekretariatet og blant utvalgets medlemmer. Som
ledd i vurderingene av lovligheten av POTs metodebruk i saken har
utvalget knyttet til seg professor dr. juris Erling Johannes Husabø
ved Universitetet i Bergen. Professor Husabø er ekspert i strafferett,
og var også medlem i Metodekontrollutvalget, som i 2009 kom med
sin utredning om politiets bruk av skjulte tvangsmidler og behandling
og beskyttelse av informasjon i straffesaker. Utvalget har videre
i en tidlig fase av undersøkelsene hatt samtaler med professor dr.
juris Fredrik Sejersted ved Universitetet i Oslo, særlig vedrørende
konstitusjonelle spørsmål. Utvalget har også hatt samtaler med blant
annet historikerne Knut Einar Eriksen og Trond Bergh, spesielt om
den historiske konteksten.
Utvalget har i hovedsak undersøkt overvåkingen av
Treholt mens han oppholdt seg i Norge, og da særskilt overvåkingsopplegget
i leiligheten i Oscars gate fra senhøsten 1982 og frem til pågripelsen
i januar 1984.
Undersøkelsens mandat er avgrenset til å gjelde overvåking
utført av POT eller annen EOS-tjeneste. Avgrensingen medfører at
utvalget ikke har undersøkt overvåkingen av Treholt mens han oppholdt
seg i New York. Utvalget har heller ikke undersøkt eventuell annen
metodebruk i utlandet, for eksempel spaning på Treholt i forbindelse
med hans møter med KGB-agenter.
Utvalget har videre avgrenset undersøkelsen
til å gjelde POT eller annen EOS-tjenestes påståtte ulovlige metodebruk.
Av denne grunn har utvalget ikke undersøkt spaningen mot Treholt nærmere.
Undersøkelsen har imidlertid vist at POT la ned betydelige ressurser
på spaning mot Treholt i forbindelse med ransakinger og andre spesielle
hendelser. Med unntak av overvåkingsopplegget i leiligheten ble
det ikke foretatt kontinuerlig spaning på Treholt.
Utvalget har benyttet seg av ulike kilder i
forbindelse med undersøkelsen av POTs metodebruk i saken. Det foreligger
en del skriftlig materiale i POTs observasjonssak, samt noe materiale
i straffesaken. For eksempel er telefonkontrollen av Treholt og
familien nøye dokumentert i observasjonssaken, mens det foreligger
to ransakingsordrer i straffesaken.
Avhørene og samtalene utvalget har gjennomført
med vitner i saken har stått sentralt i utvalgets undersøkelse.
Utvalget har hatt tilgang til bilder som viser teknisk
utstyr POT benyttet i forbindelse med overvåkingen av Treholt. Videre
har utvalget hatt bilder fra Treholts leilighet, som ifølge vitneforklaringene
stammer fra ransakinger i forbindelse med planleggingen og gjennomføringen av
det tekniske overvåkingsopplegget. Ingen av bildene har vært journalført
i observasjonssaken eller straffesaken, men har vært oppbevart hos PST
i ettertid. Bildene er ikke systematisert eller arkivert på en måte
som gir svar på hva som har vært formålet med bildene, når de er
tatt eller av hvem.
Høsten 1982 kjøpte POT en leilighet i tredje etasje
i Oscars gate 61, på skrå over Treholts leilighet. POT etablerte
en kontrollpost i leiligheten, og tjenestemenn fra POT bemannet
posten i en døgnkonti-nuer-lig turnus. Det var to personer på vakt
til enhver tid.
Dokumenter i observasjonssaken og avhørene viser
at POT fikk bistand fra en utenlandsk samarbeidende tjeneste til
å planlegge overvåkingsopplegget i leiligheten til Treholt og til
å installere utstyr. Utvalget kan ikke gjengi hvilken utenlandsk
samarbeidende tjeneste dette gjelder, siden dette fortsatt er vurdert
å være gradert informasjon.
Både vitneforklaringene og dokumentene i observasjonssaken
viser at den utenlandske tjenesten bistod POT med utstyr og et teknisk
team. Den skriftlige korrespondansen mellom tjenestene startet i
begynnelsen av august 1982, på bakgrunn av et møte mellom representanter
fra tjenestene. Tjenestene visste på dette tidspunktet ikke om Treholt
kom til å kjøpe leilighet eller enebolig. Rådene fra utlandet var
derfor av generell art på dette tidspunktet. Allerede tidlig i august 1982
var de to tjenestene enige om at det skulle sendes en tekniker for
å foreta en rekognosering så snart Treholt hadde kjøpt bopel. Teknikeren skulle
gi POT råd og returnere til hjemlandet for å legge en videre plan
for operasjonen.
Korrespondansen om operasjonen viser at etterforskingsledelsen
i POT var involvert i operasjonen, i alle fall innledningsvis.
Generelt er utvalgets inntrykk at svært få
personer i POT ser ut til å ha hatt kjennskap til planleggingen.
POT innledet samarbeidet med den utenlandske samarbeidende
tjenesten i begynnelsen av august 1982. Opplysninger i et notat
kan tyde på at denne tjenesten allerede sommeren 1982 hadde gjort
seg visse tanker om hvordan det ville være mulig å overvåke Treholt
hjemme i Norge.
Den 12. november 1982 meddelte tjenesten til POT
at den var villig til å gjennomføre operasjonen.
Ut fra dokumentene i observasjonssaken og flere vitneforklaringer
synes det klart at utstyret som ble brukt i forbindelse med romavlytting
og videoovervåking av Treholts leilighet, dels var POTs eget og
dels var lånt fra den utenlandske tjenesten.
Dokumentene i observasjonssaken sier lite om hvordan
det tekniske utstyret ble installert og hvem som gjorde det. De
funn utvalget har gjort på dette punktet, baserer seg derfor på
forklaringene fra enkelte vitner. POT synes å ha montert det utstyret
de selv hadde, mens den utenlandske tjenesten bistod ved installeringen
av det utstyret som de leverte.
Vitneforklaringene tyder på at representanter
fra den utenlandske tjenesten var i Oslo i alle fall i to omganger
for å installere utstyr i leiligheten.
Det har ikke vært mulig for utvalget å fastslå
eksakt når overvåkingsutstyret ble installert eller hvor lang tid
tjenesten brukte på å etablere lytteposten i POTs leilighet.
Sammen med enkelte dokumenter i observasjonssaken
har vitneforklaringene gitt utvalget et inntrykk av at det var POT
som stod for vedlikeholdet av overvåkingsutstyret etter installering.
Utvalget legger til grunn at overvåkingen av
leiligheten til Treholt samlet sett pågikk i omtrent ett år og to
måneder. Siden de enkelte overvåkingspunktene ser ut til å ha blitt
montert og satt i drift på noe ulike tidspunkter, vil varigheten
av de ulike overvåkingspunktene variere noe. Utvalget legger imidlertid
til grunn at det meste av utstyret var på plass før jul 1982 og
det er derfor bare tale om mindre variasjoner i varighet. Overvåkingen
av soverommet pågikk trolig i ganske nøyaktig ett år.
Utvalgets undersøkelse har avdekket følgende tre
avlyttingspunkter i Treholts leilighet: på kjøkkenet, på soverommet
og i biblioteket. Lyden fra romavlyttingen ble overført til kontrollposten
i POTs leilighet, der spanerne satt og lyttet når det var aktivitet
i rommene. Det ble gjort opptak fra romavlyttingen, i alle fall
når det skjedde noe spanerne mente var av interesse.
Videre har undersøkelsene avdekket fire overvåkingskameraer
i og i tilknytning til leiligheten: et kamera plassert i gårdens
innvendige fellesareal (trappeoppgangen), et kamera inne i leiligheten
til Treholt (biblioteket), to kameraer plassert i POTs leilighet
(mot kjøkkenet og mot hovedinngangsdøren/parkeringsplassen). Felles for
de to sistnevnte kameraene er at disse fanget opp det samme som
spanerne kunne ha observert ved kontinuerlig observasjon fra vinduene
i leiligheten til POT.
Fra tre av de fire overvåkingskameraene ble
det kontinuerlig overført bilder til monitorer på kontrollposten.
Utvalget har ikke opplysninger om at det var tilknyttet videoopptaksutstyr
til disse kameraene. Det fjerde kameraet overvåket biblioteket.
Dette hadde mulighet for videoopptak, men stod ikke på kontinuerlig.
Underveis i etterforskingen av Treholt fikk
POT kjennelser fra retten til telefonkontroll en rekke ganger. Utvalget
har gått gjennom POTs begjæringer om telefonkontroll og Oslo forhørsretts
kjennelser.
Siden POT fikk rettens tillatelser til telefonkontroll,
har utvalget ikke villet gå nærmere inn på deres grunnlag, varighet
eller lignende.
Sammen med dokumentasjonen i observasjonssaken
viser beslutningsbøkene at POT hadde kontinuerlig telefonkontroll
på Treholt fra juni 1982 og frem til han ble pågrepet i januar 1984. I
tillegg hadde POT telefonkontroll i kortere perioder i 1978 og på
våren 1982 da Treholt var i Norge.
Fra Treholt kom hjem fra New York og frem til familien
etablerte seg i Oscars gate 61 høsten 1982, hadde familien ikke
fast bopel. I denne perioden hadde derfor POT telefonkontroll på
to telefonnumre hos svigerfamilien og på et hotell Treholt bodde
på en kort periode. Telefoner i tilknytning til Treholts arbeidsplass
ble avlyttet en periode i 1978, en kort periode våren 1982, samt
fra oktober 1983 og frem til pågripelsen.
Beslutningsbøkene viser at POT fikk rettens
tillatelse til telefonkontroll hos svigerfamilien til Treholt også
etter at Treholt flyttet inn i Oscars gate. POT hadde altså kontinuerlig
telefonkontroll med svigerfamiliens telefonlinjer fra juni 1982
til pågripelsen i januar 1984, til tross for at Treholt i store
deler av perioden ikke bodde der.
Utvalget legger til grunn at POT ikke foretok telefonkontroll
uten rettens tillatelse i Treholt-saken.
Undersøkelsen har vist at POT hadde god notoritet
på det som knytter seg til telefonkontrollen i saken. Både POTs
begjæringer og rettens beslutninger er arkivert i observasjonssaken.
Utvalgets undersøkelse har vist at spanerne
på kontrollposten hadde medhør på telefonkontrollen i Treholts leilighet,
det vil si at det ble lyttet på samtalene samtidig som de fant sted.
Spanerne har forklart at kontrollposten hadde medhør på telefonsamtaler,
men at samtalene også gikk inn til Overvåkingssentralen der de ble
tatt opp på bånd på vanlig måte. Formålet med spanernes medhør skal
ha vært å gjøre det mulig for POT å fange opp interessant informasjon
når den kom, i stedet for å vente til båndene ble hørt gjennom på
sentralen i ettertid.
Utvalget redegjør i meldingen for hva undersøkelsene
har fremskaffet av informasjon om POTs hemmelige ransakinger i Treholts
leilighet.
I straffesaken foreligger det to skriftlige
ransakingsordrer med beslagsrapporter fra to hemmelige ransakinger,
henholdsvis 17. mai og 22. august 1983. Videre tyder noe av materialet i
saken på at det ble foretatt ytterligere hemmelige ransakinger i
Treholts leilighet. Det er bekreftet i flere avhør at POT var i
Treholts leilighet også ved flere andre anledninger.
Høsten 2010 ble det fremsatt påstander om at
det såkalte «pengebeviset» i straffesaken mot Treholt var forfalsket
og at de hemmelige ransakingene der pengene ble fotografert, ikke
fant sted på de datoene som dokumentasjonen i saken viser. Parallelt
med utvalgets undersøkelse av POTs metodebruk har Gjenopptakelseskommisjonen
undersøkt disse påstandene med tanke på å avgjøre om det er grunnlag
for gjenåpning av straffesaken.
Utvalgets undersøkelse har ikke vært rettet
mot å undersøke sannsynligheten for at de to hemmelige ransakingene
eventuelt ikke ble utført på de datoene som dokumentene i straffesaken
slår fast. For utvalgets undersøkelse har det ikke vært nødvendig
å undersøke påstandene nærmere, siden det uansett er klart at POT
ved flere tilfeller gjennomførte ransakinger i Treholts leilighet. Utvalget
bemerker imidlertid at det ikke har kommet over opplysninger som
tilsier at de to ransakingene ikke fant sted de nevnte datoene.
Det fremgår ikke direkte av dokumenter i observasjonssaken
at POT tok seg inn i leiligheten til Treholt. Derimot forutsetter
flere av brevene mellom POT og den utenlandske samarbeidende tjenesten
at POT må ha vært inne i leiligheten flere ganger for å installere
og/eller vedlikeholde det tekniske overvåkingsutstyret. På denne måten
bekrefter deler av korrespondansen mellom tjenestene at POT tok
seg inn i leiligheten en rekke ganger.
Videre viser flere bilder som utvalget har hatt tilgang
til, at POT var inne i leiligheten på ulike tidspunkter.
Vitneforklaringene tyder på at flere av ransakingene
kan ha hatt flere formål, for eksempel å sjekke et avlyttingspunkt
samt å se om det lå interessante dokumenter fremme som kunne si noe
om Treholts reiseplaner i tiden fremover.
Ut fra vitneforklaringene fremstår det som klart at
ransakingene hovedsakelig ble gjennomført av ansatte på teknisk
avsnitt. Ingen av spanerne utvalget har avhørt, har vært inne i
leiligheten til Treholt. Personell fra utenlandsk samarbeidende tjeneste
ser ut til å ha vært inne i leiligheten i alle fall to ganger. Én
gang i forbindelse med en rekognosering før det tekniske utstyret
ble installert og én gang i forbindelse med boringen mot Treholts
bibliotek. Utvalgets inntrykk er at bistanden fra den utenlandske
tjenesten hovedsakelig ble gitt uten at personell fra denne tjenesten
var inne i leiligheten til Treholt.
Basert på vitneforklaringer anslår utvalget
at POT må ha vært i leiligheten til Treholt i alle fall syv ganger
i tillegg til ransakingene 17. mai og 22. august 1983.
Samtlige vitner utvalget har avhørt har fått spørsmål
om de kjenner til om det ble utført andre inngripende tiltak overfor
Treholt. Til dette har de fleste vitnene svart klart nei.
En rekke vitner har imidlertid forklart at to
POT-tjenestemenn ved en anledning, trolig 14. august 1983, tok seg
inn i Treholts leilighet for å kopiere nøkkelen til leiligheten.
Bakgrunnen for operasjonen skal ha vært at POT via telefonkontrollen
ble oppmerksom på at nøkkelen til inngangsdøren lå i entreen i leiligheten
denne dagen. Treholt og hans familie oppholdt seg ikke i leiligheten
på dette tidspunktet. Formålet med å kopiere nøkkelen var at POT
da lettere kunne ta seg inn i leiligheten ved senere anledninger.
Utvalget har ikke funnet noe skriftlig materiale som
dokumenter denne hendelsen, verken i observasjonssaken eller andre
steder. Vitneforklaringene er entydige på dette punktet, og utvalget legger
derfor til grunn at POT kopierte nøkkelen til Treholts leilighet.
Utvalget har ikke sett noe skriftlig dokumentasjon,
verken i observasjonssaken eller andre steder, som tyder på at annen
EOS-tjeneste var involvert i overvåkingen av Treholt.
Flere vitner ble spurt om FO/E var involvert
i overvåkingsopplegget, enten med teknisk utstyr eller personell.
Utvalget har i tillegg avhørt nestkommanderende i FO/E under Treholt-saken. Dette
vitnet fortalte at POT hadde benyttet ham som diskusjonspartner,
særlig i den innledende fasen av saken da POT fortsatt gikk bredt
ut for å finne ut hvem som var den mulige etterfølgeren etter Gunvor
Galtung Haavik. Vitnet hadde derfor fått en del informasjon fra
POT underveis i saken, men understreket at han ikke hadde noe med
overvåkingen av Treholt å gjøre.
Utvalget kan ikke se at verken FO/E eller annen EOS-tjeneste
var involvert i overvåkingen i Treholt-saken.
Utvalget har i sin undersøkelse søkt å kartlegge hvorvidt
POT vurderte lovligheten av de metodene som ble tatt i bruk. Det
skriftlige materialet inneholder ikke spor av at POT foretok rettslige
vurderinger i forbindelse med metodebruken. Det foreligger imidlertid
to nedtegnede beslutninger om ransakingene som fant sted 17. mai
1983 og 22. august 1983. Ransakingsordren datert 15. mai 1983 er
signert av overvåkingssjefen og angir hjemmelen for ransaking til å
være den daværende straffeprosesslov § 223 første ledd, jf. § 221
første ledd. Ransakingsordren datert 22. august 1983 er likelydende.
Det er ikke noe skriftlige materiale som berører hjemmelen
for romavlyttingen, videoovervåkingen eller de øvrige ransakingene.
Utvalget har stilt spørsmål til flere vitner
om de kjenner til hvorvidt hjemmelsgrunnlaget for overvåkingen ble
vurdert av POT. Ingen av vitnene har sagt at de var involvert i
diskusjoner om det rettslige grunnlaget for overvåkingen. En person
sentralt i ledelsen i POT har forklart til utvalget at vilkårene
for nødrett aldri ble diskutert, men at det var snakk om at det
forelå en nødrettssituasjon. Noen større bevissthet om hjemmelsspørsmålet
er det ikke funnet holdepunkter for.
Utvalget har fått inntrykk av at det operative
personellet mener at ledelsen hadde vurdert de rettslige sidene
ved metodebruken.
Det har ikke vært mulig å kartlegge hvilke vurderinger
som ble foretatt av øverste ledelse i POT i den aktuelle perioden,
da to er avgått ved døden og én har vært forhindret fra å forklare
seg for utvalget av medisinske grunner. Noe endelig svar på i hvilken
grad POT vurderte eget hjemmelsgrunnlag for overvåkingstiltakene,
kan derfor ikke gis.
Det er få skriftlige opplysninger om bakgrunnen for
de enkelte overvåkingstiltakene. De to ovenfor nevnte ransakingsordrene
oppgir at ransakingene «antas å ville lede til oppdagelse av den
straffbare handlings spor».
Ansatte i POT på etterforskningssiden og teknisk
side har forklart at formålet med overvåkingstiltakene var å skaffe
bevis slik at man kunne gå til pågripelse av Treholt. Relatert til
kameraet i biblioteket har én fra POTs ledelse sagt at formålet
var å se hva Treholt foretok seg før og etter møtene med KGB og
hva han gjorde med dokumentene.
Utvalget har stilt spørsmål til flere vitner
om hva som var formålet med overvåkingen av Treholt. Det er flere
spanere og én tekniker som deler den oppfatning at formålet med
overvåkingen var å «ha kontroll på Treholt». Spanerne peker på at POT
skulle være et «hestehode foran Treholt», ved å skaffe oversikt
over familiens rutiner, Treholts kommende reiser og møter med sovjetiske tjenestemenn.
En spaner betegnet overvåkingen i leiligheten som en forlengelse
av spaningen ute.
Det er etter dette særlig to beslektede formål
som trer frem. For det første kan overvåkingen ha vært iverksatt
for å effektivisere eller lette spaningen. Et annet formål med overvåkingen
kan ha vært å skaffe bevis mot Treholt.
Det er i undersøkelsen også søkt å avklare hvorvidt
det ble vurdert alternativer til å gjennomføre overvåkingen av Treholt
i hans leilighet, eller gjøre dette på en mindre inngripende måte.
Utvalgets undersøkelse tyder på at en slik vurdering ikke ble gjort.
Én del av utvalgets mandat retter seg mot «hvem som
kjente til metodebruken og hvem som godkjente denne». Dette omfatter
blant annet spørsmål som gjelder overordnet myndighets befatning
i saken, relatert til POTs metodebruk overfor Treholt.
For å belyse denne delen av mandatet har utvalget
søkt etter dokumenter i POTs observasjonssak og straffesak som omhandler
departementets og riksadvokatens involvering i saken. Videre har
utvalget vært i kontakt med Justisdepartementet og Riksadvokatembetet
angående innsyn i eventuelt arkivert materiale, noe utvalget har fått
tilgang til. Undersøkelsene har imidlertid vist at det foreligger
svært lite skriftlig materiale som berører temaet.
Utvalget har også gjennomført samtaler med personer
som var tilknyttet Justisdepartementet, Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet og
Riksadvokatembetet i den aktuelle perioden. Det har i tillegg vært
enkelte POT-ansatte som har hatt kunnskap om temaet. Flere av de
sentrale personene som var involvert i Treholt-saken hos overordnet
myndighet og i POT, har gått bort eller har vært forhindret fra
å forklare seg for utvalget av medisinske grunner. Det har derfor
kun vært et fåtall vitner som har førstehåndskunnskap om denne siden
av saken.
Utvalget presiserer at overordnet myndighets eventuelle
kunnskap om og godkjenning av metodebruken ikke kan gi en rettslig
holdbar hjemmel for iverksettelse av overvåkingstiltak som etter
legalitetsprinsippet krever hjemmel i lov, eller som uttrykkelig
er forbudt ved lov.
Selv om mye tyder på at riksadvokaten var involvert
i saken fra et tidlig tidspunkt, kan det legges til grunn at han
i alle fall var med på møter i saken fra og med mai 1983. Utvalget
finner det i den sammenheng sannsynlig at riksadvokaten var delaktig
i beslutningen om tidspunktet for pågripelsen av Treholt. Utvalget
er ikke kjent med hvilken informasjon POT ga til riksadvokaten.
Utvalget bemerker også at selv om riksadvokaten var kjent med saken
fra et tidligere tidspunkt, behøver ikke det nødvendigvis bety at han
i forkant av, ved iverksettelsen av eller underveis var kjent med
metodebruken overfor Treholt, herunder det tekniske overvåkingsopplegget
rettet mot Treholts leilighet.
Utvalget har gjennom sin undersøkelse funnet flere
dokumenter som omhandler Justisdepartementets involvering i saken
i tiden før pågripelsen av Treholt 20. januar 1984.
Dokumentasjonen viser at departementet var informert
om saken fra et tidlig tidspunkt.
Utvalget legger til grunn at det var omfattende kontakt
mellom POT og Justisdepartementet i saken, og at departementsråden
var den POT i første rekke forholdt seg til. På bakgrunn av mangelfullt
kildemateriale er utvalget ikke kjent med hvilken informasjon POT
ga til departementet om metodebruk, og om det på noen måte ble samtykket
til denne. Mye tyder imidlertid på at departementsråden ble holdt
løpende oppdatert om hva POT foretok seg.
Det er uansett på det rene at departementet
var kjent med leilighetskjøpet og at det ble brukt «teknisk utstyr»
under overvåkingen.
En vesentlig del av utvalgets mandat i saken
er å ta stilling til hvorvidt POT hadde hjemmel til å iverksette
og gjennomføre den beskrevne metodebruken.
Som ledd i vurderingen av hjemmelsgrunnlaget innhentet
utvalget en betenkning fra professor dr. juris Erling Johannes Husabø.
Betenkningen følger som vedlegg til meldingen.
Det er flere metodiske utfordringer ved å skulle ta
stilling til lovligheten av overvåkingen, som fant sted for nærmere
30 år siden. For det første er kartleggingen av de faktiske hendelsene
vanskeligere jo lengre tid som går. For det annet byr det på utfordringer
å foreta en juridisk vurdering av metodebruken over et kvart århundre
senere. Vurderingen av hjemmelsgrunnlaget må skje ut fra rettstilstanden
på tidspunktet for metodebruken. Utvalget har nærmet seg denne oppgaven
med visshet om de utfordringer en slik juridisk tidsreise byr på.
Det er så langt mulig tilstrebet å bedømme metodebruken med datidens
øyne. Dette innebærer at vurderingen av hjemmelsgrunnlaget vil måtte
baseres på kilder fra før og under perioden for overvåkingen. Det vil
også kunne ses hen til retrospektive drøftelser av rettstilstanden
ved vurderingen av hjemmelsspørsmålet.
På tidspunktet for overvåkingen av Treholt hadde
POT ikke hjemmel i lov til å foreta romavlytting. Etter straffeloven
§ 145a var romavlytting straffbart, hvilket innebærer at lovlig
bruk av metoden krever hjemmel i lov. Romavlytting er også et tiltak
av en slik karakter at det faller innenfor legalitetsprinsippets
område, slik at lovhjemmel også av denne grunn er nødvendig, jf.
Lund-rapporten. Lund-kommisjonen karakteriserte romavlytting som
et «markert inngrep i borgernes rettsområde». Utvalget tiltrer denne vurderingen.
Det fantes ikke hjemmel i lov for videoovervåking
av Treholts bibliotek og inngangsdøren i trappeoppgangen. Skjult
videoovervåking var ikke omfattet av et straffebud, slik romavlytting var.
Lund-kommisjonen skrev i sin rapport at «[s]kjult … filming … av
personer i deres hjem … må antas å kreve lovhjemmel». Bratholm skrev
i 1968 at bruk av «fjernsyns-overvåking er vesentlig mer betenkelig
i tilfelle hvor den er hemmelig, og særlig når den skjer på områder hvor
man har et rimelig krav på å være for seg selv». Utvalget mener
at videoovervåkingen var av en slik art at hjemmel i lov kreves.
Heller ikke den videoovervåkingen ved bruk av de
to kameraene som var rettet mot hovedinngangen/parkeringsplass og
kjøkkenet, hadde hjemmel i lov. Kameraene fanget ikke opp mer enn
det en politimann kunne observere med det blotte øye. Dette kan
tale for å anse denne videoovervåkingen som en type spaning. På
den annen side kan det anføres at bruken av det tekniske hjelpemiddelet
og den derved konstante observasjonen taler for at overvåkingen
falt innenfor det Eckhoff karakteriserer som «[s]ystematisk utspionering
med sikte på å kartlegge menneskers privatliv», noe som krever lovhjemmel.
Det er dermed noe uklart om denne delen av overvåkingen krevde hjemmel
i lov på tidspunktet for overvåkingen.
I henhold til dagjeldende straffeprosesslov
fra 1887 § 221 kunne det foretas ransaking av «Bolig og andre Rum»
når vedkommende med «Skjellig Grund» kunne mistenkes for en straffbar
handling som kunne medføre høyere straff enn bot. Hvis den mistenkte
selv ikke ga sitt samtykke, måtte rettens beslutning innhentes.
I saker om landssvik var det gjort unntak fra dette, slik at rettens
beslutning ikke var nødvendig ved beslag og ransaking, men ethvert
beslag skulle «snarest mulig innberettes retten», jf. § 19 i lov om
rettergang i landssviksaker (opphevet 1. januar 1986). Treholt var
under mistanke for landssvik, og rettens beslutning var derfor ikke nødvendig
ved ransaking av hans bolig.
Ransaking av bolig var av lovgiver vurdert å være
et inngrep som krevde hjemmel i lov. Det må kunne konstateres at
også den type løpende inntreden (ransakinger) i boligen som det
var tale om i Treholt-saken, faller innenfor legalitetsprinsippets
område. Fravær av slik hjemmel innebærer at ransakingen i utgangspunktet rammes
av straffeloven § 116 om ulovlig ransaking og § 147 om innbrudd.
Med mulig unntak for den videoovervåkingen som
var rettet mot Treholts kjøkken og hovedinngangsdør/parkeringsplass,
var overvåkingstiltakene av en slik karakter at hjemmel i lov var nødvendig.
Når slik hjemmel ikke fantes, er utgangspunktet at
tiltakene var ulovlige og til dels også straffbare. Det videre spørsmål
er om tiltakene kan forankres i nødrettsbetraktninger. Nødrett innebærer
at even-tuelle straffbare handlinger ikke bare vil være straffrie,
men også at de dermed har nødvendig og tilstrekkelig hjemmel i henhold
til legalitetsprinsippet.
Professor Husabø har utredet hvorvidt nødrett kunne
gi hjemmel for overvåkingen av Treholt.
Husabø foretar i sin betenkning en vurdering
av om nødrett kunne gi hjemmel for de metodene POT ikke hadde lovhjemmel
til å benytte, det vil si hemmelig ransaking, romavlytting og videoovervåking.
I betenkningen tar han utgangspunkt i nødrettsregelen
i straffeloven fra 1902 § 47.
Husabø drøfter de fire vilkårene for nødrett,
som fremgår av bestemmelsen i straffeloven, det vil kort sagt si
kravene til faresituasjonen, formålet, subsidaritet og proporsjonalitet.
Samtlige vilkår må være oppfylt for at nødrett skal komme til anvendelse.
Husabø mener at de tre førstnevnte vilkårene isolert sett var oppfylt
for POTs bruk av de ovennevnte metodene. Hva gjelder kravet til
proporsjonalitet, konkluderer han med at vilkåret ikke var oppfylt,
verken for den enkelte metode eller samlet sett.
Utvalget slutter seg til Husabøs konklusjon
om at nødrett ikke hjemlet POTs metodebruk.
POTs metodebruk er i utvalgets undersøkelse vurdert
ut fra rettstilstanden på tiden da overvåkingen av Treholt fant
sted. Den sikkerhetspolitiske situasjonen var ennå preget av den kalde
krigens spenningsforhold mellom øst og vest. POT var knapt ferdig
med Galtung Haavik-saken da tjenesten fikk kunnskap om at KGB trolig
hadde en annen, sentral agent i det norske embetsverket. Overvåkingstjenesten
skulle sørge for å avdekke handlinger som kunne true eller skade
rikets sikkerhet, og igangsatte derfor et omfattende arbeid med
å identifisere vedkommende. POTs arbeid med å avdekke forholdet var
en prioritert oppgave for tjenesten gjennom mange år.
Utvalget har lagt vekt på at den sikkerhetspolitiske
situasjonen i denne perioden var svært annerledes enn den er i dag.
Denne historiske konteksten kan bidra til forståelse og forklaring av
POTs metodebruk, men kan likevel ikke gi rettslig grunnlag for overvåkingen
som ble iverksatt overfor Treholt og familien. Overvåkingen utgjorde
en betydelig krenkelse av deres privatliv.
Utvalget mener at POT ikke hadde hjemmel i lov,
herunder i nødrett, for romavlyttingen, deler av video-overvåkingen
og de gjentatte hemmelige ransakingene.
Utvalget har ikke funnet at det forelå skriftlige rutiner
eller retningslinjer for POTs tjenestemenn om hvordan overvåkingen
skulle foregå. Utvalgets undersøkelse har vist at mye av materialet
fra overvåkingen sannsynligvis ble slettet eller makulert. POT synes
å ha håndhevet prinsippet om «need to know» strengt, også internt
i tjenesten, både under og etter arbeidet med saken. Etter det utvalget
kan se, medførte dette at det var relativt få personer i POT som
hadde kjennskap til detaljene rundt overvåkingen, og at det var
få som hadde tilgang til det materialet som ble innsamlet.
Utvalget kan ikke se at det ble foretatt rettslige vurderinger
av om POT hadde hjemmel til å utføre overvåkingstiltakene. Utvalget
har fått inntrykk av at det var gjengs oppfatning, både i og utenfor
tjenesten, at POT var forventet å gjøre det som var nødvendig for
å ivareta hensynet til rikets sikkerhet. Legaliteten av metodebruken skulle
likevel vært vurdert i forkant og vurderingene burde vært nedfelt
skriftlig, spesielt av notoritetshensyn.
Undersøkelsen har vist at tjenesten tidlig og jevnlig
informerte politisk ledelse om mistanken mot Treholt og om at Treholt
var under overvåking, og at riksadvokaten før pågripelsen også ble informert
om i alle fall deler av overvåkingen. Utvalget har ingen grunn til
å tro at POT forsøkte å skjule overvåkingen av Treholt for overordnet myndighet.
Som følge av mangel på skriftlig kontakt mellom POT og overordnet
myndighet har det vist seg vanskelig for utvalget å stadfeste om
og eventuelt på hvilket detaljnivå overordnet myndighet ble informert
om det tekniske overvåkingsopplegget i leiligheten.
En vurdering av overordnet myndighets rolle
og ansvar i saken faller utenfor utvalgets kontrollområde. Det er
heller ikke utvalgets oppgave å vurdere hvilket ansvar overordnet
myndighet eventuelt hadde for at den inngripende overvåkingen faktisk
fant sted og om de kunne og burde ha stanset den.
Sammenlignet med perioden Treholt ble overvåket,
oppstiller lovgivningen i dag langt klarere rammer for PSTs oppgaver
og metodebruk. Metodene varierer avhengig av hvilket «spor» tjenesten
er i. Politiloven fastsetter i § 17d vilkår for bruk av tvangsmidler
i forebyggende øyemed i visse typer saker – det forebyggende spor. Straffeprosessloven
oppstiller i fjerde del vilkår for bruk av tvangsmidler i ordinære
etterforskingssaker – etterforskingssporet, samt bruk av tvangsmidler
for å avverge alvorlig kriminalitet – det avvergende spor.
Straffeprosessloven § 216m om romavlytting ble
tilføyd i straffeprosessloven kapittel 16b ved lov 17. juni 2005
nr. 87. I dag regulerer § 216m uttømmende hvilke straffbare handlinger
som kan gi adgang til romavlytting som ledd i ordinær etterforsking.
Adgangen til å anvende romavlytting i forebyggende øyemed etter politiloven
§ 17d ble i 2009 suspendert ved instruks gitt av justisministeren,
da romavlytting av private boliger uten at noe kriminelt var skjedd
ble ansett å være i strid med Grunnloven § 102. Adgang til bruk
av til hemmelig ransaking ble tilføyd ved lov 3. desember 1999 nr.
82 i loven § 200a. Straffeprosessloven § 222d åpner for blant annet
bruk av romavlytting og hemmelig ransaking også i avvergende øyemed
når det er rimelig grunn til å tro at noen kommer til å begå visse
typer handlinger. Heller ikke i dag eksisterer det noen hjemmel
for iverksettelse av skjult videoovervåking i privat bolig. Straffeprosessloven
§ 202a, tilføyd ved lov 15. mars 1991 nr. 5, gir på nærmere bestemte
vilkår i dag kun hjemmel til skjult fjernsynsovervåking (videoovervåking)
på offentlig sted som nevnt i personopplysningsloven § 40.
På bakgrunn av påstandene på 1990-tallet om ulovlig
overvåking av norske borgere, ble kontrollen med de hemmelige tjenestene,
herunder daværende POT, skjerpet.
Dagens PST kontrolleres nå av mange instanser, herunder
Stortinget, Justisdepartementet og den overordnede påtalemyndighet
ved riksadvokaten og statsadvokatene. Tjenesten har i dag en helt annen
tilnærming til rettslige spørsmål knyttet til metodebruken og virksomheten
for øvrig. Den juridiske kompetansen er forankret langt tydeligere
i organisasjonen og det er høy grad av notoritet på vurderinger
og beslutninger om bruk av metoder overfor enkeltpersoner.
EOS-utvalget fører i dag en regelmessig kontroll med
den virksomheten PST utøver. I PST gjennomgår utvalget regelmessig
all metodebruk i både tjenestens forebyggende saker og etterforskingssaker.
Utvalget kontrollerer blant annet at domstolen er gitt tilstrekkelig
og korrekt grunnlag for dens beslutning om bruk av tvangsmidler, og
at tvangsmiddelbruken er benyttet i samsvar med tillatelsen fra
domstolen.
Legalitetsprinsippet utgjør fortsatt en skranke for
eventuell bruk av metoder som ikke er lovhjemlet. Ettersom PSTs
metodebruk er lovregulert i større grad enn tidligere, er det mindre plass
for nødrett som inngrepshjemmel. Generelt mener utvalget at det
skal svært mye til for at nødrett skal kunne utvide og supplere
eksisterende rettslige grunnlag for inngripende metodebruk. Lovfestingen
av de ulike metodene er allerede et utslag av at lovgiver har avveid
hensynene til forebygging og oppklaring av straffbare forhold mot
hensynet til blant annet individuell rettssikkerhet og personvern.
Det er ikke opp til andre enn lovgiver å utvide det rettslige grunnlaget
for slike metoder.
Lovgiver har imidlertid med nødretten lovfestet en
sikkerhetsventil. Det kan ikke utelukkes at det i fremtiden vil
kunne oppstå omstendigheter som gjør at bruk av nye metoder vil
måtte vurderes etter nødrettsvilkårene. Det faller utenfor rammen
av utvalgets undersøkelse å drøfte bruk av nødrett på generelt grunnlag.
Utvalget nøyer seg med å peke på viktigheten av at eventuelle nødrettsvurderinger
og nødrettshandlinger blir dokumentert, slik at legitimiteten av
disse kan kontrolleres i ettertid.
Professor Husabø gir avslutningsvis i sin betenkning
enkelte overordnede betraktninger omkring metodebruken i Treholt-saken:
«At POT slik gjekk ut over »den lovbestemte ordning«
på fleire punkt samtidig, og over eit så langt tidsrom som i dette
tilfellet, gjer at det i eit maktfordelingsperspektiv ville vera
svært uheldig om ein skulle godta tiltaka i kraft av nødrett. Ein
slik vidtfemnande legitimasjon av inngrep frå den utøvande makta
ville kunne gå ut over den allmenne tilliten til at det er Stortinget
som set rammene for politiet sin maktbruk. Det ville dessutan svekka
den kontrollfunksjonen som domstolane normalt utøver ved bruk av tvangsmidlar
(m a telefonkontroll), og som i eit menneskerettsleg perspektiv
er svært viktig for at slike tiltak skal ha tilstrekkeleg legitimitet.
Å akseptera denne typen svært omfattande og langvarig overvaking
av privatlivet til ein familie utan tydeleg lovheimel og utan den
typen demokratisk kontroll som domstolane representerer, strider
mot 'rettsordenens spilleregler'.»
Etter utvalgets syn gir dette en dekkende beskrivelse
av hvilken krenkelse av rettsstatlige prinsipper POTs metodebruk
innebar. I en rettsstat er det fundamentalt at myndighetenes handlinger
ikke overskrider deres tildelte metoder for maktanvendelse overfor
enkeltindividene.
Utvalget anser at utviklingen av samfunnsforholdene,
den rettslige reguleringen av PSTs virksomhet og metodebruk, styrkingen
av personvernet og menneskerettighetene i norsk rett, bevissthetsnivået
i tjenesten, samt den økte og forbedrede kontrollen, har redusert
sannsynligheten betraktelig for at en omfattende ulovlig overvåking
vil finne sted på nytt – selv om det heller ikke i et demokratisk
samfunn er mulig å garantere at en hemmelig tjeneste begrenser seg til
bruk av lovlige metoder.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til særskilt melding fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) om EOS-utvalgets
undersøkelse av POTs metodebruk i Treholt-saken, Dokument 7:2 S
(2010–2011).
Komiteen viser til at Treholt-saken
er norsk etterkrigshistories mest omtalte spionsak og at den offentlige
interessen for saken nok har bidratt til at EOS-utvalget igangsatte
sin undersøkelse.
Komiteen viser til at formålet
med EOS-utvalgets kontroll er «å klarlegge om og forebygge at det
øves urett mot noen, herunder påse at det ikke nyttes mer inngripende
midler enn det som er nødvendig etter forholdene, og at tjenestene respekterer
menneskerettighetene». Komiteen er enig med EOS-utvalget
i at en undersøkelse av disse forholdene ligger i ytterkant av utvalgets kontrollformål
etter kontrolloven § 2 særlig på bakgrunn av den tiden som er gått.
Komiteen er imidlertid enig med
utvalget i at det i denne saken har vært viktig å søke å finne frem
til de faktiske forhold på bakgrunn av de påstander og den kritikk
som har fremkommet i media.
Komiteen er kjent med at utvalget
har fått en ekstrabevilgning for å dekke kostnader forbundet med
undersøkelsene av saken. Komiteen vil understreke
viktigheten av at EOS-utvalget gjennomfører undersøkelser i saker
som har stor allmenn interesse og mener det er både viktig og rimelig
at eventuelle ekstra kostnader forbundet med slike utvidede undersøkelser
dekkes av Stortinget ved forespørsel. Det er imidlertid viktig at
Stortinget ved behandling av søknad om støtte ikke påvirker hvilke
saker det uavhengige EOS-utvalget skal engasjere seg i.
Komiteen vil videre understreke
at den mener det er positivt at EOS-utvalget benytter seg av muligheten
til å sende særskilt melding til Stortinget og vil oppmuntre denne
fremgangsmåten også ved andre anledninger hvor EOS-utvalget finner
systematiske utfordringer eller alvorlige enkelthendelser som Stortinget
bør behandle som egen sak.
Formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge
metodebruken til POT forut for pågripelsen av Treholt i januar 1984.
Undersøkelsen har avdekket at Treholts leilighet var
underlagt telefonkontroll, romavlytting, kameraovervåking og hemmelige
ransakinger hvor også husnøkkelen ble kopiert. I tillegg kommer
spaning mot Treholt i forbindelse med ransakinger og andre spesielle
hendelser.
Komiteen har merket seg at det
gjennomgående har vært vanskelig å fremskaffe dokumentasjon på den
overvåkingen Trehold ble utsatt for i leiligheten. Verken lydopptak
eller videoopptak er avdekket og det hevdes at materialet kan være
makulert underveis. Det er kun funnet ett konkret notat som grunnlag
for å hevde at det ble gjennomført regelmessig nedtegning av interessante
hendelser under denne overvåkingen. Komiteen mener
det fremstår som noe spesielt at en så stor del av etterforskningsmaterialet
i en så stor og betent sak er forsvunnet eller makulert. Komiteen finner dette
noe spesielt sett i lys av at andre deler av overvåkingen, blant
annet telefonkontroll, er gjennomført med svært god notoritet fra
POTs side.
Komiteen har merket seg at det
underveis i etterforskningen var nær kontakt mellom Justisdepartementet
og POT om etterforskningen av Treholt. Det er på det rene at Justisdepartementet var
kjent med både kjøpet av leiligheten til spaningsformål og at det
ble benyttet teknisk utstyr i overvåkingen av Treholt. Komiteen registrerer at
EOS-utvalget ikke finner dokumentasjon på om justisministrene var
kjent med videoovervåkingen, men registrerer at ingen del av dokumentasjonen
eller vitneforklaringene har fokusert på diskusjon rundt hjemmelsgrunnlaget for
overvåkingen, ei heller i dialogen mellom POT og Justisdepartementet.
Komiteen er enig med EOS-utvalget
i at det ikke forelå hjemmel for romavlytting i den perioden etterforskningen
mot Treholt pågikk. Det var straffbart å foreta romavlytting i henhold
til straffeloven § 145a. Tilsvarende lovforbud forelå ikke mot videoovervåking. Komiteen deler imidlertid
EOS-utvalgets syn på at slik overvåking likevel krevde hjemmel etter
legalitetsprinsippet. Samtidig mener komiteen at
slik overvåking på mange måter fremstår som enda mer inngripende
enn romavlytting når de benyttes i private rom. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke at overvåkingen av leiligheten også
rammet tredjepart, nemlig Treholts nærmeste familie, ektefelle og
barn.
Komiteen deler videre EOS-utvalgets
vurdering av nødrettsbetraktninger som i hovedsak lener seg på professor
Husabøs betenkning om nødrett som mulig hjemmel for inngrep som gjentagende
husransakelser, romavlytting og deler av videoovervåkingen. Komiteen går ikke
nærmere inn i de betraktninger som gjør seg gjeldende, men merker
seg at Husabø mener at kravene til nødrett er oppfylt for tre av
fire vilkår. Ifølge Husabø kan en isolert sett hevde at kravene
til faresituasjon, formål og subsidaritet er oppfylt, men at kravet
til proporsjonalitet ikke er oppfylt. Komiteen kan
se at vurderingen av det siste vilkåret kan fremstå som annerledes
i dag enn for tredve år siden, men er likevel enig i Husabøs og
EOS-utvalgets konklusjon.
Komiteen legger således til grunn
professor Husabøs og EOS-utvalgets konklusjon om at POT handlet
ulovlig. På den måten fremsto handlingen som en stor inngripen med
hensyn til privatlivets fred. Komiteen er også enig
med EOS-utvalget som påpeker at dette skjedde for lang tid siden
og at det i dag eksisterer helt andre kontrollordninger og lovgivning
som regulerer de hemmelige tjenesters metodebruk. Komiteen viser
til at dagens PST er underlagt et helt annet juridisk rammeverk
enn da-tidens POT. Den demokratiske kontrollen med EOS-tjenestene befinner
seg i en annen dimensjon i dag enn for tredve år siden. Det viser
at lovgiver over tid har utfylt lovtomme rom og tiltatt seg en viktig
kontrollfunksjon av EOS-tjenestene gjennom EOS-utvalget. I PST gjennomgår
utvalget regelmessig all metodebruk både i tjenestens forebyggende saker
og etterforskingssaker. Utvalget kontrollerer blant annet at domstolen
er gitt tilstrekkelig og korrekt grunnlag for dens beslutning om bruk
av tvangsmidler, og at tvangsmiddelbruken er benyttet i samsvar
med tillatelsen fra domstolen.
Komiteen er tilfreds med at EOS-utvalget
under sine undersøkelser av denne saken ikke har avdekket at andre
EOS-tjenester enn POT har vært involvert i overvåkingen av Treholt.
Komiteen er videre tilfreds med
den grundige gjennomgang EOS-utvalget har foretatt av denne delen
av Treholt-saken og vil presisere at de funn som er gjort ikke vil
ha noen innvirkning på den strafferettslige delen av saken for øvrig eller
på dommen mot Treholt.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 7:2 S (2010–2011) – om særskilt melding
fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) om EOS-utvalgets undersøkelse av
POTs metodebruk i Treholt-saken – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 6. desember 2011
Anders Anundsen |
leder og ordfører |