Regjeringa legg i proposisjonen fram forslag
til lov om pågriping og overlevering for straffbare forhold på grunnlag
av ein arrestordre (arrestordreloven). Forslaget gjennomfører avtale 28. juni
2006 mellom Den europeiske unionen og Island og Noreg om overleveringsprosedyre mellom
partane. Lovforslaget tek også opp i seg lov 19. september 2008
nr. 77 om pågriping og overlevering mellom dei nordiske statar på grunn
av straffbare forhold (lov om nordisk arrestordre, ikkje i kraft).
Ein legg dermed opp til ein felles lov om arrestordre som skal gjelde overlevering
både innan Norden og mellom statane i Den europeiske unionen (EU)
og Noreg.
I proposisjonen vert det også foreslått at Stortinget
samtykkjer til inngåing av ovanfor nemnde avtale. I denne innstillinga
vert berre lovforslaga behandla. Det vises til eigen innstilling
om vedtak om samtykkje til avtalen.
Lovforslaget vil, i tillegg til å erstatte lov
om nordisk arrestordre, erstatte lov om utlevering av lovbrytarar
mv. 13. juni 1975 nr. 39 (utleveringsloven) kapittel I til IV når
det gjeld utlevering til og frå Noreg og medlemsstatane i EU. Utlevering
til EU-statar vil med dette bli erstatta av overlevering, som er
eit tilsvarande, men vesentleg forenkla institutt. Omgrepet «utlevering» er
i avtalen bytt ut med «overlevering» nettopp for å markere eit systemskifte.
Ei tilsvarande omlegging er gjort både i den europeiske og den nordiske
arrestordren.
Lovforslaget legg opp til løysingar som gjer
at reglane for overlevering mellom Noreg og EU-statane utanfor Norden
i det vesentlege vil svare til dei som følgjer av den europeiske
arrestordren innanfor EU. Dette inneber blant anna at det for visse
handlingar og på visse vilkår blir foreslått å fjerne kravet til
dobbel strafflegging: Norske styresmakter skal i nokre tilfelle
late vere å prøve om handlinga som arrestordren gjeld er straffbar også
etter norsk rett, og den ettersøkte skal i desse tilfella overleverast
sjølv om han ikkje kunne vorte straffa her til lands for handlinga. Ein
legg vidare opp til at det ikkje lenger skal vere noko forbod mot
å overlevere for politiske lovbrot eller mot overlevering av norske
borgarar til EU-statar. Men ein legg samtidig opp til enkelte særreglar
i samband med overlevering av norske borgarar og personar som er
busette her i landet.
Ein foreslår dessutan ei ny føresegn i straffeprosessloven
om fastsetjing av straffa etter utlevering eller overlevering til
Noreg for fullbyrding av norsk straffedom i tilfelle der utlevering
eller overlevering er nekta for eitt eller fleire av forholda som
den norske dommen gjeld. Det blir også foreslått mindre endringar
i utleveringsloven, panteloven og enkelte andre lover.