Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at saksbehandlingen hos Sivilombudsmannen er skriftlig,
og undersøkelsene derfra baserer seg i all hovedsak på en gjennomgang
av forvaltningens saksdokumenter. Det er derfor avgjørende for en
reell og effektiv kontroll med forvaltningen at ombudsmannen har
tilgang til alle relevante saksdokumenter. Av denne grunn har Stortinget
gitt ombudsmannen hjemmel i lov om Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(heretter kalt sivilombudsmannsloven) § 7 første ledd til å innhente
fra forvaltningen de dokumenter og opplysninger «han trenger for
å kunne utføre sitt verv». Bestemmelsen er sentral for ombudsmannens
virksomhet.
Komiteen viser imidlertid til
at forslagsstillerne peker på at adgangen til forvaltningens dokumenter
er begrenset i bestemmelsens annet ledd. Ved en henvisning til tvisteloven
kapittel 22 begrenses ombudsmannens rett til forvaltningens saksdokumenter
etter hovedsakelig de samme regler som gjelder for bevisforbud og
bevisfritak for domstolene. Dersom loven skal leses etter sin ordlyd,
vil blant annet opplysninger undergitt lovbestemt taushetsplikt
i utgangspunktet være unntatt fra Sivilombudsmannens innsynsrett.
Det samme gjelder dokumenter som er gradert etter sikkerhetsloven
eller beskyttelsesinstruksen. I hvilken grad ombudsmannen har ubetinget
rett til å få oversendt forvaltningens interne saksdokumenter, er
heller ikke åpenbart bare ut fra ordlyden i loven.
Komiteen mener det er grunn til
å stille spørsmål på prinsipielt grunnlag om berettigelsen av å
ha en henvisning i sivilombudsmannsloven til de bevisforbuds og
- fritaksgrunnene som gjelder for domstolenes virksomhet, all den
tid virksomhetene har en så vidt åpenbar ulik karakter.
Den viktigste forskjellen i denne sammenhengen,
er at dokumentbevis som føres for de alminnelige domstolene i sivile
saker normalt føres i åpen hovedforhandling der publikum har fri tilgang.
Offentlig rettergang er et viktig prinsipp i vår rettstradisjon,
og det gjelder strenge regler for å føre rettssaker for lukkede
dører. Publikum kan således i normaltilfellene lett gjøre seg kjent med
de dokumenter som fremlegges som bevis i en sivil hovedforhandling.
Dette medfører igjen at det er et legitimt og saklig behov for å
ha strenge regler for når og hvordan taushetsbelagte opplysninger
føres for en domstol.
Komiteen understreker at forvaltningsdokumenter
som oversendes Sivilombudsmannen ikke blir tilgjengelig for offentligheten.
Saksbehandlingen er ikke offentlig på samme måte som en rettssak.
De saksdokumenter som oversendes fra forvaltningen, regnes ikke
som Sivilombudsmannens saksdokumenter, og dokumentene vil således
heller ikke bli oversendt klager eller undergitt offentlighet på
annen måte uten forvaltningens samtykke. Sivilombudsmannen og hans personale
har dessuten en omfattende taushetsplikt med hensyn til opplysninger
som mottas i tjenesten, jf. sivilombudsmannsloven § 9 annet ledd.
Denne taushetsplikten gjelder ikke bare ovenfor offentligheten,
men også overfor Stortinget.
Komiteen er kjent med at Sivilombudsmannen stort
sett har fått tilgang på de dokumentene som har vært ansett som
nødvendige for saksbehandlingen. Dette har imidlertid i flere saker
først skjedd etter en omstendelig prosess som har forsinket klagebehandlingen
betydelig.
En vesentlig del av arbeidet til Sivilombudsmannen
forutsetter at Sivilombudsmannen og hans medarbeidere gis tilgang
på taushetsbelagt informasjon fra forvaltningen. For taushetsplikt
etter forvaltningsloven vil dette stort sett være uproblematisk,
ettersom forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 4 fastslår at
taushetsplikt ikke er til hinder for at opplysningene brukes i forbindelse med
«kontroll med forvaltningen». Noe tilsvarende unntak finnes imidlertid
ikke alltid i taushetspliktsbestemmelsene i særlovgivningen, og heller
ikke for graderte dokumenter.
Komiteen mener at det er nettopp
i de saker der forvaltningen arbeider i lukkede rom – de sakene der
allmennheten ikke har rett til innsyn – at Sivilombudsmannskontrollen
er særlig viktig. Den lovregulering som i dag gjelder for Sivilombudsmannens
rett til forvaltningens dokumenter er lite tilfredsstillende i et
slikt perspektiv.
Komiteen mener det er uheldig
at sivilombudsmannsloven er uklar om hvilken rett Sivilombudsmannen
har til å få utlevert dokumenter fra forvaltningen, og at dette
skaper tidvis problemer for saksbehandlingen. Det innebærer et rettssikkerhetsproblem,
og det svekker tilliten til ombudsmannskontrollen.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på dette området og mener det er behov for å oppheve sivilombudsmannsloven
§ 7 annet ledd.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
også vil benytte anledningen til å justere sivilombudsmannsloven
§ 4 første ledd bokstav a i tråd med grunnlovsendringen 30. mars
2007 nr. 365 vedrørende Odelstinget, som trådte i kraft 1. oktober
2009, samt korrigere en inkurie i § 7 tredje ledd i korttittelen
for lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene. Komiteen deler
forslagsstillernes syn også på dette punkt.
Komiteen viser videre til at
forslagsstillerne finner det hensiktsmessig å gi loven en offisiell korttittel,
som vil være lettere å henvise til og foreslår «sivilombudsmannsloven». Komiteen mener
det er viktig at loven gis en kortform i tråd med vanlig praksis.
Komiteen viser til at et utkast
til forslag ble oversendt Justisdepartementet for å få Justisdepartementets
lovavdeling til å foreta lovteknisk forhåndskontroll. Komiteen registrerer
at forslagsstillerne på de vesentligste punkter har tilpasset forslaget
innspillene fra Justisdepartementets lovavdeling og er tilfreds
med det.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementets
lovavdeling har pekt på en mulig utfordring ved at Sivilombudsmannens
utvidede innsynsrett også kan omfatte opplysninger underlagt sikkerhetsloven
og beskyttelsesinstruksen. Samtidig er det ikke i sivilombudsmannsloven
§ 9 annet ledd fastsatt uttrykkelig taushetsplikt for innholdet
av dokumenter gradert etter sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen. Komiteen mener
likevel dagens bestemmelse om taushetsplikt ville omfatte også slike
opplysninger, men vil for ordens skyld presisere dette i bestemmelsen
på samme måte som dette er presisert i Stortingets forretningsorden
§ 60 annet ledd nr. 1 om stortingsrepresentanters taushetsplikt.
Komiteen vil derfor fremme følgende
forslag til endring i sivilombudsmannsloven § 9 annet ledd:
Ǥ 9 annet ledd skal lyde:
Ombudsmannen har taushetsplikt med omsyn til opplysninger
han får i sin tjeneste om forhold av personlig karakter. Taushetsplikten
gjelder også opplysninger om drifts- og forretningshemmeligheter og informasjon som er gradert i henhold til
sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen. Taushetsplikten
varer ved også etter ombudsmannens fratreden. Den samme taushetsplikt påhviler
hans personale.»