Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Kari Henriksen, Anette Trettebergstuen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Laila Marie Reiertsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringa gjer framlegg om ei rekke endringar i lov om folketrygd, lov om Statens pensjonskasse og fleire andre pensjonslover i samband med pensjonsreforma. Endringane er dels klårgjering av gjeldande rett, oppføljing av endra regelverk og språklege og lovtekniske opprettingar. Komiteen vil difor avgrense seg til å kommentere nokre av dei endringane som har meir substansiell karakter.

Komiteen meiner at pensjonsreforma aktualiserar ei nyvurdering av aldersgrensene i arbeidslivet, både i privat og offentleg sektor. Komiteen har mellom anna merka seg den såkalla «Gjensidige-dommen» i Høgsterett frå juni i år (2011), kor retten ga forsikringsselskapet medhald i ei oppseiingssak med grunnlag i ein avgangsalder på 67 år, medan arbeidsmiljøloven har ei generell aldersgrense på 70 år. Dessutan finst det ei rekke særaldersgrenser, som heller ikkje er tilpassa pensjonsreforma.

Komiteen ber difor regjeringa i samarbeid med partane i arbeidslivet, slik det er lagt opp til, vurdere aldersgrensene i arbeidslivet i lys av pensjonsreforma.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Representantforslag 142 L (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Vigdis Giltun, Laila Marie Reiertsen om lov om endring i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) (Opphør av arbeidsforhold grunnet alder) der forslagsstillerne tok utgangspunkt i pensjonsreformens bestemmelse om at det skal være mulig å tjene opp pensjonsrettigheter frem til fylte 75 år. På den bakgrunn ønsket forslagsstillerne å endre arbeidsmiljølovens bestemmelse i § 15-13 a om arbeidsgivers rett til ensidig avslutte et arbeidsforhold ved arbeidstagerens fylte 70 år.

I Innst. 59 L (2010-2011) hadde en samlet komité følgende merknad, sitat:

«Komiteen konstaterer at det på alle andre vis er lagt opp forsterkede incitamenter for at eldre mennesker skal stå lenger i arbeid, enn når det gjelder den lovbestemte aldersgrensen for opphør av arbeidsforhold uten annen årsak enn at arbeidstageren er fylt 70 år.»

Disse medlemmer konstaterer at en samlet komité uttaler at pensjonsreformen aktualiserer en nyvurdering av aldersgrensene i arbeidslivet, både i privat og offentlig sektor. Disse medlemmer viser også til stortingsrepresentant Steinar Gullvågs uttalelse til NRK den 20. oktober 2011 der han mener det er nødvendig å se på aldersgrensene på nytt, slik at arbeidstakerne ikke parkeres for godt den dagen de fyller 70 år.

Disse medlemmer mener det er på tide å vedta en endring i arbeidsmiljøloven § 15-13 a.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) skal lyde:

I

§ 15-13 a Opphør av arbeidsforhold grunnet alder, oppheves.

II

Loven trer i kraft straks.»

Oppretting og presiseringar i folketrygdlova

Komiteen syner til kravet om tre års trygdetid for rett til alderspensjon. Personar som har rett til uførepensjon på grunn av yrkesskade, men som ikkje har tre års trygdetid, får i dag uførepensjon livet ut. Komiteen er samd i at denne gruppa, som alle andre, går over på alderspensjon ved fylte 67 år.

Komiteen har merka seg at kravet om tre års trygdetid for rett til alderspensjon heller ikkje gjeld for personar som har rett til pensjon til attlevande ektefelle, når den avdøde hadde minst tre års trygdetid. Komiteen er samd i at unntaket frå treårskravet også bør gå fram av føresegna om føregåande trygdetid.

Lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser

Komiteen er merksam på at det frå 1. januar er innført einskilte nye tillegg (minstenivåtillegg) til både alderspensjon og uførepensjon, for å sikre at pensjonen til ein kvar er på minste pensjonsnivå, alt etter sivilstand, inntekta og pensjonen til eventuell ektefelle. Desse tillegga er samordningspliktige på same måte som andre pensjonskomponentar i folketrygda. Komiteen har vidare merka seg at tillegga til alderspensjonen vert gjevne som kronetillegg som ikkje vert justerte etter levealder. Komiteen er difor samd i at samordningsfrådraga for desse tillegga heller ikkje skal justerast etter levealder.

Samordningsreglane er tidlegare endra slik at opptening av tilleggspensjon i folketrygda for dei åra ein fyller 67, 68 og 69 år, etter uttak av heil tenestepensjon, skal haldast utanfor samordning. Frå 1. januar 2010 kan tilleggspensjon tenast opp til fylte 75 år. Komiteen meiner det soleis er rett og rimeleg at tilleggspensjon opptent i alle år fram til fylte 75 år skal ha same reglar og difor ikkje skal samordnast. Dette vil først og fremst vere ein fordel for dei som ikkje har full opptening ved fylte 70 år.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) om lov om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon), jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009) der Fremskrittspartiet går imot innføring av levealderjustering i pensjonssystemet, sitat:

«Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har avvist modernisert folketrygd ved to tidligere behandlinger og ønsker å beholde dagens pensjonssystem. På denne bakgrunn går disse medlemmer imot å innføre levealderjustering på dagens pensjonssystem.»

Disse medlemmer mener fortsatt at leveladerjustering er et unødvendig sparetiltak og en kompliserende faktor i pensjonssystemet. Når imidlertid flertallet har innført en generell leveladerjustering, innser disse medlemmer nødvendigheten av å unngå forskjellsbehandling og vil derfor støtte regjeringens forslag under dette punktet.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har tatt til orde for å gjøre de offentlige tjenestepensjonene om til nettoytelser for å unngå problemene med samordning av ytelsene med folketrygdens alderspensjon. Disse medlemmer mener at en slik løsning ville ført til en forenkling og til bedre muligheter for den enkelte pensjonist til å ha oversikt over og beregne sine ytelser. Så lenge samordningen fortsatt er nødvendig, vil disse medlemmer støtte regjeringens forslag til vedtak under dette punktet.

Komiteen har elles ikkje merknader til regjeringa sine framlegg.