Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er skuffet over at regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke
følger opp sitt eget forslag til Nasjonal transportplan, jf. tabellen
på side 159 i Prop. 1 S (2011–2012) på Samferdselsdepartementets
område. Disse medlemmer påpeker at regjeringens egne
tall viser at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
allerede er 3 546,2 mill. kroner på etterskudd i forhold til NTP-rammen
på Statens vegvesens budsjettkapittel. Disse medlemmer viser
til at dette også gjelder jernbanen, der regjeringen er 423,5 mill.
kroner bak sin egen plan.
Komiteen viser til
merknader fra de respektive partier om temaet i innstillingen ellers.
Komiteen viser til
merknader fra de respektive partier om temaet i innstillingen ellers.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
i Nasjonal transportplan for 2010–2019 varslet regjeringen en særskilt
gjennomgang av transportinfrastrukturen i nordområdene. Som en oppfølging
av dette har transportetatene og Avinor AS på oppdrag fra Samferdselsdepartementet
og Fiskeri- og kystdepartementet gjennomført en strategisk utredning
av behovet for transportinfrastruktur i nordområdene.
Målet med utredningen var å fremskaffe et bedre kunnskapsgrunnlag
for fremtidige beslutninger om infrastrukturutvikling i nord. Utredningen har
også vurdert ulike jernbanealternativer. Videre viser disse
medlemmer til at regjeringen gjennom Meld. St. 7 (2011–2012)
om Nordområdene har varslet at de vil etablere en transportinfrastruktur
mellom Norge og nabolandene som binder Barentsregionen bedre sammen.
Hvilke tiltak som skal prioriteres, vil det videre arbeidet med
Nasjonal transportplan for 2014–2023 avklare.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
den viktige strategiske betydning som transportinfrastrukturen utgjør
for samfunnsutviklingen i nordområdene. Disse medlemmer viser
til sine merknader om Nordområdene i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), kapittel
10.1.2. Disse medlemmer viser til at nordområdene
er det viktigste strategiske satsingsområde for Norge, både av økonomiske, politiske
og strategiske årsaker. Disse medlemmer vil i forbindelse
med økt næringsvirksomhet i nordområdene vise til sitt representantforslag
Dokument 8:66 S (2009–2010) om å gjennomføre en ekstern, uavhengig utredning
om jernbaneforbindelse fra Sør-Varanger/Kirkenes til det russiske
jernbanenettet. Disse medlemmer vil påpeke at en
sunn utvikling i regionen i dag vanskeliggjøres av begrensninger
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har
pålagt regionen knyttet til bruk av naturressursene, båndlegging av
store områder, og at regionen ikke har utbygd god infrastruktur,
samtidig som den har store avstander.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er opptatt av at samferdselsprosjekter
skal planlegges og gjennomføres på en effektiv måte både målt i
tidsbruk og ressursbruk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
fremheve at risikofordeling er et viktig element for bruk av OPS-løsninger. OPS
gir en avklart fordeling av risiko og ansvar mellom oppdragsgiver
og leverandør. Dette sikrer det offentlige en mye større grad av
kontroll og risikoavdekking, og ved at ansvaret ved eventuelle overskridelser
overføres til OPS-selskapet.
Dette flertallet har registrert
at eksemplene med overskridelser i offentlige byggeprosjekter er
mange, og at dette er et ansvar som må bæres av selskapet i en OPS
organisering.
Dette flertallet har også merket
seg de klare anbefalingene fra Statens vegvesen, Jernbaneverket,
en rekke fagorganisasjoner og næringsorganisasjoner som alle er
positive til å gå videre med OPS som organisasjonsmodell innen for norsk
samferdsel.
Dette flertallet vil vise til
at OPS-modellen har vært brukt på tre store prosjekt i Norge med stor
suksess. Særlig byggetid ned mot det halve i forhold til tradisjonell
byggemåte fremheves i en evalueringsrapport fra TØI/Dovre. Dette
flertallet har videre merket seg en rapport fra revisjonsselskapet
KPMG som oppsummerer erfaringer fra land med større erfaring med denne
organiseringen, og som viser besparelser på 10–18 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
evalueringen fra TØI viser at OPS-prosjektene er gjennomført med
et tilsvarende eller noe høyere kostnadsnivå enn sammenlignbare
statlige veiprosjekter. Evalueringen viser videre at OPS-prosjektene
i svært liten grad har bidratt til innovasjoner innenfor veibygging,
og det i liten grad er identifisert tiltak i OPS-prosjektene som
kan redusere framtidige vedlikeholdskostnader på veianleggene. Evalueringen
viser også at hovedforklaringen på et høyt byggetempo i OPS-prosjektene
er at de er fullfinansiert før byggestart. TØI/Dovre skriver i sin
evalueringsrapport at utbygging i regi av Statens vegvesen kan gi like
rask framdrift gitt at prosjektet er fullfinansiert på forhånd og
det er stor handlefrihet i organisering og gjennomføring.
Disse medlemmer viser til at
byggingen av E6 mellom Dal og Minnesund har skjedd i et minst like
høyt tempo som de tre OPS-prosjektene og at det legges opp til å
bygge ut strekningen E6 Minnesund–Skaberud i et like høyt tempo.
Disse medlemmer vil trekke fram
at privat finansiering av offentlige veianlegg gir større finanskostnader
som til syvende og sist må betales over statlige budsjetter. Privat
finansiering gir en høyere rentebelastning enn statlig finansiering og
skal både finansiere en risikopremie og gi overskudd til OPS-selskapene.
Den europeiske investeringsbanken (EBI) som bidrar til finansieringen
av to av de tre norske OPS-prosjektene har gått gjennom alle OPS-prosjektene
de har deltatt i fra 1990 til 2005. EBI konkluderer med at OPS-prosjektene
i gjennomsnitt er 24 pst. dyrere enn prosjekter gjennomført på tradisjonell
måte.
Disse medlemmer gjør oppmerksom
på at det det store antallet OPS-prosjekter som opposisjonen foreslår
vil binde opp store ressurser og gi redusert handlefrihet i statsbudsjettene
i flere tiår framover. I flere europeiske land har konsekvensene
av et stort antall OPS-prosjekter med store avbetalingsforpliktelser,
økt gjeldsbyrden og redusert handlefriheten til å komme seg gjennom
den økonomiske krisen.
Disse medlemmer viser videre
til at bl.a. tidligere sentralbanksjef Svein Gjedrem har pekt på
bl.a. bruken av OPS som en av årsakene til den store statsgjelden
en rekke europeiske land har opparbeidet seg, jf. kronikk i «Dagens Næringsliv»
25. september 2010, «Kan stater bære sine forpliktelser?»:
«Redningspakkene etter finanskrisen høsten 2008 avdekket
grov svikt i styringen av statsfinansene i flere industriland. Privat
gjeld ble løftet over til stater og sentralbanker i Europa og Nord-Amerika.
Som bankene, hadde også stater lagt utgifter utenom balansen blant
annet gjennom det som her i landet kalles offentlig privat samarbeid.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bompengefinansiering, som regjeringen i stor grad benytter
seg av, i mange tilfeller er en ugunstig løsning samfunnsøkonomisk
sett og ikke en nødvendig del av en OPS-løsning. Disse medlemmer mener
at det er viktigere enn noen gang at deler av avkastningen av landets
formue investeres i innenlands realkapital uten risiko. Disse
medlemmer mener at samferdselsmessig infrastruktur skal finansieres
av staten, og påpeker at Offentlig Privat Samarbeid (OPS) kan gi
god effekt ved bygging og drift av anlegg. Disse medlemmer påpeker
at OPS først og fremst er et organiseringsverktøy, og ikke et finansieringsverktøy, og
at bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør bruk av bompengefinansiering
nødvendig. Disse medlemmer viser til at OPS-modellen
gir sterke insentiver til de private aktørene, fordi man i tillegg
til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret for mengder
og ytelse i levetiden. Disse medlemmer viser til
bruk av OPS-kontrakter kan medføre at utbygger velger å bygge en
bedre og dyrere vei, for derved å minimere fremtidige vedlikeholdsutgifter
i avtaleperioden. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak der bruk av
statlig fullfinansierte OPS-prosjekter vurderes på strekninger:
E39 Kristiansand–Sandnes
E6 Otta–Vindalsliene
E6 Selli/Steinkjer–Fauske
Rv. 4 Gjelleråsen–Gran og Jaren–Mjøsbrua
Rv. 35 Hokksund–Hønefoss–Kløfta
Rv. 2 Kløfta–Kongsvinger–Magnor/Riksgrensen
E6 fergefritt ved Tysfjord
E6 Åsen–Vist
E18 Oslo–Riksgrensen/Ørje
E6 Lillehammer–Ringebu
E6 Kolomoen–Lillehammer
E134 Drammen–Haukeli–Bergen med tilførselsveier
E6 Alta–Lakselv
E6 Korporals bru–Jaktøya
E18 Langangen–Dørdal
E6 Ringebu–Otta
E18 Gulli–Langåker/Bommestad
E16 Bjørum–Hønefoss
E6 Dal–Minnesund–Skaberud
Rv. 25 Hamar–Løten og rv. 3 Løten–Elverum
E136 Dombås–Ålesund
E18 Tvedestrand–Dørdal
E39 Rogfast
E18 Tvedestrand–Arendal
Rv. 555 Sotrasambandet
Rv. 23 Dagslett–Linnes–Lier
E39 Orkanger–Klett (E6)
E39 Svegatjørn–Rådal
Rv. 13 Øvre Granvin–Voss grense/Mønshaug–Palmafoss,
inkl. rassikring (Skjervet)
E6 Kvithamar–Åsen.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen sak
om finansieringsverktøy til bruk ved investeringer innenfor samferdselssektoren.
Stortinget legger til grunn at dette skjer uavhengig av behandling
av ny Nasjonal transportplan.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at departementet må bli mer
nytenkende og variert i sitt arbeid med å utvikle og realisere nye
prosjekter. Dette vil kreve økt anvendelse av andre finansierings- og
organisasjonsmodeller som for eksempel prosjektfinansiering og Offentlig
Privat Samarbeid – OPS.
Disse medlemmer viser til at
OPS kan innebære ulike finansieringsmodeller. Innenfor samferdselsområdet
har mønsteret vært at private har finansiert prosjektet i utbyggingsfasen, og
mottar avtalefestet godtgjørelse over 25 år. På denne måten blir
OPS-prosjektet i realiteten likevel fullfinansiert av den offentlige
oppdragsgiveren. Uavhengig av dette har også bompengebidrag fra
et selvstendig bompengeselskap bidratt til den statlige finansieringen.
Dette selskapet er i den norske OPS-modellen et selskap uavhengig
av OPS-selskapet. I andre land er det mer vanlig at disse funksjonene
ivaretas av samme selskap, som gis en konsesjon for å løse en bestemt
oppgave innenfor et bestemt tidsrom.
Disse medlemmer peker på at evalueringsrapport
fra TØI/Dovre drøfter hvorvidt OPS er en økonomisk rimeligere fremgangsmåte. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på at denne vurderingen
ikke bare må avgrenses til statsfinansene. Disse medlemmer mener dette
også må omfatte den totale samfunnsøkonomiske lønnsomhet, hvor positive
virkninger for næringslivet, trafikksikkerhet osv. på grunn av raskere
realisering vektlegges. Disse medlemmer kan ikke
se at liknende vurderinger er gjort av Samferdselsdepartementet,
og regjeringens avisning av OPS som prosjektfinansieringsverktøy
framstår lite konsistent.
Disse medlemmer vil ha raskere
realisering av viktige samferdselsprosjekt og mest mulig igjen for
investeringene, og går inn for at langsiktige og forutsigbare finansieringsordninger
for store nye prosjekter må benyttes fremover.
Disse medlemmer peker på at dette
betyr tidligere tilgang til en bedre veg. Disse medlemmer vil
også vise til at det har vært observert omfattende innovasjon på
områdene gjennomføringsstrategi, prosjektorganisering, kontraktsstrategi
og prosjektfinansiering. OPS-modellen gir sterke insentiver til
de private aktørene, fordi man i tillegg til ansvar for produktiviteten,
også er tildelt ansvaret for mengder og ytelse i levetida. Erfaringene
så langt peker i retning av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling
enn tradisjonell modell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til de årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres
på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering. Ved bruk
av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige effekter
som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere stiller
krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen i budsjettforslaget for 2007, på side 102 i «Gul bok»
(St.prp. nr. 1 (2006–2007)), la prosjektfinansiering dødt uten at
det var definert hva man la i det. Prosjektfinansiering kan blant
annet være en totalbevilgning, der man oppnår fordelen det representerer
at man har fullfinansiering fra start.
Disse medlemmer peker på det
omfattende behovet for infrastrukturinvesteringer og vedlikehold.
I denne sammenheng er det flere grep enn OPS som kan og bør vurderes. Disse
medlemmer vil derfor anmode om at regjeringen åpner for
både mer OPS og prosjektfinansiering eller andre alternative finansierings-
og organiseringsformer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bompenger er en dyr finansieringsløsning for skattebetalerne,
uavhengig av om man bruker OPS eller ikke. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til sine generelle merknader i kapittel 2.2.2,
der det er ett eget underkapittel om bompenger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om
alternative finansierings- og organiseringsformer, herunder OPS,
og beskrive både vei- og jernbaneprosjekter som etter en faglig
vurdering dette kan være egnet for.»
«Stortinget ber regjeringen i langt større grad
ta i bruk livsløpsentrepriser og totalentrepriser ved bygging av
store vei- og jernbaneprosjekter.»
Flertallet viser ellers til sitt
forslag i kapittel 3.15.2 om at Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter
kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende
utbygging av prosjektene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader og forlag
i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019:
«Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre ønsker å ta i bruk offentlig-privat samarbeid (OPS) i
lang større grad enn hva som har vært gjort i Norge tidligere. De
erfaringer vi har med OPS, har vist at veistrekninger som lenge
har vært på planleggingsstadiet, har latt seg utbygge raskere enn
med tradisjonell finansiering. Dessverre har Regjeringen ikke benyttet
seg av OPS i samferdselsutviklingen i inneværende stortingsperiode.
Disse
medlemmer vil særlig vise til følgende fordeler med OPS:
Halvert utbyggingstid
Garanterte utbyggingskostnader – ingen
budsjettsprekker
Sannsynligvis 5–15 pst. rimeligere utbygging enn
ved tradisjonell utbygging
Bygging av høy kvalitet ved at utbygger
selv skal vedlikeholde
Drift og vedlikehold i 25 år inkluderes
i kontrakten
Årlige utbetalinger til utbygger i 25
år gjør at veien forblir av høy kvalitet i hele perioden
Ingen utbetaling til utbygger før veien
står ferdig
Sammenhengende utbygging av lange strekninger
Utnytter private utbyggeres kompetanse, kreativitet
og fleksibilitet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til
sine merknader og forlag i Innst. S. nr. 300 (2008–2009) Nasjonal
transportplan 2010–2019:
«Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres transportplan,
og vil starte følgende prosjekter som offentlig-privat samarbeid
(OPS) i perioden 2010–2019 (ikke i prioritert rekkefølge):
E18 Akershus–Svenskegrensen
E18 Mosseveien ("Mosseveien i tunnel")
E18 Oslo–Asker ("Vestkorridoren")
E18 Vestfold/Telemark/Aust-Agder*
Rv. 2 Kløfta–Kongsvinger (gjenstående)
Rv. 3 Østerdalen*
E16 Valdres–Filefjell
E6 i Akershus, Hedmark og Oppland*
E6 Trondheim–Oppland grense*
E16 Bjørum–Skaret–Hønefoss (Sollihøgda)
Rv. 7 Sokna–Ørgenvika
E134 Damåsen–Saggrenda
E134 Røldal–Haukeli
E39 Kyststamveien*
Rv. 550 Sotrasambandet
E16 Arnatunnelen
E136 Ålesund–Oppland grense*
Rv. 714 Orkanger–Hitra
Rv. 17 Asphaug–Namsos
Saltenpakke 2
E6 vest for Alta
E105 Kirkenes–Russland grense.
Prosjekter merket *: Oppdelt i hensiktsmessige enkeltstrekninger.
Disse
medlemmer vil fremme forslag om de enkelte prosjektene som OPS-prosjekt
under korridorene i kap. 10.3.»
Disse medlemmer viser videre
til sine merknader i finansinnstillingen, Innst. 2 S (2011–2012),
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om OPS-finansiering
og -organisering for følgende prosjekter i 2012: E39 Rådal–Svegatjørn,
E18 Akershus–Riksgrensen v/Sverige og E18 Vestkorridoren (Oslo–Akershus).»