Beredskapstroppen ved Oslo politidistrikt har spesielle
oppgaver som stiller store krav til utstyr og materiell. Det er
behov for å øke bevilgningene knyttet til anskaffelser og fornyelse
av utslitt og gammelt materiell til beredskapstroppen.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen
under kap. 441 post 1 økt med 20 mill. kroner.
I forbindelse med IKT-satsingen i 2011, hvor alle
politidistrikt og særorgan bidrar, foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 441 post 1 med 36,4 mill. kroner mot tilsvarende økning
av bevilgningen under kap. 440 post 1. Beløpet er Oslo politidistrikts
andel av IKT-satsingen, jf. også omtale under kap. 440 post 1.
Det vises til omtale under kap. 440 post 1.
Bevilgningen på posten ble i 2010-budsjettet økt med 2 mill. kroner
som følge av endringer i lov om vaktvirksomhet. Dette ble videreført
i 2011-budsjettet. Som følge av at kontrollgebyr etter endret regelverk
først kan innkreves fra 2012, foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 441 post 1 med 2 mill. kroner, jf. også omtale under
kap. 3440 post 4 og kap. 440 post 1.
I budsjettet for 2011 er det forutsatt at produksjonen
av nasjonalt ID-kort skal starte opp i 2011. Igangsetting av produksjonen
av nasjonalt ID-kort er utsatt. Det foreslås på denne bakgrunn å
redusere bevilgningen under kap. 441 post 1 med 1,1 mill. kroner,
jf. omtale under kap. 3440 post 8 og kap. 440 post 1.
Samlet foreslås bevilgningen på posten redusert med
19,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader under kap. 440 post 1. Disse medlemmer mener
Oslo har den mest anstrengte økonomien nå og ser derfor ikke hvorfor
regjeringen foreslår 36 mill. kroner i redusert bevilgning til hovedstadsdistriktet. Disse medlemmer vil
derfor bevilge 50 mill. kroner ekstra til politiet i Oslo, slik
at man kan bygge opp bemanningen i hovedstaden igjen og bli mer synlig
ute blant folk.
Disse medlemmer viser til at
voldskriminaliteten i hovedstaden har økt de fire første månedene
i år. Dette synes å ha klar sammenheng med at den mobile politiposten
som ble brukt i sentrum er prioritert til andre ting. Dette synliggjør
helt tydelig hva tilstedeværende politi har å si for kriminalitetsbekjempelsen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 30,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 440 post 1,
forhøyes med | 30 500 000 |
| | fra kr 1 893 926 000
til kr 1 924 426 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2011 hvor det ble foreslått
en styrking av Oslo politidistrikt med 80 mill. kroner. Disse
medlemmer foreslår videre en økning med 25 mill. kroner
i sitt alternative forslag til revidert nasjonalbudsjett.
Høyre har dermed foreslått å øke bevilgningen til
Oslo politidistrikt med 105 mill. kroner mer enn regjeringen. Oslo
har en lang rekke særlige kriminalitetsutfordringer som landet hovedstad og
største by. Det er et stort behov for mer politikraft i Oslo. Politiets
tilstedeværelse i bybildet er trygghetsskapende, og bidrar til å
redusere kriminaliteten. Disse medlemmer mener at en
styrking, slik Høyres foreslår, bidrar til at det kan være tilstrekkelig
tilstedeværende politi i sentrum i helgene. Politiet i Oslo kan
stå overfor ytterliggere nedbemanninger hvis ikke bevilgningene
økes. Det vil ikke være økonomisk handlingsrom til å ansette et
tilstrekkelig antall nyutdannede politifolk, og driften vil måtte
reduseres.
Disse medlemmer viser videre
til at politihelikopteret i Oslo tidligere somre tidvis har vært satt
på bakken, siden politidistriktet ikke har hatt midler til å ha
det i operativ drift. Budsjettøkningen som disse medlemmer foreslår
til Oslo politidistrikt vil også kunne bidra til at politiets operative
kapasitet økes ved at politihelikopteret holdes i beredskap hele
året.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 5,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 440 post 1,
forhøyes med | 5 500 000 |
| | fra kr 1 893 926 000
til kr 1 899 426 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Oslo politidistrikt har særlige utfordringer ved siden av
de tradisjonelle politioppgavene. Dette medlem viser
til at kampen mot den alvorlige og organiserte kriminaliteten krever
store ressurser. Utfordringene er spesielt store i bekjempelse av
vold, ungdomskriminalitet, hverdagskriminalitet, rasisme og organiserte
former for kriminalitet som f.eks. menneskehandel. Dette
medlem viser til en økt voldskriminalitet i Oslo de siste
månedene og at flere voldtekter har ført til økt utrygghet. Dette medlem har
særlig merket seg at unge kvinner i Oslo føler et økt behov for
trygghet og for mer synlig politi. Det er derfor behov for å styrke
Oslopolitiets rolle i forhold til kriminalitets- og voldsbekjempelse
og bidra til økt trygghet gjennom å være mer synlige i bybildet. Dette
medlem bevilger derfor 25 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
kap. 440 post 1,
forhøyes med | 500 000 |
| | fra kr 1 893 926 000
til kr 1 894 426 000» | |