Bevilgningen foreslås satt ned med 18 mill.
kroner som følge av endringer i trinnprismodellen. Trinnprismodellen
regulerer prisen på byttbare legemidler. Dette er legemidler som
har mistet patentbe-skyttelse og der generika (kopier) kommer på
markedet. Med trinnpris blir utsalgsprisene gradvis redusert over
tid. Normalt oppstår generisk konkurranse for alle pakninger og
styrker av et legemiddel samtidig. I enkelte tilfeller er det imidlertid
slik at generisk konkurranse oppstår på forskjellig tidspunkt for ulike
pakninger/styrker av et legemiddel. Det er gjennomført en forskriftsendring
som innebærer at generisk konkurranse for nye pakninger/styrker
av et legemiddel får samme kuttsats som det som gjelder øvrige pakninger/styrker
av virkestoffet.
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble det redegjort
for en prisundersøkelse for legemidler gjennomført av stiftelsen
Samfunns- og næringslivsforskning. Gjennom en dialog mellom Helse-
og omsorgsdepartementet og leverandøren av datagrunnlaget, IMS Health,
har det nylig framkommet opplysninger som gjør at det er behov for
å foreta en gjennomgang av datagrunnlaget for denne undersøkelsen.
Det er et hovedmål for legemiddelområdet at prisene
skal være så lave som mulig, samtidig som tilgjengeligheten til
legemidler sikres. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor startet
arbeidet med å forberede en ny prisundersøkelse på de generiske,
byttbare legemidlene. Prisundersøkelsen vil omfatte sammenlikning
av prisene i Norge med prisene på tilsvarende legemidler i Sverige
og Danmark.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
tar redegjørelsen til orientering, og slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til representantforslag Dokument 8:146 S
(2010–2011) om raskere og bedre tilgang til legemidler, som følger
opp St.meld. nr. 18 (2004–2005) Rett kurs mot riktigere legemiddelbruk. Disse
medlemmer mener at norske pasienter må få raskere tilbud om
nye behandlingstilbud som er dokumentert trygge og kostnadseffektive.
Disse medlemmer viser til at
forslaget tar opp det faktum at flere legemidler er blitt anbefalt
av Statens legemiddelverk å bli omfattet av ordningen med forhåndsgodkjent
refusjon. Dette på bakgrunn av en vurdering av at disse aktuelle legemidlene
vil gi pasientene bedre helse- og livskvalitet, samt at de er vurdert
som kostnadseffektive på bakgrunn av at utgiftene til helse- og
omsorgstjenesten kan reduseres gjennom bedre legemiddelbehandling.
Disse medlemmer vil særlig trekke
frem hvordan brudd relatert til benskjørhet fører til store smerte-
og funksjonsproblemer for pasientene, og utgifter i størrelsesorden
4–5 mrd. kroner årlig for samfunnet, ifølge Legemiddelverkets rapport. Disse
medlemmer viser til at dersom flere pasien-ter får tilgang til
et aktuelt legemiddel vil dette både kunne redusere helseproblemene
for pasientene og kostnadene for samfunnet, og ønsker derfor at
det skal omfattes av ordningen med forhåndsgodkjent refusjon.
Disse medlemmer vil understreke
at de er kjent med at pasienter kan få tilgang til disse støtte
til legemidlene gjennom sin lege, men oppfatter dette som en unødvendig
tungvint prosess for et så gunstig helsetiltak.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 18,5 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 0,5 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, forhøyes
med | 500 000 |
| | fra kr 7 910 000 000
til kr 7 910 500 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er rom for å redusere apotek-avansen
med 1 pst., og foreslår derfor å redusere bevilgningen med 22 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes
med | 40 000 000 |
| | fra kr 7 910 000 000
til kr 7 870 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
videre til Innst. S. nr. 227 (2008–2009) Innstilling fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen om Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetens
regulering av markedet for kopilegemidler. En enstemmig komité slår
i innstillingen fast at det til tross for at det er iverksatt flere
tiltak for å sikre lavere priser på legemidler, så viser Riksrevisjonen
undersøkelse i Dokument nr. 2:7 (2008–2009) at det fortsatt er behov
for tiltak som stimulerer til lavere priser. Dette medlem viser
videre til at fremforhandlede rabatter på innkjøpssiden ikke kommer
pasientene til gode, og at andelen av generiske legemidler i det
norske markedet er lav sammenliknet med andre nordiske land. Dette
medlem foreslår derfor å redusere apotek-avansen med ett
prosentpoeng, noe som medfører en innsparing på 40 mill. kroner
i andre halvår 2011.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes
med | 40 000 000 |
| | fra kr 7 910 000 000
til kr 7 870 000 000» | |