Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy
de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud,
fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til at Fosenpakka i Sør- og Nord-Trøndelag
omfatter 3 delpakker med til sammen 17 ulike prosjekt i prioritert
rekkefølge. Finansieringa av Fosenpakka er basert på fylkeskommunale
midler og bompenger. I forslaget til bompengeopplegg som det er
lokalpolitisk tilslutning til, er det lagt opp til finansiering
av prosjekt og tiltak innenfor delpakke 1 og 2.
Flertallet viser til at det ut
fra utbyggingsprosjektenes hensikt, «Ei tim te byn», er det hovedparametrene
kjørehastighet, framkommelighet og trafikksikkerhet som danner grunnlaget for
prioriteringene.
Flertallet viser til at det i
proposisjonen foreslås å gjøre vedtak om delvis bompengefinansiering
av Fosenpakka i Sør- og Nord-Trøndelag, og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen,
Bård Hoksrud og Arne Sortevik har merket seg at Fosenpakka gjelder
prosjekt og tiltak som inngår i utbyggingen av dagens fylkesveinett
på Fosenhalvøya i Sør- og Nord-Trøndelag (Fosenpakka). Disse medlemmer er
kjent med at hovedveinettet på Fosen har generelt lav standard.
Veiene er smale og svingete med dårlig sikt og går gjennom lokale
boligområder. Fosenpakka vil gi bedre fremkommelighet og sikkerhet
i trafikken. Sambandet mellom Fosen og Trondheim og kommunikasjonen
internt på Fosen vil bli bedre. Dette vil legge til rette for en
positiv utvikling regionalt. Også av den grunn mener disse
medlemmer at finansiering må skje uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer viser til at
med denne saken har Stortinget fra 1. oktober 2009 behandlet 14
saker som omhandler finansiering av samferdselsprosjekt med bruk
av bompenger. Disse medlemmer viser til at samlet
investeringsbeløp er 19 mrd. kroner, og at samlet bompengebidrag
for å finansiere dette er nesten 11 mrd. kroner som tilsvarer 57
pst. Disse medlemmer har videre merket seg at bilistene
i tillegg også skal betale 5,4 mrd. kroner i finansieringskostnader
og 1,4 mrd. koner i innkrevingskostnader. Den samlede regningen
for bilistene blir derved 17,5 mrd. kroner eller ca. 93 pst. av
den samlede investeringssummen.
Disse medlemmer registrerer at
bruk av bompenger under denne regjeringen fortsetter med full kraft.
Den omfattende bruk av bompenger omfatter at innbetalingene i økende grad
også brukes til andre formål enn veibygging og trafikksikringstiltak. Disse
medlemmer peker på at den omfattende bompengebruken også
har tilslutning fra Stortingets øvrige partier Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, og at Fremskrittspartiet fortsatt er det
eneste partiet i Stortinget som avviser bruk av bompenger til finansiering
av samferdselsprosjekt. Disse medlemmer reagerer
også på at en lang rekke enkeltprosjekter som omfatter bruk av bompengefinansiering,
vedtas enkeltvis uten at det jevnlig legges frem samlet oversikt
over omfanget av bompengebruken. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen henviser til rullering av NTP når det
gjelder oversikt over bompengebruken. Disse medlemmer mener slik
oversikt bør fremlegges langt oftere. Regjeringen oppfordrer til
bruk av bompengefinansiering og bruker bompengefinansiering for
å bygge veier som staten selv ikke vil betale, til tross for at
denne regjeringen har mer penger enn noen regjering tidligere har
hatt. Disse medlemmer mener regjeringen – og også
de øvrige partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre som alle
godkjenner bruk av bompenger i stedet for statlige midler til finansiering
av nye veier – av hensyn til bilistene bør fremvise langt tydeligere
aktivitet for å sikre oversikt og kontroll over innbetale bompenger
og tydeligere oversikt over omfanget av den ekstra transportskatten
som bruk av bompenger representerer.
Disse medlemmer understreker
at etter Fremskrittspartiets oppfatning skal infrastruktur som veier
finansieres av veieier, som i det alt vesentlige er offentlig myndighet. Disse
medlemmer minner spesielt om at både fylkesveier og store
deler av fylkesveinettet etter Fremskrittspartiets mening bør finansieres
med statlige midler og at Fremskrittspartiet ønsker å reversere
forvaltningsreformen.
Disse medlemmer viser til statsbudsjettet
for 2011 der det fremkommer at anslaget for oljefondet ved utgangen
av 2010 var på 3 018 mrd. kroner. Disse medlemmer understreker
at nettopp investering i gode veier i eget land er en forsvarlig
og fornuftig disponering av oljepenger også i et generasjonsperspektiv.
Nye, gode veier varer i 50–70 år. Modernisering av det norske veinettet
slik Fremskrittspartiet har foreslått i Fremskrittspartiets alternative
NTP for 2010–2019, jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009), vil derfor også
være en investering for kommende generasjoner. Bruk av bompengefinansiering
anser Fremskrittspartiet som en fullstendig unødvendig ekstraskatt
på transport.
Disse medlemmer peker på at bompengefinansiering
er en svært dyr finansieringsform for bilistene. De store ekstrakostnadene
knyttet til finansiering og innkreving er betydelig underkommunisert. Disse
medlemmer finner grunn til å tro at for folk flest, og for
bilistene i sin alminnelighet, er det lite kjent hvor store ekstrakostnader
som må betales når Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i Stortinget
godkjenner bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer finner
også grunn til å minne om at det er i Stortinget at vedtak om bompengefinansiering
fattes. At det i noen kommuner og i noen fylker gjennom politisk
utpressing fra sentrale myndigheter fattes politiske vedtak som
anmoder om bompengefinansiering, endrer ikke på dette forholdet. Disse
medlemmer finner også grunn til å minne om at ingen bompengeprosjekter
i Norge er lagt frem for innbyggerne lokalt eller regionalt gjennom
bruk av bindende folkeavstemming, slik Fremskrittspartiet anser
som rimelig når det innføres lokal eller regional transportskatt
for å dekke manglende samferdselsbevilgninger fra offentlig myndighet.
Også i denne aktuelle saken blir regningen til bilistene
gjennom innbetaling av bompenger betydelig større enn bompengebidrag.
Til prosjektet som koster 1 304 mill. kroner, skal bilistene bidra
med 977 mill. kroner. Til dekning av finansieringskostnader skal
bilistene betale 170 mill. kroner og til å dekke innkrevingskostnader
skal bilistene betale 53 mill. kroner. Samlet regning til bilistene
blir altså på 1 200 mill. kroner.
Disse medlemmer har merket seg
svarene fra Samferdselsdepartementet gitt i brev av 31. mai 2011
på spørsmål fra Fremskrittspartiet, der det fremgår at tiltakene
i hovedsak gjelder omlegging eller utbedring av eksisterende vei. Disse medlemmer har
spesielt merket seg følgende:
«For å unngå store standardsprang legges det til grunn
en vegbredde på 6,5 m i de punktene som utbedres. Der vegen skal
omlegges på lengre strekninger, er det lagt til grunn en vegbredde
på 7,5 m. Vedutbygging i vanskelig terreng kan vegbredden bli 6,5
m.»
Disse medlemmer peker på at man
også i utbedringsprosjekter i størst mulig grad bør forsøke å få
gjennomgående og lik veistandard, noe som vil gi nødvendig kapasitetsforbedring også
i lang tid fremover.
Disse medlemmer viser til at
denne saken gjelder nok et fylkesveiprosjekt som må legges frem
til behandling i Stortinget på grunn av bruk av bompenger til finansiering.
Godkjenning av bompengefinansiering er det bare Stortinget som kan
gjøre fordi slik finansiering som rett er, anses som ekstraskatt. Disse
medlemmer understreker at bompenger etter Fremskrittspartiets oppfatning
nettopp er ekstra skattlegging. Etter disse medlemmers mening
er det derfor viktig at det er Stortinget som fatter vedtak om beskatning,
og at slik beskatningsrett når det gjelder finansiering av samferdselstiltak,
ikke overføres til fylkeskommunene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at:
1. Fosenpakken i Sør-
og Nord-Trøndelag gjennomføres slik den er beskrevet i Prop. 124 S (2010–2011),
men slik at statlig finansiering erstatter bruk av bompenger.
2. Staten forskutterer om nødvendig midler
for å holde planlagt fremdrift. Endelig finansiering innarbeides
i sluttsaldering av statsbudsjettet for 2011.»