Jeg viser til brev av 30. mars 2011 fra Transport- og
kommunikasjonskomiteen hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til forslag om økt trafikksikkerhet, redusert forfall av infrastruktur
og bilpark samt beskyttelse av vannkilder og natur gjennom redusert
bruk av vegsalt.
Bruk av salt er i dag det eneste reelle alternativet for
å oppnå god fremkommelighet og trafikk- sikkerhet på de mest trafikkerte
vegene om vinteren. Det er imidlertid viktig å innrette bruken av
salt slik at skadene på miljøet begrenses. De viktigste faktorene
som påvirker saltforbruket fra år til år er endringer i klimatiske
forhold, endringer av saltpraksis og størrelsen på det vegnettet
som saltes.
Salt skal brukes som et hjelpemiddel for raskt
å oppnå eller opprettholde bar veg. Bruk av salt må ses i sammenheng
med den øvrige vinterdriften av vegnettet, og en god vinterdrift
skal etterstrebes. Det finnes ingen gode alternativer til salt for
å kunne opprettholde god friksjon gjennom hele vinteren på høytrafikkerte
veger. Bruk av strøsand har begrenset virkning da trafikken blåser
den fort bort fra vegbanen.
I Norge salter Statens vegvesen ca. 8500 kilometer
riks- og fylkesveg, og målet er å holde vegene mest mulig bare gjennom
vinteren. Dette vegnettet utgjør ca. 15 prosent av riks- og fylkesvegnettet
og har størstedelen av trafikken i Norge. Også på andre deler av
riksvegnettet brukes noe salt for å unngå riming og tynne ishinner.
I tillegg salter kommunene en god del veger i byområder.
Forutsetningene for et lavt saltforbruk ligger
i en god vinterdrift med god mekanisk fjerning av snø og is. En
slik vinterdrift vil redusere behovet for bruk av salt til smelting
av snø og is og en vil da kunne begrense periodene med dårlige kjøreforhold
med slaps og sprut i forbindelse med salting under snøvær.
Det er en rekke faktorer som påvirker saltforbruket
og særlig viktig er et godt drifts- opplegg med god kompetanse i
alle ledd, godt utstyr, god kapasitet, godt beslutnings- støttesystem
mv.
Statens vegvesen vil i 2011 avslutte det 4-årige FoU-programmet
”SaltSMART”. Formålet med dette programmet er å finne ut hvordan
man kan redusere bruken av salt samtidig som man opprettholder god
fremkommelighet og trafikksikkerhet gjennom vinteren. Bakgrunn for etableringen
av programmet var det økede fokus på forringelse av vannkvaliteten
og saltets miljøpåvirkning i vegenes nærområde ved avrenning fra
saltede veger. Målet er at salting av veger ikke skal medføre uakseptable
skader på naturverdier med spesiell fokus på vannfore- komster,
og programmet skal foreslå ulike tiltak for å kunne gjennomføre
en tilpasset vinterdrift med et lavt forbruk av salt. I områder
som er sårbare for saltpåvirkning skal det legges opp til en driftspraksis
som er tilpasset det naturen tåler på lang sikt.
Prosjektet har allerede resultert i økt kompetanse om
effekter og konsekvenser ved bruk av salt. Som følge av dette gjøres
hvert år justeringer av driftskontraktene og oppfølgingen av dem.
Siktemålet med disse endringene er å sørge for riktig bruk av salt
til enhver tid. Sluttresultatene fra SaltSMART vil ligge til grunn
for SVVs forslag til strategi for vinterdrift av norske veger i
deres forslag til Nasjonal transportplan 2014-23. Regjeringen vil
presentere dette for Stortinget i stortingsmeldingen om NTP vinteren
2013.
Når det gjelder virkningen av bruk av salt på trafikksikkerheten
viser ulike undersøkelser til noe ulik effekt, men Trafikksikkerhetshåndboka til
Transportøkonomisk institutt angir en gjennomsnittlig virkning på
15 % reduksjon i antall personskadeulykker ved bruk av salt. Statens vegvesen
vil i løpet av året få gjennomført en uavhengig og oppdatert gjennomgang
av nyere relevant forskning på saltets virkning på trafikksikkerheten.