I forbindelse med arbeidet med ovennevnte dokument
vil transport- og kommunikasjonskomiteen, på vegne av komiteens
medlemmer fra Fremskrittpartiet, be om svar på følgende spørsmål:
i) Hvilke forskrifter/veiledning
til forskrift gjelder for testing av bremser på store biler/vogntog
hhv. nybilregistrering og kontroll med kjøretøy som er i bruk?
ii) Hvilke EU-regler gjelder, og er norske forskrifter/veiledning
til forskrift tilpasset disse?
iii) Er det foretatt endring i EU-regler eller varslet endring?
Hvis ja, hvordan vil dette slå ut i norsk regelverk for bremsekontroll?
iv) Har norske myndigheter (Statens vegvesen) nylig endret
regelverk eller planlagt å endre regelverk. Hvis ja, hvordan og
hvorfor?
Følgende direktiv gjelder:
Rådsdirektiv 2000/
30 senest endret ved direktiv 2010/ 47 bilag II er implementert
i forskrift om kontroll av kjøretøy (nyttekjøretøy) langs veg jf. forskrift
13. mai 2009 nr. 590.
Rådsdirektiv 2009/ 40 som er implementert
i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy 13. mai 2009 nr. 591.
Kjøretøyforskriften kapittel 26 som omhandler bremser
ved nybilregistrering implementerer direktiv 1971/ 320/ EØF som
senest endret ved direktiv 1998/12 / EF eller direktiv 2002/ 78/
EF.
Veiledninger:
Utekontrollveiledningen
vedlegg 5 anvendes ved bremsekontroll av kjøretøy langs veg. Denne
er å finne på Statens vegvesen hjemmesider.
Kontrollveiledningen til periodisk kjøretøykontroll
(vedlegg I til forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy).
Det er nylig vedtatt følgende EU-direktiv; 2010/47/EU
om utekontroll og 2010/48/EU om periodisk kontroll. Direktiv 2010/48/EU
erstatter Bilag II til direktiv 2009/40/EF og oppstiller en ny og
oppdatert liste over kontrollpunkter med dertil hørende kontrollmetode.
Medlemsstatene gis frist til å implementere hoveddelen av direktivene
innen 31.12.2011. Det fremgår også klart at bil og tilhenger med
tillatt totalvekt over 3 500 kg etter det nye direktivet skal kontrolleres
i henhold til ISO-standard 21069 eller tilsvarende metode. Denne
ISO-standarden forutsetter bruk av rullebremseprøver og vil mest
sannsynlig bli implementert i norske forskrifter innen 2012.
Statens vegvesen planlegger å endre ovennevnte regelverk
for å sikre implementering av relevante direktiv, jf. også iii).