Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at kraftsituasjonen
i Midt-Norge er stram, og at det er kraftunderskudd i regionen.
Dette har som konsekvens at prisen på strøm i Midt-Norge til tider
er høyere enn i andre deler av landet. Komiteen peker
på at dette er en situasjon som skaper utfordringer for folk og næringsliv
i regionen.
Komiteen viser til at situasjonen
vinteren 2010/2011 er særlig utfordrende. Fyllingsgraden i vannmagasinene
er på et historisk lavt nivå (41 prosent i Midt-Norge ved utgangen
av 2010) som en konsekvens av flere tørre år på rad, og problemer
i det nordiske kraftmarkedet vinteren 2009/2010. I tillegg til dette
har vi hatt to kalde vintre. Dette har ført til at kraftforbruket
i 2010 var rekordhøyt. Den forrige rekorden i forbruk var i 2008,
da var forbruket nærmere 129 TWh. I 2010 var forbruket 132 TWh. Komiteen understreker
at Norge i 2010 var netto importør av kraft.
Komiteen understreker videre
at det langsiktige målet for kraftpolitikken er en så lik pris som
mulig over hele landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at viktige grunner til at situasjonen vinteren 2009/2010 og
2010/2011 har blitt ekstra alvorlig, med tilhørende svært høye priser,
er kaldt vær og lite nedbør, samt utfall av kjernekraftproduksjon
i Sverige. Dette er forhold som de politiske myndigheter i Norge ikke
rår over. Samtidig har imidlertid regjeringens politikk over lengre
tid bidratt til at Trøndelag og Møre og Romsdal har hatt en anstrengt kraftforsyning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til statsrådens
svar til komiteen av 15. desember 2010, jf. brev vedlagt, hvor det
blant annet framgår at regjeringen har tatt kraftsituasjonen i Midt-Norge
på alvor. Det er imidlertid en omfattende oppgave å få gjenopprettet
kraftsituasjonen i regionen etter de alvorlige ubalanser som var
skapt. Disse medlemmer viser til at regjeringen etter
tiltredelsen høsten 2005 har iverksatt omfattende tiltak for å bedre
situasjonen i regionen. Det er to hovedelementer i regjeringens
politikk:
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har mangedoblet innsatsen innenfor disse områdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at regjeringen har sagt nei til nye gasskraftverk
i Midt-Norge uten CO2-rensing, samtidig som den ikke vil finansiere
merkostnadene en slik rensing vil medføre. Disse medlemmer har
tatt til orde for at det første fullskala anlegget i Norge for CO2-rensing,
finansiert av staten, bør flyttes fra Mongstad til et bedre egnet
sted, og har pekt på Midt-Norge som et naturlig område. Disse
medlemmer mener at regjeringen altfor lenge har låst seg
til Mongstad-sporet, og at dette har bidratt til å svekke kraftforsyningen
andre steder i landet. Disse medlemmer har merket
seg at realiteten er at dersom fullskala rensing av gasskraftverk
i Norge skal realiseres innen overskuelig fremtid, må det skje et
annet sted enn på Mongstad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, peker
videre på at grønne sertifikater, som skulle utløse store investeringer
i ny fornybar kraftproduksjon, har blitt forsinket i mer enn 5 år
fordi regjeringen i 2006 valgte å bryte forhandlingene med Sverige.
Nå vil et slikt sertifikatmarked etter alt på dømme være på plass
fra 1. januar 2012. Med regjeringen Bondevik II sitt opplegg ville
en slik ordning kunne vært på plass fra 2007. Dette har gjort at
investeringer i ny fornybar kraftproduksjon har blitt forsinket.
Flertallet viser videre til at
regjeringen har lagt opp til en uholdbar lang saksbehandlingstid, ofte
opp mot 5 år, for konsesjonssøknader om ny kraftproduksjon, blant
annet fra småkraftverk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har tidligere foreslått å delegere konsesjonsbehandlingen
for mikro- og minikraftverk til kommunene. Dette ville blant annet
ha frigitt kapasitet hos NVE. Disse medlemmer har
også foreslått økte bevilgninger for å styrke saksbehandlingskapasiteten
hos NVE.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
videre til at den planlagte forbindelsen Ørskog–Fardal er blitt
forsinket på grunn av lang saksbehandlingstid i regjeringen. I 2006
lovte daværende olje- og energiminister Odd Roger Enoksen at den
skulle være på plass innen 2011. Nå sier regjeringen at den tidligst ville
vært på plass i 2015. Det betyr at befolkningen i Midt-Norge må
belage seg på enda flere vintre med skyhøye strømpriser.
Flertallet viser til at regjeringen
i 2006 lovte en handlingsplan for kraftforsyningen i Midt-Norge
som skulle være klar tidlig på høsten samme år. 4 1/2 år senere
er denne handlingsplanen ennå ikke presentert.
Flertallet mener at der er behov
både for å styrke overføringsforbindelsene inn i Midt-Norge fra
andre deler av landet og fra Sverige, samt å styrke regional kraftproduksjon
fra gasskraftverk og fornybare energikilder, samt tiltak for energiøkonomisering.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
forslaget i Dokument 8:32 S (2010–2011).
Komiteen peker på
at Statnett legger opp til en storstilt opprusting av kraftlinjenettet
i Norge i de kommende årene. Komiteen mener dette
er svært viktig for å sikre kraftbalansen og forsyningssikkerheten
i Norge. Komiteen understreker at realisering av
kraftlinjen mellom Sogn og Møre vil bedre kraftsituasjonen vesentlig.
Komiteen understreker også at
Statnett har fått konsesjon til å starte de mobile gasskraftverkene i
svært anstrengte situasjoner hvor faren for rasjonering er høy. Komiteen påpeker
at disse kraftverkene er en viktig garanti for kraftsituasjonen
i Midt-Norge, de er å betrakte som nødaggregater i regionen. Komiteen presiserer
at disse kraftverkene i dag ikke er prisregulerende, og at oppstart
av disse i dag er knyttet til Statnetts vurdering av risikoen for
rasjonering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet peker på regjeringens
prioritering av fornybar energiproduksjon og energiomlegging, herunder
at regjeringen har doblet NVEs saksbehandlingskapasitet, og at NVE
prioriterer saker i områder med stort kraftunderskudd. Disse
medlemmer peker videre på at bevilgningene og overføringene
til ENOVA har økt sterkt.
Komiteen påpeker at
sertifikatmarkedet med Sverige vil gi til sammen 26,5 TWh ny kraft. Dette
vil bidra til å bedre kraftsituasjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, er
glad for at et felles grønt sertifikatmarked med Sverige ser ut
til å være på plass fra 1. januar 2012. Samtidig konstaterer flertallet at
dette markedet har blitt 5 år forsinket etter at regjeringen i februar
2006 valgte å bryte forhandlingene med Sverige, og at de først kom
i gang igjen fra 2008 som følge av forhandlingene om klimaforliket
i Stortinget mellom regjeringspartiene og Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre. Det betyr at vi har mistet mye tid i utbyggingen av
ny fornybar energi i Norge, noe som har forsterket utfordringene
i kraftforsyningen i Trøndelag og Møre og Romsdal.
Flertallet har merket seg at
regjeringen begrunnet bruddet med Sverige i forhandlingene i 2006
med at den mente at det var urimelig med en lik fordeling av forpliktelsen
om ny fornybar energi mellom Norge og Sverige, siden Sverige har
flere innbyggere. Regjeringen mente at dette ville slå urimelig
ut for norske forbrukere.
Flertallet har merket seg at
i avtalen som nå er fremforhandlet med Sverige, er det en lik forpliktelse
på 13,3 TWh i begge land, og at avtalen nå er inngått på det samme
grunnlag som regjeringen brøt forhandlingene på i 2006.
Flertallet mener videre at det
er viktig å skjerme de husholdninger som er mest utsatt mot økonomiske
problemer, som følge av kraftig økt strømregning. Flertallet peker
på at da strømprisene over hele landet var særlig høye vinteren 2002/2003,
så økte regjeringen Bondevik II bostøtten for å hjelpe de husholdninger
med dårligst råd, når strømregningen ble betydelig høyere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er svært tilfreds
med at regjeringen har varslet en økning av bostøtten på 318,5 mill.
kroner. Dette tilsvarer en ekstrabetaling til alle som mottar bostøtte
på 2 500 kroner per husstand, med en ekstra hundrelapp per familiemedlem.
Dette gjør at de som trenger hjelp med strømregningen, får hjelp.