Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til den debatten som lenge har vært når det gjelder privat
finansiering innenfor kulturlivet, i denne saken relatert til mu-seene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er skeptisk til en ordning som innebærer at en tildeling av statlige midler
blir styrt av private givere. Hvis en gaveforsterkningsavtaleordning
innføres, vil det etter flertallets syn føre til
at de museer som har inngått gaveforsterkningsavtaler med private, sikres
ekstra offentlige tilskudd samt at disse prioriteres foran museer
som ikke har slike avtaler.
Flertallet støtter ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å få belyst
flere alternative måter museene kan styrke sitt finansieringsgrunnlag
på. Gaveforsterkning er i denne sammenheng et meget relevant forslag. Gaveforsterkning
er et godt insitament for å styrke private bidrag til museene. I
sin karakter er gaveforsterkning et godt bilde på at ansvar for vår
kulturarv ikke alene kan være et statlig ansvar, men at vi alle
må føle et felles ansvar for å ta vare på kulturarven gjennom et
«spleiselag». Gaveforsterkning vil styrke museenes utgangspunkt
for å finne private bidragsytere og styrke engasjementet blant bidragsyterne.
Gaveforsterkning er også et grep som bidrar til maktspredning og
mangfold innenfor museumssektoren.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at gaveforsterkning ikke vil kunne erstatte de offentlige tilskudd
som i dag er museenes hovedinntekt. Ordningen med gaveforsterkning
vil her først og fremst være et supplement med tanke på å styrke
museenes økonomi og samarbeidsrelasjoner til næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge sak om
å innføre en statlig gaveforsterkningsordning knyttet til private
donasjoner til norske museer.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
også peke på at det er positivt at mange velger å benytte deler
av sin fritid på kultur og idrett, det være seg som besøkende, som tilskuere
eller som aktive utøvere av en idrett eller en hobby. Disse
medlemmer mener at et kulturliv som skal favne bredest mulig,
også forutsetter et bredt kulturbegrep, slik at folk flest i størst
mulig grad får anledning til deltakelse på sine egne premisser,
og et mål for kulturpolitikken må være å la flest mulig få ta del
i det kulturelle mangfoldet Norge kan tilby. Disse medlemmer stiller
seg positive til intensjonene i forslaget, men mener samtidig at
et viktig bidrag til kulturen vil være å innta en mindre snever
innfallsvinkel til problemstillingen. Disse medlemmer deler
i så måte forslagsstillernes ønske om at også øvrige deler av kulturfeltet
bør inkluderes på sikt, og ønsker allerede nå å be regjeringen fremme
sak om dette.
Disse medlemmer mener en forutsetning
for skapende frihet er fravær av tvang, pålegg, press eller henstillinger,
og all kultur må derfor få være mest mulig uavhengig av de offentlige myndigheter. Disse
medlemmer advarer om at kultur som er ensidig basert på
offentlig finansiering har flere uheldige sider, da omfattende offentlig
finansiering bl.a. kan føre til at det stilles spørsmål ved om de
kulturelle uttrykk er et resultat av fri utøvelse. Det vil foreligge
tvil om bidragene utelukkende er slik de er som en følge av at de
representerer hva den til enhver tid rådende kulturelle/politiske
elite anser som gode kulturelle uttrykk, noe som etter disse
medlemmers syn vil være svært uheldig. For at så mange som
mulig skal ha anledning til å nyte alle de uttrykksformene som oppstår
i et mangfoldig kulturtilbud, er det altså etter disse medlemmers syn
viktig med en bred definisjon av kulturbegrepet for å unngå diskriminering eller
stigmatisering av uttrykksformer.
Disse medlemmer er kjent med
at det i dag eksisterer flere ordninger som stimulerer til en viss
frivillig støtte, og dette er helt klart positivt for norsk kultur. Disse
medlemmer viser til en utredning for Frivillighet Norge,
og påpeker at det er lagt til rette for direkte og indirekte kulturstøtte
gjennom generelt skattefritak for frivillige, ideelle institusjoner
(inntil kr 140 000 og inntil kr 70 000 for ulike typer organisasjoner), skattefradrag
for gaver (for gaver som i sum utgjør mellom kr 500 og kr 12 000)
og fritak for arveavgift og redusert/fraværende merverdiavgift (avhengig
av aktivitet). Disse medlemmer anser dette som positive
bidrag for å sikre finansiering av kulturutøvelsen i Norge, og mener
hele denne ordningen bør styrkes ytterligere for å imøtekomme kulturens
egne behov.
Disse medlemmer registrerer videre
at det i en del andre land allerede finnes utvidede og forbed-rede
ordninger, i forhold til det systemet vi har i Norge. Disse kan,
etter disse medlemmers kjennskap, variere fra utvidet
fritak for inntektsbeskatning eller skattefradrag for den antatte
verdien av tjenester utført for organisasjoner, til direkte fradrag
helt opp til 50 pst. av bruttoinntekt i skattegrunnlaget for gaver
som er gitt. Slike ordninger harmonerer godt med behovet som er
ute på en del kulturenheter, og disse medlemmer mener
det vil være klokt å se til andre land som ligger lenger fremme
enn Norge på dette punktet, for å lære mer om de mulighetene vi
har. Disse medlemmer påpeker at det i dag ikke er
interessant for private – verken enkeltpersoner eller bedrifter
– å finansiere kulturen med midler. For alt fra enkeltstående kunstnere
og frivillige organisasjoner, og opp til nasjonale institusjoner
som Nationalteateret og Nasjonalgalleriet, er disse medlemmer kjent
med at det finnes en vilje blant private til å styrke kulturen økonomisk.
Disse medlemmer mener fradragstaket
på kr 12 000 i enkelte tilfeller kan være tilstrekkelig, men at
det totalt sett representerer et hinder for privat kulturstøtte
og er til forsvinnende liten nytte for store aktører, og at det
er et uforløst potensial til privat medfinansiering innen kulturen og
frivilligheten i Norge. Nasjonal, profesjonell kultur er tungt offentlig
finansiert, men disse medlemmer vil poengtere at
det både her og innen de frivillige organisasjonene er midler å hente
dersom systemet legger til rette for incitamenter. Dette vil i så
fall innebære et enormt løft for kultur og frivillighet, og disse
medlemmer finner det entydig positivt at det med en slik ordning
også i enda større grad blir opp til folk selv å definere de kulturelle
uttrykk som man ønsker å støtte.
Disse medlemmer vil også bemerke
at en løsning med utvidet adgang til å trekke fra gaver til kultur
og frivillighet på skatten på sikt kan innebære reduserte utgifter
for staten, i forhold til hva en ren offentlig finansiering ville
ha medført. I den anledning viser disse medlemmer til
at en redusert skatteinntekt basert på en bidragssum er et lavere
beløp enn selve den totale bidragssummen, og forslaget har derfor
flere positive sider. For det første bidrar økte skattemessige incitamenter
til å gi en omfordelende effekt av midlene innen sektoren ved at
flere bidrar der de selv ønsker, hvilket disse medlemmer anser
som bedre enn at pengene simpelthen tas fra én enhet og gis til
en annen. For det andre mener disse medlemmer forslaget
ivaretar prinsippet om kulturell frihet, all den tid en større andel
privat medfinansiering vil oppnås. For det tredje er det en høyst
lønnsom måte for staten å sikre økte midler til kulturen for fremtiden
på, og disse medlemmer gjentar at dette kommer av
at noe av økningen i kulturmidler i større grad kan skje gjennom
en skattefordel på bidragssummene, fremfor at det offentlige går inn
med 100 pst. av bidragssummen selv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om heving
av grensene for fritak for inntektsskatt for økonomisk virksomhet
i frivillige, ideelle institusjoner og organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om en heving
av skattefradraget for gaver gitt til kulturut-øvere og ‑institusjoner,
idrettslag og frivillige, ideelle organisasjoner.»
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å
utvide rammene for hvilke aktører som kan omfattes av fradragsordningen
for gaver gitt til kulturutøvere og ‑institusjoner, idrettslag og frivillige,
ideelle organisasjoner.»