Forslagsstillerne vil understreke den viktige
rollen som frivillig sektor spiller i det norske samfunnet, samt
at sektoren bidrar med store verdier. Ideelle virksomheter har et
tydelig verdigrunnlag og samfunnsnyttig formål. Disse organisasjonene
er ofte rettet mot behov og deler av befolkningen som enten ikke
får tjenester, eller som får tjenester som ikke er godt nok tilpasset behovene.
Forslagsstillerne ønsker å løfte fram de ideelle organisasjonenes
rolle, kompetanse og særpreg og oppfordre til at disse verdsettes, beskyttes
fra konkurranse med kommersielle aktører og fortsatt får levere
gode velferdstjenester.
Helse- og omsorgstjenester, herunder barnevernstjenester,
skiller seg fra andre tjenester på grunn av hensynet til å gi gode
og forutsigbare tilbud til spesielt utsatte brukergrupper. Derfor
er de omfattet av unntak, jf. forskriften om offentlige anskaffelser.
På tross av at det ikke er krav om åpen anbudskonkurranse ved kjøp
av helse- og sosialtjenester fra ideelle organisasjoner, benyttes åpen
anbudskonkurranse likevel i en rekke tilfeller. Dette har uheldige
konsekvenser for ideelle virksomheter som i lang tid har tilbudt viktige
tjenester til utsatte grupper, men som i mange tilfeller ikke har
mulighet til å konkurrere med kommersielle og offentlige tjenesteforetak.
Forslagsstillerne mener samfunnet ville vært tjent
med at det offentlige samarbeidet med ideelle aktører om tjenestene,
heller enn å utmanøvrere hverandre i et marked som har så store
udekkede behov. Videre praktiseres unntaksbestemmelsen i svært liten
grad. Det fører til at ideelle aktører i de fleste konkurranser må
konkurrere med kommersielle aktører som har andre tariffavtaler,
pensjonsavtaler og verdigrunnlag. På grunn av de store forskjellene
mellom aktørene blir det ikke likeverdighet i konkurransegrunnlaget.
Åpne konkurranser på ulike vilkår truer dermed de ideelle organisasjonenes
eksistens og mulighet til å utvikle seg. Det er derfor av stor betydning
at unntaksbestemmelsen for ideelle organisasjoner, jf. forskrift
om offentlige anskaffelser § 2-1 tredje ledd, brukes aktivt av stat
og kommune.
Forslagsstillerne mener det umiddelbart må finnes
måter å skape stabile, forutsigbare og levelige rammevilkår på for
de ideelle aktørene som sørger for helse- og sosialtjenester. Det
må vurderes hvorvidt de ideelle non-profittaktørene på grunn av
sitt unike utgangspunkt og sin spesielle situasjon kan få samme
type løpende driftsavtaler som de ideelle sykehusene har. Mens disse vurderingene
pågår, bør regjeringen umiddelbart gjennomføre en forskriftsendring
som pålegger alle offentlige oppdragsgivere å følge kun del I av
forskriften til lov om offentlige anskaffelser når de inngår avtaler
med ideelle aktører.
Forslagsstillerne mener regjeringen bør utrede muligheten
for å overføre ansvaret for private ideelle tjenestetilbydere til
Helse- og omsorgsdepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
slik at interessekonflikter unngås.
For å sikre mer forutsigbar drift mener forslagsstillerne
det bør tilstrebes at det inngås avtale om alle plassene i institusjonen,
eventuelt at disse plassene kan benyttes av HELFO uten ytterligere
anbudsrunder.
Forslagsstillerne mener det bør være mulig for institusjonene
å tilby relevant og høy kvalitet utover et minimumskrav, og at kvalitet
også verdsettes.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«I
Stortinget ber regjeringen vurdere hvorvidt
id-eelle aktører innen helse- og sosialtjenester, på grunn av sitt
særpreg, sin spesielle rolle og særegne situasjon, kan få samme
type løpende avtaler som de store ideelle sykehusene har.
II
Stortinget ber regjeringen gjennom endring av forskrift
til lov om offentlige anskaffelser sørge for at oppdragsgivere ikke
følger reglene i forskriftens del II og III ved inngåelse av kontrakter om
utførelse av helse- og sosialtjenester med ideelle aktører.
III
Stortinget ber regjeringen umiddelbart sørge
for at det inngås avtaleperioder på 8 + 4 år for ideelle virksomheter,
med minst ett års oppsigelsestid. Slike avtaler må inneholde muligheter
for regulering av økonomi og tilbudets innhold i kontraktsperioden.
IV
Stortinget ber regjeringen raskt nedsette et
utvalg som ser på ideelle aktørers vilkår og som arbeider med sikte
på å løse de akutte problemstillingene som institusjonene opplever.»