Jeg viser til brev av 12. oktober 2010 fra transport
og kommunikasjonskomiteen.
Den norske bompengeordningen omfatter også utenlandske
kjøretøy. Det er imidlertid knyttet store utfordringer til å få
innbetalt bompengeavgifter fra utenlandske transportører. Samferdselsdepartementet
har derfor i brev 14. september 2010 bedt Statens vegvesen umiddelbart
sette i gang arbeidet med å innføre obligatorisk brikke med sikte
på en raskest mulig implementering av ordningen. Hvor raskt en ordning
med obligatorisk brikke kan innføres, vil være avhengig av flere
forhold – bl.a. hvilke lover og forskrifter som må endres, hva som
må til av ekstrautstyr i bomstasjonene, hvilke kontrollrutiner som
må innføres og hvor omfattende informasjonsopplegget må være. I
tillegg må det bli enklere å skaffe seg brikke enn hva tilfellet
er i dag. Vegdirektoratet har i en tilbakemelding til Samferdselsdepartementet
konkludert med at et krav om obligatorisk brikke vil kreve lov-
og forskriftsendring. I tillegg vil det være nødvendig med et omfattende
informasjonsarbeid.
Etter min vurdering er det viktig å kunne få
innført et krav om obligatorisk brikke så raskt som mulig. Jeg vil
derfor følge opp denne saken overfor Vegdirektoratet, og be om at
det nødvendige arbeidet med bl.a. lovgrunnlag blir satt i gang. Det
er et omfattende arbeid som skal gjøres, og jeg vil derfor være
forsiktig med å tidsfeste når ordningen vil kunne gjelde fra. Jeg
håper imidlertid at et krav om obligatorisk brikke vil kunne være
på plass innen sommeren 2012, men dette vil jeg naturlig nok måtte
ta et forbehold om.
Departementet vil samtidig peke på at Statens vegvesen
arbeider kontinuerlig for å finne fram til løsninger som gir utenlandske
transportører bedre incentiver til å betale bompenger. I samarbeid
med Sverige og Danmark ble det i 2007 innført en nordisk samordning
for betaling av bompenger (EasyGo). Det arbeides nå med å utvide
denne ordningen, slik at også kjøretøy med østerrikske brikker skal
kunne betale med sin brikke i Norge.
Jeg vil også vise til omtale i Prop. 1 LS (2010–2011)
Skatter og avgifter 2011 side 104 og 105. Her går det fram at Sintef
og Møreforskning Molde AS har utredet de teknologiske mulighetene
for å innføre en treffsikker vegavgift for tunge kjøretøy. Utredningen
tar opp mange av de problemstillingene som tas opp i begrunnelsen
for representant- forslaget. Utredningen viser at det både er teknisk
mulig og at det kan gi samfunns- økonomiske gevinster å innføre
veiavgift for tunge kjøretøy. De tekniske og praktiske sidene ved
en veiavgift for tunge kjøretøy må imidlertid utredes nærmere før
det tas endelig stilling til hvorvidt en slik avgift bør innføres eller
ikke. Det samme gjelder hensynet til personvern og hvordan utenlandske
transportører skal inkluderes i det nye systemet. Finansdepartementet
vil i første omgang be om uttalelser fra de berørte etatene før
en går videre med en konkret utredning. Samtidig vil departementet
se an utviklingen og framdriften med innføring av veiavgift i andre
land.