Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
128 S (2009–2010) og Reindriftsavtalen 2010/2011 som er fremforhandlet
av partene, staten og Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL).
Komiteen har merket seg at den
fremforhandlede reindriftsavtalen for 2010/2011 har en økonomisk
ramme på 101,0 mill. kroner, tilsvarende ramme som for Reindriftsavtalen
for perioden 2009/2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser videre
til de mål og retningslinjer som ligger til grunn for reindriftspolitikken
som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991–1992) En bærekraftig
reindrift, og til Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S.
nr.167 (1991–1992). Flertallet viser videre til ny
reindriftslov, som ble vedtatt i Stortinget våren 2007, Ot.prp.
nr. 30 (2006–2007), jf. Innst. O. nr. 57 (2006–2007), som trådte
i kraft fra 1. juli 2007. Sammen med den årlige reindriftsavtalen
er den nye loven de to sentrale virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske
målene.
Flertallet viser til at reindriften
kan gi god utnyttelse av ressurser i marginale fjell- og utmarkområder,
og er en sentral bærer av samisk kultur. Flertallet er
opptatt av at tiltakene i reindriftspolitikken må innrettes slik
at næringen sikres, utvikles og styrkes, og viser til de mål som
er satt av Stortinget om at reindriften skal være bærekraftig både
i økologisk, økonomisk og kulturell forstand, og konstaterer at
slik bærekraft er fraværende i flere distrikter.
Flertallet minner om at det var
etter lange og grundige overveielser at den nye reindriftsloven la
hovedansvaret for den indre organiseringa i reindrifta på reineierne
sjøl, noe som skulle føre til ansvarliggjøring og en indre justis
i forhold til øvre reintall og en bærekraftig drift.
Flertallet er bekymret over at
det pr. 1. april 2010 fortsatt er 17 pst. av distriktene som ikke har
levert bruksregler til godkjenning, og viser til at det også er
stor variasjon i kvalitet på de bruksregler som er levert. Flertallet forutsetter
at regjeringa har en tett oppfølging i forhold til de distriktene
som ennå ikke har levert bruksregler og de distriktene som har levert,
men hvor kvaliteten på bruksreglene ikke er tilfredsstillende.
Flertallet viser til at reindriften
samlet sett har en nedgang i resultatmålene fra 2007 til 2008. Vederlag
for arbeid og kapital har en nedgang fra 167,9 mill. kroner i 2007
til 164,4 mill. kroner i 2008. Målt pr. årsverk har vederlag for
arbeid og egenkapital en nedgang fra 155 000 kroner i 2007 til 149 000
kroner i 2008, og målt pr. siidaandel har vederlag for arbeid og
egenkapital en nedgang fra 269 000 kroner i 2007 til 259 000 kroner
i 2008. Flertallet har videre merket seg at sum produksjonsbaserte
inntekter har en nedgang fra 165,1 mill. kroner i 2007 til 161,1 mill.
kroner i 2008, hovedsakelig som følge av nedgang i reinhjordverdien. Flertallet viser imidlertid
til at kjøttinntektene øker fra 135,1 mill. kroner i 2007 til 158,3
mill. kroner i 2008, hovedsakelig som følge av at gjennomsnittsprisen
på reinkjøtt har økt med 11,47 kr/kg fra 2007 til 2008.
Flertallet viser for øvrig til
tabellene i proposisjonen som viser sammendrag av reindriftens totalregnskap
i perioden 2005–2008, samt budsjett 2009, totalregnskap for 2008
fordelt etter reinbeiteområder, totalregnskap for 2008 fordelt på
soner i Finnmark, gjennomsnittlige nøkkeltall pr. siidaandel og
pr. rein for reinbeiteområdene i 2008 og vederlag for arbeid og
egenkapital pr. siidaandel i perioden 2005–2008. Flertallet bemerker
at disse tabellene gir en god og detaljert dokumentasjon og oversikt
over situasjonen og utviklingen i reindriften og dermed et viktig grunnlag
for forståelse av situasjonen som grunnlag for utviklingen av reindriften
slik at målene for reindriftspolitikken blir oppnådd.
Flertallet viser for øvrig til
at denne informasjonen dokumenterer at det er store regionale forskjeller.
Erfaring viser at den gjennomførte omleggingen fra produksjonsnøytrale
tilskudd til produksjonsavhengige tilskudd har økt slakteuttaket
av rein, og bidratt til økt verdiskaping i reindriftsnæringen. Ordningene
har etter omleggingen vært holdt relativt uendret, og har med det
gitt stabilitet og forutsigbarhet i virkemiddelpolitikken. Med bakgrunn
i den positive utviklingen, samt et fortsatt behov for å redusere reintallet
i enkelte områder i Finnmark, ser flertallet det
som viktig å videreføre og videreutvikle de produksjonsavhengige
tilskuddene med sikte på å bidra ytterligere til økt produktivitet
og derigjennom økt inntjening hos den enkelte reineier.
Flertallet viser til målet om
at reindriften fortsatt skal være det bærende element i samisk kultur,
og vil understreke at det er særdeles viktig at den blir oppfattet
og forvaltet som en næring med økonomisk verdiskaping og effektiv produksjon. Flertallet slutter
seg til målet om å stimulere næringen til økt slakteuttak og verdiskaping,
og vil i denne sammenheng understreke at det haster med å få ferdigstilt bruksreglene,
noe som må til for å skape nødvendig forutsigbarhet innen næringen,
samt en effektiv oppfølging av juridiske virkemidler.
Flertallet viser til at reindrift
er en særlig arealavhengig næring, og at næringens største utfordring
på lang sikt er å sikre reindriftens arealer. Flertallet viser
til at plan- og bygningsloven er den sentrale loven i forhold til arealforvaltning
innenfor reinbeiteområdene, og det sentrale virkemiddel for en bedre
sikring av reindriftens arealer. I ny plandel til loven er det etablert
en rekke nye verktøy som gir kommunene og fylkeskommunene bedre
mulighet til å følge opp nasjonale mål om å sikre det materielle grunnlaget
for den samiske reindriften.
Flertallet viser til at situasjonen
er svært bekymringsfull i det sørsamiske området og at en arbeidsgruppe
oppnevnt av regjeringen og ledet av fylkesmannen i Nord-Trøndelag
fikk i oppdrag å komme med forslag til tiltak både innenfor rovviltforvaltninga
og reindrifta for å redusere konfliktnivået mellom rovvilt og reindrift. Flertallet ser
fram til at arbeidsgruppens forslag blir fulgt opp og at det straks
blir iverksatt tiltak som vil ha virkning både på både kort og lang
sikt.
Flertallet viser videre til at
det innenfor Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde er hyttebygging
og ferdsel i utmarka som har vært særlig konfliktskapende. Flertallet ser
positivt på det arbeid som gjøres i regi av fylkesmannen i Sør-Trøndelag
med sikte på å skape forståelse mellom partene, bl.a. med den årlige
dialogkonferansen. Av de oppfølgingstiltak som prosjektet foreslår,
vil flertallet særlig fremheve tiltak som sikrer
en helhetlig planlegging av reindriftsinteressene på tvers av kommunegrensene.
Flertallet viser til at reindriftens
utfordringer er mange og sammensatte og at det i deler av Finnmark
fortsatt er manglende sammenfall mellom beitetrykk og ressursgrunnlag,
og at det i de senere årene er blitt en økning i antall konflikter
med øvrige interesser i fylket. Flertallet viser
videre til at det i Troms reinbeiteområde er underskudd på vinterbeite
og en generell svak økonomi. Flertallet ser positivt
på at regjeringen fortsatt prioriterer tiltak som bidrar til å videreutvikle
de inntekts- og velferdspolitiske tiltakene i reindriften, og understreker
betydningen av å stimulere til reell markedsrettet produksjon og
verdiskaping.
Flertallet viser til at reindriften
er i en unik situasjon hvor potensialet for etterspørsel er langt
større enn potensialet for produksjon. Dette, sammenholdt med at
reinkjøtt er en arktisk delikatesse, og noe av det mest eksklusive kjøttet
Norge har å by på, tilsier etter flertallets mening
at reindriften burde ha gode muligheter til å nå de målsettingene
for næringen som Stortinget har satt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser videre til regjeringens bekymring når det gjelder de store
rovdyrtapene, særlig i Nordland og Nord-Trøndelag, og er tilfreds
med at rovdyrpolitikken nå blir gjennomgått i samsvar med Soria
Moria II.
Dette flertallet viser til at
målprisen på reinkjøtt ble opphevet i reindriftsavtalen i 2002/2003.
Etter dette har man hatt en fri prisdannelse på reinkjøtt innenfor
den beskyttelse importvernet har gitt. Dette flertallet er
kjent med at man ikke har åpnet for import av reinkjøtt til redusert
toll siden vinteren 2003, og at dette har vært en sentral faktor
for prisøkningen i næringen, noe som er i samsvar med Soria Moria-erklæringen
om å sikre norske produsenter et sterkt importvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at produksjon av reinkjøtt utgjør
1–2 pst. av den totale produksjonen av rødt kjøtt i Norge. Reineierne og
siidaene i reindriftsnæringen utgjør det første leddet i verdikjeden
frem til forbruker. Imidlertid merker disse medlemmer seg
at reineierne fremstår som en fragmentert gruppe i markedet.
Disse medlemmer er negativ til
importvern som grunnlag for prisdannelse, som har vært situasjonen
for reinkjøtt siden 2003. Disse medlemmer mener rammevilkårene
for reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig fra det som
er vanlig i andre næringer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at i forbindelse med Reindriftsavtalen 2010/2011 har
avtalepartene blitt enige om å avvikle Kontaktforumet for reinkjøtt (KRO). Disse
medlemmer er imidlertid skeptiske til nedsetting av eget
markedsutvalg for reinkjøtt, herunder utvalgets sammensetning, oppgaver
og finansiering.
Disse medlemmer har merket seg
at reindriften er utsatt for tap av ulike årsaker. Hovedårsaken
til at reindriftsnæringen er spesielt utsatt for rovvilttap, er
at beitingen skjer i utmark året gjennom. Dette innebærer at driftsformen
i seg selv medfører en større tapsrisiko, og gjør næringen spesielt
sårbar ved en økning i rovviltstammene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner grunn til å stille spørsmål ved omfanget
av tap av rein som skyldes rovvilt. Den nåværende erstatningsordningen
baseres i for liten grad på krav om dokumentasjon på tap. På landsbasis
blir det innvilget erstatning for ca. 25 pst. av det som søkes erstattet
som drept av fredet rovvilt. Av antallet som blir erstattet, er
kun 6 pst. dokumentert. Disse medlemmer viser til
at for 2009 er det budsjettert med erstatning for tap av rein grunnet fredet
rovvilt på 38,964 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kritiske til dagens manglende individmerking av tamrein, noe som
gir alvorlige negative konsekvenser for både dyrevelferd, mattrygghet
og naturressurser. Disse medlemmer mener at slik
merking vil gi grunnlag for en vesentlig forbedret sporing i matkjeden. Individmerking
vil også åpne for effektiv telling av dyr på vidda og antall dyr
per siida.
Komiteen registrerer at det er
strid om lovfortolkninger slik at mange opplever at rein beiter på
arealer som skal være fredet fra reinbeite.
Komiteen viser til at det er
uklarheter i forhold til fortolkning av reindriftslov kontra plan-
og bygningslov i tilknytning til reindriften.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er kjent med at regjeringen arbeider med dette, og mener det vil være
avgjørende å få avklart slike forhold så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ser med bekymring på interne
konflikter i næringa der noen aktører etterlyser en strukturering slik
at det blir mulig å drive lønnsomt, mens andre mener at eierskap
kun basert på en blanding av historisk hevd og kulturell bærekraft
må være tilstrekkelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at det er strid om lovfortolkninger
slik at mange opplever at rein beiter på arealer som skal være fredet
fra reinbeite. Disse medlemmer viser til uklarheter
i forhold til fortolkning av reindriftslov kontra plan- og bygningslov,
og mener at det må avklares om reindriften må forholde seg til plan- og
bygningsloven, eller om reindriftsloven gir næringen en større grad
av frihet i så måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til korrespondanse fra
Alta kommune som allerede 13. januar 2010 henvendte seg til Kommunal-
og regionaldepartementet for å få departementets vurdering av om
oppføring av skillegjerder skal behandles etter plan- og bygningsloven,
eller om næringen helt kan se bort fra denne. Per 3. juni 2010 og
etter en rekke purringer foreligger det ennå ikke svar fra departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det i perioden fra
reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag, har vært et økende
antall medieoppslag som omhandler alvorlige konflikter der reindrifta
er involvert. Det er reportasjer om beiteområder ødelagt av for
høyt beitetrykk, konflikter med andre næringer samt stadige problemer
med rovvilt og ordningene rundt rovviltskadeerstatning.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
dette beskriver en uholdbar situasjon for alle aktører inkludert
reindrifta, og krever umiddelbar handling. I forbindelse med ny
reindriftslov vedtok man å etablere nye bruksregler som skal regulere
reindrifta. Foreløpig ser man få om noen resultater av arbeidet
med nye bruksregler. Disse medlemmer vil her skyte
inn at slike regler ikke bare vil være til hjelp for næringa, men
også klargjøre for andre aktører rammene man har å forholde seg
til. At Finnmarksvidda er nedbeitet og at dyrene er så avmagret
at de ikke tåler å bli transportert til slakting, er svært alvorlig
for miljøet, dyrevelferden og kjøttkvaliteten, jf. spørsmål fra
representanten Elisabeth Røbekk Nørve til statsråden i Stortingets
spørretime 16. april 2008 og interpellasjon fra representanten Olav
Gunnar Ballo til landbruks- og matministeren 18. mai 2009.
Komiteen viser til
at grenseoverskridende reindrift mellom Norge og Sverige har ført
til en fremforhandlet avtale som ble undertegnet av landbruks- og
matministeren og den svenske jordbruksministeren 7. oktober 2009.
Konvensjonen legger til grunn opprettelse av felles forvaltningsorganer
og områdeprotokoll med den geografiske områdefordelingen, herunder
nærmere bestemmelser om gjerder. Konvensjonen er ventet å komme
på høring i løpet av 2010.
Komiteen viser til at Arbeiderpartiets
stortingsrepresentant Kåre Simensen under behandlingen av interpellasjon
stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks- og matministeren 11. mars
2010 uttalte:
«Jeg tror denne debatten om reintallet i Finnmark
er svært viktig, fordi det også er en omforent enighet om at reintallet
i deler av fylket er for høyt. Ifølge den nye reindriftsloven fra 2007
skal reintallet fastsettes slik at det skal være bærekraftig både
økologisk, økonomisk og kulturelt. Der er vi ikke i dag, og vi har
en lang vei å gå.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til dagens debatt og
hendelser i Finnmark og ser at man dessverre ikke er kommet særlig lenger.
Den store variasjonen på gjennomsnittlig slaktevekt man registrerer
mellom reinbeitedistrikter med forholdsvis likt utgangspunkt, gir grunn
til bekymring. Dette kan tyde på at problemene med for høyt reintall
eskalerer heller enn bedrer seg. Også denne sesjonen har man en
rekke ganger debattert slike problemstillinger i Stortinget.
Disse medlemmer er kjent med
at det også finnes eksempler på reindriftsutøvere som driver meget
godt. Det er mange utøvere og distrikter som produserer store kvanta
reinkjøtt av førsteklasses kvalitet. Deres driftsform er bærekraftig både
hva gjelder økonomi, økologi og i forhold til å ivareta den samiske
kultur. Det er viktig å peke på at også disse utøvernes næringsvirksomhet
lider når hverdagen preges av konflikt og negativ omtale.
Disse medlemmer har også merket
seg gjennom media statsrådens engasjement i forhold til næringa,
men mener problemenes høye antall, og at disse involverer så mange
forskjellige aktører, krever at man må gjøre en grundigere politisk
jobb i denne sak.
Disse medlemmer viser til at
allerede under behandlingen av lov om reindrift (reindriftsloven)
24. mai 2007, uttalte opposisjonspartiene følgende:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er 15 år siden
Stortinget behandlet en egen stortingsmelding om reindrift, St.meld.
nr. 28 (1991–1992), jf. Innst. S. nr. 167 (1991–1992). Disse medlemmer
mener at det må utarbeides en ny reindriftsmelding på bakgrunn av
de store endringer som har skjedd i reindriften i denne perioden.
Dette gjelder både på det økologiske plan med arealinngrep, tap
av beiteland, rovdyrtap, klimaendringer, på det rettslige plan med
økt fokus på sedvanerett, ny reindriftslov og ny reinbeitekonvensjon,
og på det økonomiske plan med omlegging av tilskudds- og erstatningsordninger.
Reindriftsnæringen har, særlig i Finnmark, utfordringer knyttet
til produksjonsvariasjoner, lave slaktevekter, svært høye rapporterte
rovdyrtap og lav produktivitet.»
Da situasjonen på ingen måte er bedret på disse årene,
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en egen stortingsmelding
om reindrift i løpet av 2010.»
Disse medlemmer mener regjeringen
snarest må iverksette tiltak for områdene i Finnmark som fremdeles
sliter med et for intensivt beitetrykk i forhold til ressursgrunnlag. Disse medlemmer mener
dette er viktig for å sikre en mer forsvarlig ressursforvaltning
av reindriften i forhold til beitearealer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg økte konflikter mellom reindriftsnæringen og øvrige interesser
i Finnmark fylke. Disse medlemmer mener arealbehovet
for reindriftsnæringen ikke skal gå foran eller på bekostning av
annen næringsutvikling eller andre interesser i samme område.
Disse medlemmer viser til at
det i perioden fra reindriftsloven ble behandlet og frem til i dag har
vært mange medieoppslag om alvorlige problemer med et altfor høyt
antall reinsdyr i store deler av Finnmark. I henhold til medieoppslag
er Finnmarksvidda nedbeitet og mange dyr så avmagret at de ikke
tåler å bli transportert til slakting. Disse medlemmer mener
at en slik situasjon er svært alvorlig for både miljøet og dyrevelferden.
Disse medlemmer vil vise til
interpellasjon stilt av representanten Torgeir Trældal til landbruks-
og matministeren 11. mars 2010 om reindriftsnæringens utfordringer
for å få på plass en bærekraftig reindrift.
I debatten ble det referert til at Rolf Anker
Ims, som er prosjektleder for Økosystem Finnmark, som kombinerer
fagfeltene økologi og samfunnsfag for å finne årsaker til og konsekvenser av
variasjoner i reintall innenfor begge fagfelt, uttaler følgende:
«Prosjektet har blant annet samlet data fra slakterier,
for å vurdere om overtallighet i reinflokker fører til lavere slaktevekt
på dyrene. En slik sammenheng har vært allment akseptert tidligere,
og ble også klart påvist i Økosystem Finnmark.
Men
undersøkelsen har i tillegg vist noen av de biologiske mekanismene
som ligger bak de lave slaktevektene.
Fostre hos simler
som slaktes på ettervinteren ble undersøkt, og det ble funnet at
fostrene er mindre hos simler fra bestander med høy tetthet enn
hva som er tilfelle for bestandene med lav tetthet. Beiteslitasje
får altså effekter på reinen allerede i mors liv.
I
tillegg ser vi at tennene hos rein fra høytetthetsområder i Finnmark
slites raskere enn hos alle andre sammenlignbare hjortedyrbestander.
Tennene slites faktisk ned til gommene på ganske få år.
Årsaken
er nedbeitingen, som fører til at reinen må spise mer fiberrik kost.
Dyrene får sannsynligvis også i seg en del sand og stein som følge av
nedslitt beitevegetasjon.
De dårlige tennene gjør
at dyrene i enda mindre grad klarer å nyttegjøre seg den dårlige
kosten de får i seg.
Enkelte forskere har eksempelvis
ment at svært høyt beitepress over tid kunne tippe økosystemet i
positiv retning ved at beitene etter hvert domineres av produktive
beiteplanter slik som næringsrike arter av gress.
Denne
teorien har vi tilbakevist. Vårt prosjekt viser helt entydig at
for mange rein reduserer beitegrunnlaget, også innen de mest produktive sommerbeitene.
Konklusjonene
baserer seg på et stort materiale fra feltarbeid. Ikke mindre enn
15 961 målepunkter har blitt analysert. Tjue sommerbeitedistrikter
i Finnmark ble brukt som studieenheter.
Distriktene
ble valgt slik at områdene til sammen utgjorde 10 par med nabodistrikter,
hvor hvert par har et distrikt med relativt høyt reintall og et distrikt
med lavt reintall.
På denne måten fikk storskalamålingene
nesten et eksperimentelt oppsett som la grunnlag for robuste analyser.
Studiet
har vært omfattende, kanskje til og med unikt i sitt omfang. Vi
hadde rene armeen av økologer i felt for å samle feltdata. I tillegg brukte
vi satellittfoto til å vurdere beiteeffekter i områder som var vanskelig
tilgjengelige for feltarbeid. Den kombinasjonen viste seg å være veldig
fruktbar.
Den samfunnsfaglige delen av prosjektet
har også avlivet noen myter, blant annet teorien om at medvirkning,
frivillige avtaler og økonomiske insentiver, såkalte «gulrot-virkemidler»,
er mer effektive enn den gode, gamle pisken.
Reindriftsnæringen
deltar selv aktivt i prosessen med å sette rammebetingelser for
næringen, og uttrykker samtidig misnøye med reintallsjusteringene.
Det
viser seg at det finnes mange uenigheter knyttet til hvordan reintallet
fastsettes, hvilke deler av næringen som bør redusere antallet,
og hvilke virkemidler som bør brukes, forteller Ims.
Han
mener også at medforvaltningssystemet har ført til at personer med
mange rein får større makt, samtidig som subsidie- og erstatningssystemet
favoriserer store flokker. Dette kommer ekstra godt til syne etter
såkalte katastrofevintre.
Etter slike vintre vil personer
som driver stort både sitte igjen med flest dyr til videre produksjon
og få storparten av erstatningene fra myndighetene.
I
realiteten virker systemet slik at de som driver minst bærekraftig
favoriseres av staten. Hensikten fra myndighetenes side har nok
vært å hjelpe reindriftsnæringa i bærekraftig retning, men myndighetene
har ikke klart å se de langsiktige konsekvensene av forvaltningen.
Reindriften
oppfattes som en viktig kulturbærer i Finnmark. Samtidig skal næringen
leve opp til produksjonskrav som sammenfaller med resten av samfunnet.
Reindriftsnæringa
ligger i skjæringspunktet mellom ny og gammel tid, og møter derfor
mange utfordringer, ikke minst i forbindelse med klimaendringer.
Et
varmere klima i Finnmark kan få stor effekt på vinterbeitene for
reinen.
Mildvær med påfølgende frost eller mer snø
på vidda er utfordringer som vil kreve mye av både næring og myndigheter.»
Økolog Rolf Anker Ims legger ikke skjul på at prosjektet
Økosystem Finnmark har vært utfordrende.
Disse medlemmer mener det er
prinsipielt betenkelig at enkeltnæringer forhandler egne rammevilkår
direkte med staten og inngår avtaler med store økonomiske konsekvenser
utenom den ordinære budsjettbehandlingen.
Disse medlemmer mener at de årlige
vedtak om reindriftsnæringens rammebetingelser ikke er et lønnsoppgjør,
men en fastsettelse av muligheter for å skape inntekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen justere periodiseringen
av reindriftsavtalen til å følge kalenderåret, og at forhandlingene
kommer inn som en del av budsjettprosessen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Forslag til reindriftsavtale 2010/2011 bifalles ikke.»
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av erstatningsordningen for tap av rein, herunder vurdere skjerping
av krav til dokumentasjon av innrapporterte tap. Gjennomgangen skal
foretas av en uavhengig instans.»