Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen lov om infrastruktur
for geografisk informasjon (geodataloven).
Loven skal bidra til god og effektiv tilgang til offentlig geografisk
informasjon (geodata) for offentlige og private formål. For å nå
dette målet, er det nødvendig å befeste samarbeidet om deling av
geodata mellom virksomheter med offentlige oppgaver, og sikre videre
utvikling og drift av den nasjonale infrastrukturen for geografisk
informasjon.
Loven gjennomfører også europaparlaments- og rådsdirektiv 2007/2/EF
av 14. mars 2007 om etablering av en infrastruktur for geografisk
informasjon i Det europeiske fellesskapet (INSPIRE). Direktivet
er tatt inn i EØS-avtalen med forbehold om Stortingets godkjenning,
jf. Prop. 120 S (2009–2010).
INSPIRE-direktivet krever at landene oppretter og driver et nett
av elektroniske tjenester for søking, visning, nedlasting, omforming
og aktivering av geodata. Tjenestene skal være tilgjengelige for
allmennheten og gjøre det mulig for offentlige myndigheter å dele
data på tvers av organisatoriske og geografiske skiller. Direktivet
skal gjennomføres skrittvis fram til 2019.
Direktivet medfører en ikke ubetydelig utvidelse av tilgangen
til offentlig informasjon ved at spesifiserte geodata skal være
allment tilgjengelig via elektroniske tjenester på Internett døgnet
rundt.
Departementet mener at det ligger vel til rette for å basere
gjennomføringen av direktivet på det samarbeidet som allerede er
etablert gjennom Norge digitalt, og som er et samarbeid mellom kommuner,
statlige etater, store offentlige brukere av geodata og andre virksomheter
som leverer data til den geografiske infrastrukturen.
Samarbeidet i Norge digitalt er i prinsippet frivillig og er
regulert gjennom gjensidige avtaler. Samarbeidet omfatter i dag
vel 600 parter. Det inkluderer alle landets kommuner med ett unntak,
alle fylkeskommunene og fylkesmannsembetene, ca. 40 statlige etater,
Telenor ASA (nettdelen) og over 100 energibedrifter (nettselskaper).
Oslo kommune er ikke part, men deltar i enkelte rådgivende organer.
Departementet foreslår at geodataloven skal omhandle de prinsipielle
sidene knyttet til koordineringen av den geografiske infrastrukturen,
herunder deling av geodata og tilgang til geodatatjenester. Detaljerte
og tekniske bestemmelser om infrastrukturen er det mer hensiktsmessig
å gi i form av forskrifter. Departementet legger til grunn at den
praktiske gjennomføringen av samarbeidet om infrastrukturen i hovedsak
organiseres gjennom forvaltningssamarbeidet Norge digitalt på avtalebasert
grunnlag som i dag.
Departementet foreslår at loven – i likhet med INSPIRE-direktivet
– ikke bør ha bestemmelser om etablering eller vedlikehold av data.
Plikten til å etablere og vedlikeholde data bør fortsatt reguleres
gjennom ordinær etatsstyring i stat og kommune, eventuelt basert
på sektorlov på områder der det er gitt slik lovgivning, f.eks.
matrikkellova.
Departementet mener at rollen til Statens kartverk innenfor infrastrukturen
først og fremst er av koordinerende art, og det foreslås derfor
å benevne denne oppgaven som nasjonal geodatakoordinator.
Departementet foreslår at loven i utgangspunktet ikke går lengre
enn INSPIRE-direktivet i spørsmålet om hvilke virksomheter som skal
dele data og tjenester. Etter direktivet er dette:
statlig eller annen offentlig forvaltning,
herunder offentlige rådgivende organer, på nasjonalt, regionalt
eller lokalt plan;
fysiske eller juridiske personer som utfører offentlige
forvaltningsoppgaver i henhold til nasjonal lovgivning, herunder
særskilte oppgaver, virksomhet eller tjenester i forbindelse med
miljøet.
Departementet foreslår ingen vesentlige endringer i gjeldende
rammebetingelser for betaling for offentlige geodata. Hovedregelen
er at offentlige geodata som annen offentlig informasjon, skal være
gratis tilgjengelig, jf. regler om betaling i offentleglova og miljøinformasjonsloven.
Et viktig unntak gjelder for basis geodata hvor finansiering av
etablering og vedlikehold er delvis brukerfinansiert.
Departementet viser til at gjennomføringen av INSPIRE-direktivet
vil medføre økte kostnader for Statens kartverk og om lag 25 andre
berørte fagetater med ansvar for geodata omfattet av loven. Miljøverndepartementet
vil dekke kostnader forbundet med tiltak rettet mot kommunesektoren.
De økte kostnadene er til sammen anslått til ca. 32 mill. kroner
per år, herav ca. 17 mill. kroner per år forbundet med tiltak rettet
mot kommunesektoren.
Framdriften og de økonomiske konsekvensene for berørte statlige
myndigheter og kommunesektoren vil bli vurdert i de årlige budsjettprosessene
og forelagt Stortinget i de årlige statsbudsjettene.
Det er i proposisjonen gjort detaljert rede for INSPIRE-direktivet,
og om implementering av direktivet i norsk rett.
Departementet foreslår i proposisjonen i tillegg noen redaksjonelle
endringer i andre lover med sikte på å rette opp utilsiktede virkninger
knyttet til iverksettingen av matrikkellova 1. januar 2010.