Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Sosialistisk
Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, og fra Senterpartiet, lederen
Erling Sande, viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2009–2010)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak varslet at det vil bli gjort en
gjennomgang av sluttbehandlingsavgiften på forbrenning av avfall.
Stortinget la ved behandlingen av statsbudsjettet føringer på hvilke problemstillinger
denne gjennomgangen bør belyse.
Flertallet viser til Innst. 9
S (2009–2010) fra energi- og miljøkomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2010, der det sies:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til Innst. 3 S
(2009–2010), merket seg at avfallsbransjen er bekymret for at ulike
avgiftsmessige vilkår for avfallsforbrenning mellom Norge og Sverige
kan føre til uheldige konsekvenser for fjernvarmeutbygging i Norge
og til økt transport. Samtidig viser flertallet til at forbrenningsavgiften
kan ha positive effekter for materialgjenvinning, avfallsmengde
og luftforurensning i tettbygde strøk, samt at svenske forbrenningsanlegg
har høyere energiutnyttelse enn norske.
Flertallet
viser videre til at Regjeringen fram til Revidert nasjonalbudsjett
skal foreta en gjennomgang av markedet for avfallsforbrenning for å
finne ut hva som ut fra miljøhensyn og samfunnsøkonomiske hensyn
er de beste løsningene. Gjennomgangen må gi anslag på effekten på:
lokale utslipp av giftige
og forurensende stoffer,
avfallsmengde,
materialgjenvinning,
energiutnyttelse (klimagassutslipp),
miljøproblemer knyttet til transport,
konsekvenser for utbygging av lokale fjernvarmeanlegg
og næringsmessige forhold, alt både på kort og lang sikt.
Det
vises til at gjennomgangen også må vurdere alternative måter å oppnå
miljømålene på, inkludert regulering.
Flertalletunderstreker
at det er viktig med en helhetsvurdering av miljøkonsekvensene.»
Flertallet viser til at Olje-
og energidepartementet, Finansdepartementet og Miljøverndepartementet
arbeider sammen med å vurdere om det er behov for endringer i virkemiddelbruken
i forhold til energiutnyttelse av avfall. Avfalls- og fjernvarmebransjen
vil bli invitert til å komme med innspill i prosessen. Regjeringen
vil komme tilbake til denne saken i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Flertallet imøteser regjeringens
gjennomgang av virkemiddelbruken i forhold til energiutnyttelse
av avfall og at denne ivaretar overordnede hensyn til miljø, klima
og god ressursforvaltning i avfallshåndteringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Oskar Jarle Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at avfallsenergi
er den fornybare energikilde som best kan konkurrere mot fossile
brensler og elektrisk kraft til oppvarming og industriformål. Det
er viktig å skape stabile og langsiktige rammebetingelser for at
markedet skal bli interessert i å ta tunge investeringer innen «grønt næringsliv»,
som på sikt kan være lønnsomme og miljøriktige. Avfallsforbrenning
og fjernvarme er begge deler typiske eksempler på slike investeringer.
Disse medlemmer peker på at det
i 1999 ble innført en avgift på sluttbehandling av avfall. Avgiften
består av en avgift på deponering av avfall og en avgift på forbrenning
av avfall. Avgiften skal prise miljøkostnadene ved sluttbehandling
av avfall og dermed stimulere til økt gjenvinning og reduserte avfallsmengder.
Forbrenningsavgiften skal i tillegg stimulere til utsortering av
utslippsintensive avfallsfraksjoner og rensing av utslipp. I 2004
ble forbrenningsavgiften lagt om fra en avgift basert på innlevert mengde
avfall til en avgift direkte på utslipp.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen i Prop. 1 S (2009–2010) begrunner forbrenningsavgiften
med at den vil stimulere til økt materialgjenvinning, utsortering
av miljøskadelige avfallsfraksjoner, rensing av utslipp og reduserte
avfallsmengder fra husholdninger og næringsliv. Disse medlemmer har
videre merket seg at regjeringspartiene i Innst. 9 S (2009–2010)
fra energi- og miljøkomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2010, også viser til at svenske fornbrenningsanlegg har høyere
energiutnyttelse enn de norske.
Disse medlemmer har merket seg
at på tross av disse argumentene har staten gjennom Enova gitt investeringsstøtte
på om lag 2 mrd. kroner til nye anlegg for forbrenning av avfall,
produksjon av fjernvarme og infrastruktur de senere år. Totalt er
det investert om lag 8 mrd. kroner i slike anlegg de senere år.
Disse medlemmer viser til at
på grunn av forskjellene i avgifter mellom Norge og Sverige etter
at Sverige har besluttet å avvikle sin avgift på forbrenning av
avfall i 2010, taper norske anlegg i konkurransen om kontrakter.
Disse medlemmer viser til at
det nå eksporteres ca. 600 000 tonn avfall til Sverige årlig. Det tilsvarer
nær 20 000 trailere. Selv om avgiften i Sverige først fjernes fra
høsten 2010, så inngås nye kontrakter nå.
Disse medlemmer peker på at den
særnorske forbrenningsavgiften er en vesentlig årsak til avfallslekkasjen
til Sverige. Avgiften bidrar til at norske anlegg får dårligere
konkurransevilkår enn det svenske anlegg har. Avgiften virker stikk motsatt
i forhold til den betydelige statlige investeringsstøtte til anlegg
for forbrenning av avfall og fjernvarmeutbygging i Norge.
Disse medlemmer mener at det
er meningsløst at staten på den ene siden investerer flere milliarder
kroner i fjernvarmeanlegg i Norge basert på forbrenning av avfall,
og på den annen side opprettholder en særnorsk avgift som gjør at
avfallet transporteres til Sverige slik at de norske anleggene risikerer
å stå uten sin tiltenkte energikilde. Dette er igjen et eksempel
på svært uklare rammebetingelser og motstridende politiske signaler
fra regjeringen. Dette setter aktørene i bransjen, som også har
investert betydelige beløp, i en vanskelig situasjon. Det er derfor
behov for en helhetlig gjennomgang av avfallspolitikken.
Disse medlemmer fremmer forslaget
i Dokument 8:40 S (2009–2010).