Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Statens pensjonsfond i løpet av de siste 10 årene har utviklet
seg til å bli blant verdens største fond. På bakgrunn av størrelsen
og viktigheten av Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond
utland har kontroll- og konstitusjonskomiteen tidligere bedt Riksrevisjonen
intensivere arbeidet med fondene. Komiteen er på
denne bakgrunn tilfreds med at Riksrevisjonen har foretatt en utvidet
revisjon og skilt ut revisjonen av Finansdepartementets forvaltning,
styring, kontroll og oppfølging av Statens pensjonsfond i et eget tillegg
til Dokument 1 (2009–2010).
Komiteen viser ellers til at
Stortinget har vedtatt nye navn på de nevnte fondene.
Komiteen viser til at Statens
pensjonsfond (SPF) består av Statens pensjonsfond utland (SPU) og
Statens pensjonsfond Norge (SPN). Finansdepartementet har ansvaret
for å utarbeide rammeverket for forvaltningen av fondet. Departementet
skal fastsette den overordnede investeringsstrategi, sikre etiske
retningslinjer og følge opp den operative forvaltning av fondet. Når
det gjelder SPU er den operative kapitalforvaltning og den løpende
overvåking av denne tillagt Norges Banks hovedstyre. Bankens representantskap
skal føre tilsyn med bankens drift, herunder kapitalforvaltningen.
Det er Folketrygdfondet som forvalter SPN, og styret i Folketrygdfondet
har ansvaret for å påse at virksomheten i SPN er gjenstand for betryggende
kontroll.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen etter lov om Riksrevisjonen § 9 skal revidere statsregnskapet
og statlige fond. Revisjonen omfatter Finansdepartementets forvaltning,
styring, kontroll og oppfølging av de to fondene.
Komiteen konstaterer at Riksrevisjonens
gjennomgang av Folketrygdfondets forvaltning av Statens pensjonsfond
Norge viser at det er etablert gode rutiner for å ivareta fellesskapets
interesser når økonomiske forutsetninger endres. Finanskrisen i
2008 som ga et betydelig fall i aksjeporteføljen, og som krevde
rebalansering for å bringe SPNs aksjeandel tilbake til strategisk vekt,
ble godt håndtert både fra Finansdepartementets og Folketrygdfondets
side.
Komiteen er tilfreds med at det
er inntatt klare varslingsrutiner i forvaltningsavtalen mellom Finansdepartementet
og Folketrygdfondet og at disse vil bli ytterligere presisert i
retningslinjene for SPN.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse
i hovedsak omfatter Statens pensjonsfond utland.
Riksrevisjonen har i tillegg til ordinær regnskapsrevisjon,
i et samarbeidsprosjekt mellom regnskaps- og forvaltningsrevisjonsavdelingene
i Riksrevisjonen, foretatt en vurdering av verdsettelsen av finansielle
instrumenter og utlån av verdipapirer i SPU.
Komiteen vil understreke at verdsettelsen
av finansielle instrumenter er en viktig del av forvaltningen av
SPU og har betydning for beregningen av markedsverdien av fondet
og avkastningen.
Et viktig utgangspunkt for Riksrevisjonens kontroll
er Stortingets vedtak og forutsetninger. Revisjonsbrevet med merknader
til SPU for 2008 er begrunnet med at det er foretatt disposisjoner som
ikke samsvarer med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen påpeker
manglende rammeverk for utlån av verdipapirer i SPU. Videre at det
er foretatt belåning av verdipapirer i SPU uten at implisitt opplåning har
vært regulert i rammeverket fra Finansdepartementet. Sist, men ikke
minst har Norges Bank/NBIM foretatt investeringer i amerikanske panteobligasjoner
uten at operasjonell risiko var tilstrekkelig identifisert og uten
at dette var forankret i retningslinjene for forvaltning av SPU.
Komiteen har merket seg at Finansdepartementet
mener det er behov for å revidere dagens regelverk for Statens pensjonsfond
utland og forutsetter at departementet følger saken.
Komiteen viser til Norges Banks
omfattende utlånsvirksomhet med SPUs verdipapirer. Ifølge Riksrevisjonen
utgjorde utlånet ved utgangen av 2008 ca. 534 mrd. kroner. Komiteen finner
det kritikkverdig at det ikke har foreligget overordnede retningslinjer
eller annet rammeverk for utlånsvirksomhet i en slik størrelsesorden. Komiteen tar
til orientering at departementet tar sikte på å gi regler om utlån
i det nye regelverket for SPU som er under utarbeidelse.
Komiteen registrerer videre at
det foretas omfattende belåning av verdipapirer i SPUs portefølje
gjennom reinvesteringer av kontantsikkerhetsstillelser og ved belåning
foretatt av private eksterne forvaltere. Beløpet oversteg 100 mrd.
kroner for 2008.
Komiteen har merket seg ordvekslingen
mellom Finansdepartementet og Riksrevisjonen hvoretter departementet
uttrykker at løpende detaljstyring verken er mulig eller ønskelig. Komiteen deler
den oppfatningen, men vil understreke at den type disposisjoner
må baseres på klare, overordnede retningslinjer fra eier. Komiteen er
dessuten av den oppfatning at 100 mrd. kroner ikke er en ubetydelig
sum. Komiteen er tilfreds med at nye regler om forvaltningen
av Statens pensjonsfond utland er sendt på høring og legger til
grunn at retningslinjene får en utforming som sikrer sporbarhet
og mulighet for kontroll med disposisjonene. Komiteen viser
til at Stortinget vil bli invitert til å ta stilling til hva som
er hensiktsmessig detaljering i slike retningslinjer i forbindelse
med den kommende stortingsmeldingen om forvaltningen av fondet.
Komiteen har også merket seg
diskusjonen mellom Finansdepartementet og Riksrevisjonen om hvorvidt
Stortinget har vært tilstrekkelig informert om praksisen ved belåning. Komiteen finner
spørsmålet betimelig, og forutsetter at departementet legger opp
til en praksis som sikrer Stortinget relevant informasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Finansdepartementet i St.meld. nr. 1 (2008–2009) Nasjonalbudsjettet for
2009, side 124 boks 5.3, uttalte at «kapitalen i fondet er fullt
ut egenkapitalfinansiert». Disse medlemmer mener
dette kan tyde på at Finansdepartementet ikke har vært oppmerksom
på alle aktivitetene som samlet sett har ført til en omfattende
belåning (gearing).
Disse medlemmer vil påpeke at
spørsmålet om belåning er såpass viktig at Stortinget bør ta stilling
til adgangen til og omfanget av belåning i den kommende stortingsmeldingen
om forvaltningen av fondet.
Komiteen viser til
at det i retningslinjene for forvaltningen av SPU som nå er sendt
på høring, er foreslått å begrense omfanget av belåning, slik at
belåning ikke skal kunne brukes for å øke den økonomiske risikoen
i fondet. Komiteen er tilfreds med at dette vil bli
tatt opp i den kommende stortingsmeldingen om forvaltningen av fondet.
Komiteen viser videre til at
belåning er et viktig innslag i eiendomsinvesteringer og mener derfor
at spørsmålet om belåning i eiendomsinvesteringer bør tas opp spesielt
i meldingen om fondet.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
kritikk av at NBIM fra igangsettingen av investeringer i amerikanske
panteobligasjoner i 2002 og fram til 2007, utelukkende baserte seg
på ekstern ekspertise på grunn av manglende intern kompetanse.
Komiteen konstaterer at det nå
er truffet tiltak for å styrke kontrollen med eksternforvaltningen,
men anser det kritikkverdig at det har tatt så lang tid å få kontrollrutiner
på plass.
Komiteen registrerer med bekymring
at Riksrevisjonen ikke anser at SPUs regnskap med noter fullt ut
tilfredsstiller de internasjonale standarder og beste praksis. SPU
er det norske fellesskapets største finansielle aktivum og skal etter
Stortingets forutsetning sikte mot å være verdens best forvaltede
fond og med best praksis i alle deler av forvaltningen. Komiteen forutsetter
at departementet gir arbeidet med å sikre at kvaliteten på fondets
regnskap tilfredsstiller internasjonale standarder høy prioritet.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
påpeking av overskridelse av risikorammen fastsatt til maksimalt
1,50 prosentpoeng for forskjellen mellom referanseporteføljen og
den faktiske porteføljen for 2008, og har merket seg at departementet
har tatt skritt for å utarbeide et bedre fungerende system for risikofastsettelse
for å regulere risikoen i den aktive forvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til brev fra Riksrevisjonen til Stortinget
datert 15. mai 2009 hvor det framgår at Riksrevisjonen mener at
Stortinget bør velge Riksrevisjonen som ekstern revisor for Norges
Bank som har forvaltningsansvaret for SPU. Riksrevisjonen argumenterte
også med at en slik løsning vil utfylle og forsterke Riksrevisjonens
tilsynsansvar av Norges Bank og bidra til økt mulighet for Stortinget
til å kontrollere at bankens virksomhet utøves i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger. Disse medlemmer viser videre
til Dokument nr. 8:69 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 278 (2008-2009),
hvor henstillingen fra Riksrevisjonen ble foreslått og hvor det
ble foreslått å endre sentralbankloven slik at Riksrevisjonen i
praksis kan foreta en årlig kontroll av virksomheten i Norges Bank
generelt og Norges Banks forvaltning av Statens pensjonsfond utland
spesielt, og rapportere til Stortinget på bakgrunn av denne kontrollen.
Disse medlemmer mener fortsatt
at forslagene som ble framsatt i både Innst. S. nr. 278 (2008–2009)
om undersøkelse av forvaltningen av SPU og årlig kontroll av Norges
Bank og i Innst. O. nr. 93 (2008–2009) om endringer av sentralbankloven
ville ha gitt Stortinget en bedre mulighet til å få gjennomført
sin viktige kontrollfunksjon av om forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland er i tråd med de vedtak og retningslinjer Stortinget selv
har vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til Stortingets behandling av Ot.prp. nr.
58 (2008–2009) om endringer i sentralbankloven hvor ny regnskaps-
og revisjonsordning for Norges Bank ble vedtatt, jf. Innst. O. nr.
93 (2008–2009). Disse medlemmer viser til at Høyre
og Venstres medlemmer i finanskomiteen fremmet forslag om at det
bør opprettes et eget styre for Statens pensjonsfond utland. Dette
ble begrunnet med at kapitalforvaltningen skiller seg fra de øvrige
oppgavene som tilligger Hovedstyret for Norges Bank, og at et eget
styre for SPU med høy og adekvat kompetanse vil være bedre i stand
til i å føre tilsyn med forvaltningen av fondet. Etter disse
medlemmers oppfatning illustrerer rapporten fra Riksrevisjonen
at behovet for et eget styre for SPU fortsatt er til stede.