Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Riksrevisjonens undersøkelse av økonomistyringen i helseforetakene
avdekker en rekke mangler ved styringen og kontrollen med ressursbruken
i helseforetakene. Helseforetakene disponerer en betydelig del av fellesskapets
ressurser. Komiteen har derfor funnet det formålstjenlig
å innkalle viktige aktører i helsesektoren for å belyse situasjonen
i helseforetakene. Representanter fra ansattes organisasjoner, helseforetakenes
styreledere og tidligere og nåværende helse- og omsorgsminister
deltok på komiteens høring.
De regionale helseforetakene hadde i perioden 2002–2008
et akkumulert underskudd i størrelsesorden 25 mrd. kroner. Selv
om deler av underskuddet var styrt fra eier, har helseforetakene likevel
overskredet Stortingets økonomiske rammer i hele perioden. Avviket
fra eiers styringskrav var i 2008 700 mill. kroner og da etter at Stortinget
hadde etterbevilget 500 mill. kroner.
Komiteen finner det uakseptabelt
at helseforetakene år etter år ikke har tilpasset seg de økonomiske
rammene. Komiteen viser til tidligere statsråd Sylvia
Brustads uttalelse under komiteens høring:
«Men det ble etter hvert en øvelse for enkelte at den
som ropte høyest, skulle få mer penger fra storting og regjering.
Det mener jeg var uheldig. Det var det vi måtte få en slutt på.
Det er klart at det gjorde noe med budsjettdisiplinen. For når de visste
at det sannsynligvis kom til å komme penger likevel, hvorfor skulle
de da gjøre de tiltak som var nødvendig for å få orden i økonomien?»
Komiteen registrerer at forventninger
om tilleggsbevilgninger har bidratt til å undergrave respekten for
budsjettprosessen og derved vanskeliggjort nødvendige omstillinger. Komiteen har
imidlertid merket seg at det fra de ansattes organisasjoner gis
uttrykk for at troen på tilleggsbevilgninger nå er borte.
Komiteen er ikke kjent med regnskapsresultatene
for 2009, men registrerer at styreleder i Helse Midt-Norge RHF Kolbjørn
Almlid i sin redegjørelse på vegne av de fire styrelederne i helseforetakene,
i komiteens høring blant annet uttalte:
«Regnskapet for 2009 er i dag ikke avsluttet, men
prognosen for 2009 viser at Helse-Norge samlet går i økonomisk balanse
og oppfyller eiers økonomiske resultatmål.»
Komiteen tar de positive signalene
til orientering og avventer regnskapet for 2009.
Komiteen vil understreke betydningen
av at helseforetakene gjennom god økonomistyring bidrar til å sikre
eiers krav til økonomisk resultat og god kostnadskontroll. Dette
innebærer at det etableres rutiner for internkontroll som sikrer gode
prosesser på alle nivåer i helseforetakene. Det er viktig at ledere
på lavere nivåer i prosesser som har betydning for økonomistyringen
systematisk trekkes med. Samsvar mellom de oppgaver de ansatte skal
løse og de ressurser som stilles til disposisjon er en nødvendig
forutsetning.
Komiteen viser til en rapport
fra de regionale helseforetakene fra 2007 om innsparing rundt samordning
av stab og støttefunksjoner for helseforetakene, og forutsetter
at departementet setter fortgang i dette arbeidet.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at mange helseforetak
ikke starter budsjettprosessen tidlig nok til å kunne identifisere,
planlegge og iverksette omstillingstiltak slik at de gir virkning
fra budsjettårets begynnelse. Komiteen forutsetter at
helseforetakene sørger for rutiner som gir ønsket resultat.
Komiteen har merket seg at representantene for
de ansattes organisasjoner under komiteens høring etterlyste bedre
forankring på alle plan, bedre forutsigbarhet og langsiktighet i
budsjetteringsprosessen.
Representanten for Den norske legeforening viste
til at Riksrevisjonens undersøkelse viser at ett av de viktigste
suksesskriteriene for å oppnå resultater av omstillingsprosesser
og god kostnadskontroll på sykehusene, er at ansatte og ledere på
lavt nivå med budsjettansvar involveres tidlig og reelt i strategi-
og budsjettarbeidet og at man gjennom hele virksomheten har en felles forståelse
av og enighet om hvorfor og hvordan målene skal nås. Komiteen slutter
seg til denne vurderingen og vil understreke viktigheten av at grunnplanet
trekkes med i prosessen. Det er der prioriteringene gjøres i praksis
og kostnadene genereres.
Komiteen registrerer at både
de regionale helseforetakene og helseforetakene ønsker seg bedre
forutsigbarhet og langsiktighet fra eier, og at sen, ofte etter
at budsjettet er vedtatt, utsendelse av oppdragsdokument er en vesentlig
årsak til manglende koordinering. Spesielt er det utfordrende å
få implementert nye resultatkrav og endringer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at departementet og helseforetakene i fellesskap har tatt tak i
saken og forutsetter at man finner fram til rutiner som tilfredsstiller
helseforetakenes mulighet for planlegging.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
har merket seg at departementet og helseforetakene i fellesskap
har tatt tak i saken, og ber regjeringen legge frem sak for Stortinget
i vårsesjonen om eventuelle endringer i finansieringsordningene
for helseforetakene, slik at man bedrer helseforetakenes mulighet
for planlegging.
Komiteen har merket
seg helse- og omsorgsministerens uttalelse i komiteens høring hvor
hun blant annet sa at:
«For 2010 har jeg bedt de regionale helseforetakene
om å ha en gjennomgang av Riksrevisjonens rapport i styret, og at
styret forsikrer seg om at de punktene som Riksrevisjonen har tatt opp,
blir fulgt opp i de enkelte helseforetakene i regionen. Jeg har
bedt om tilbakemelding om resultatet av denne oppfølgingen i første
tertialmøte i år.»
Komiteen forutsetter at statsråden
tar de nødvendige initiativ for å sikre at nødvendige tiltak blir
iverksatt.
Riksrevisjonens undersøkelse avdekker at over halvparten
av helseforetakene skiftet direktør og at 15 av 19 foretak skiftet
økonomidirektør i perioden 2006–2008. Komiteen registrerer
at det fra departementet og helseforetakenes side understrekes at
en del av utskiftingene har vært nødvendige for å oppnå god økonomistyring
og kontroll. Komiteen har forståelse for dette, men
vil understreke betydningen av kontinuitet og god ledelse for å
lykkes.
Komiteen har merket seg at økonomistyringen i
helseforetakene er betydelig bedret de siste årene og at prognosen
for 2009 er positiv. Det er satt i gang arbeid med å forbedre oppdragsdokumentet,
sikre gode rapporteringsrutiner, mv. Dette er skritt i riktig retning. Komiteen vil
imidlertid understreke at det har tatt uakseptabelt lang tid å få
økonomistyring og andre sentrale deler av styringssystemet på plass.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Riksrevisjonens undersøkelse av økonomistyringen i helseforetakene avdekker
betydelige mangler ved styringen og kontrollen med ressursbruken
i helseforetakene. Herunder kan nevnes at:
De regionale helseforetak
hadde i perioden 2002–2008 et akkumulert underskudd i størrelsesorden
25 mrd. kroner.
Det har vært avdekket mangel på budsjettdisiplin
– og en ukultur ved at det har vært forventninger om tilleggsbevilgninger.
Halvparten av helseforetakene skiftet direktør
og 15 av 19 foretak skiftet økonomidirektør i perioden 2006–2008.
Sen start på budsjettprosessen. Manglende
involvering av ansatte og ledere på lavere nivåer.
Samlet sett mener disse medlemmer at
dette dokumenterer en sektor med store mangler med hensyn til styring. Disse
medlemmer finner det uakseptabelt at helseforetakene over
flere år ikke har tilpasset seg de økonomiske rammene. Disse
medlemmer viser til at sektoren er blitt styrt av regjeringen
Stoltenberg ved tidligere statsråd Sylvia Brustad i den vesentlige
del av perioden rapporten gjelder for. I tillegg kan det bemerkes
at et betydelig flertall av medlemmene i styrene i de regionale
foretakene kommer fra de rød-grønne partiene. Disse medlemmers kartlegging
viser at 19 ordinære styremedlemmer har slik bakgrunn – mot 10 fra
ikke-sosialistisk side. Det er på denne bakgrunn klart hvor ansvaret
ligger.
Disse medlemmer mener totalinntrykket
er at rød-grønne politikere bærer ansvaret for den manglende økonomistyringen.
Riksrevisjonens rapport tilsier at man bør stille spørsmål ved hvordan
man har valgt å organisere Helse-Norge. Det vises her til at store
og viktige sektorer i samfunnet slik som Politiet, Forsvaret og Nav
er organisert på en måte der ansvarsforhold og styring er klarere.
Disse medlemmer vil for øvrig
bemerke at representanten for Den norske legeforening i høringen
uttrykte bekymring for forslaget om å senke stykkpriselementet i
ordningen med innsatsstyrt finansiering til 30 pst. Disse
medlemmer deler bekymringen.
Disse medlemmer registrerer at
både de regionale helseforetakene og helseforetakene ønsker seg
bedre forutsigbarhet og langsiktighet fra eier. Utsendelse av oppdragsdokument
er en vesentlig årsak til manglende koordinering. Disse medlemmer vil
her vise til at Fremskrittspartiet har foreslått en årlig sykehusproposisjon,
etter modell av kommuneproposisjonen, som vil tilfredsstille mye
av helseforetakenes behov for langsiktig planlegging.
Disse medlemmer har merket seg
at det hevdes at styringen i helseforetakene er betydelig bedret
de siste årene og at prognosen for 2009 er positiv. Disse
medlemmer registrerer derimot oppslag i media som tyder
på at det fortsatt er store utfordringer i sektoren, og vil derfor følge
utviklingen nøye.