Stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Geir
Jørgen Bekkevold og Kjell Ingolf Ropstad fremsatte 18. november
2009 følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen foreta en grundig
vurdering av hvilke ressurser som etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– Utland vil kreve de nærmeste år, gitt meget høye ambisjoner om
oppfølging av de etiske retningslinjene, og orientere Stortinget
om dette på egnet måte.
II
Stortinget ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
2010 fremme forslag om økte ressurser til etikkarbeidet i Statens
pensjonsfond – Utland.»
Forslagsstillerne peker på at regjering og storting
har satt høye ambisjoner for Statens pensjonsfond utland, både når
det gjelder kvaliteten på den finansielle forvaltningen, og oppfølgingen av
de etiske retningslinjene for fondet.
Norges Bank bestemmer selv hvilken ressursinnsats
som er nødvendig for å sikre kvaliteten på den finansielle forvaltningen,
og kostnadene for dette trekkes fra fondets bruttoavkastning.
Finansdepartementet har en direkte operativ rolle
i etikkarbeidet, gjennom Etikkrådets arbeid og departementets egne
vurderinger. Bevilgningene til arbeidet er en del av den samlede
driftsbevilgningen til departementet. Det kan medføre at det er
en noe tyngre prosess å få stilt nødvendige ressurser til rådighet
for dette arbeidet.
Det synes å være et behov for å styrke ressursinnsatsen
ytterligere når det gjelder oppfølgingen av retningslinjene. Fondet
har økt betydelig over tid, både i størrelse og i antall markeder
og selskaper som inngår i investeringsuniverset. Det vil også bli
introdusert nye investeringsmuligheter, gjennom et eget fond for miljøinvesteringer
og et mulig fond for investeringer i bærekraftig vekst i framvoksende markeder,
hvor de sosialt ansvarlige egenskapene ved investeringene er en
av premissene for at programmene i det hele tatt ble foreslått.
Flere aktuelle saker den senere tid har medført
et til dels kritisk søkelys på fondets etiske profil. Det gjelder
for eksempel investeringer i selskaper hvor virksomheten forårsaker
miljøskader, selskaper som driver virksomhet i okkuperte områder,
i land med svært undertrykkende regime eller i land som åpenbart
ikke respekterer grunnleggende menneskerettigheter.
Av hensyn til fondets og Norges internasjonale omdømme,
er det viktig at slike saker får en grundig og seriøs vurdering,
med utgangspunkt i ambisjonene om sosialt ansvarlige investeringer. Med
en så stor og økende kompleks portefølje synes det mer enn tvilsomt
om dagens bemanning av Etikkrådet – 5 rådsmedlemmer og 7 ansatte
– er tilstrekkelig til å ivareta dette hensynet.
Forslagsstillerne mener at Finansdepartementet bør
vurdere grundig hvilket økt ressursbehov som er til stede i 2010
og kommende år for å sikre at de etiske retningslinjene faktisk
blir fulgt opp på en god måte.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 9. desember 2009 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til St.meld.
nr. 20 (2008–2009) der det blant annet ble framhevet at regjeringens
mål for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) er at det
skal være verdens best forvaltede fond. Dette målet krever at forvaltningen
sikter mot beste praksis internasjonalt. Målet for forvaltningen av
SPU er å oppnå høyest mulig finansiell avkastning innenfor moderat
risiko, slik at også framtidige generasjoner kan nyte godt av vår oppsparte
kapital. Investeringene er langsiktige i mange av verdens selskaper,
og regjeringen vektlegger derfor å bidra til god selskapsstyring
og ivaretakelse av miljø og sosiale hensyn. Det er bred politisk
oppslutning om disse målsettingene og forvaltningen av fondet. Dette
framheves også av forslagsstillerne.
Flertallet viser til at det i
2008 ble det gjennomført en omfattende evaluering av de etiske retningslinjene
for SPU. Resultatene av evalueringen ble presentert for Stortinget
i St.meld. nr. 20 (2008–2009). Målet for evalueringen var å sikre
at de etiske retningslinjene virker etter intensjonen, samtidig
som en bevarer bred oppslutning om retningslinjene og fanger opp innspill
som kan styrke dem. Hovedkonklusjonen i behandlingen av meldingen
var at de etiske retningslinjene bygger på et solid fundament og
har vist seg å være robuste over tid, og at hovedtrekkene i eierskapsutøvelsen videreføres.
Det ble foreslått enkelte endringer og justeringer, som vil gi en
bredere innfallsvinkel og flere ben å stå på i SPUs rolle som ansvarlig
investor. Som finansministeren påpeker i sin uttalelse til forslaget
er flere av disse allerede igangsatt eller settes i gang om kort
tid. Dette gjelder bl.a.:
Investeringsprogram
for miljø
Forskningsprosjekt om klima og finansmarkeder,
i samarbeid med Mercer, Grantham Institute og 12 andre investorer
Norges Banks nye forventningsdokumenter
om klima og vannhåndtering, som er ferdig utarbeidet, samt om betalingsstrømmer/velfungerende markeder
Finansdepartementet er blitt medlem i FNs
Principles for Responsible Investment (PRI) og har engasjert seg
mer direkte i dette arbeidet
Finansdepartementet deltar i FN Global
Compacts ekspertgruppe om selskapers atferd i krigs- og konfliktområder,
noe som har som mål å munne ut i veiledende retningslinjer for god
selskapspraksis og i forlengelsen, god investorpraksis, i disse
situasjonene.
Finansministeren påpeker videre at de nye tiltakene
er godt i samsvar med utviklingen på feltet internasjonalt, noe
som nettopp bidrar til å sikre ambisjonen om å være verdensledende
i arbeidet med ansvarlige investeringer.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at forslagsstillerne blant annet sier at «med en så stor, og
økende kompleks portefølje, synes det mer enn tvilsomt om dagens
bemanning av Etikkrådet – 5 rådsmedlemmer og 7 ansatte – er tilstrekkelig
til å ivareta dette hensynet». Forslagsstillerne mener at Finansdepartementet
bør vurdere grundig hvilket økt ressursbehov som er til stede i
2010 og kommende år for å sikre at de etiske retningslinjene faktisk blir
fulgt opp på en god måte. Dette flertallet oppfatter
at forslagsstillerne med sitt forslag mener at Etikkrådet er underbemannet
og at det sås tvil om ressursene til Etikkrådet er tilstrekkelig til
å ivareta den oppgaven rådet har. Begrunnelsen synes å være at fondet
har økt betydelig over tid, og vil fortsette å øke. Det henvises
til «et til dels kritisk søkelys på fondets etiske profil» i flere
aktuelle saker senere tid, og at det er viktig at slike saker får
en grundig og seriøs vurdering med utgangspunkt i målsetting og
ambisjon med fondet.
Dette flertallet har merket seg
at finansministeren i sin uttalelse hevder at ressursene i Finansdepartement,
i Norges Bank og i Etikkrådet er blitt styrket jevnlig siden de
etiske retningslinjene ble introdusert. I takt med Fondets økte
investeringer er bemanningen økt i sekretariatet, og Etikkrådet
har i tillegg økt bruken av eksterne konsulenter. Som eksempel nevnes
en avtale inngått med en konsulent om nyhetssøk på engelsk og mandarin
for Kina, Taiwan, Japan og Hongkong, for å knytte til seg spesialisert
kompetanse som sitter nærmere de aktuelle markedene og selskapene.
Finansdepartementet anser dette som en fornuftig og effektiv måte
å bruke ressursene på, og mener det ut fra en slik politikk ikke
er sikkert at den beste ressursanvendelsen er å øke de interne ressursene
betraktelig utover dagens nivå. Det pekes også på at Etikkrådet
har så langt fått økte bevilgninger og flere stillingshjemler i
tråd med rådets egne ønsker, og at Finansdepartementet også framover vil
gi Etikkrådet de ressurser som anses nødvendig for at rådet skal
kunne utføre sitt arbeid på en tilfredsstillende måte.
Dette flertallet har merket seg
den bemanningspolitikken og bruk av ressurser som Finansdepartementet
her har lagt seg på, og er tilfreds med at Finansdepartementet vil
følge opp bemanningssituasjonen i Etikkrådet også framover for å
sørge for at rådet har tilstrekkelige ressurser til fortsatt å gjøre
en tilfredsstillende jobb. Dette flertallet har også merket
seg at Finansdepartementet har økt deltakelsen i initiativer internasjonalt
for bygging av beste praksis for ansvarlige investeringer som flest
mulig investorer kan enes om, og støtter synet på at slike samarbeidsinitiativer
kan ha større potensial for å påvirke enkeltselskaper, sektorer
og markeder enn en enkeltinvestor alene og opplagte stordriftsfordeler
i dette arbeidet. Dette flertallet deler finansministerens syn
på at det stadig vil være behov for å videreutvikle både strategier
og virkemidler på dette området også framover, og ser fram til en
grundig redegjørelse for arbeidet med å fremme ansvarlige investeringer
i den årlige meldingen om forvaltningen av Statens pensjonsfond
utland til våren. Dette flertallet har på denne bakgrunn ikke
grunnlag for å støtte forslaget og vil tilrå at forslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 277 (2008–2009) Forvaltningen
av Statens Pensjonsfond (SPU), hvor disse medlemmer hadde en rekke
merknader og forslag knyttet til de etiske retningslinjene for Statens
pensjonsfond utland.
Disse medlemmer viser til at
praktiseringen av de etiske retningslinjene allerede langt overgår
intensjonen i de opprinnelige retningslinjene. Norge burde ikke
på noen måte opptre som «moralpoliti» overfor bedrifter som produserer lovlige
varer på en lovlig måte. Det går ut over landenes økonomiske utvikling
samtidig som det reduserer SPUs avkastning. Dersom Norge ønsker
å påvirke verdens etikkutøvelse, så bør dette foregå gjennom å anerkjenne
internasjonale institusjoner gjennom argumentasjon og bygging av
konsensus. Utøvelse av etikk er en selektiv øvelse, og Norges etikkforståelse
anno 2010 er ikke forenlig med andre lands økonomiske utvikling.
At SPU baserer hele sin inntekt fra en av verdens mest forurensende
industrier tilsier videre at Norge ikke bør være fordømmende overfor
bedrifter i land som forsøker å bringe mennesker i sine respektive
land ut av fattigdom. Norge ville aldri akseptert at andre land
skulle definert våre bedrifters etikk ut i fra sin forståelse, og
Norge burde blant annet derfor slutte å praktisere etikkimperialisme.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Dokument 8:22 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Geir Jørgen Bekkevold
og Kjell Ingolf Ropstad om å styrke etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– Utland – bifalles ikke.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til finansministerens uttalelse om forslaget
i brev til finanskomiteen 9. desember 2009. Dette medlem er
positiv til de endringer og justeringer som nå igangsettes i tråd
med evalueringen av retningslinjene for SPU i St.meld. nr. 20 (2008–2009). Dette
medlem registrerer også at finansministeren mener etikkrådet
så langt har fått økte bevilgninger og flere stillingshjemler i
tråd med rådets egne ønsker, og at departementet også framover vil
gi Etikkrådet de ressurser som ansees som nødvendig for å kunne
utføre sitt arbeid på en tilfredsstillende måte. Dette medlem har
også registrert finansministerens ønske om å øke bruken av eksterne
konsulenter i etikkarbeidet, blant annet for å innhente mer spesialisert
kompetanse enn det som er hensiktsmessig å bygge opp internt.
Dette medlem viser til at SPU
i nasjonalbudsjettet for 2010 anslås å være på om lag 2 600 mrd.
kroner ved årsskiftet, og at det ventes en ytterligere fordobling
i kommende tiårsperiode. Dette medlem viser samtidig
til at regjeringen i 2007 økte aksjeandelen i SPU fra 40 til 60 prosent,
noe som medfører behov for en økt oppfølging av porteføljen.
Dette medlem er glad for at de
etiske retningslinjene for SPU har en bred politisk oppslutning,
og at det er en felles ambisjon at fondet skal være verdensledende
i arbeidet med ansvarlige investeringer. Dette medlem viser til
flere aktuelle saker den senere tid som har medført et til dels
kritisk søkelys på fondets etiske profil. Det gjelder for eksempel:
Investeringer i selskaper
som er engasjert i svært miljøskadelig oljesandutvinning.
Investeringer i selskaper som henter ut
naturressurser fra okkuperte områder, uten at dette kommer lokalbefolkningen
til gode (Vest-Sahara), i områder med et særdeles undertrykkende
regime (Burma), eller i andre områder hvor grunnleggende menneskerettigheter
åpenbart ikke respekteres av stridende parter (Kongo).
Beskyldninger om at konkrete selskaper
i porteføljen er involvert i grove miljøødeleggelser, som ødeleggende
nedhugst av regnskog.
Dette medlem mener Etikkrådets
bemanning, sett i forhold til en så stor og økende kompleks portefølje,
ikke står i forhold til ambisjonene om å være verdensledende innen
etisk forvaltning og ansvarlige investeringer. Mye tyder på at det er
behov for å styrke bemanningen i tiden fremover for å sikre at ord
følger handling i forvaltningen av SPU.
Dette medlem viser for øvrig
til begrunnelsen i det fremsatte representantforslaget, og tar opp forslagene
i Dokument 8:22 S (2009–2010).
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Dokument 8:22 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Geir Jørgen Bekkevold
og Kjell Ingolf Ropstad om å styrke etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– Utland – bifalles ikke.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen foreta en grundig
vurdering av hvilke ressurser som etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– utland vil kreve de nærmeste år, gitt meget høye ambisjoner om
oppfølging av de etiske retningslinjene, og orientere Stortinget
om dette på egnet måte.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
2010 fremme forslag om økte ressurser til etikkarbeidet i Statens
pensjonsfond – utland.
Komiteen viser til
representantforslaget og til merknadene, og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:22 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, Geir Jørgen Bekkevold
og Kjell Ingolf Ropstad om å styrke etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– Utland – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 2. desember om ovenstående.
Forslagsstillerne mener at Finansdepartementet bør
vurdere grundig hvilket økt ressursbehov som er tilstede i 2010
og kommende år for å sikre at de etiske retningslinjene faktisk
blir fulgt opp på en måte som kan ivareta Norges ambisjon som verdensledende
også når det gjelder etikkarbeid i kapitalforvaltningen.
Det framsettes derfor følgende forslag:
I. Stortinget ber Regjeringen
foreta en grundig vurdering av hvilke ressurser som etikkarbeidet i
Statens pensjonsfond – Utland vil kreve de nærmeste år, gitt meget
høye ambisjoner om oppfølging av de etiske retningslinjene, og orientere
Stortinget om dette på egnet måte.
II. Stortinget ber Regjeringen
i revidert nasjonalbudsjett for 2010 fremme forslag om økte ressurser
til etikkarbeidet i Statens pensjonsfond – Utland.
Som forslagsstillerne peker på, har både Regjering
og Storting satt høye ambisjoner for alle deler av forvaltningen
av Statens pensjonfond – Utland (SPU), inkludert oppfølgingen av
de etiske retningslinjene for fondet. Retningslinjene ble introdusert
i november 2004. Allerede i 2008 ble det gjennomført en omfattende
evaluering av de etiske retningslinjene, hvor departementet mottok
mange og gode innspill fra interessenter både i inn- og utland.
I St.meld. nr. 20 (2008-2009) ble resultatene
av evalueringen presentert for Stortinget. Meldingen la opp til
en bredere innfallsvinkel og flere ben å stå på i SPUs rolle som
ansvarlig investor. Flere nye tiltak og innsatsområder ble beskrevet i
meldingen og flere av disse er allerede igangsatt eller settes i
gang om kort tid. Dette gjelder bl.a.:
Investeringsprogram
for miljø
Forskningsprosjekt om klima og finansmarkeder,
i samarbeid med Mercer, Grantham Institute og 12 andre investorer
Norges Banks nye forventningsdokumenter
om klima og vannhåndtering, som er ferdig utarbeidet, samt om betalingsstrømmer/velfungerende markeder
(kommer etter årsskiftet)
Finansdepartementet har blitt medlem i
FNs Principles for Responsible Investment (PRI) og engasjert seg
mer direkte i dette arbeidet
Finansdepartementet deltar i FN Global
Compacts ekspertgruppe om selskapers atferd i krigs- og konfliktområder,
noe som har som mål å munne ut i veiledende retningslinjer for god
selskapspraksis og i forlengelsen, god investorpraksis, i disse
situasjonene.
Jeg vil understreke at de nye tiltakene er godt
i samsvar med utviklingen på feltet internasjonalt, noe som nettopp
bidrar til å sikre vår ambisjon om å være verdensledende i arbeidet
med ansvarlige investeringer. Utviklingen går i retning av fokus
på bærekraftsspørsmål, integrering av miljømessige og sosiale forhold
i investeringene og mer fokus på breddeinitiativer som påvirker sektorer
og markeder. En tanke som går igjen er at det er i investorens egen
interesse å arbeide for god selskapspraksis og velfungerende og
legitime markeder, fordi skadelig praksis på sikt også kan ødelegge
for investorens egen portefølje eller investeringsmuligheter på
lengre sikt.
Ressursene både i Finansdepartementet, hos Norges
Bank og i Etikkrådet er blitt styrket jevnlig siden de etiske retningslinjene
ble introdusert. Fondets investeringer har økt betraktelig både
i antall selskaper og i antall markeder. I tillegg til økt bemanning
i sekretariatet, har Etikkrådet økt bruken av eksterne konsulenter. Eksempelvis
har Etikkrådet i 2009 inngått avtale med en konsulent om nyhetssøk
på engelsk og mandarin for Kina, Taiwan, Japan og Hongkong. Disse
sitter nærmere de aktuelle markedene og selskapene, og kan i mange
tilfeller bidra med mer spesialisert kompetanse enn det som er hensiktsmessig
å bygge opp internt. Dette er så vidt Finansdepartementet kan bedømme
en fornuftig og effektiv måte å bruke ressursene på. Det er derfor
ikke sikkert at den beste ressursanvendelsen er å øke Etikkrådets
interne ressurser betraktelig utover dagens nivå.
Etikkrådet har så langt fått økte bevilgninger
og flere stillingshjemler i tråd med rådets egne ønsker. Finansdepartementet
vil også framover gi Etikkrådet de ressurser som anses nødvendig
for at rådet skal kunne utføre sitt arbeid på en tilfredsstillende
måte.
En av de viktigste oppgavene vi har, i et langsiktig
perspektiv, er å bidra til bygging av beste praksis for ansvarlige
investeringer som flest mulig investorer kan enes om og følge. Derfor har
Finansdepartementet økt deltakelsen i initiativer internasjonalt.
Jeg vil nevne FNs Principles for Responsible Investment (PRI) som
en særlig viktig arena for investorsamarbeid. Det er viktig og nødvendig
å bygge god kompetanse internt i Finansdepartementet, i Norges Bank
og i Etikkrådet, men vel så viktig er det å bidra til at denne typen
internasjonale samarbeidsinitiativer kan fungere. Dette vil ha langt
større potensial for å påvirke både enkeltselskaper, sektorer og markeder
enn om enkeltinvestorer skal forsøke å håndtere alt alene. FNs PRI-plattform
har stort og vidtrekkende potensial, i tillegg til opplagte stordriftsfordeler
som vi ønsker å støtte opp under.
Jeg ser det som svært viktig å bevare den brede politiske
oppslutningen om de etiske retningslinjene og arbeidet med ansvarlige
investeringer. Området er under stadig utvikling og vi har gjennom
evalueringen i 2008 fått verdifulle innspill som kan være med å
styrke fondet i rollen som ansvarlig investor. Vi er nå i ferd med
å gjennomføre resultatene av evalueringsprosessen. Dette er utfordrende
på mange måter og vi må ta i betraktning at det stadig vil være
behov for å videreutvikle både strategier og virkemidler på dette
området også framover. I lys av endringer som vil finne sted, vil
det være naturlig å vurdere både bruken og omfanget av ressurser
på dette området. Jeg legger opp til at Finansdepartementet gir
en grundig redegjørelse for arbeidet med å fremme ansvarlige investeringer
i den årlige meldingen om forvaltningen av Statens pensjonsfond
til våren.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. februar 2010
Torgeir Micaelsen |
Irene Johansen |
leder |
ordfører |