Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Åsa Elvik og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen,
fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum,
viser til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det innenfor allmennlærerutdanningen er en rekke utfordringer.
Disse utfordringene har blant annet blitt bekreftet gjennom NOKUTs
evaluering av allmennlærerutdanningen som ble ferdigstilt høsten
2006.
Komiteen viser til at den forrige
regjeringen i oktober 2004 ga NOKUT oppdraget med å gjennomføre
en evaluering av allmennlærerutdanningen ved de 20 institusjonene
som tilbyr slik utdanning i Norge. Utvalget la frem sin rapport 1. september
2006.
Det understrekes i rapporten at rammeplanene for
allmennlærerutdanningen har blitt endret tre ganger siden starten
av 1990-tallet. Utvalget mener at de stadige reformene kan tyde
på at man ikke har oppnådd de tilsiktede resultatene.
NOKUTs evaluering av allmennlærerutdanningen
fra 2006 peker på mange og sammensatte årsaker til at utdanningskvaliteten
ikke er god nok. Blant disse er:
Ledelsen ved institusjonene
må styrkes. Høyskolene har i svært liten grad fulgt opp endringene
i utdanningen som ble innført i 2003. Da ble det innført sterkere
faglig spesialisering og fordypning.
Høyskolene har ofte i svært liten grad
oversikt over frafall av lærerstudenter. Frafallet er på gjennomsnittlig
27 pst., men dekker over variasjoner på mellom 11 og 51 pst. Institusjonene
vet lite om hvilke studenter som slutter.
Allmennlærerutdanningen trenger mer av
alt: mer faglig spesialisering, mer fordypning og mer didaktikk.
Allmennlæreutdanningen framstår som lite
helhetlig – noe som også var et hovedankepunkt i evalueringen i
2002. Det finnes uavklarte forhold mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk
og praksis i utdanningen. Mye av undervisningen organiseres fortsatt
etter emner, og ikke etter de angitte kompetansemålene.
Det er for lite relevant tilknytning til
praksisfeltet.
Studentene legger ned for liten arbeidsinnsats.
Studentene bør delta mer i FoU-arbeid.
Komiteen viser til at alle allmennlærerutdanningsinstitusjonene
har fått pålegg om å utarbeide interne oppfølgingsplaner i lys av NOKUTs
rapport og rapportere om oppfølging av disse til departementet.
Komiteen har videre merket seg
at evalueringspanelet peker på noen utfordringer som er et nasjonalt
ansvar. Utfordringene er blant annet struktur og hovedinnretning
på utdanningen og sammenheng mellom fag og spesialisering, sett
i forhold til kompetanse i grunnskolen.
Komiteen har videre merket seg
at det etter NOKUTs evaluering, og i påvente av stortingsmelding,
allerede er gjennomført en rekke tiltak.
Komiteen er tilfreds med at departementet
har innvilget to forsøk med lærerutdanning. Komiteen viser
til at Høgskolen i Telemark har en allmennlærerutdanning hvor det
legges mer vekt på praksis og hvor studenter følger en skole i et helt
år, samtidig som de gjennomfører studier i fag. Komiteen viser
videre til Høgskolen i Vestfold som prøver ut en ungdomsskolelærerutdanning.
Videre er komiteen tilfreds med
"Program for praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og
lærerutdanning" gjennom Norges forskningsråd. Programmets mål er
å bidra til kunnskapsutvikling som styrker barnehage, grunnopplæring
og lærerutdanning. Programmet vil fremme FoU-arbeidet i lærerutdanningene, bedre
sammenhengen mellom yrkesutdanning og yrkesutøving, og bidra til
at forskningsbasert kunnskap tas i bruk.
Komiteen viser til Utdanningsdirektoratets
arbeid med å utvikle gode modeller for å styrke samarbeidet mellom
universitets- og høgskolesektoren og skole‑/barnehageeier.
Komiteen viser til utvikling
av gode samarbeidsmodeller for praksisopplæringen ledet av NTNU
og UiA, og til UiS’ til bruk av intervju ved inntak til lærerutdanningen.
Komiteen viser til at Regjeringen
har styrket innsatsen for nyutdannede lærere. Programmet får gode
tilbakemeldinger og viser at systematisk veiledning demper "praksissjokket"
og fører til at de nyutdannede også ser mer positivt på sin egen
grunnutdanning.
Komiteen vil understreke den
viktige rollen læreren spiller både i klasserommet og overfor den
enkelte elev.
Komiteen vil understreke at det
finnes mye bra utviklingsarbeid i norsk skole og at veldig mange
lærere legger ned en formidabel innsats i norsk skole.
Komiteen ser med bekymring på
den negative utviklingen i søkertall på allmennlærerutdanningen.
Komiteen ser alvorlig på at NOKUTs
evaluering viser at kvaliteten i lærerutdanningen er for lav, og
ser klare behov for en opprusting av allmennlærerutdanningen.
Komiteen viser til at Regjeringen
har varslet en stortingsmelding som skal omhandle lærerutdanningene
og lærerens rolle.
Komiteen mener at fokus i en
slik melding må rettes mot innhold og kvalitet i framtidas lærerutdanning
ut fra hva som er skolens behov, men meldingen må også ta på alvor
de utfordringene vi må løse på kort sikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil presisere at forslaget innebærer en enkel løsning på en sammensatt
problemstilling, og at å behandle en slik stor reform i et representantforslag
er en lite hensiktsmessig behandling av en av våre aller viktigste
utdanninger.
Flertallet mener allmennlærerutdanningen står
overfor langt større utfordringer enn antallet år utdanningen bør
være.
Flertallet mener målet må være
en god allmennlærerutdanning for framtida; å legge til et ekstra
år vil ikke nødvendigvis løse dette. Flertallet mener
at innholdet i forhold til en eventuell mastergrad bør debatteres
før utvidelse.
Flertallet vil videre presisere
at forslaget innebærer en rekke økonomiske og faglige konsekvenser
som forslaget ikke tar høyde for.
Flertallet vil videre vise til
behovet for rekruttering av allmennlærere og en allerede stor etterspørsel
etter lærere i samfunnet.
Flertallet mener det er viktig
å se på både de langsiktige utfordringene allmennlærerutdanningen
står overfor, men også de kortsiktige.
Flertallet vil avvente stortingsmeldingen
om lærerutdanningen for å få en grundig vurdering av en eventuell
iverksetting av en femårig allmennlærerutdanning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre deler forslagsstillernes
bekymring for kvaliteten på allmennlærerutdanningen. Allerede i
2002 foreslo regjeringen Bondevik II en større revisjon av lærerutdanningen.
Dette ble fulgt opp av den nye Rammeplanen som kom i 2003. I denne
planen ble kravene til obligatoriske fag redusert til fire (norsk,
matematikk, KRL og pedagogikk) og ett tverrfaglig emne – grunnleggende
lese-, skrive- og matematikkopplæring – ble innført. I to av de
fire årene ble det mulig med større faglig dybde. Gjennom denne endringen
ble det for første gang satt i gang en utvikling mot en allmennlærerutdanning
som en faglærerutdanning. En annen side ved den siste endringen
av Rammeplanen er at større ansvar er lagt på det lokale nivået
for oppfølging, gjennomføring og evaluering av det nye planverket.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen har varslet en stortingsmelding om lærerutdanningene
og lærerens rolle. Disse medlemmer vil understreke
at det nå er gått over halvannet år siden NOKUT la frem sin evaluering
av allmennlærerutdanningen. Disse medlemmer mener
at det har tatt uforholdsmessig lang tid før Regjeringen har bestemt
seg for å legge frem en egen stortingsmelding om dette temaet. Disse medlemmer vil
understreke at stortingsmeldingen heller ikke er varslet før til
høsten/årsskiftet, dvs. ca. to år etter at NOKUT leverte sin evalueringsrapport.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at det er
viktig å ikke sette innholdet i lærerutdanningen på vent, men at
det bør settes inn strakstiltak overfor de som tar utdanningen nå.
Disse medlemmer mener at læreren
er den viktigste faktoren for en god skole, og faglig og pedagogisk
dyktige lærere er en forutsetning for at norsk skole skal ha et
høyt kunnskapstrykk og kunnskapsnivå i fremtiden. Disse medlemmer mener
derfor at det må gjøres en del endringer i lærerutdanningen for
å få større kvalitet på utdanningen, som vil ha effekt på lengre
sikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at det ikke bare er lengden på utdanningen
i seg selv som vil påvirke kvaliteten i lærerutdanningen, men innholdet
i opplæringen. Disse medlemmer mener derfor at en
må revurdere innholdet i lærerutdanningen samtidig som en reformerer
utdanningslengden.
Disse medlemmer vil vise til
den finske femårige lærerutdanningen. Finland har, ifølge internasjonale
undersøkelser, lyktes med både å utdanne dyktige lærere og utvikle
en god skole. Lærerne i Finland er i større grad enn i Norge spesialister
i sine fag, og er faglærere heller enn klasselærere. Disse
medlemmer er av den oppfatning at man må gå bort fra en
tankegang der læreren skal kunne "alt" til en større spesialisering
basert på fag. Disse medlemmer vil i denne sammenheng
vise til en fersk undersøkelse fra NTNU, der det kommer frem at elever
som har lærere med universitetsutdannelse i gjennomsnitt skårer
0,5 karakterpoeng bedre enn elever som har lærere uten universitetsutdannelse. Disse
medlemmer vil også vise til at Lektorlaget peker på at veldig
mange av deres medlemmer og lektorer blir satt til å undervise i
fag de ikke har spesialisering i. Disse medlemmer har
merket seg at det innenfor deler av fagmiljøet hevdes at norsk skole
er gjennomsyret av motvilje mot at læreren skal ha solid faglig
fordypning i det hun eller han underviser i.
Disse medlemmer viser til at
femårig lærerutdanning får støtte fra både Utdanningsforbundet og
Pedagogstudentene. Det er imidlertid viktig at en eventuell utvidelse
av lærerutdanningen ikke utelukkende blir en kvantitativ økning
av lærerutdanningen, men også en heving av kvaliteten på utdanningen.
Disse medlemmer er enig i en
utvidelse av lærerutdanningen til et femårig løp. Imidlertid mener disse
medlemmer at en slik utvidelse må skje i et tempo som gjør
at det ikke går ut over kvaliteten på utdanningstilbudet. Det er viktig
at både forskningsmiljøene ved utdanningsinstitusjonene og undervisningspersonell får
en kvalitetsheving ved en utvidelse til fem år. Ved enkelte utdanningsinstitusjoner,
blant annet NTNU, er det allerede i dag tilbud om femårige lærerutdanninger
på universitetsnivå, og det er viktig at man bruker erfaringer fra
disse miljøene når lærerutdanningen skal utvides.
Disse medlemmer mener at det
er viktig å få fortgang i prosessen med en helhetlig og omfattende
endring av utdanningen, for på denne måten å bidra til et løft i
norsk skole. En måte å få fortgang i denne prosessen – mens man
venter på stortingsmeldingen – vil være å sette ambisjoner og tydeliggjøre
de ytre rammene for den fremtidige lærerutdanningen, slik som representantforslaget
tar til orde for.
Disse medlemmer opplever at det
er bred enighet om å gjøre endringer i allmennlærerutdanningen for
å sikre at utdanningen er kvalitetsmessig god og relevant for kommende
lærere i norsk skole, men at regjeringspartiene ennå ikke har avklart
hvorvidt de ønsker at den endrede utdanningen skal være fire- eller
femårig. Disse medlemmer viser i denne forbindelse
til bakgrunnen for representantforslaget, hvor det argumenteres
for at en ny og endret allmennlærerutdanning bør være femårig, samt
til komiteens seminar i forbindelse med representantforslaget 4. april
2008, hvor flere av innlederne var tydelige på at den fremtidige lærerutdanningen
bør være femårig. Disse medlemmer vil særlig vise
til at Utdanningsforbundet – den største fagorganisasjonen i Norge
for pedagogisk personale i utdanningssektoren – ønsker en femårig
lærerutdanning, blant annet fordi organisasjonen mener at det vil
gi et kvalitetsløft og en statusheving for lærerne, og at dette
også er det rådende syn i andre lærerorganisasjoner i Europa.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at regjeringspartiene burde benytte muligheten behandlingen
av det foreliggende representantforslaget gir til å markere sine
ambisjoner for den fremtidige lærerutdanningen, blant annet med
hensyn til utdanningens lengde, praksisinnretning mv. Å klarlegge
disse ytre rammene vil etter disse medlemmers syn
på ingen måte ta bort fokus fra tiltak som gjennomføres på kort sikt
i påvente av den bebudede stortingsmeldingen, ei heller ta bort
fokus i forhold til utdanningens innhold. Det handler om å sette
noen tydelige ambisjoner for tida som kommer.
Disse medlemmer vil understreke
at tiltakene som allerede er gjennomført i påvente av stortingsmeldingen
er positive, men langt fra tilstrekkelige.
Disse medlemmer fremmer forslaget
i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til Dokument nr. 8:113 (2006-2007) og Innst. S. nr. 135 (2007-2008),
der Fremskrittspartiet foreslo at klasseledelse og opplæring i skole-hjem-samarbeid
måtte gjøres til en del av lærerutdanningen. Disse medlemmer mener
at både opplæring i klasseledelse og opplæring i samarbeid med hjemmet
er noe av det som må være innholdet hvis lærerutdanningen utvides
til fem år.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å se spørsmålet om kvalitet som noe mer enn utdanningens
lengde. Det viktigste er utdanningens innhold og evnen til å gi
den en relevant tilknytning til praksisfeltet. Å utvide en dårlig
fungerende utdanning med ett år er neppe en god løsning. Derfor
begynner forslagsstillerne etter disse medlemmers mening
debatten "i feil ende".
Disse medlemmer mener vi først
må bestemme hva allmennlærerutdanningen skal inneholde, og så må
vi ut fra det finne ut hvor lang den skal være. Det kan vise seg
at en slik vurdering fører til at konklusjonen blir en femårig allmennlærerutdanning,
men konklusjonen kan like godt bli en styrking av innholdet i den fireårige
utdanningen.
Disse medlemmer legger vekt på
at alle sider ved allmennlærerutdanningen må forbedres. Men en lengre
utdanning alene betyr ikke automatisk eller nødvendigvis bedre kvalitet
på utdanningen. Før vi bestemmer lengden, må vi bestemme hva innholdet
skal være.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til den forestående stortingsmeldingen
om lærerutdanningen og vil avvente denne før en tar endelig stilling
til forslaget om å utvide lærerutdanningen til fem år. Dette
medlem vil imidlertid understreke at det for å få en bedre lærerutdanning
ikke vil være tilstrekkelig å alene utvide utdanningen. Dette
medlem mener løsningen i skolen alt for ofte blir å foreslå
flere timer, i den tro at dette er en lettvint måte å forbedre skolen
på. Senest så vi dette i forbindelse med statsbudsjettet for 2008,
hvor Regjeringen la inn fem timer ekstra til "de aller minste elevene". Dette
medlem mener det viktigste for å forbedre skolen først og
fremst vil være å se på innholdet i den fireårige lærerutdanningen
vi har i dag. Skal det fylles på med et ekstra år må en, etter dette
medlems mening, ha en klar formening om hva det året skal
fylles med. Et femte år må innebære en forsterking av de grep vi
velger å ta for de fire allerede eksisterende år. Først når vi har
det utgangspunktet, vil det kunne være fruktbart å diskutere det
femte studieåret. Dette medlem viser i den forbindelse
til at et av evalueringens viktigste punkt var påpekningen av at teori
og praksis må knyttes bedre sammen. Mange nyutdannede føler seg
utrygge i klasseromsituasjonen. En snakker om det store praksissjokket
når nyutdannede lærere møter klasserommet for første gang på egenhånd
som nyutdannede lærere. Det er grunnen til at Kristelig Folkeparti
har foreslått at det bør innføres en mentorordning for nyutdannede
lærere. Konkret vil dette gå ut på at alle nyutdannede lærere skal knyttes
opp mot en erfaren lærer det første arbeidsåret. Sammen med denne
mentoren vil de kunne drøfte ulike problemstillinger og mentoren
vil også kunne bistå i undervisningen. Dette medlem mener
det eventuelt vil kunne være mulig å finne ulike modeller for hvordan dette
kan bli elementer i et femte år.
I tillegg til andre tiltak på kort
sikt, mener komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre at man snarest mulig må
gjennomgå rammeplanen for allmennlærerutdanningen for å sikre at
denne er oppdatert i henhold til Kunnskapsløftet, og at nye lærerstudenter
får sin utdanning basert på denne allerede f.o.m. høsten 2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om snarest mulig
å gjennomgå rammeplanen for allmennlærerutdanningen for å sikre
at den er oppdatert i forhold til Kunnskapsløftet."