Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye forskrifter til folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende lån og tilskott til kjøp av bil, slik at gjenanskaffelsesreglene også tar hensyn til kjørelengde, slitasje og formål i forbindelse med bruk av bil."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstilleren til at ordningen med rente- og avdragsfritt lån fra folketrygden til kjøp av bil har gjennomgått flere innstramminger de senere år, og at gjenanskaffelsestiden for biler gradvis er økt fra 6 år i 1995 til 10 år i 2002.
Det framholdes at rigid praktisering av nye regler synes å avstedkomme utilsiktede konsekvenser, og at lange arbeidsreiser og/eller stor aktivitet i organisasjons- og samfunnsliv kan føre til at bilen slites og ikke er i forsvarlig kjørbar stand lenge før 10-årsgrensen er nådd.
Det vises til at partene i arbeidslivet er kommet med en intensjonsavtale om et inkluderende arbeidsliv, og at Regjeringen har et sterkt ønske om å følge opp denne intensjonsavtalen. Det påpekes at fleksibilitet i trygdesystemet er en forutsetning for at disse intensjonene skal kunne etterleves, og at det er behov for på nytt å gjennomgå forskrifter knyttet til bilstønadsordningen i folketrygdloven slik at loven kan fange opp det faktiske behov for gjenanskaffelse når det er nødvendig for å kunne delta aktivt i samfunnslivet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, vil legge vekt på at for
mange funksjonshemmede er bil en forutsetning og ofte eneste alternativ
for deltakelse i samfunnet på lik linje med andre. Det
er flere problematiske sider ved en gjenanskaffelsesordning
som utelukkende ser på antall år brukeren har
hatt bilen. Bruken av bilen vil variere ut fra personlige forhold,
bosted og aktivitetsnivå. Derfor vil det være
mange biler som før de er 10 år vil være i
en så mangelfull stand at de både funksjonsmessig
og driftsøkonomisk ikke er hensiktsmessige.
Komiteen legger til grunn at
konsekvensene av at bilen ofte må på verksted
eller i verste fall ikke kan brukes, er betydelig mer alvorlige
for funksjonshemmede enn andre. I verkstedtiden er det i praksis
ikke alternative fremkomstmuligheter, og uten bil vil mange funksjonshemmede
ha begrensede muligheter til å delta i samfunnslivet.
Komiteen viser til at en frem
til 1995 hadde en forskrift som både tok hensyn til antall
kjørte km og 6 års brukstid.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er enig i at endringen
som er gjort i antall bruksår, kan forsvares ut fra at
bilenes gjennomsnittlige levealder har økt i denne perioden.
Men dagens regelverk uten dispensasjonsmuligheter tar ikke hensyn
til at det er ulik bruk av bilene. Flertallet mener
at svært mange vil kunne ha bilene i 10 år uten å få problemer
med driften.
Komiteen er videre
kjent med at det gis stønad til gjenanskaffelse selv om
vilkåret om brukstid ikke er oppfylt, dersom det er nødvendig
på grunn av endringer i brukerens helsetilstand. Komiteen mener
derfor at problemet for brukerne ikke er at regelverket generelt
sier at bilen skal ha en levealder på 10 år, men at
det ikke finnes dispensasjonsordninger knyttet til bilens tilstand.
Det vil derfor være hensiktsmessig å etablere
en dispensasjonsordning som knyttes til bruksmuligheten til bilen.
Denne dispensasjonsadgangen må være knyttet til
at brukeren blir fratatt muligheten til å delta i arbeidsliv
og samfunnsliv gjennom at bilen ikke er i funksjonell stand. Det
må også kunne gis dispensasjon hvis bilens tilstand
gjør at den må være så ofte
på verksted at det går ut over bruken eller økonomien
til brukeren.
I høringen om saken utrykte Norges
Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon sterk støtte
til intensjonen i dokument 8-forslaget.
På denne bakgrunn vil komiteen vise
til forslagsstillerens begrunnelse og foreslå følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
nye forskrifter til folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende
lån og tilskott til kjøp av bil, slik at det etableres
en dispensasjonsordning for gjenanskaffelsestidspunktet som tar
hensyn til kjørelengde, slitasje og formål i forbindelse
med bruk av bil."
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye forskrifter til
folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende lån
og tilskott til kjøp av bil, slik at det etableres en dispensasjonsordning
for gjenanskaffelsestidspunktet som tar hensyn til kjørelengde,
slitasje og formål i forbindelse med bruk av bil.
Oslo, i sosialkomiteen, den 30. april 2002
John I. Alvheim
leder |
Bent Høie
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |