I Dokument nr. 8:59 (2001-2002) fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
om å fremlegge sak om bygging av alternativ seilingsled
til Bergen havn i tråd med forutsetninger og vedtak som
ble gjort da Askøybroen ble bygget, og i tråd
med politiske løfter som er gitt etter at broen er tatt
i bruk uten at alternativ seilingsled er bygget."
Som bakgrunn for forslaget vises til at da hovedplanen
for Askøybroen ble godkjent av Vegdirektoratet den 24.
september 1986 var det med en løsning om brohøyde
på 62 m og en alternativ seilingsled over Herdlaflaket
og gjennom "det Naue" videre til Bergen. Dette er ikke blitt gjort.
Broen sto klar i 1992.
I Bergensregionen har det lenge vært
arbeidet for å få gjennomført løsning
i henhold til hovedplanen og i tråd med Fiskeridepartementets
godkjennelse; etablering av alternativ seilingsled til Bergen havn;
en seilingsled uten høydebegrensning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre
J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Fremskrittspartiet, Karstein Hansen og Thore A. Nistad,
fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra
Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, viser til vedlagte uttalelse i brev av
13. mars 2002 fra Fiskeridepartementet v/statsråden.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil vise til at spørsmålet
om alternativ seilingsled til Bergen har vært til behandling i
Stortinget flere ganger, senest i februar 2001 på bakgrunn
av forslag i Dokument nr. 8:71 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 128
(2000-2001).
Som det går fram av statsrådens
svar til Dokument nr. 8:59 (2001-2002), er det gjennomført
et forprosjekt av Statens vegvesen om alternativ seilingsled til
Bergen. Ved gjennomgåelsen av rapporten til forprosjektet kommer
det fram at det fortsatt er flere forhold som er uavklarte og som
må undersøkes ved en investering av en slik størrelsesorden.
Statsråden informerer om at Kystverket skal gjennomføre
et videre forprosjekt hvor alle forhold blir klarlagt.
Flertallet har merket seg at
dette forprosjektet vil være ferdig om 1-2 år.
Flertallet ser det på denne
bakgrunn som lite hensiktsmessig å realitetsbehandle forslaget
i Dokument nr. 8:59 (2001-2002) og foreslår at Dokument
nr. 8:59 (2001-2002) blir vedlagt protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
om å fremlegge sak om bygging av alternativ seilingsled
til Bergen havn i tråd med forutsetninger og vedtak som
ble gjort da Askøybroen ble bygget, og i tråd
med politiske løfter som er gitt etter at broen er tatt
i bruk uten at alternativ seilingsled er bygget."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen snarest om å fremlegge sak
om bygging av alternativ seilingsled til Bergen havn i tråd
med forutsetninger og vedtak som ble gjort da Askøybroen
ble bygget, og i tråd med politiske løfter som
er gitt etter at broen er tatt i bruk uten at alternativ seilingsled
er bygget.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:59 (2001-2002) - forslag fra
stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Gjermund Hagesæter
og Karin S. Woldseth om bygging av alternativ seilingsled fra Hjeltefjorden
til Herdlafjorden og videre til Bergen - vedlegges protokollen.
Det vises til telefaks av 20.02.02 hvor det opplyses at Samferdselskomiteen har fått oversendt til behandling Dokument 8:59 (2001-2002), forslag fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Gjermund Hagesæter og Karin S. Woldseth om bygging av alternativ seilingsled fra Hjeltefjorden til Herdlafjorden og videre til Bergen. Komiteen ber om en uttalelse i saken.
Da hovedplanen for Askøybroen ble godkjent
av Vegdirektoratet 24. september 1986 var det med en løsning
om brohøyde på 62 meter og en alternativ seilingsled
over Herdlaflaket og gjennom Det Naue.
Fiskeridepartementets godkjennelse av brohøyde
i henhold til hovedplanen, ble gitt 12. januar 1990. Av de vilkår
som ble stilt var bl.a. at alternativ seilingsled over Herdlaflaket
skulle være ferdig og klar før arbeidet med å innskrenke
eller begrense ferdsel i Byfjorden ble påbegynt.
I St.prp. nr. 1 (1994-1995) går Samferdselsdepartementet
inn for å ikke foreta utgraving av seilingsleden over Herdlaflaket
på bakgrunn av verneinteresser som etter hvert ble mer
fremtredende. Stortinget hadde ikke merknader til dette.
Næringsstyret i Bergen og Bergen og
Omland havnestyre oppfordret Statens vegvesen Hordaland til å utrede
en alternativ seilingsled via Skjelangersundet i tråd med
de opprinnelige forutsetningen for bl.a. dybde og bredde. Statens
vegvesen Hordaland har på denne bakgrunn tatt initiativ
til et forprosjekt hvor en har foretatt en kostnadsberegning av
ny seilingsled.
Forprosjektets rapport er gjennomgått.
Det foreligger fortsatt en del uavklarte forhold som må vurderes, før
en fatter beslutning i en sak av denne størrelsesorden.
Jeg har på denne bakgrunn besluttet
at det skal utarbeides et mer omfattende forprosjekt.
Kystdirektoratet har fått i oppdrag å utarbeide
et forprosjekt hvor alle nødvendige forhold i forbindelse med
en etablering av alternativ innseiling til Bergen vurderes. I dette
arbeidet må det bl.a. klarlegges om det må utarbeides
konsekvensutredninger etter Plan- og bygningsloven, om det stilles
krav om at reguleringsplaner utarbeides samt en kartlegging av samfunnsmessige
behov for etablering av seilingsleden, herunder en analyse av trafikkgrunnlaget
for fartøy som hindres av brohøyden.
Statens vegvesen Hordaland har fremlagt kalkyler som
angir et kostnadsoverslag til 300 mill. kr (+/-
25 % i 2001 kr) for en seilingsled over Skjelangersundet. Kystverket
skal gjennomgå ulike kostnadsalternativer for å kartlegge
om det er mulig å komme frem til en rimeligere løsning.
En sannsynlig planhorisont for det fullverdige
forprosjektet er 1-2 år, avhengig av prosjektets totale omfang
i forhold til ovennevnte.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 11. april 2002
Petter Løvik
leder |
Sverre Hoddevik
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |