Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om budsjettkonsekvenser for 2001 knyttet til gjennomføring av tilrådde tiltak i St.prp. nr. 36 (2000-2001) Eierskap i Statoil og fremtidig forvaltning av SDØE

Til Stortinget

Sammendrag

Olje- og energidepartementet viser til St.prp. nr. 36 (2000-2001) Eierskap i Statoil og fremtidig forvaltning av SDØE, og at da denne ble lagt fram var det ikke mulig å si hvor store utgifter og inntekter tilrådingene ville føre med seg. Regjeringen informerte om at budsjettkonsekvensene ville bli lagt fram for Stortinget når disse var nærmere avklart tidlig i 2001. Departementet viser videre til St.prp. nr. 40 (2000-2001) Om løyving for 2001 knytt til førebuing av tilrådde tiltak i St.prp. nr. 36 (2000-2001), hvor Regjeringen ba om en bevilgning på 135 mill. kroner for å dekke utgiftene til forberedelse av de tilrådde tiltakene i St.prp. nr. 36 (2000-2001), inkludert utgifter til egne rådgivere og utgifter knyttet til forberedelse og salg av SDØE-eiendeler, jf. også Innst. S. nr. 118 (2000-2001).

Regjeringen gir i denne proposisjonen en orientering om forberedelse av opprettelsen av det nye forvalterselskapet for SDØE og av det nye selskapet for transport av naturgass, inkludert budsjettkonsekvenser for 2001. Videre blir det lagt fram tilråding om bruk av stimuleringstiltak ovenfor småinvestorer, en foreløpig vurdering av utgiftene knyttet til aksjesalg i og børsintroduksjon av Statoil, og en orientering om prosessen med å forberede salg av SDØE-eiendeler til Stat-oil.

Regjeringen foreslår i proposisjonen en bevilgning for 2001 på 50 mill. kroner til etablering og drift av forvalterselskapet for SDØE og en bevilgning på 10 mill. kroner som skal bli tilført som egenkapital i selskapet. I tillegg foreslår Regjeringen at forvalterselskapet får en låneramme på 10 mill. kroner, jf. vedtak II.

Videre ber Regjeringen om en bevilgning for 2001 på 10 mill. kroner til etablering av transportselskapet for naturgass. Midlene skal bli tilført selskapet som egenkapital.

Regjeringen ber om fullmakt til å legge opp til bruk av stimuleringstiltak i forbindelse med aksjesalg i og børsintroduksjon av Statoil, jf. vedtak V.

I forbindelse med overdragelse av eiendeler mellom staten og Statoil ber Regjeringen om fullmakt til å inntektsføre inntekter og utgiftsføre utgifter uten bevilgning knyttet til vederlag, jf. vedtak VI.

Regjeringen ber dessuten om fullmakt til å gi Statoil et ansvarlig lån i forbindelse med overdragelse av eiendeler mellom staten og Statoil og fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre lånet, samt inntektsføre renter på lånet og føre tilbakebetaling av lånet, jf. vedtak VII.

Regjeringen legger opp til at inntekter fra salg av SDØE-eiendeler og inntekter fra statlig salg av aksjer i Statoil blir inntektsført Statens petroleumsfond, og departementet viser til at dette vil kreve en endring i Lov om Statens petroleumsfond.

Stortinget vil bli informert om inntektene og utgiftene når disse er nærmere avklart i etterkant av transaksjonene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Hilde Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til Innst. S. nr. 198 (2000-2001) om eierskap i Statoil og fremtidig forvaltning av SDØE.

Oppretting og drift av det nye forvaltningsselskapet for SDØE

Komiteen slutter seg til målsetningen om at selskapet skal sikre en best mulig forvaltning av olje- og gassressursene og høyest mulig verdiskaping for staten. Komiteen viser til Innst. S. nr. 198 (2000-2001) hvor flertallet understreket følgende:

"- det (er) en helt klar forutsetning at selskapet ikke skal utvikle seg til et tradisjonelt oljeselskap

- hensynet til at selskapet skal ha en liten og effektiv organisasjon, og ikke utvikle seg til et nytt oljeselskap, innebærer at selskapet må sette bort ulike oppgaver til eksterne aktører

- det må etableres klare suksesskriterier og etableres metoder som måler om disse oppnås

- selskapet skal kunne bytte og selge SDØE-andeler"

Komiteen har ingen merknader til den skisserte plan for etablering av selskapet, men vil understreke viktigheten av at de ansatte rekrutteres fra ulike miljøer både for å sikre bred kompetanse og for å ivareta selskapets uavhengige rolle.

Komiteenslutter seg til bevilgningsforslaget.

Oppretting av det nye selskapet for transport av naturgass

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til Innst. S. nr. 198 (2000-2001) og slutter seg til planen for etablering av selskapet og bevilgningsforslaget.

Flertallet viser til proposisjonen hvor det står:

"Skipinga av selskapet vil ikkje innebera endringar i eigarskapa til røyrleidningar eller behandlingsanlegg. Tariffar for bruk av infrastrukturen vert heller ikkje påverka."

Flertallet viser til at flertallet i Innst. S. nr. 198 (2000-2001) understreket behovet for at en

"varig løsning for gasstransporten sikrer tilstrekkelige incentiver til effektiv drift og industriell utvikling."

Videre konkluderte flertallet med at

"det raskest mulig etableres et felles eierselskap for transportsystemene for gass i hovedsak basert på samme prinsipper som det "GasLed" som tidligere er foreslått av selskapene selv."

Og videre:

"Flertallet mener på denne bakgrunn at departementet bør innkalle de aktuelle selskapene til forhandlinger med siktemål å etablere en samlet eierstruktur for gasstransport som i hovedsak bygger på prinsippene i GasLed."

Flertallet viser også til at flertallet ba departementet om å åpne for en eiersammensetning i det operatørselskapet som nå etableres hvor produsentselskapene er representerte, dog slik at beholder en eierandel på minst 51 pst.

Flertallet forutsetter at dette følges opp.

Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til at fleirtalet, kort tid før valet av nytt Storting, har pressa fram ei dramatisk omlegging av norsk olje- og gassverksemd, og at partiet var imot dette. Partiet vil difor røyste mot etableringa og bevilgninga.

Aksjesalg og børsnotering av Statoil

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til Innst. S. nr. 198 (2000-2001) hvor flertallet åpnet for nye eiere i Statoil med inntil 1/3, og at det i første omgang tas inn nye eiere tilsvarende 15 til 25 pst. av selskapets verdi.

Flertallet er glad for at departementet følger opp flertallets råd om særskilte tiltak for å stimulere småsparere til å kjøpe aksjer i Statoil. Flertallet merker seg departementets vektlegging av at særskilte tiltak rettet mot småsparere kan øke den totale etterspørselen og dermed gi en høyere pris for aksjene, at det kan sikre en bred aksjonærbase og bidra til et langsiktig nasjonalt forankret eierskap. Flertallet slutter seg til anbefalingen om at småsparere bør få preferanse ved tildeling og tilbud om kontantrabatt og bonusaksjer under gitt vilkår om lag på linje med aksjesalget i Telenor.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sine merknader i Innst. S. nr. 198 (2000-2001). Der ble usikkerheten knyttet til et forestående salg i og børsintroduksjon av Statoil understreket. Etter at Stortinget fattet sitt vedtak vil det være viktig å følge opp med tiltak som kan øke den totale etterspørselen og dermed gi en høyere pris for aksjene.

Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad over.

Denne medlemen vil gå imot den foreslåtte løyvinga til nytt kap. 2444, samt vedtak III, IV, V, VI og VII.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

2443 (nytt)

Forvalterselskap for SDØE

70

Administrasjon, bevilgesmed

50 000 000

90

Aksjekapital, bevilges med

10 000 000

2444 (nytt)

Transportselskap for naturgass

90

Aksjekapital, bevilges med

10 000 000

II

Stortinget samtykker i at det nye forvalterselskapet for SDØE selv kan ta opp lån innenfor en låneramme på 10 mill. kroner.

III

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan legge opp til bruk av stimuleringstiltak overfor småinvestorere i forbindelse med aksjesalg i og børsintroduksjon av Statoil.

IV

Stortinget samtykker i at bevilgningen under kap. 1801 Omstrukturering av statens petroleumsengasjement post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overskrides i forbindelse med aksjesalget i Statoil.

V

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan inntektsføre uten bevilgning inntektene fra salg av aksjer i Statoil under nytt kap. 4811 Statoil ASA post 90 Salg av aksjer.

VI

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan inntektsføre og utgiftsføre uten bevilgning veder­lag i forbindelse med overdragelse av eiendeler mellom staten og Statoil under:

  • – kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, ny post 31 Kjøp av eiendeler

  • – kap. 5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, ny post 31 Salg av SDØE-eiendeler

VII

Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet kan gi Statoil et ansvarlig lån i forbindelse med overdragelse av eiendeler mellom staten og Statoil. Det ansvarlige lånet blir avgrenset opp til vederlag for overdragelse av eiendeler etter motregning i mottatte deltakerdeler. Lånet blir utgiftsført uten bevilgning over nytt kap. 1811 Statoil ASA post 90 Ansvarlig lån, og blir tilbakebetalt over nytt kap. 4811 Statoil ASA post 91 Avdrag, ansvarlig lån. Rentene blir inntektsført uten bevilgning under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA ny post 81 Renter, ansvarlig lån.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 23. mai 2001

Tore Nordtun

leder

Jan Tore Sanner

ordfører

Aud Blattmann

sekretær