Olje- og energidepartementet viser til St.prp.
nr. 36 (2000-2001) Eierskap i Statoil og fremtidig forvaltning av
SDØE, og at da denne ble lagt fram var det ikke mulig å si
hvor store utgifter og inntekter tilrådingene ville føre
med seg. Regjeringen informerte om at budsjettkonsekvensene ville
bli lagt fram for Stortinget når disse var nærmere
avklart tidlig i 2001. Departementet viser videre til St.prp. nr.
40 (2000-2001) Om løyving for 2001 knytt til førebuing
av tilrådde tiltak i St.prp. nr. 36 (2000-2001), hvor Regjeringen
ba om en bevilgning på 135 mill. kroner for å dekke
utgiftene til forberedelse av de tilrådde tiltakene i St.prp.
nr. 36 (2000-2001), inkludert utgifter til egne rådgivere
og utgifter knyttet til forberedelse og salg av SDØE-eiendeler,
jf. også Innst. S. nr. 118 (2000-2001).
Regjeringen gir i denne proposisjonen en orientering om
forberedelse av opprettelsen av det nye forvalterselskapet for SDØE
og av det nye selskapet for transport av naturgass, inkludert budsjettkonsekvenser
for 2001. Videre blir det lagt fram tilråding om bruk av
stimuleringstiltak ovenfor småinvestorer, en foreløpig vurdering
av utgiftene knyttet til aksjesalg i og børsintroduksjon
av Statoil, og en orientering om prosessen med å forberede
salg av SDØE-eiendeler til Stat-oil.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
en bevilgning for 2001 på 50 mill. kroner til etablering
og drift av forvalterselskapet for SDØE og en bevilgning
på 10 mill. kroner som skal bli tilført som egenkapital
i selskapet. I tillegg foreslår Regjeringen at forvalterselskapet
får en låneramme på 10 mill. kroner,
jf. vedtak II.
Videre ber Regjeringen om en bevilgning for
2001 på 10 mill. kroner til etablering av transportselskapet for
naturgass. Midlene skal bli tilført selskapet som egenkapital.
Regjeringen ber om fullmakt til å legge
opp til bruk av stimuleringstiltak i forbindelse med aksjesalg i
og børsintroduksjon av Statoil, jf. vedtak V.
I forbindelse med overdragelse av eiendeler
mellom staten og Statoil ber Regjeringen om fullmakt til å inntektsføre
inntekter og utgiftsføre utgifter uten bevilgning knyttet
til vederlag, jf. vedtak VI.
Regjeringen ber dessuten om fullmakt til å gi
Statoil et ansvarlig lån i forbindelse med overdragelse
av eiendeler mellom staten og Statoil og fullmakt til uten bevilgning å utgiftsføre
lånet, samt inntektsføre renter på lånet
og føre tilbakebetaling av lånet, jf. vedtak VII.
Regjeringen legger opp til at inntekter fra
salg av SDØE-eiendeler og inntekter fra statlig salg av
aksjer i Statoil blir inntektsført Statens petroleumsfond,
og departementet viser til at dette vil kreve en endring i Lov om
Statens petroleumsfond.
Stortinget vil bli informert om inntektene og
utgiftene når disse er nærmere avklart i etterkant
av transaksjonene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen
Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Hilde
Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie
og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Øyvind Korsberg
og Øyvind Vaksdal, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim,
viser til Innst. S. nr. 198 (2000-2001) om eierskap i Statoil og
fremtidig forvaltning av SDØE.
Komiteen slutter seg
til målsetningen om at selskapet skal sikre en best mulig
forvaltning av olje- og gassressursene og høyest mulig
verdiskaping for staten. Komiteen viser til Innst.
S. nr. 198 (2000-2001) hvor flertallet understreket følgende:
"- det (er) en helt klar forutsetning at selskapet
ikke skal utvikle seg til et tradisjonelt oljeselskap
- hensynet
til at selskapet skal ha en liten og effektiv organisasjon, og ikke
utvikle seg til et nytt oljeselskap, innebærer at selskapet
må sette bort ulike oppgaver til eksterne aktører
- det
må etableres klare suksesskriterier og etableres metoder
som måler om disse oppnås
- selskapet
skal kunne bytte og selge SDØE-andeler"
Komiteen har ingen merknader
til den skisserte plan for etablering av selskapet, men vil understreke viktigheten
av at de ansatte rekrutteres fra ulike miljøer både
for å sikre bred kompetanse og for å ivareta selskapets
uavhengige rolle.
Komiteenslutter
seg til bevilgningsforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
Innst. S. nr. 198 (2000-2001) og slutter seg til planen for etablering
av selskapet og bevilgningsforslaget.
Flertallet viser til proposisjonen
hvor det står:
"Skipinga av selskapet vil ikkje innebera endringar
i eigarskapa til røyrleidningar eller behandlingsanlegg. Tariffar
for bruk av infrastrukturen vert heller ikkje påverka."
Flertallet viser til at flertallet
i Innst. S. nr. 198 (2000-2001) understreket behovet for at en
"varig løsning for gasstransporten sikrer
tilstrekkelige incentiver til effektiv drift og industriell utvikling."
Videre konkluderte flertallet med at
"det raskest mulig etableres et felles eierselskap
for transportsystemene for gass i hovedsak basert på samme
prinsipper som det "GasLed" som tidligere er foreslått
av selskapene selv."
Og videre:
"Flertallet
mener på denne bakgrunn at departementet bør innkalle
de aktuelle selskapene til forhandlinger med siktemål å etablere
en samlet eierstruktur for gasstransport som i hovedsak bygger på prinsippene
i GasLed."
Flertallet viser også til
at flertallet ba departementet om å åpne for en
eiersammensetning i det operatørselskapet som nå etableres
hvor produsentselskapene er representerte, dog slik at beholder
en eierandel på minst 51 pst.
Flertallet forutsetter at dette
følges opp.
Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at fleirtalet, kort tid før valet av nytt Storting,
har pressa fram ei dramatisk omlegging av norsk olje- og gassverksemd,
og at partiet var imot dette. Partiet vil difor røyste
mot etableringa og bevilgninga.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
Innst. S. nr. 198 (2000-2001) hvor flertallet åpnet for
nye eiere i Statoil med inntil 1/3, og at det i første
omgang tas inn nye eiere tilsvarende 15 til 25 pst. av selskapets
verdi.
Flertallet er glad for at departementet
følger opp flertallets råd om særskilte
tiltak for å stimulere småsparere til å kjøpe
aksjer i Statoil. Flertallet merker seg departementets
vektlegging av at særskilte tiltak rettet mot småsparere
kan øke den totale etterspørselen og dermed gi
en høyere pris for aksjene, at det kan sikre en bred aksjonærbase
og bidra til et langsiktig nasjonalt forankret eierskap. Flertallet slutter
seg til anbefalingen om at småsparere bør få preferanse
ved tildeling og tilbud om kontantrabatt og bonusaksjer under gitt
vilkår om lag på linje med aksjesalget i Telenor.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sine merknader i
Innst. S. nr. 198 (2000-2001). Der ble usikkerheten knyttet til
et forestående salg i og børsintroduksjon av Statoil
understreket. Etter at Stortinget fattet sitt vedtak vil det være
viktig å følge opp med tiltak som kan øke
den totale etterspørselen og dermed gi en høyere
pris for aksjene.
Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad over.
Denne medlemen vil gå imot
den foreslåtte løyvinga til nytt kap. 2444, samt
vedtak III, IV, V, VI og VII.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
2443 (nytt) | | Forvalterselskap for SDØE | |
| 70 | Administrasjon, bevilgesmed | 50 000 000 |
| 90 | Aksjekapital, bevilges med
| 10 000 000 |
2444 (nytt) | | Transportselskap for naturgass | |
| 90 | Aksjekapital, bevilges med
| 10 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at det nye forvalterselskapet for
SDØE selv kan ta opp lån innenfor en låneramme på 10
mill. kroner.
III
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
kan legge opp til bruk av stimuleringstiltak overfor småinvestorere
i forbindelse med aksjesalg i og børsintroduksjon av Statoil.
IV
Stortinget samtykker i at bevilgningen under
kap. 1801 Omstrukturering av statens petroleumsengasjement post
21 Spesielle driftsutgifter, kan overskrides i forbindelse med
aksjesalget i Statoil.
V
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
kan inntektsføre uten bevilgning inntektene fra salg av
aksjer i Statoil under nytt kap. 4811 Statoil ASA post 90 Salg av
aksjer.
VI
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
kan inntektsføre og utgiftsføre uten bevilgning vederlag
i forbindelse med overdragelse av eiendeler mellom staten og Statoil
under:
– kap. 2440
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten,
ny post 31 Kjøp av eiendeler
– kap. 5440 Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten, ny post 31 Salg av SDØE-eiendeler
VII
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet
kan gi Statoil et ansvarlig lån i forbindelse med overdragelse
av eiendeler mellom staten og Statoil. Det ansvarlige lånet
blir avgrenset opp til vederlag for overdragelse av eiendeler etter
motregning i mottatte deltakerdeler. Lånet blir utgiftsført
uten bevilgning over nytt kap. 1811 Statoil ASA post 90 Ansvarlig
lån, og blir tilbakebetalt over nytt kap. 4811 Statoil
ASA post 91 Avdrag, ansvarlig lån. Rentene blir inntektsført uten
bevilgning under kap. 5685 Aksjer i Statoil ASA ny post 81 Renter,
ansvarlig lån.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 23. mai 2001
Tore Nordtun
leder |
Jan Tore Sanner
ordfører |
Aud Blattmann
sekretær |